Werk & Studie alle pijlers

Marketing, hoe doe je dat?

31-08-2017 11:08 14 berichten
Mijn baas heeft bedacht dat ik meer zou kunnen :-) Oh ja? Dacht ik toen. Ieder geval, ik heb marketingtaken gekregen terwijl ik daar 0 ervaring mee heb. Heel leuk van hem natuurlijk. Maar hij wil graag dat ik op mij neem om ons bedrijfje meer naamsbekendheid te geven. Hebben jullie tips.
anoniem_692ca16847bea wijzigde dit bericht op 28-01-2018 13:11
41.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flyeren zou ik niet doen, daar win je weinig mee. Ik zou kijken om de website eerst te optimaliseren. Hoe zorg je dat je online gevonden wordt. Is het een bedrijf dat zich vooral op de lokale markt richt of verspreid over Nederland?
Bij een lokale markt is het wel handig om op specifieke evenementen te staan die te maken heeft bij het bedrijf.
Kun je niet beter een cursus Facebook-marketing doen oid? Lijkt me zinvoller dan flyeren (achter ruitenwissers?, jongeren fietsen toch?).

welke taken heb je er precies bijgekregen? Heeft je baas ze afgebakend?
Bereiken van jongeren gebeurt online. Facebook, Instagram.
Daar zijn heel veel mogelijkheden, ik zou navragen of je hier een cursus voor mag doen.

Wat Lilalinda zegt is ook een goede, laat de taken goed afbakenen. Er gaat veel tijd in dit soort dingen zitten.
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Van die hoesjes voor om fietszadels???
If you can dream it, you can do it.
Feitelijk heb je geen marketingtaken gekregen, maar een vage opdracht zonder duidelijke doelstelling voor 'meer naamsbekendheid'. Dat kan betekenen dat je het al snel goed doet, maar het kan ook betekenen dat je hier gruwelijk op afgerekend wordt als het niet gaat zoals je chef in gedachten heeft. Daar zou ik wel even mee oppassen.

Dat gezegd hebbende, zou ik beginnen met voor jezelf goed bepalen wat jullie doelgroep is. "jongeren" is nog vrij breed. Welke leeftijd? Welke interesses? Opleidingsniveau? Bepaalde geografische benadering?
Heb je een budget of kun je budget krijgen? Hoeveel tijd mag je er aan besteden?

Er zijn vast nog veel meer vragen te bedenken, maar hier zou ik eens mee beginnen voor je aan het werk gaat en van daaruit een plan gaan maken.
Het is inderdaad belangrijk om de doelgroep goed af te bakenen en er dan voor te zorgen dat je online zichtbaar bent op de plekken waar je doelgroep zit. LinkedIn snapchat, Facebook waar je doelgroep zit, zit jij. Denk ook eens na over gadgets met je logo die je uitdeelt op banenmarkten en dergelijke.

De beste tip die ik kreeg, is geduldig zijn. Naamsbekendheid creëer je niet binnen een week. Dat heeft tijd nodig. Veel uitproberen en kijken wat werkt. Snel stoppen met dingen die niets opleveren
En maak een marketingplan en bespreek dit met je opdrachtgever.
Er staan heel veel voorbeelden op internet hoe een marketingplan er uit ziet
Fruity-Pebbles schreef:
31-08-2017 12:12
En maak een marketingplan en bespreek dit met je opdrachtgever.
Er staan heel veel voorbeelden op internet hoe een marketingplan er uit ziet
Dit inderdaad! Schrijf het op en spreek samen doelen af.
Je precieze doelgroep afbakenen en hun behoeften onderzoeken. Waar bevindt je doelgroep zich het meest (social media- welke dan, welke geografische ligging is voor jullie het meest interessant, etc.?). Wat doet de concurrentie aan marketing?

En de belangrijkste vraag: wat is je doel?
Als het doel is om jongeren te interesseren om in een bepaalde sector te werken. Kunnen jullie dan niet beter samenwerken met enkele andere bedrijven (in dezelfde regio)?

En dan bijvoorbeeld ook dingen meenemen als stages (zodat ze al in een vroeg stadium kunnen kennismaken met de sector).
Bedenk je ook (of je baas) dat "naamsbekendheid" ook gemeten moet worden. Welke kanalen heb je? Welke actie leidt tot welk resultaat? Hoe kun je dit optimaliseren?

En inderdaad; een online marketingcursus is geen gek idee!
Google heeft een cursus die je gratis kunt doen.
Nou. To zal vast iets hebben aan onze tips want ze toont zich echt geïnteresseerd...
Flyeren :zzz: echt oldskool.
Wat hier wordt gezegd ga ik op Facebook Instagram en snapchat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven