Mag mijn school dit doen?
woensdag 2 juli 2014 om 20:55
Hallo viva-lezers,
Heb een account gemaakt omdat ik graag meningen wil horen over mijn probleem.
Ik volg sinds september 2013 een HBO opleiding op een hogeschool in Nederland. Aan het begin van het schooljaar kon ik kiezen of ik nederlandstalige lessen wou volgen, of engelstalige lessen. Ik koos voor de nederlandstalige variant. Er is dus een nederlandstalige klas en een engelstalige klas. Nu heb ik net een mail ontvangen, dat de beide klassen worden samengevoegd en alle lessen volgend schooljaar in het engels worden gegeven. Dit omdat er veel studenten zijn uitgevallen dit jaar.
Nu is mijn vraag, mag mijn school dit doen? Naar mijn mening heb ik mij ingeschreven voor nederlandstalig onderwijs en heb ik hier ook recht op.
Heb een account gemaakt omdat ik graag meningen wil horen over mijn probleem.
Ik volg sinds september 2013 een HBO opleiding op een hogeschool in Nederland. Aan het begin van het schooljaar kon ik kiezen of ik nederlandstalige lessen wou volgen, of engelstalige lessen. Ik koos voor de nederlandstalige variant. Er is dus een nederlandstalige klas en een engelstalige klas. Nu heb ik net een mail ontvangen, dat de beide klassen worden samengevoegd en alle lessen volgend schooljaar in het engels worden gegeven. Dit omdat er veel studenten zijn uitgevallen dit jaar.
Nu is mijn vraag, mag mijn school dit doen? Naar mijn mening heb ik mij ingeschreven voor nederlandstalig onderwijs en heb ik hier ook recht op.
woensdag 2 juli 2014 om 21:53
Kijk even op de site van de NVAO: http://www.nvao.net/ wat daar als voertaal geregistreerd staat. Indien een opleiding nu Nederlands als voertaal heeft moeten ze een toets doorstaan indien ze de gehele opleiding ook in het Engels willen aanbieden en daar zitten de meeste instellingen niet op te wachten.
Echter aangezien je eerste jaar in het Nederlands is geweest zouden ze nog kunnen zeggen dat een gedeelte van de opleiding, de komende 3 jaar dus in het Engels is.
Je kunt hier een probleem van maken, maar zie het aan de andere kant als iets extra's. Met een goede Engelse taalbeheersing kun je een hoop meer als je gaat solliciteren.
Echter aangezien je eerste jaar in het Nederlands is geweest zouden ze nog kunnen zeggen dat een gedeelte van de opleiding, de komende 3 jaar dus in het Engels is.
Je kunt hier een probleem van maken, maar zie het aan de andere kant als iets extra's. Met een goede Engelse taalbeheersing kun je een hoop meer als je gaat solliciteren.
donderdag 3 juli 2014 om 18:09
Bedankt voor de reacties! Mijn school is er inmiddels over in gesprek met de leraren en de directie, ik ben benieuwd. En ik snap dat jullie denken dat het een kans is, maar ik heb de eerste 2 maanden mijn opleiding ook in het engels gevolgd, maar de lessen zijn ontzettend slecht te volgen doordat de leraren niet goed engels spreken. Ook tentamens zijn rechtstreeks van Google translate afgehaald. Ik zou het liefst kwalitatief goede engelse lessen krijgen, maar omdat dit niet het geval is wil ik graag de nederlandse lessen volgen!
Nogmaals, bedankt voor de reacties (:
Nogmaals, bedankt voor de reacties (:
donderdag 3 juli 2014 om 18:17
quote:expatgravin schreef op 03 juli 2014 @ 16:53:
Wat is het probleem? Het is toch juist handig om vloeiend Engels te spreken?
Ik snap helemaal niet waarom je klaagt over deze kans.
Ik kan best redelijk Engels maar alles in die taal te moeten lezen, leren en aanhoren kost een hoop energie. Als je doel is om vloeiend Engels te leren spreken dan is het een kans. Als het Engels je belemmert om de stof te begrijpen, kost het dus dubbel zo veel energie.
Zou je ook zo reageren als alles in het Spaans/Frans ging? Ook een unieke kans, maar niet heel erg praktisch.
Wat is het probleem? Het is toch juist handig om vloeiend Engels te spreken?
Ik snap helemaal niet waarom je klaagt over deze kans.
Ik kan best redelijk Engels maar alles in die taal te moeten lezen, leren en aanhoren kost een hoop energie. Als je doel is om vloeiend Engels te leren spreken dan is het een kans. Als het Engels je belemmert om de stof te begrijpen, kost het dus dubbel zo veel energie.
Zou je ook zo reageren als alles in het Spaans/Frans ging? Ook een unieke kans, maar niet heel erg praktisch.