Werk & Studie alle pijlers

Mag dit? Wachtdagen

24-06-2018 17:16 7 berichten
In mijn arbeidsovereenkomst staat dat er bij ziekte 2 wachtdagen zijn. Prima, heb ik voor getekend en weet ik vanaf. Vorig jaar april ben ik 1 dag ziek geweest en in juli 2 dagen. In totaal 3 dagen ziek geweest.

Afgelopen vrijdag heb ik mijn loon gehad en dat was ruim 300 euro minder dan normaal. Toen ik verhaal ging halen bij mijn werkgever kreeg ik te horen dat dit ziektedagen zijn van vorig jaar!

Mogen ze, ruim een jaar later alsnog onaangekondigd die wachtdagen inhouden op mijn loon?
Geen idee maar ik vind het wel raar. Je zou denken dat ze dat meteen dezelfde maand inhouden.
Tsja, een beetje laat, maar je had geen recht op dat geld.
Je had ook vorig jaar zelf aan de bel kunnen trekken dat je wachtdagen niet waren ingehouden, maar blijkbaar vond je het toen wel prima dat je ze kreeg betaald terwijl je er geen recht op had.
ika35 schreef:
24-06-2018 17:19
Tsja, een beetje laat, maar je had geen recht op dat geld.
Je had ook vorig jaar zelf aan de bel kunnen trekken dat je wachtdagen niet waren ingehouden, maar blijkbaar vond je het toen wel prima dat je ze kreeg betaald terwijl je er geen recht op had.
Dit had ik erbij moeten vermelden. Ik heb mijn werkgever er meerdere malen op geattendeerd dat er nog ziektedagen verrekend moesten worden. Toen heb ik 2x minder salaris gehad en dacht ik dat het daarmee was afgedaan en heb ik er verder niet meer aan gedacht.
Dan zou ik vooral goed kijken of de bedragen kloppen. Als er EN toen minder salaris is uitbetaald EN nu dagen ingehouden dan klopt er iets niet. (Tenzij minder salaris toen een andere oorzaak had, bijvoorbeeld verschil in reiskostenvergoeding wegens niet gewerkte dagen.)
Ik ga het sowieso morgen even uitzoeken. Ik ben zelf degene die de ziektedagen doorgeeft aan de boekhouder. Ik snap dat ik geen recht heb op dat geld, maar ze hadden mij op z'n minst even kunnen waarschuwen dat ik deze maand een stuk minder loon krijg.
Het was netter geweest van je werkgever als ze het even hadden aangegeven maar ik denk dat ze gewoon in hun recht staan. Je had geen recht op dat geld en dat wist je ook.
Hier is een voorbeeld van een rechtzaak over teveel uitbetaald salaris dat zelfs jaren later nog moest worden terugbetaald:
https://www.vanzijl-advocaten.nl/juridi ... rschap.php

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven