Werk & Studie alle pijlers

MBO BBL zonder diploma?

27-02-2012 12:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vroeg mij af hoe het met de mogelijkheden zit om een mbo bbl opleiding te volgen zonder mavo diploma (en uiteraard ook zonder havo of vwo diploma ;) ).

Bij een hbo of universitaire studie is er de mogelijkheid een 21+ toets te doen. Nu kan ik hier voor het mbo eigenlijk niks over vinden. Maar lijkt me dat er toch wel zoiets moet bestaan?

Of zou je ook zonder diploma kunnen solliciteren voor een leer werk plek als in de vacature staat dat hier een diploma voor nodig is?

Hoop dat iemand mij kan helpen.
Je kunt de plaatselijke MBO bellen. Er is wel een test.

Van welk niveau kom je? En waarom maak je dat niet af?

En voor het solliciteren naar een leer/werkplek moet je wel ingeschreven zijn voor de bijpassende opleiding.

Ik als leermeerster krijg vele brieven per jaar binnen van mensen die bij me willen werken.

Daar pik ik de meest geschikte uit voor een gesprek, en de 2 die het meest volwassen en zeker van hun zaak wat deze opleiding betreft zijn laat ik een dag meedraaien.

Het is dus niet zo dat je als je op die baan sollliciteert je ook aangenomen wordt dus verbrandt je schepen nog niet achter je.
Wat is je leeftijd, en je hebt dus helemaal geen diploma? Wat heb je na de basisschool gedaan dan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja dat wil ik ook weten ik heb ook geen enkele diploma zelfs geen vmbo.

Wat ik begrepen heb is dat je aan niveau 2 altijd kunt beginnen. Als er andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag.
Doe een capaciteitentest. Soms word je ook getest als je solliciteert op een BBL-baan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:lelijk86 schreef op 27 februari 2012 @ 12:23:

Ja dat wil ik ook weten ik heb ook geen enkele diploma zelfs geen vmbo.

Wat ik begrepen heb is dat je aan niveau 2 altijd kunt beginnen. Als er andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag.Wat zijn de Toelatingseisen voor een MBO Opleiding?

- Je kunt zonder eisen een niveau 1 MBO opleiding doen.

- Voor niveau 2 is de eis dat men minimaal een vmbo-diploma (BB) moet hebben. Voor sommige MBO niveau 2 opleidingen zijn er geen eisen, omdat er dan geen verwante opleiding niveau 1 bestaat. Je moet dan wel 16 jaar zijn!

- Bij niveau 3 en 4 moet je overal minimaal in bezit zijn van een vmbo-diploma (KB of TL). Ook kun je aan deze MBO opleidingen beginnen wanneer je een overgangsbewijs van Havo/VWO 3 naar Havo/VWO 4 bezit.

MBO opleidingen in 2 studievormen:

Je kunt bijna alle MBO opleidingen in deze 2 varianten volgen.

- Beroeps begeleidende leerweg (bbl). Als MBO student heb je dan een dienstverband van 20 uur (minimaal) bij een bedrijf of organisatie. Je gaat 1 dag per week naar je opleiding. De oude namen van deze onderwijsvorm zijn leerlingstelsel, vakschool of streekschool.

- Beroeps opleidende leerweg (bol). Je hebt hier geen (vast) dienstverband en je gaat 4 of 5 dagen per week naar je MBO opleiding. Bij bijna alle MBO opleidingen moet je stage lopen, waar je veel praktijkervaring door krijgt.

De kwalificatiestructuur is in de jaren 90 ingevoerd. Hierdoor kun je met mbo diploma niveau 2 makkelijk doorstromen naar een niveau 3 opleiding, of van 3 naar niveau 4. Over het algemeen kom je met een MBO diploma gemakkelijk aan een baan. Al kan dat per opleiding wel erg verschillen. Met een MBO opleiding op niveau 4, kun je zelfs doorstromen naar het HBO. MBO opleidingen kunnen dus een prima basis zijn om verder te gaan met het studeren.

Open dagen MBO

Als je weet waar je de MBO opleiding wilt doen, kun jij je afvragen wat leuk is of wat goed voor je carriere is. Wil je doorstuderen aan het HBO en welke HBO opleidingen vinden de beste aansluiting op je MBO opleiding? Voor HBO opleidingen verwijzen wij je graag door. Ons advies is, om de mogelijkheid om door te studeren 'open' te houden, want je weet nooit wat over 3 of 4 jaar staat te gebeuren. Onderzoek dus altijd de doorstudeer-mogelijkheden. Voor de 'leuke' MBO opleidingen, kun je per sector de opleidingen 1 voor 1 bekijken op onze site en je inlezen wat je ligt. Bijvoorbeeld via:

- MBO Cultuur en Communicatie

- MBO Samenleving en Onderwijs

- MBO Recht en Administratie

- MBO Economie en Bedrijf

- MBO Horeca en Toerisme

- MBO Gezondheid en Sport

- MBO Landbouw en Voeding

- MBO Bouw en Techniek

Wanneer je weet wat leuk en goed voor je toekomst is, kun je studie-informatie aanvragen bij alle MBO opleiders bij jou in de buurt. Voor informatie over MBO opleidingen kun je ook denken aan open dagen MBO, waar je meestal veel informatie kunt vergaren en veel mensen kunt aanspreken van de opleiding of school.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Van internet

Wanneer u niet aan de vooropleidingseis voldoet, bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan de toelatingstoets. Het doel van deze toets is om vast te stellen of u een reële kans hebt de MBO-opleiding succesvol af te ronden. Met de toets worden uw taal-, reken- en leesvaardigheid getoetst. De toelatingstoets hoeft u op geen enkele manier voor te bereiden. Naar aanleiding van de toets krijgt u van de Toelatingscommissie van het NTI MBO-College een bindend advies of u wel of niet met de MBO-opleiding kunt starten. De toelatingtoets wordt digitaal afgenomen op circa 25 verschillende locaties in Nederland.

http://www.nti.nl/mbo/mbo-toelatingstoets.aspx

En hier:

http://www.rocva.nl/mbo/A ... eiding/Pages/default.aspx

Google even op de naam van de school/opleiding + 'voorlopleiding'

Vaak krijg je dan zo'n website zoals hierboven te zien. Maar ik denk dat het voor alle MBOscholen geldt, dat je zonder vooropleiding een test moet doen.

Ben weer mosterd, zie ik
Anders een jaartje volwassenen onderwijs? Mijn moeder heeft ooit de "moedermavo" gedaan.
Paspas: ik neem aan dat het niet voor jezelf is, omdat ik iin een ander topic heb gelezen dat je sociologie hebt gestudeerd?
O ik had een reactie geschreven maar die is nu verdwenen geloof ik, anders nu nog een keer:

Wat een snelle reacties! bedankt iedereen!

borderwalk, Is inderdaad niet voor mijzelf . Ik heb een Turkse vriendin die al wat ouder is, haar kinderen zijn net uit huis en ze is nu op zoek naar werk. Ze is gestopt met school na 3 mavo en wil nu weer een opleiding volgen. Ze spreekt gewoon goed Nederlands en ze is erg gemotiveerd. Alleen geld is een probleem en ze zal hierdoor dus niet snel kiezen om alsnog een mavo diploma te halen. Dus ik dacht misschien is een leer werk traject iets voor haar. Ik dacht ik zoek eerst even uit of dit een optie is voordat ik haar blij maak, maar kon het niet zo snel vinden. Dus bedankt iedereen!

Zal haar zeggen dat ze contact moet opnemen met een ROC.

kusunum, wat voor werk doe jij?
Een vriendin van mij heeft ook nooit haar vmbo diploma gehaalt. Ze is daarna mbo niveau 1 gaan doen. Daarna is uiteindelijk op een mbo 3 opleiding terecht gekomen zonder verdere diploma's en nu doet ze ook bbl.

Ik zou zelf gewoon bellen. Misschien dat ze wel aangenomen wordt maar op een lager niveau.
Ik werk in de horeca. Daar wordt veel met leerlingen gewerkt, en ik heb ook een cursus gedaan om leerlingen te begeleiden.

Leerlingen denken over het algemeen heel makkelijk over een BBL opleiding. En vooral in deze tijd, bedrijven kiezen sneller voor een BBL leerling, maar ook de aanwas van nieuwe leerlingen is erg groot.

Als ik je vriendin was zou ik het bedrijf waar ze wil solliciteren als leerling bellen. Om een afspraak te maken met degene die over het aannemen van personeel gaat. Als ze die kan uitleggen dat ze en vak wil gaan leren nu de kinderen uit huis zijn. Dat ze graag daar wil werken en het leuk vind een opleiding daar naast te gaan doen. Ik ben wel bang dat de werkgever een leerlingen salaris voor zal stellen.

Dan is de enige drempel nog de klas vol met 16 jarige waar je vriendin één dag in de week in zal komen te zitten, maar ik zie geen reden voor afwijzing. Als haar taal en rekenen op een goed niveau zijn dan zou ze zo moeten kunnen instromen.

Ze kan ook even kijken of het LOI ook die opleiding aanbied. Heeft ze wat meer vrijheid in het volgen van de lesstof, maar daar moet de begeleiden vanuit het bedrijf wel mee akoord gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven