Werk & Studie alle pijlers

Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van DUO

05-09-2017 22:34 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD bij ome Duo in Groningen, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.

Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.

Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.

Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".

Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.

Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.

Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.

Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.

werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
anoniem_354184 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 21:43
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
8.41% gewijzigd
Mijn man heeft vroeger hetzelfde gedaan en betaalt inderdaad nog veel af. Ook doordat de rente een tijd heel hoog is geweest. Ik vind dat zijn ouders daar best paal en perk aan hadden mogen stellen. Ik vind ook dat hij als 20 jarige nog niet helemaal goed kon inschatten wat de impact van lenen kan zijn.
Een beetje overdreven reageer je wel.
Ik had ook een studieschuld van 19.000 euro en nu, 4 jaar later heb ik al de helft afbetaald.
Op jezelf wonen leer je ook veel van en met een goede studie is dat terugbetalen best goed te doen.
Ik ben het volledig met je eens, op die leeftijd kunnen ze dat allemaal nog niet goed inschatten. Natuurlijk lonkt "het vrije leven". Maar als ze later een hypotheek willen, komen ze in de problemen.
AnAppleADay schreef:
05-09-2017 22:41
Een beetje overdreven reageer je wel.
Ik had ook een studieschuld van 19.000 euro en nu, 4 jaar later heb ik al de helft afbetaald.
Op jezelf wonen leer je ook veel van en met een goede studie is dat terugbetalen best goed te doen.
Een goede studie is geen garantie voor een goede baan helaas.
Ik vind ook niet slim echter ze zal daar vanzelf wel achter komen en dat is zeker niet het einde van de wereld.
Ik vind lenen ook raar als je gewoon nog gratis thuis kan wonen en schuldenvrij aan je leven kunt beginnen. Hypotheken zijn tegenwoordig al veel moeilijker te krijgen wegens nauwelijks vaste contracten. Je had ook kunnen zeggen dat als ze weggaat thuis jij verder ook niets meer mee betaalt aan haar studie en dat ze haar rijbewijs van jou krijgt als ze geen lening aan gaat. Win win voor jullie allebei lijkt me.
vivamien schreef:
05-09-2017 22:45
Een goede studie is geen garantie voor een goede baan helaas.
Klopt maar je vergroot de kans op een goede baan wel.
En ik heb nu echt verre van een topsalaris maar met weinig vaste lasten (geen kinderen, geen hypotheek, geen auto etc.) kun je in je eerste jaren dat je werkt echt heel snel aflossen.
charliefox schreef:
05-09-2017 22:34
[...]
Het is haar leven. Kennelijk heeft ze jouw goed adviezen tijdens de opvoeding genegeerd. Daar kan je moeilijk "het systeem" de schuld van geven.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-09-2017 23:20
Reden: OP gequote
89.51% gewijzigd
Op jezelf wonen is ook een investering. Namelijk in emotionele/ persoonlijke ontwikkeling. Ik snap dat je liever hebt dat je kind geen schuld opbouwt, maar er zitten ook gewoon veel voordelen aan op jezelf wonen. In mijn omgeving hebben de meeste mensen ook een studieschuld. En ach. Je weet van tevoren dat je later moet terugbetalen. Laat haar maar eens een proef-berekening op duo maken. Kan ze vrij exact zien hoeveel ze straks per maand moet betalen.
viva1966 schreef:
05-09-2017 22:48
Het is haar leven. Kennelijk heeft ze jouw goed adviezen tijdens de opvoeding genegeerd. Daar kan je moeilijk "het systeem" de schuld van geven.
Hoezo quote je de op?
anoniem_350303 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 22:55
20.97% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
05-09-2017 22:48
Klopt maar je vergroot de kans op een goede baan wel.
En ik heb nu echt verre van een topsalaris maar met weinig vaste lasten (geen kinderen, geen hypotheek, geen auto etc.) kun je in je eerste jaren dat je werkt echt heel snel aflossen.
Ze zal sowieso na haar studies ook nog iets moeten huren.
En die kamer / dat appartement kost toch ook geld.
Soms zelfs meer dan een hypotheek.
En als ze een beetje verder af werkt, heeft ze die auto misschien ook nodig.
En voor 't zelfde geld loopt ze morgen of volgende week "de man van haar leven" tegen 't lijf en wil ze eens afgestudeerd vrij snel kinderen met hem.

Ik zou zo'n lening ook giga spijtig vinden.
Maar ze zal het toch echt zelf moeten ondervinden hoe ze zichzelf ermee in 't zak zet.
Ben het helemaal met je eens! Heb een leuke tijd gehad maar de gevolgen kon ik echt niet overzien: dat was echt iets voor later..
en dat terwijl ik maar 5000 euro schuld had.
En je mag het niet meer verzwijgen voor een hypotheek.
agapanthus wijzigde dit bericht op 05-09-2017 22:56
1.09% gewijzigd
Saga_Röversdotter schreef:
05-09-2017 22:53
Op jezelf wonen is ook een investering. Namelijk in emotionele/ persoonlijke ontwikkeling. Ik snap dat je liever hebt dat je kind geen schuld opbouwt, maar er zitten ook gewoon veel voordelen aan op jezelf wonen.
Die ervaring kun je ook n paar jaar later opdoen als je inkomen hebt.
Als beide ouders teveel verdienen, kunnen zij ook een bijdrage leveren aan de studie van hn kind.
Vroeg genoeg beginnen met sparen, kinderen kosten geld.
flexibel schreef:
05-09-2017 22:57
Als beide ouders teveel verdienen, kunnen zij ook een bijdrage leveren aan de studie van hn kind.
Ouders betalen het collegegeld blijkbaar al.
Agapanthus schreef:
05-09-2017 22:55
Ben het helemaal met je eens! Heb een leuke tijd gehad maar de gevolgen kon ik echt niet overzien: dat was echt iets voor later..
en dat terwijl ik maar 5000 euro schuld had.
En je mag het niet meer verzwijgen voor een hypotheek.
Jawel hoor. Dan heb je alleen geen NHG.
Tornacense schreef:
05-09-2017 22:54
En voor 't zelfde geld loopt ze morgen of volgende week "de man van haar leven" tegen 't lijf en wil ze eens afgestudeerd vrij snel kinderen met hem.

Maar ze zal het toch echt zelf moeten ondervinden hoe ze zichzelf ermee in 't zak zet.
Natuurlijk kan dat ook, maar ik wil alleen maar aangeven dat een hoge studieschuld niet meteen een enorme last hoeft te zijn door mijn eigen ervaring van dit moment te delen.
Ik vind het allemaal prima zo en heb van geen een euro spijt. Ik kan het nu missen en tijdens mijn studie wilde ik niks missen.
anappleaday wijzigde dit bericht op 05-09-2017 23:02
0.74% gewijzigd
flexibel schreef:
05-09-2017 22:57
Die bieden eem gratis woonplek als alternatief voor een dure lening.
Ligt denk ik ook een beetje aan de studierichting en baan/salariskansen, en het verantwoordelijkheidsgevoel van de student.
Ik heb een fantastische studententijd gehad, zowel qua studie als levenservaring en sloot af met een schuld van ruim 24000 euro.

Daarna vrijwel meteen een goede baan, en nog een tijdje goedkoop blijven wonen en leven. Binnen een paar jaar was de schuld afbetaald. Wist dat het niet nodig was, maar vond het fijn om dat eerst te doen alvorens bijvoorbeeld een huis te kopen of een gezin te stichten,
anoniem_352823 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 23:02
0.19% gewijzigd
Ze komt niet in aanmerking voor aanvullende beurs ivm jullie inkomen. Vullen jullie haar beurs dan ook aan tot aanvullend nivo? Daar gaat duo wel van uit natuurlijk en dan hoeft ze minder te lenen.

En sommige fouten moet je zelf maken om te zien dat het fouten zijn. En soms is dat een dure les
Schnitzel schreef:
05-09-2017 23:01
Ligt denk ik ook een beetje aan de studierichting en baan/salariskansen, en het verantwoordelijkheidsgevoel van de student.
Ik heb een fantastische studententijd gehad, zowel qua studie als levenservaring en sloot af met een schuld van ruim 24000 euro.

Daarna vrijwel meteen een goede baan, en nog een tijdje goedkoop blijven wonen en leven. Binnen een paar jaar was de schuld afbetaald. Wist dat het niet nodig was, maar vond het fijn om dat eerst te doen alvorens bijvoorbeeld een huis te kopen of een gezin te stichten,
Dit dus, hier ben ik nu ook mee bezig.
Ik hoop rond mijn 30ste mijn schuld afbetaald te hebben
Tornacense schreef:
05-09-2017 22:54

Precies.
Zo'n enorme studielening terwijl dat eigenlijk niet hoeft, is gewoon een beetje dom. Maar ja, wat doe je eraan?
redbulletje schreef:
05-09-2017 22:56
Die ervaring kun je ook n paar jaar later opdoen als je inkomen hebt.
Op veel werkplekken hebben ze graag dat je al zelfstandig bent en is emotionele ontwikkeling even belangrijk of belangrijker dan de kennis die je opgedaan hebt.
Ik ben het helemaal met je eens. Wij hebben ook veel gesproken met onze kinderen hierover (want natuurlijk kwamen die ook met de verhalen van vrienden die het zo deden en dat lonkte!) en gelukkig is de uitkomst tot nu toe dat ze het eigenlijk wel met ons eens zijn. Er wordt hier niet geleend. Wij betalen de gehele studie en nog wat andere zaken, dat dan weer wel. Oudste is uiteindelijk het huis pas uit gegaan toen ze klaar was met studeren en een baantje had. Weliswaar nog niet in de sector waar ze voor gestudeerd had, maar het inkomen was genoeg om in een leuke stad antikraak te gaan wonen.
Inmiddels een baan die past bij haar opleiding en een leuk (huur-) appartement zonder studieschuld, ik ben er erg blij mee en zij nu ook.
Moet er wel eerlijk bij vermelden dat het wel een aantal discussies heeft gekost destijds. Het wordt heel gewoon gevonden flink te lenen, ook als dat niet perse nodig is. Het is ook niet makkelijk voor jongeren om vrienden leuk op zichzelf te zien wonen, geld als water uit te zien geven aan uit gaan e.d. en zélf nog bij papa en mama te moeten blijven ;-)
Overigens vind ik het ergens nog wel iets uit maken welke studie ze doet. Gaat ze later lekker verdienen zodat het snel afgelost kan worden of wordt het bijvoorbeeld een baan in het onderwijs wat niet zo dik betaald is?

Ik begrijp je zorgen, vind dat het lenen iets te gemakkelijk wordt gemaakt tegenwoordig.
Maar ik vrees dat je niet veel meer kan doen, zeker niet nu ze inmiddels van de vrijheid geproefd heeft. Misschien een idee om het eens te hebben over antikraak als dat mogelijk is in de stad waar ze woont? Kosten liggen vele malen lager dan gewoon een kamer huren. En ze kan altijd nog tijdelijk naar huis als ze er ineens uit moet. Heb je eenmaal antikraak gewoond en je goed gedragen, dan heb je voorrang bij een volgend project antikraak!
En ik huur ook gewoon en heb al lang de man van mijn leven ontmoet maar dan hoef ik niet meteen kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven