Werk & Studie alle pijlers

man verdient veel minder....

22-11-2008 21:57 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleempje waar ik me best wel voor schaam. Heb zitten twijfelen of ik het hier op de peiler werk weg moet zetten of bij relaties maar heb dus maar voor deze peiler gekozen (ook omdat ik het probleem in het niet vind vallen met alle problemen op die peiler).

Werk zelf 36 uur per week en verdien daar een leuk salaris mee (ongeveer 2600 netto per maand). Mijn man werkt drie dagen en zorgt op de andere dagen voor de inmiddels schoolgaande kinderen. Hij verdient ongeveer 1000 euro per maand.

De laatste maanden/jaren komen we financieel erg moeilijk uit. En ik merk nu dat ik mijn man kwalijk begin te nemen dat hij niet meer geld in het laatje brengt. Zoals ik al zeg schaam ik me nogal want het is natuurlijk een erg ongeëmancipeerde gedachte. En eigenlijk vind ik dus gewoon dat hij wat meer moet gaan werken. Ook baal ik ervan dat hij niet gewoon zijn opleidingen heeft afgemaakt zodat hij nu een fatsoenlijke goedbetaalde baan zou kunnen nemen. (hij is LBO-opgeleid, ik universitair). Ik vroeg me af of er vrouwen zijn die dit herkennen en hoe zij met deze gevoelens omgaan.

groetjes Shisensa
Sneu voor je man.
Heb je dat ook tegen je man gezegd? Wel zo eerlijk als je je gevoelens deelt
Ik zou me ook schamen als ik met 3600 netto niet uit zou komen. Jezus, wat is er nu belangrijker dat je gelukkig bent als gezin of dat je veel geld binnen sleept?
Zorg je jarenlang voor de kinderen zodat je vrouw een goedbetaalde carriere na kan streven, krijg je dit. Lekker dankbaar.

En niet uitkomen met 3600 euro per maand....... dan doe je echt iets fout hoor.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Nee, ik werk fulltime en mijn man zorgt fulltime voor ons kind. Wij komen prima rond van een inkomen dat nog niet eens de helft van wat jullie verdienen. Ik snap en herken jouw gevoelens dus totaal niet.

Als ik het weer eens vervelend vind dat we niet of moeilijk rond komen bedenk ik me dat dit het gevolg is van een keuze die wij ooit hebben gemaakt, als straks kind naar school is wil man maximaal 3 dagen in de week gaan werken en ik vind dat prima.

Waarom zou het voor een vrouw wel geaccepteerd zijn om niet fulltime te werken en voor een man niet?
je wist van het begin dat hij LBO geschoold was..... en vind behoorlijk veel geld dat je samen binnenbrengt.
Overigens is het pijler.
quote:shisensa schreef op 22 november 2008 @ 21:57:

Ik heb een probleempje waar ik me best wel voor schaam. Heb zitten twijfelen of ik het hier op de peiler werk weg moet zetten of bij relaties maar heb dus maar voor deze peiler gekozen (ook omdat ik het probleem in het niet vind vallen met alle problemen op die peiler).

Werk zelf 36 uur per week en verdien daar een leuk salaris mee (ongeveer 2600 netto per maand). Mijn man werkt drie dagen en zorgt op de andere dagen voor de inmiddels schoolgaande kinderen. Hij verdient ongeveer 1000 euro per maand.

De laatste maanden/jaren komen we financieel erg moeilijk uit. En ik merk nu dat ik mijn man kwalijk begin te nemen dat hij niet meer geld in het laatje brengt. Zoals ik al zeg schaam ik me nogal want het is natuurlijk een erg ongeëmancipeerde gedachte. En eigenlijk vind ik dus gewoon dat hij wat meer moet gaan werken. Ook baal ik ervan dat hij niet gewoon zijn opleidingen heeft afgemaakt zodat hij nu een fatsoenlijke goedbetaalde baan zou kunnen nemen. (hij is LBO-opgeleid, ik universitair). Ik vroeg me af of er vrouwen zijn die dit herkennen en hoe zij met deze gevoelens omgaan.

groetjes Shisensa

Emancipatie betekent voor mij dat beide partners in gelijke delen bijdragen aan zorg en inkomen. In dat opzicht vind ik jouw bedenkingen niet ongeëmancipeerd.

De vraag is natuurlijk wat hier precies speelt. Is je voornaamste bezwaar gericht tegen zijn opleidingsniveau, algemene ontwikkeling en ambitie? Of richten jouw bezwaren zich puur op het feit dat hij onvoldoende inkomen genereert? Tegen het eerste is waarschijnlijk niet zoveel te doen. Tegen het tweede natuurlijk wel. Al is het maar door jullie uitgavenpatroon terug te brengen naar een niveau dat je je wel kunt veroorloven.

In ieder geval zul je hierover het gesprek aan moeten gaan met je parter.
Nee, ik herken het niet. Vind het wel raar dat je niet uitkomt met 3600 netto, wij doen dat met veel minder al.

Toen ik mijn man leerde kennen zat hij in de WAO en kreeg hij minder dan 800 euro en verdiende ik veel meer dan hem. Lekker belangrijk toch? En nu heeft hij zich goed opgewerkt en verdien ik weer minder. Tja. Het is maar waar je je druk om wilt maken. Er zijn andere zaken die veel belangrijker zijn dan geld en status en opleiding en dat is dat jullie allevier gezond en gelukkig zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Doordat jouw man thuis is, op de kinderen past (of thuis is als ze uit school komen) kan jij fulltime werken en eventueel carriere maken. Ik neem tenminste aan, dat hij ook een groter deel van de huishouding voor zijn rekening neemt. Wat zou je dan precies willen veranderen? Dat hij meer gaat werken en in zijn dan spaarzame vrije tijd allerlei opleidingen gaat doen?
Zo, ik zie het al voor me dat een man eend ergelijk topic opent: ik vind mijn vrouw te lui, ze moet meer gaan werken, het is haar schuld dat we zo krap zitten en ze is nog dom ook want alleen maar een LBO diploma........
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Lekker is dat zeg. Je hebt dus liever nog meer geld dan dat er iemand thuis is voor je kind(eren). Ik vind 3600 euro echt enorm veel geld en snap dus ook niet dat je daar niet mee uitkomt. Misschien kan je beter eens je uitgevenpatroon onder de loep nemen dan je irriteren aan je man.

Maar om op je vraag terug te komen, ik herken het niet. Ben een alleenstaande moeder dus geen irritaties hier over geld.
Ik denk niet dat het hier gaat over het feit of 3600 te veel of weinig is. Dat hangt helemaal van je persoonlijke omstandigheden af.

Het gaat om de gevoelens die Shisensa heeft over het feit dat haar man niet (meer) voldoet aan haar wensen en behoeftes. Gelukkig schaamt ze zich ervoor dus ik denk dat ze zelf goed weet dat dit geen prettige gedachten zijn. Daarover is iedereen het hier geloof ik wel eens! De enige die hier iets aan kan veranderen is Shisensa zelf.

(Ik denk dat ze het beter niet met haar man kan bespreken, wil ze het nog gezellig houden...)
Morgen is het zondagmiddag. Ga lekker koekjes bakken met het hele gezin ofzo in plaats van je op je eigen eilandje zitten schamen.
Ik vind het erg flauw om te beginnen over die 3600 euro. Ja het is meer dan anderen verdienen. Het lijkt haast of jullie haar dat kwalijk nemen. Daar gaat het hier toch niet om? Het gaat erom dat zij (stiekem) wil dat haar man meer gaat werken om meer geld in het laatje te krijgen, dat kan spelen bij elk inkomen.

Vergeet bovendien niet dat ze waarschijnlijk ook veel hogere woonkosten e.d. heeft dan jullie. Dan kan je wel zeggen: nou dan verhuis je toch? Maar downgraden door bv te verhuizen is gewoon erg moeilijk, ook voor jullie. Het -kan- natuurlijk wel.

On topic, je wist met wie je trouwde/een relatie aan ging, dus ook dat hij lbo heeft. Meer werken kan uiteraard, maar hoe gaat dat dan met de kinderen? Vang jij die dan op, regel je kdv? Ik zou maar wat blij zijn met de verdeling zoals die nu is, prachtig toch?

Alternatief: jij zoekt andere baan of werkt aan promotie.
hmmm, ik kan me het ergens wel voorstellen dat het je irriteert als de verhoudingen zo scheef zijn. Ik denk alleen dat ik me dan al eerder had geirriteerd aan het anders in het leven staan oid. Je bent toch niet voor niets me je man getrouwd? En dat hij er voor de kinderen is is toch ook wel heel erg prettig? Ergens zou ik het wel makkelijk vinden als man 3 dagen zou werken, dat zou het voor mij veel makkelijker maken om carriere te maken. Ik wil maar zeggen: vergeet ook niet de postieve kanten van deze regeling! Voor mij zou het geen optie zijn om alle 2 (bijna) fulltime te werken. 2 keer 32 uur is hier echt genoeg.

Waarschijnlijk hebben je collegas en vrienden wél partners die ook ambiteus zijn en veel meer geld in het laatje brengen, of niet? Dat is hier zo in ieder geval, en ik kan me wel een beetje voorstellen dat je dan een ander beeld krijgt van wat 'normaal' is. Heb je een idee waarom het zo moeilijk is om rond te komen? Te hoge hypotheek? uitgaven patroon dat niet bij je inkomsten past?
Weet je zeker dat dit het echte probleem is? Ik neem aan dat je al een tijd lang weet dat jij hoger opgeleid bent dan je man en daarmee is het ookwel enigszins logisch dat jij meer verdient dan hij.

Is het wel de inkomsten of is het het verschil in opleiding/ambitie en potentiele toekomst wat je stoort of waar je je zorgen over maakt?
ik sluit me een beetje aan bij poohtje. Gaat het om het geld, of om het niveauverschil?

Ik snap het trouwens wel een beetje, ik ben student, maar verdien meer dan mijn vriend die in de horeca werkt, hijstaat achter de bar. Hij heeft werkelijk niets afgemaakt, bijna zn (ongeveer, in Engeland is het iets anders) MBO afgemaakt. Gewoon niet naar de laaste 2 weken werken gaan. (4 dagen werken, 1 dag naar school, had alle examens gehaald) conservatorium na 2 jaar toch geen zin meer in. Maar ik erger me dus meer aan zijn gebrek aan doorzettingsvermogen, ik heb het gevoel dat het bij jou anders is. Overigens vindt hij dat werk dan wel weer erg leuk, en heeft hij ook allemaal diploma;s gehaald nu via zijn werk. Maar ik mis soms wel een intellectueel gesprek(of hoe jedat ook wilt noemen)maar goed, wij hebben daarin ook een cultuurverschilletje, aangezien hij geen bal snapt van nederlandse politiek, en een olijk gesprek over willem wever of de fabeltjeskrant wordt ook wat lastig.

Dat je niet rondkomt met 3600 euro, voor mij klinkt het als een geschenk uit de hemel, maar idd, jij zult ook andere lasten hebben dan ik.

Verder is het natuurlijk ook fijn dat er iemand bijde kids is, anders heb je weer kosten voor kinderopvang.

Waar stoor je je nu precies aan, niveau of geld?
Hoi shisensa,

ik snap de reacties die je hier krijgt maar ik snap jou ook wel:

Jij verdient lekker, maar het wordt waarschijnlijk lastig om nog meer te gaan verdienen dan je nu doet. Als er dan geld tekort is ga je denken: hoe kunnen we dat oplossen? en als je man dan veel minder werkt en ook minder verdiend, dan vind ik jouw gedachten helemaal niet raar!

Wat ik zou doen: bespreken met je man, hoe hij het ervaart dat jullie de laatste tijd krap zitten, of hij er aan denkt om meer te werken, of hij ambities heeft... of heb je dat al gedaan?

Hoe oud zijn jullie kinderen trouwens?
quote:HoiPippiLangkous schreef op 22 november 2008 @ 22:27:

Zo, ik zie het al voor me dat een man eend ergelijk topic opent: ik vind mijn vrouw te lui, ze moet meer gaan werken, het is haar schuld dat we zo krap zitten en ze is nog dom ook want alleen maar een LBO diploma........Ze zegt nergens dat ze haar man dom vindt. Ze zegt enkel dat hij alelen LBO heeft en dan liggen de goedbetalende baantjes niet voor het oprapen.
Begrijp er ook niet uit dat het denkniveau van man LBO is, alleen dat hij zijn opleiding niet heeft afgemaakt en -dus- alleen voor laaggeschoolde banen in aanmerking komt.

Heeft verder niks met intelligentie oid te maken.
Tuurlijk moet ze haar gevoelens hierover kenbaar maken aan haar man.

Shisena, ik ben wel erg benieuwd naar je reactie op de reacties.
Je schrijft dat het een probleem is van de laatste jaren, weet je door welke kosten het komt, dat jullie nu krapper zitten dan eerst, of is het gewoon de tijd: dat alles duurder is geworden?
Mijn man verdient ook minder dan mij.

Maar het heeft en zal er nooit voor zorgen dat ik anders tegen hem aan zal kijken en andersom ook niet.

Wij verdienen met z'n twee-en onegveer evenveel als jullie en komen daar absoluut van rond, dus ik denk dat je irritatie meer te maken heeft met hoe je denkt over de man/vrouwverhouding?

Man moet meer verdienen etc..

En daarnaast hij heeft jaren lng de zorg van jullie kinderen op zich genomen, das mooi toch? En onbetaalbaar volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven