Werk & Studie alle pijlers

Maandag

27-09-2021 07:24 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Sinds een half ben ik na het afronden van mijn studie fulltime aan het werk. De laatste weken of paar maanden merk ik dat ik erg tegen de start van een werkweek op zie. In de nacht van zondag op maandag slaap ik slecht en word ik regelmatig wakker..

Ondanks dat ik mijzelf dit werk niet mijn hele leven zie doen, vind ik het werk wel leuk en heb ik het naar mijn zin binnen de organisatie.

Ik vraag mij af waar het vandaan komt. Moet ik nog steeds wennen aan het werk leven? Is het fulltime werken voor mij te veel? Moet ik toch iets anders proberen? Ik weet het allemaal niet.. in het weekend probeer ik niet te lang op te blijven, zodat ik uitgerust ben.

Hebben jullie adviezen of ideeën?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk nog steeds wennen. Het is ook een flinke omschakeling.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit kost tijd om even te wennen. Het eerste jaar in mijn werkende leven fantaseerde ik elke maandagochtend dat ik naar het vliegveld reed/liep voor een lange reis voor onbepaalde tijd, in plaats van naar kantoor. Nog steeds als ik op die route loop denk ik ineens aan lange vakanties. :proud: Die baan was super leuk, gaf me ontzettend veel kansen en toen ik er naar jaren weg ging heb ik echt een traantje moeten laten. Kortom: het went, echt :)
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk in te schatten. Bij mijn eerste baan keek ik verlangend naar de trein de andere kant op als ik uit stapte. Ik vond mijn werk leuk, maar wel vermoeiend en was het toch niet helemaal blijkbaar. Inmiddels heel wat jaren later ben ik totaal ander werk ga doen en ga ik zonder problemen naar werk en heb ik een vaste dag per week vrij. Heerlijk, ik zou niet anders willen. Misschien kun jij ook 1 dag of middag vrij nemen. Neemt het de druk wat weg.
Kun je de spanning ook positief uitleggen?

Nieuwe week, nieuwe kansen! Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap regelmatig slecht op zondagavond, terwijl ik al 35+ jaar werk en dit werk ook al weer 5+ jaar doe.

Het zal wel te maken hebben met (on)bewust al de werkweek te starten, bedenken wat er op de planning staat, wat ik voor welk project moet doen etc.
In erg drukke periodes leg ik pen en papier naast mijn bed, en schrijf iets op als ik ‘s nachts wakker wordt. Dan hoef ik daar in ieder geval niet meer van wakker te liggen, omdat ik bang ben dat ik het ga vergeten.

Ik heb het verder gewoon geaccepteerd, het is niet iedere zondag
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik denk dat veel mensen dit herkennen. Je bent even uit je ritme door het weekend, en dan ‘moet je aan de bak’, even simplistisch uitgelegd.

Heb je met corona thuis gewerkt? En had je het toen ook?

Een things to do lijstje zoals Himalaya hierboven beschrijft, werkt bij mij ook.
Alle reacties Link kopieren
Het voelt een beetje als Garfield-syndroom (zo noemde mijn collega dat). Die werkweek starten kost altijd energie, maar als ik eenmaal op gang ben, dan is het voor ik het weet weekend.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
himalaya schreef:
27-09-2021 07:52
Ik slaap regelmatig slecht op zondagavond, terwijl ik al 35+ jaar werk en dit werk ook al weer 5+ jaar doe.

Het zal wel te maken hebben met (on)bewust al de werkweek te starten, bedenken wat er op de planning staat, wat ik voor welk project moet doen etc.
In erg drukke periodes leg ik pen en papier naast mijn bed, en schrijf iets op als ik ‘s nachts wakker wordt. Dan hoef ik daar in ieder geval niet meer van wakker te liggen, omdat ik bang ben dat ik het ga vergeten.

Ik heb het verder gewoon geaccepteerd, het is niet iedere zondag

Herkenbaar.
Ik heb het nu vaak na de vakantie. Werk in het onderwijs en na elke vakantie is wel weer een startmoment. Soort gezonde spanning die voorkomt dat je niet op de automatische piloot aan het werk bent.

Is het nieuwe project wel leuk? Goed voorbereid? Genoeg materiaal klaargelegd? Heeft het genoeg uitdaging? Is het geschikt voor alle kinderen?

Dat bovenstaande kun je negatief uitleggen als onzekerheid én als iets van positieve spanning. Ik kies dan voor de positieve insteek.
Alle reacties Link kopieren
ClaireUnderwood schreef:
27-09-2021 07:57
Ik denk dat veel mensen dit herkennen. Je bent even uit je ritme door het weekend, en dan ‘moet je aan de bak’, even simplistisch uitgelegd.

Heb je met corona thuis gewerkt? En had je het toen ook?

Een things to do lijstje zoals Himalaya hierboven beschrijft, werkt bij mij ook.
Bedankt voor alle reacties!

Met corona heb ik inderdaad met name thuis gewerkt. Dit zou ook een rol kunnen spelen! Ik ben nu vaker op kantoor en heb een reistijd van 50 minuten. Wat ook even wennen is :-]
Alle reacties Link kopieren
Oh ik herken het hoor. Bij mij helpt het om op zondag altijd echt tijd voor mijzelf te plannen om zowel de week goed te kunnen starten en te kunnen ontspannen. Op zondag zorg ik dat ik mijn huis opruim en ook mijn bed verschoon (dat is 's avonds heerlijk!); verder doe ik alleen dingen waar ik echt zin in heb/van ontspan (wandelen, lezen, lekkere lunch maken, etc.). Ik maak van zondag eigenlijk mijn lievelingsdag.

Verder probeer ik werkdagen zo min mogelijk als alleen werkdagen te zien en ook op die dagen leuke dingen te plannen (ik ben vrij introvert dus het meeste vindt gewoon binnenshuis plaats). Dit doe ik op zondag; ik pak dan mijn agenda en kijk welke leuke dingen ik na mijn werk kan gaan doen. Bijv. op maandag 'documentaire avond', op dinsdag 'leesavond' (met thee en lievelingskoekjes), op woensdag 'eten met een vriendin'). Dit helpt me ook om met 'meer zin' de nieuwe week in te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook. Ik had vooral last van de wisseling in ritme tussen het weekend en de werkweek. Op vrijdag en zaterdag later naar bed en later opstaan, om dan vervolgens op zondagavond op tijd erin te gaan, en wakker te liggen. En dan ging ik dus aan allerlei werkdingen liggen denken, die 's nachts veel groter waren dan de volgende ochtend.

Ik moet nu 1 dag per week thuiswerken en dat doe ik dus op maandag. En dat is voor mij de ideale oplossing. Ik kan wat langer blijven liggen en zo 'wennen' aan het andere ritme.
Ik heb dit ook hoor, zeker nu we weer meer naar kantoor gaan. Ik slaap dan ook slecht in de nacht van zondag op maandag, denk toch een soort onbewuste spanning/omschakeling van ritme. Terwijl ik mijn werk echt leuk vind en niet gestresst ben.
Hier ook! Ik heb zelfs dat ik op zondag mijn (onbewuste) gemoed gedurende de dag voel kelderen. In de ochtend heb ik nog het gevoel dat ik weekend heb en niets hoef, en dat gevoel wordt steeds minder en 's avonds komt het gevoel van 'we moeten weer'. En dat terwijl ik mijn werk oprecht hartstikke leuk vind, ik doe het heel graag en zie mezelf daar nog jaren werken. Maar heb dit altijd al gehad. Het is echt het omschakelen van niks hoeven naar weer iets moeten ofzo. Veel mensen slapen slecht op zondag.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 15 jaar en heb dit nog. Ik ben gewoon liever vrij dan dat ik werk, maar ja ik kan nog niet rentenieren dus dan maar hiermee leven. Ik ben ook altijd extra blij op donderdag (werk 4 dagen) dat het weer bijna weekend is. Als ik niet zou werken zou ik dat ook niet hebben...
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
27-09-2021 08:20
Oh ik herken het hoor. Bij mij helpt het om op zondag altijd echt tijd voor mijzelf te plannen om zowel de week goed te kunnen starten en te kunnen ontspannen. Op zondag zorg ik dat ik mijn huis opruim en ook mijn bed verschoon (dat is 's avonds heerlijk!); verder doe ik alleen dingen waar ik echt zin in heb/van ontspan (wandelen, lezen, lekkere lunch maken, etc.). Ik maak van zondag eigenlijk mijn lievelingsdag.

Verder probeer ik werkdagen zo min mogelijk als alleen werkdagen te zien en ook op die dagen leuke dingen te plannen (ik ben vrij introvert dus het meeste vindt gewoon binnenshuis plaats). Dit doe ik op zondag; ik pak dan mijn agenda en kijk welke leuke dingen ik na mijn werk kan gaan doen. Bijv. op maandag 'documentaire avond', op dinsdag 'leesavond' (met thee en lievelingskoekjes), op woensdag 'eten met een vriendin'). Dit helpt me ook om met 'meer zin' de nieuwe week in te gaan.
Wat goed dat je hier stil bij staat en de tijd neemt om het te plannen! Ik probeer vaak ook een dag(deel) voor mijzelf te creëren. Misschien moet ik hier ook wat meer aandacht aan besteden.
Heb ik ook vrijwel elke week hoor! Vooral na weekenden dat mijn zoontje bij vader was. In de weekenden dat hij er wel is, blijf ik meer in een ritme en vloeit de nieuwe werkweek daar weer zo in over.
Als ik een weekend heb lopen/liggen luieren, uitgeslapen heb etc, dan zie ik als een blok tegen de maandag op. Ook door het het uitslapen, kom ik de zondagavond dan moeilijk in slaap. Op maandagochtend fantaseer ik in de file dan ook best vaak, dat ik niet naar m’n werk rijd, maar naar 1 of ander vliegveld of mooi natuur-gebied.
Ik heb er een kleine oplossing voor gevonden overigens. Op maandag start ik vaak pas rond 12:00-12:30. Werkt voor mij fijn. Even wat rustiger opstarten en eerst nog even sporten, voor een wat positievere geest.
Uiteindelijk ben ik er wel nuchter in, ik moet toch inkomen hebben.....
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!
Ik slaap altijd slecht op zondag
Had ik vroeger met studie en nu al 25 jaar met werk.

Niet teveel over nadenken
Alle reacties Link kopieren
Tullia schreef:
27-09-2021 08:47
Ik werk al 15 jaar en heb dit nog. Ik ben gewoon liever vrij dan dat ik werk, maar ja ik kan nog niet rentenieren dus dan maar hiermee leven. Ik ben ook altijd extra blij op donderdag (werk 4 dagen) dat het weer bijna weekend is. Als ik niet zou werken zou ik dat ook niet hebben...
Exact dit!!

Zondag op maandagnacht is eigenlijk altijd een kutnacht. Ik val wel altijd snel in slaap, maar word wakker halverwege de nacht, en kan zo anderhalf tot twee uur wakker liggen. Ik ga altijd lezen, want dan hoef ik niet te piekeren (terwijl ik helemaal niet hoef te piekeren over werk, daar pieker ik dan ook niet eens over). En dan val ik tegen half zes weer weg, en om zes uur gaat dan de wekker :bonk:

Heb dit ook echt al bijna m'n hele werkleven.
Ik zie altijd op tegen de werkweek. Heb het verder best prima hoor, maar het weekend is echt te kort.
Alle reacties Link kopieren
Had je dit op school niet? Of met je stages?
Mijn ouders keken ook altijd tegen de werkweek op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit al mijn hele werkende leven. Ik heb het ook maar geaccepteerd dat ik de maandag ochtend niet zo leuk vind.
hoi
Alle reacties Link kopieren
Hier idem.

Ik heb er nu minder last van omdat ik nog steeds thuiswerk (alleen op woensdag naar kantoor) de rest thuis.
Al een account? Log dan hier in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven