Werk & Studie alle pijlers

Luxepositie werk

07-04-2017 15:57 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is slim?

Situatie is als volgt:

- Momenteel 2 jaar werkzaam bij mijn werkgever, vast contract;

- Loop hier tegen veel zaken aan (voorbeelden: slechte interne communicatie, geen kansen om te groeien, veel frustratie vanwege mentaliteit medewerkers én directie);

- Sinds een paar weken op zoek naar een andere baan;

- Binnen mijn huidige bedrijf een nieuwe functie aangeboden gekregen en geaccepteerd per 1 mei;

- Eerder deze week een 2e gesprek gehad bij bedrijf A en een aanbod gekregen.

Goed. Nu heb ik aanstaande maandag een 1e gesprek bij bedrijf B.

Voorstel van bedrijf A is goed. Goed salaris, goede voorwaarden, goede werktijden, 30 km van mijn huis, functie redelijk leuk tot leuk, bedrijf is oké.

Functie van bedrijf B en het bedrijf zelf spreken mij heel erg aan. Salaris zal lager liggen dan bij bedrijf A, sec. voorwaarden zijn wel erg goed, 25 km van mijn huis. Het is een bekend bedrijf, veel sollicitanten, dus geen zekerheid dat ik deze functie aangeboden krijg.

Nieuwe functie bij huidige werkgever is leuker, verdient beter, maar dan werk ik nog steeds in hetzelfde starre bedrijf.

Bij bedrijf A heb ik aangegeven dat ik dit weekend neem om erover na te denken. Bedrijf B weet dat ik een aanbod heb gekregen van een ander bedrijf, maar kon het gesprek niet vervroegen.

Ik ga dus sowieso het gesprek met bedrijf B aan, maar dit is slechts een 1e gesprek.

Wat zouden jullie doen? Op basis van dit 1e gesprek een beslissing nemen? En wat is dan slim? Wijs ik bedrijf A af op een mogelijk aanbod van bedrijf B, waar eerst nog een 2e gesprek moet volgen? Moet ik een gegeven paard niet in de bek kijken en het aanbod van bedrijf A aannemen? Moet ik bij mijn huidige werkgever blijven i.v.m. mijn vaste contract?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik zou niet ergens blijven waar je niet gelukkig bent alleen voor een vast contract.

Denk je dat je bij de andere bedrijven een vast contract zou krijgen als je het goed doet?

Waar gaat je voorkeur naar uit, wat lijkt je het leukst? Ik zou zelf werkplezier toch echt belangrijker vinden dan wat meer salaris.
Ik zou ja zeggen bij bedrijf A, dan op gesprek gaan bij bedrijf B en kijken wat daaruit komt. Mocht je daar een aanbod krijgen dan is het nog vroeg genoeg om een definitieve beslissing te nemen. Tenzij je volgende week bij bedrijf A zou moeten beginnen. Dan kun je tijdens de proefperiode natuurlijk alsnog overstappen naar bedrijf B, maar dat is wel een beetje lullig.
Wat spreekt je aan aan nieuwe functie bij huidig bedrijf? Zou je liever bij huidig bedrijf blijven (in nieuwe functie) of naar bedrijf A gaan als bedrijf B niet in beeld was?

Bedrijf B zal namelijk een gok blijven. Als je A afzegt zul je bij huidig bedrijf moeten blijven als het bij B hem niet wordt (en verder zoeken, wat zou dat op kunnen leveren gezien je nu in korte tijd al 2 andere mogelijkheden hebt?) Maar bij A heb je nog geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad?
quote:diedietje schreef op 07 april 2017 @ 16:03:

Ik zou niet ergens blijven waar je niet gelukkig bent alleen voor een vast contract.

Denk je dat je bij de andere bedrijven een vast contract zou krijgen als je het goed doet?

Waar gaat je voorkeur naar uit, wat lijkt je het leukst? Ik zou zelf werkplezier toch echt belangrijker vinden dan wat meer salaris.

Nee, die mening deel ik met je.

Bij bedrijf start ik met een contract van 7 maanden, daarna 8 maanden, daarna weer 8 maanden en daarna een vast contract. Hierbij werd wel aangegeven dat bij goede werkzaamheden de kans bestaat de het contract eerder wordt omgezet in een vast contract.

Bij bedrijf B is een vast contract (denk ik) wel een optie - uiteindelijk. Hoe dit precies geregeld is weet ik verder niet.

quote:Renaissance schreef op 07 april 2017 @ 16:08:

Ik zou ja zeggen bij bedrijf A, dan op gesprek gaan bij bedrijf B en kijken wat daaruit komt. Mocht je daar een aanbod krijgen dan is het nog vroeg genoeg om een definitieve beslissing te nemen. Tenzij je volgende week bij bedrijf A zou moeten beginnen. Dan kun je tijdens de proefperiode natuurlijk alsnog overstappen naar bedrijf B, maar dat is wel een beetje lullig.

Nee, in principe zou ik ergens halverwege mei starten. Het voelt echter ontzettend oneerlijk om nu 'ja' te zeggen tegen bedrijf A, om vervolgens door te gaan met de sollicitatieprocedure bij bedrijf B en over een maand te zeggen dat het toch niet doorgaat. In die tijd had bedrijf A een ander kunnen zoeken.

quote:tinypotato schreef op 07 april 2017 @ 16:10:

Wat spreekt je aan aan nieuwe functie bij huidig bedrijf? Zou je liever bij huidig bedrijf blijven (in nieuwe functie) of naar bedrijf A gaan als bedrijf B niet in beeld was?

Bedrijf B zal namelijk een gok blijven. Als je A afzegt zul je bij huidig bedrijf moeten blijven als het bij B hem niet wordt (en verder zoeken, wat zou dat op kunnen leveren gezien je nu in korte tijd al 2 andere mogelijkheden hebt?) Maar bij A heb je nog geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad?

De nieuwe functie bij mijn huidige werkgever geeft me de kans om meer bij te leren, wat heel handig zal zijn voor de toekomst. Daarbij ga ik dan meewerken aan de bouw van iets nieuws, die ervaring zal ook goed zijn voor eventuele andere banen in de toekomst. Bovendien werk ik hier in een heel leuk team, dat speelt ook zeker mee.

Je 2e vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet niet of ik liever de nieuwe functie bij mijn huidige werkgever bekleedt of de overstap maak naar bedrijf A

Bedrijf A heeft mij via de e-mail een voorstel gedaan. Hier zou ik eventueel nog over kunnen onderhandelen, maar het gaat mij niet om het salaris.

Ik neig nu inderdaad het meest naar bedrijf A afwijzen en de procedure met bedrijf B afwachten. Als ik hier niet aangenomen word kan ik bij mijn huidige werkgever blijven totdat ik iets anders leuks tegenkom. Maar toch wringt dat, omdat de functie bij bedrijf A me óók leuk lijkt..
quote:mcsteamy schreef op 07 april 2017 @ 16:48:

De nieuwe functie bij mijn huidige werkgever geeft me de kans om meer bij te leren, wat heel handig zal zijn voor de toekomst. Daarbij ga ik dan meewerken aan de bouw van iets nieuws, die ervaring zal ook goed zijn voor eventuele andere banen in de toekomst. Bovendien werk ik hier in een heel leuk team, dat speelt ook zeker mee.

Je 2e vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet niet of ik liever de nieuwe functie bij mijn huidige werkgever bekleedt of de overstap maak naar bedrijf A

Bedrijf A heeft mij via de e-mail een voorstel gedaan. Hier zou ik eventueel nog over kunnen onderhandelen, maar het gaat mij niet om het salaris.

Ik neig nu inderdaad het meest naar bedrijf A afwijzen en de procedure met bedrijf B afwachten. Als ik hier niet aangenomen word kan ik bij mijn huidige werkgever blijven totdat ik iets anders leuks tegenkom. Maar toch wringt dat, omdat de functie bij bedrijf A me óók leuk lijkt..

Over het arbeidsvoorwaardengesprek vroeg ik niet i.v.m. salaris, maar hoe veel tijd je hebt om het traject met bedrijf B aan te gaan. Ik ben ooit eerlijk geweest bij een bedrijf, dat ik ook gesprekken had bij een ander bedrijf. Zij wilden zelf het arbeidsvoorwaardengesprek door laten gaan (voordat je dat gepland hebt ben je misschien al op gesprek geweest bij bedrijf B?) dat hebben we gedaan, maar zij wisten dat ik nog steeds in de running was bij het andere bedrijf (en dat dat blijkbaar dus ook een optie was). Uit eindelijk werd ik bij het tweede bedrijf aangenomen en heb ik de baan bij het eerste bedrijf afgezegd. Ik was hier heel transparant in en zij waren blijkbaar bereid (kort) te wachten. Allemaal geen probleem.

Mijn ervaring met dit soort dingen is dat kansen opnieuw voorbij komen, terwijl ik zelf altijd een soort van drang hebt 'ik moet NU die kans grijpen'. Er zal allicht iemand zijn met een tegenovergestelde ervaring. Maar goed, je bent nu 2 weken aan het zoeken dat heeft tot nu toe dit opgeleverd, hoe groot is de kans dat als je bij huidig bedrijf blijft in nieuwe functie (ik lees overigens niet dat het leuk is, alleen dat het handig/zinvol is?) er nóóit een nieuwe kans even leuk of leuker dan bedrijf A voorbij komt mocht bedrijf B niks worden. Bedrijf A en huidig bedrijf lijken wel gelijk te staan gezien je mijn tweede vraag niet kon beantwoorden (?)
Ik zou bedrijf C doen
Ik zou niet kiezen voor werk/bedrijf waar ik niet blij van word. Maar misschien heb jij die luxe niet.
quote:Pluisi schreef op 07 april 2017 @ 17:42:

Ik zou bedrijf C doen
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Voor mij persoonlijk zou bedrijf A afvallen vanwege de 23 maanden poppenkast.

Ik doe daar niet aan mee.

Als je geen werk hebt is misschien een ander verhaal.

Maar jij hebt een baan met een vastcontract.

Is bedrijf B een bedrijf of overheid?

Als je nu een leuk team hebt en je kan groeien zodat er meer deuren open gaan DOEN!

Ik heb 3 werkgevers gehad en overal is wat.
quote:Aatje2017 schreef op 07 april 2017 @ 19:24:

Voor mij persoonlijk zou bedrijf A afvallen vanwege de 23 maanden poppenkast.

Ik doe daar niet aan mee.

Als je geen werk hebt is misschien een ander verhaal.

Maar jij hebt een baan met een vastcontract.

Is bedrijf B een bedrijf of overheid?

Als je nu een leuk team hebt en je kan groeien zodat er meer deuren open gaan DOEN!

Ik heb 3 werkgevers gehad en overal is wat.

Ja, dat is een goede afweging. Volgens mij werken tegenwoordig veel bedrijven met tijdelijke contracten, alvorens een vast contract te geven (als ze dat al doen). Daar wil ik het niet op laten afketsen.

Bedrijf B is een (heel groot) bedrijf, ook bekend buiten NL (Europa).

Bedrijf A heeft me inmiddels laten weten dat ze me héél graag willen hebben, dus ik kijk het gesprek van vanmiddag met bedrijf B even aan en daarna ga ik beslissen.
quote:Renaissance schreef op 07 april 2017 @ 16:08:

Wat ontzettend onbeschoft om het zo op te lossen. Heb je enig idee wat je een bedrijf aandoet als je op deze manier te werk gaat?!

Wat als zij haar een aanbod doen, Pietje komt langs en blijkt beter te zijn. OP heeft haar baan opgezegd en bedrijf zegt even vrolijk, sorry Pietje is toch beter, doei!
quote:Boeiend1234 schreef op 10 april 2017 @ 23:31:

[...]

Wat ontzettend onbeschoft om het zo op te lossen. Heb je enig idee wat je een bedrijf aandoet als je op deze manier te werk gaat?!

Wat als zij haar een aanbod doen, Pietje komt langs en blijkt beter te zijn. OP heeft haar baan opgezegd en bedrijf zegt even vrolijk, sorry Pietje is toch beter, doei!

Vind ik ook niet netjes, dat ga ik dus ook zeker niet doen.

Inmiddels wel weer enkele veranderingen:

- Bedrijf A heeft het salarisvoorstel nog iets verhoogd en nog 2x benadrukt dat ze me heel graag willen hebben;

- Inmiddels heb ik ook een salarisindicatie van bedrijf B. Minder dan bedrijf A, maar meer dan wat ik nu verdien.

Als het goed is krijg ik vanmiddag uitsluitsel van bedrijf B of ik door ben naar de volgende ronde, hier laat ik het nu van afhangen.

Als ik niet door ben, dan ga ik goed nadenken over een overstap naar bedrijf A.

Als ik wel door ben, dan geef ik bij bedrijf A aan dat ik heb besloten niet voor hun bedrijf te kiezen.

Als ik wel door ben bij bedrijf B, maar ik word op basis van het 2e gesprek alsnog niet aangenomen, dan zoek ik vanuit mijn huidige positie rustig door naar iets anders.
Ik heb voor een multinational gewerkt, is niet altijd beter hoor. In mijn geval was het een Amerikaans bedrijf, werd helemaal gek daar. Zou dan gaan voor bedrijf A.
Ik heb in het verleden bij een vergelijkbaar bedrijf gewerkt en heb het daar erg naar m'n zin gehad.

Maar verhuisde toen naar een stad 80 km verderop, dus een andere baan gezocht.

Inmiddels door bedrijf B uitgenodigd voor een 2e gesprek en dus bij bedrijf A aangegeven dat ik hun aanbod niet aanneem.

Al met al voel ik me redelijk opgelucht nu, dus blijkbaar was de keuze voor bedrijf A geen goede keuze geweest.

Nu hopen dat ik na het 2e gesprek bij bedrijf B aangenomen word, anders zoeken we dus rustig verder.
Heel veel succes met je gesprek!
Dankjewel!

Bedrijf A liet zich echter niet afwijzen en heeft me een aanbod gedaan dat ik bijna niet af kan wijzen..

Hoger salaris, (na proeftijd) direct een vast contract, flexibiliteit op 't gebied van vrij kunnen nemen i.v.m. bepaalde ontwikkelingen in mijn toekomst.

Bedrijf B spreekt me meer aan, maar de functie bij bedrijf A lijkt me ook erg leuk en zij willen mij schijnbaar écht heel graag hebben.

Dat is ook wel fijn

Ik ben dus alweer flink aan het twijfelen/piekeren!
Wat een fijne luxepositie om in te zitten! Wel lastig..

Bijzonder dat bedrijf A je zo graag in dienst wil nemen, blijkbaar zien ze echt iets in je. Ik denk dat ik het wel zou weten, helemaal als ze ook nog eens goede secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. Hoe zit het met reistijd naar bedrijf A en B? Veel verschil? Afstand zegt niet alles natuurlijk.

En stel he, over een jaar (of twee) bedenk je dat je baan toch niet je-van-het is, dan kun je ook vanuit die positie verder solliciteren. Maar misschien is dat helemaal niet nodig.
Ik zou afgaan op je gevoel. Een hoog salaris is wel heel fijn, maar ook weer niet het belangrijkste in een baan vind ik. Vind collegas misschien wel belangrijker, dat de sfeer goed is.

Anders proberen bij bedrijf B als je dat toch meer aanspreekt en als dat tegenvalt kan je altijd nog naar bedrijf A zo te horen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven