Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van DUO
dinsdag 5 september 2017 om 22:34
Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD bij ome Duo in Groningen, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
anoniem_354184 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 21:43
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
8.41% gewijzigd

dinsdag 12 september 2017 om 14:00
En meer werken? Is dat een optie? Ik werk zelf 12 uur per week waarmee ik ongeveer €500 verdien (wel met een salaris van €9,51 + 8% vakantiegeld, maar in de horeca of promotiewerk verdien je al snel zo'n bedrag. Wie weet oppassen ook), en dat zou dan weer €250 lenen schelen voor haarcharliefox schreef: ↑12-09-2017 00:07Over het doorrekenen van de te verwachten maandkosten:
Maandbegroting al enkele maanden geleden opgesteld en online deelbaar gemaakt met dochter. Is 'n actief Excel sheet, zodat er met verschillende bedragen 'gespeeld' kan worden en direct zichtbaar is wat het eindresultaat wordt. Zo kwamen we ook uit op die 700 euro lenen per maand.
Inkomsten gemiddeld 250. Kamerhuur 550, met overige uitgaven kom je op 950 tot 1000 euro per maand uitgaves. Let wel: met zuinig leven. Bijvoorbeeld voor eten hebben we 5 euro per dag genomen.

dinsdag 12 september 2017 om 14:27
Nicole gaf al een goeie toelichting op het tegenstrijdige wat ik in de OP las en waarom ik die post plaatste. Daarnaast hou ik er niet van om 'het systeem' als schuldige aan te wijzen en er dan zelf niets meer aan te hoeven doen. Het systeem kun je niet wijzigen, maar je kunt wel zelf kiezen hoe je ermee omgaat, en je dochter proberen te laten zien wat verstandig is.
dinsdag 12 september 2017 om 14:33
Nouja, ik snap het wel. Ik ging ook op mijn twintigste het huis uit, had geen zin meer om met mijn moeder te wonen. Absoluut een schatje maar veel behoefte aan een eigen plek. Toen vlak daarna het huis verkocht was kon ik ook niet meer terug. Zelf eerst mbo gedaan en nu net begonnen met mijn hbo. Ben dus rond de 30 als ik klaar ben. Had het graag anders gezien maar helaas pindakaas. Zonder lening (werk wel) had ik het nooit gered. Mijn ouders hebben beide een laag inkomen dus basisbeurs krijg ik wel.
Beetje nood breekt wet idee, zonder lening/duo had ik nooit kunnen studeren.
Beetje nood breekt wet idee, zonder lening/duo had ik nooit kunnen studeren.
dinsdag 12 september 2017 om 17:34
Daar hou ik ook zelf absoluut niet van. Maar het is aan de andere kant ook wel heel makkelijk om alleen maar de "schuld" bij de ouders te leggen. Dat wanneer kinderen zich in de schulden werken, ze geen goede financiële opvoeding hebben gehad. Ik zie hier dat vader toch ook zijn best doet om zijn dochter iets bij te brengen. Maar het is niet altijd gezegd dat dochters deze raad opvolgen._Marana_ schreef: ↑12-09-2017 14:27Nicole gaf al een goeie toelichting op het tegenstrijdige wat ik in de OP las en waarom ik die post plaatste. Daarnaast hou ik er niet van om 'het systeem' als schuldige aan te wijzen en er dan zelf niets meer aan te hoeven doen. Het systeem kun je niet wijzigen, maar je kunt wel zelf kiezen hoe je ermee omgaat, en je dochter proberen te laten zien wat verstandig is.

dinsdag 12 september 2017 om 21:01
Ik denk dat hier dan toch een groot verschil in zit. Mijn idee van zelstandigheid is juist dat je je niet laat beinvloeden door wat anderen voorspiegelen, maar dat je zelf je eigen afwegingen maakt. Als kinderen eind twintig zijn zou ik eerder verwachten dat ze de ouders advies geven dan andersom. Mijnderen zijn nog niet zo oud, dus ik kan niet als ouder praten. Maar ik zie aan je reacties dat wij gewoon hele andere ideeen hebben van zelfstandigheid en de ouder-kind relatie daaromtrent. Waarschijnlijk dat daar dan ook het verschil in mening over uit huis gaan vandaan komt.vivamien schreef: ↑12-09-2017 08:21Het is denk ik ook niet zozeer een kwestie van "niet kunnen", maar sommigen houden zich er niet zo mee bezig. Ze denken misschien dat iedereen leent en dat wordt ze door anderen vaak ook als heel voordelig voorgespiegeld. Maar laat ik eerlijk zijn, toen ik 19 was vond ik ook dat ik de wijsheid in pacht had, terwijl ik nu, achteraf, ook dingen anders had gedaan. En daar leer je wel van, maar sommige beslissingen kunnen lang nawerken.
Trouwens, onze kinderen komen zelfs nu nog (eind 20) wel eens om advies, ik vind dat helemaal niet raar.
dinsdag 12 september 2017 om 21:24
Dat kan heel goed zijn, inderdaad. Het is trouwens ook niet zo dat ik niks van mijn kinderen aanneem. Van sommige dingen weten zij ook echt meer af dan ik. Ik vraag hen ook wel eens om advies. Maar andersom dus ook, wat waarschijnlijk voortkomt uit een stukje levenservaring.tiramisuusje schreef: ↑12-09-2017 21:01Ik denk dat hier dan toch een groot verschil in zit. Mijn idee van zelstandigheid is juist dat je je niet laat beinvloeden door wat anderen voorspiegelen, maar dat je zelf je eigen afwegingen maakt. Als kinderen eind twintig zijn zou ik eerder verwachten dat ze de ouders advies geven dan andersom. Mijnderen zijn nog niet zo oud, dus ik kan niet als ouder praten. Maar ik zie aan je reacties dat wij gewoon hele andere ideeen hebben van zelfstandigheid en de ouder-kind relatie daaromtrent. Waarschijnlijk dat daar dan ook het verschil in mening over uit huis gaan vandaan komt.
Er zit misschien ook helemaal niet zoveel verschil tussen een "advies" en "je laten beïnvloeden door wat een ander je voorspiegelt". Al denk ik dat iemand van 19 wel meer beïnvloedbaar is dan iemand van 29.

woensdag 13 september 2017 om 12:31
Ik ben meteen na de middelbare school uit huis gegaan, ver weg van het ouderlijk huis, heb jaren zelfstandig in het buitenland gewoond en ben inmiddels 40, maar ik vraag mijn ouders nog steeds weleens om raad.tiramisuusje schreef: ↑12-09-2017 21:01Ik denk dat hier dan toch een groot verschil in zit. Mijn idee van zelstandigheid is juist dat je je niet laat beinvloeden door wat anderen voorspiegelen, maar dat je zelf je eigen afwegingen maakt. Als kinderen eind twintig zijn zou ik eerder verwachten dat ze de ouders advies geven dan andersom. Mijnderen zijn nog niet zo oud, dus ik kan niet als ouder praten. Maar ik zie aan je reacties dat wij gewoon hele andere ideeen hebben van zelfstandigheid en de ouder-kind relatie daaromtrent. Waarschijnlijk dat daar dan ook het verschil in mening over uit huis gaan vandaan komt.
Omgekeerd geef ik mijn ouders ook wel advies, maar eigenlijk alleen op praktisch gebied (computers, social media etc). Mijn ouders zijn heel wijs met veel levenservaring. Zeker toen ik eind 20 was en mijn ouders nog midden in het leven stonden, waren hun advieven voor mij zeer waardevol. Heel blij dat ik zo van hun wijsheid heb mogen mee profiteren. Ik denk (weet) ook dat mijn ouders heel erg raar hadden staan kijken als ik hen als eind twintiger adviezen had lopen geven

maandag 3 december 2018 om 22:00
Vroeger had je stufi. Dus er moet nu veel meer geleend worden.Rinkels schreef: ↑05-09-2017 22:39Mijn man heeft vroeger hetzelfde gedaan en betaalt inderdaad nog veel af. Ook doordat de rente een tijd heel hoog is geweest. Ik vind dat zijn ouders daar best paal en perk aan hadden mogen stellen. Ik vind ook dat hij als 20 jarige nog niet helemaal goed kon inschatten wat de impact van lenen kan zijn.
Ik vind dat verwijzen naar een tijd waarin er in ieder geval nog groot deel van de studie zelf niet geleend hoefde worden dan ook een beetje gek in dit soort topics.