Werk & Studie alle pijlers

Mbo na vwo

18-01-2017 22:42 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn vwo diploma gehaald en ik volg nu een bèta-studie aan de universiteit. De resultaten zijn echter niet zo goed en ik overweeg me uit te schrijven voor 1 februari zodat mijn bsa komt te vervallen. Ik mis het praktische deel heel erg en overweeg om hierna een mbo opleiding tot autotechnicus te gaan volgen. Ik heb dan wat meer tijd om na te denken over een goed alternatief voor mijn wo studie en kan ondertussen toch wat met mijn passie doen. Zou ik deze opleiding op het mbo dan versneld kunnen volgen? Ik vind op internet veel over versnelde opleidingen om op te stromen: bijvoorbeeld hbo versnelt omdat er veel overeen komt met de mbo opleiding die daarvoor is gedaan. Ik vind alleen niks over versneld mbo zonder een andere vervolgstudie na de middelbare school.
Ik zou dan persoonlijk iets van HBO kiezen want ik denk dat je je heel erg gaat vervelen als je voor MBO gaat
quote:HeartAttack schreef op 18 januari 2017 @ 22:46:

Ik zou dan persoonlijk iets van HBO kiezen want ik denk dat je je heel erg gaat vervelen als je voor MBO gaatJe haalt me de woorden uit de mond.
Waarom niet op HBO niveau? Ik denk dat je op MBO niveau uitdaging gaat missen. Of ga eerst een jaartje werken of reizen voordat je verder gaat studeren.
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Is er geen passende studie op een TU?
Ik zou geen mbo gaan doen. Het niveau van de gewone vakken zoals Nederlands, Engels, rekenen etc is zoveel lager dan je aankunt. Je gaat je vast vervelen. Er zijn weinig mbo instellingen die een versnelde route hebben. Waarom ga je niet werken hier of op reis of werken in het buitenland en dan bedenken wat je wilt gaan doen? En mocht je de autobranche in willen kun je wellicht een onbetaalde plek krijgen om het vak te leren? Eens kijken of het echt iets is?
quote:Nomad schreef op 18 januari 2017 @ 22:48:

Is er geen passende studie op een TU?Ik studeer nu werktuigbouwkunde aan de TU maar vind dit veel te theoretisch, ik mis de toepassing in de praktijk
quote:mariposa2 schreef op 18 januari 2017 @ 22:49:

Ik zou geen mbo gaan doen. Het niveau van de gewone vakken zoals Nederlands, Engels, rekenen etc is zoveel lager dan je aankunt. Je gaat je vast vervelen. Er zijn weinig mbo instellingen die een versnelde route hebben. Waarom ga je niet werken hier of op reis of werken in het buitenland en dan bedenken wat je wilt gaan doen? En mocht je de autobranche in willen kun je wellicht een onbetaalde plek krijgen om het vak te leren? Eens kijken of het echt iets is?Bedankt voor de tip, ik ga daar eens naar kijken!
Of iets moet écht ontzettend je passie zijn en er is niet iets voorhanden dat beter aansluit op je niveau, anders zou ik het niet doen.

Ik ken verscheidene mensen die na hun havo een mbo-opleiding gingen doen en er al snel mee ophielden door een gebrek aan uitdaging en zich gingen ergeren aan de schoolse manier van lesgeven.
Waarom geen half jaar (of desnoods 1.5 jaar) gaan klussen in een garage?

En zo uitvissen of het echt iets is voor jou, of je toch liever nog extra studie hebt?
Als je een mbo versneld gaat doen dan verschilt dat per school/opleiding. Normaal is het zo dat er minder stage wordt gelopen en die stage doe je dan op het hbo, omdat de grootste groep leerlingen van het vmbo komt en op de basisschool vaak verkeerd is beoordeeld of op het vo een afslag heeft gemist en nu toch snel naar het hbo wil.

Voor havisten en vwo'ers wordt er vaak een korter traject aangeboden waar je alleen de praktijkvakken en vakgerichte theorie volgt, want de algemeen vormende vakken heb je al gedaan. Je volgt dan in een jaar zeg maar de praktische vakken van leerjaar een en twee tegelijk en loopt dus wel stage. Houd er dus rekening mee dat je vaak niet deel uitmaakt van een klas, omdat er niet veel leerlingen voor kiezen.

Dit alles is afhankelijk van de opleiding, want examens zijn in het mbo niet centraal geregeld op taal en rekenen na. Aan jou de uitdaging om een mbo-opleiding uit te zoeken die beantwoordt aan hetgeen jij wil leren.
Ken je de Leidse Instrumenten School?

Vorig jaar op een open dag geweest. Een 4 jarige mbo opleiding, in deze tak bestaat nog geen hbo.

Heel praktijkgericht.
Ik ben vroeger een MBO-opleiding gestart na de havo. Ik heb het afgemaakt want dat is mijn mentaliteit; als ik er aan begin dan maak ik het af. Ik haalde hele hoge cijfers voor minimale inspanning, verveelde me nogal, vond het erg schools allemaal en had soms het idee dat ik er "te oud" voor was. Na mijn slagen een HBO gaan doen en dat vond ik veel leuker!
Don't just call me pessimist, try and read between the lines.
tof!

Ik bedoel- als daar je passie ligt. als ik autotechnicus + sprint google kom ik wel plekker tegen waar je het in 2 jaar kan, mits je werkt in de branche of een werkervaringsstage kan regelen waar je het mee combineert.

Als vrouw zal je best wat kunnen regelen.

Ik heb me trouwens ook eens bij een tof restaurant gemeld, of ik als vrijwilliger als kok mocht werken- dat kon en later ben ik daar aangenomen (als studentenbaantje). Zoiets kan ook wellicht, als je je niet langer dan een jaar wil commiteren.
Nee. Stom idee, ga je spijt van krijgen. En je hele leven last van houden, als je alleen maar banen beneden je denkniveau kan krijgen
quote:vivapimpelmees schreef op 18 januari 2017 @ 22:57:

Ken je de Leidse Instrumenten School?

Vorig jaar op een open dag geweest. Een 4 jarige mbo opleiding, in deze tak bestaat nog geen hbo.

Heel praktijkgericht.Ik heb even gegoogled en ziet er interessant uit, ik vind mechanica een heel mooi vak maar dan met name bij auto's. Ik kijk dus nu ook wat rond voor een opleiding in die richting.
Al es naar de bachelor-opleiding "Automotive" gekeken overigens?

Ik ben Belgje, maar een kennis is er speciaal voor naar Nederland gaan studeren .
Voor de duidelijkheid, ik wil daarna waarschijnlijk gewoon nog een hbo of wo studie doen, maar dit 'even tussendoor' om nog wat langer na te kunnen denken over de juiste studie.
Kijk anders eens bij de technische hbo opleidingen die zijn al een stuk praktijkgerichter. De hogeschool Rotterdam heeft werktuigbouwkunde op hbo maar ook maritieme techniek en scheepsbouw. Denk dat die nog een beetje in de richting zijn van wat je wellicht zoekt. Geen auto maar een schip heeft ook motoren etc.
quote:123meisje schreef op 18 januari 2017 @ 23:04:

Voor de duidelijkheid, ik wil daarna waarschijnlijk gewoon nog een hbo of wo studie doen, maar dit 'even tussendoor' om nog wat langer na te kunnen denken over de juiste studie.Dan zou ik een jaar gaan werken, anders gaat het je wel heel veel geld kosten.
ik vind dat iedereen nogal negatief is over het vak, maar ik kan me wel een TO voor me zien in een roze overal die een vette oldtimergarage runt- ik zeg maar wat. Je kan je eigen ambitie er wel in verwerken toch!

En stel TO gaat rechten studeren, maar eerst nog even een diploma automonteur halen, dan heb je een interessant CV en ben je gewoon stoer, ik zou zoiemand wel aannemen.
quote:tigri schreef op 18 januari 2017 @ 23:14:

ik vind dat iedereen nogal negatief is over het vak, maar ik kan me wel een TO voor me zien in een roze overal die een vette oldtimergarage runt- ik zeg maar wat. Je kan je eigen ambitie er wel in verwerken toch!

En stel TO gaat rechten studeren, maar eerst nog even een diploma automonteur halen, dan heb je een interessant CV en ben je gewoon stoer, ik zou zoiemand wel aannemen.
.
anoniem_126587 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 11:11
98.32% gewijzigd
quote:123meisje schreef op 18 januari 2017 @ 23:04:

Voor de duidelijkheid, ik wil daarna waarschijnlijk gewoon nog een hbo of wo studie doen, maar dit 'even tussendoor' om nog wat langer na te kunnen denken over de juiste studie.Klinkt niet heel logisch, een hele opleiding ver beneden je niveau gaan doen om de keuze nog even uit te stellen. Kun je niet beter een gerichter studiekeuze traject ingaan?
Waarom ga je niet eens praten met de monteurs van de garage waar je normaal komt (of die waar je ouders heen gaan).

Mijn dochter doet nu de havo en overweegt een MBO opleiding, maar die gaat verre van gemakkelijk zijn, omdat deze opleiding ook schei- en natuurkunde noodzakelijk acht en dat heeft ze niet meer.

En een automonteur moet tegenwoordig een halve ingenieur zijn, de techniek en elektronica in de nieuwere auto´s is geen lachertje. Dus er zijn vast ook hbo-opleidingen in. Als je dit leuk vindt/lijkt, verdiep je dan gewoon eens in de mogelijkheden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven