Werk & Studie alle pijlers

Min-max contract burn out

21-02-2020 13:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Weet iemand dit
Mijn collega heeft een min max contract (wat volgens mij al een gewoon uren contract had moeten zijn, ze had een 0 uren contract dat mag per 1-1 niet meer en dus heeft ze toen een min Max gekregen voor 16-20 uur, ze werkt al 3 jaar 20 uur iedere week vaste dagen)
Doordat ik zei dat ze misschien wel een uren contract had moeten krijgen vroeg ze het volgende aan mij :

Ze kampt met burn-out klachten en zit erover te denken zich ziek te melden hoeveel uur krijgt ze dan betaald
maar dat weet ik dus niet korte termijn ziekte weet ik
Dan kijken ze naar wat ze de afgelopen periode heeft gewerkt en nemen daar het gemiddelde van geloof ik.

Maar i.p.v. ziek melden, kan ze niet in overleg gaan met leidinggevende dat ze een tijdje maximaal 16 uur werkt?
Wat bedoel je met korte termijn ziekte?

Verwijs haar naar het uwv of juridisch loket voor een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Verwijs haar naar de arbo-arts.
Als ze sinds die min max overeenkomst 20 uur is blijven werken dan is het 20 uur ook bij ziekte. Soms wel maar 70 procent van het loon. Dat laatste staat in contract of cao.
pennetje80 schreef:
21-02-2020 13:45

Ze kampt met burn-out klachten en zit erover te denken zich ziek te melden hoeveel uur krijgt ze dan betaald
maar dat weet ik dus niet korte termijn ziekte weet ik
En burn out heb je of je hebt hem niet. Dit is niet afhankelijk van hoeveel uur ze haar zullen uitbetalen toch?!

Ik zou haar verwijzen naar haar leidinggevende, huisarts en de bedrijfsarts om te voorkomen dat ze straks echt met een burn-out thuis zit.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand echt ziek is/een burnout heeft of 'burnout klachten' , denk je hier naar mening niet aan.

Bovendien is een burnout iets wat een arts vast steld en je pas hebt bij minimaal 6 maanden bepaalde klachten te hebben.

Ook weet zij en jij niet of ze langdurig zal uitvallen.

Ziek is ziek en dat laat je niet afhangen van je inkomen.

Ben jijzelf de persoon waar het om gaat?

Als jij of je collega daadwerkelijk dat soort klachten heeft, dan zat je wel wekelijks bij huisarts en werd er een psychologisch traject gestart en zat je bij de fysiotherapeut oa.

En was je vooral heel druk met je herstel. In plaats van uitzoeken hoeveel je zou blijven verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
21-02-2020 14:47
Als iemand echt ziek is/een burnout heeft of 'burnout klachten' , denk je hier naar mening niet aan.

Bovendien is een burnout iets wat een arts vast steld en je pas hebt bij minimaal 6 maanden bepaalde klachten te hebben.

Ook weet zij en jij niet of ze langdurig zal uitvallen.

Ziek is ziek en dat laat je niet afhangen van je inkomen.

Ben jijzelf de persoon waar het om gaat?

Als jij of je collega daadwerkelijk dat soort klachten heeft, dan zat je wel wekelijks bij huisarts en werd er een psychologisch traject gestart en zat je bij de fysiotherapeut oa.

En was je vooral heel druk met je herstel. In plaats van uitzoeken hoeveel je zou blijven verdienen.

Als je echt finaal bent ingestort dan denk je misschien niet als eerste aan de rompslomp om een ziekmelding heen. Je kunt natuurlijk wel in de aanloop naar 'rock bottom' doorkrijgen dat er meer aan de hand is, en dan is ziekmelden en werken aan herstel vaak een goed plan om te voorkomen dat je jezelf alleen maar meer blijft ondermijnen. Helaas kan de vrees voor inkomensverlies juist ook een factor zijn die zorgt dat je alsmaar door blijft gaan terwijl de rek er al lang uit is. Ik vind het juist goed om uit te zoeken waar je aan toe bent als je in deze situatie zit. Beter dan blijven bikkelen tot je inderdaad op het punt komt dat zelfs nadenken over je inkomen en het draaiend houden van je huishouden niet meer tot de opties behoort.

Bij een ziekmelding om meer dan een griepje of iets anders voorbijgaands komt de bedrijfsarts meestal snel in de picture en dan kan die met de vriendin van TO kijken hoe ernstig de overbelastingsklachten zijn en hoe het hersteltraject eruit moet zien.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
21-02-2020 14:47
Als iemand echt ziek is/een burnout heeft of 'burnout klachten' , denk je hier naar mening niet aan.

Bovendien is een burnout iets wat een arts vast steld en je pas hebt bij minimaal 6 maanden bepaalde klachten te hebben.

Ook weet zij en jij niet of ze langdurig zal uitvallen.

Ziek is ziek en dat laat je niet afhangen van je inkomen.

Ben jijzelf de persoon waar het om gaat?

Als jij of je collega daadwerkelijk dat soort klachten heeft, dan zat je wel wekelijks bij huisarts en werd er een psychologisch traject gestart en zat je bij de fysiotherapeut oa.

En was je vooral heel druk met je herstel. In plaats van uitzoeken hoeveel je zou blijven verdienen.

Wat een achterlijke post. Voor veel mensen zijn financiële zorgen wel degelijk een overweging waard. Sterker nog, ze kunnen zelfs aan een burn-out bijdragen. Lang niet iedereen kan het zich veroorloven om zich ziek te melden.
Alle reacties Link kopieren
Nee het gaat niet om mij😏

En ze heeft de inkomsten hard nodig dus voor haar is dat echt wel een ding

Ik heb haar erop geattendeerd dat ze volgens mij een vast uren contract had moeten krijgen i.p.v. min max
Vandaar dat ze vroeg of ik wist hoe het zat met ziekte
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
21-02-2020 15:59
Nee het gaat niet om mij😏

En ze heeft de inkomsten hard nodig dus voor haar is dat echt wel een ding

Ik heb haar erop geattendeerd dat ze volgens mij een vast uren contract had moeten krijgen i.p.v. min max
Vandaar dat ze vroeg of ik wist hoe het zat met ziekte
Min/ max is ook vast. Maar dan krijgt ze ziektegeld over het minimale. Dat zouden dan 16 uur zijn.
Als ze standaard 20 werkt had ze geen genoegen moeten nemen met min16.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nummer*Zoveel schreef:
21-02-2020 15:37
Wat een achterlijke post. Voor veel mensen zijn financiële zorgen wel degelijk een overweging waard. Sterker nog, ze kunnen zelfs aan een burn-out bijdragen. Lang niet iedereen kan het zich veroorloven om zich ziek te melden.
Ik snap je redenatie maar als je echt een burn-out hebt heb je geen keuze dan ben je gewoon ziek en kun je niet meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
21-02-2020 16:43
Ik snap je redenatie maar als je echt een burn-out hebt heb je geen keuze dan ben je gewoon ziek en kun je niet meer werken.
Nee, dat is dus niet waar. Het is niet gezond om door te blijven stomen als je al helemaal op bent, maar er zijn best wat mensen die dat dus wel doen. Uit noodzaak dus, omdat zij het zich simpelweg niet kunnen veroorloven om gas terug te nemen.

Hoe denk je dat al die mensen dat deden voordat de burn-out een naam kreeg? Niet zeuren maar werken, en op je flikker krijgen als je werk vervolgens onder de maat is.

Een burn-out is echt een luxe-ziekte. Ze zien je aankomen als je erover begint in landen zonder sociale voorzieningen. En die mensen hebben het echt niet minder zwaar dan wij en zijn ook niet minder vatbaar voor een burn-out. Maar als je kinderen niet te eten hebben als jij niet werkt, dan moet je wel.

En helaas is het sociaal vangnet hier in NL ook niet altijd voor iedereen toereikend, bijv doordat goedkoop wonen vaak geen optie is, of omdat de partner teveel verdient (al kunnen daar de hoge kosten niet mee gedekt worden).

Ik zeg dus absoluut niet dat een burn-out onzin is. Een burn-out is een reële ziekte en ook een verdomd zware en vervelende ziekte. Maar eraan toe kunnen geven is een “luxe” die ook in NL niet iedereen zich kan veroorloven.
Nummer*Zoveel schreef:
21-02-2020 16:53
Nee, dat is dus niet waar. Het is niet gezond om door te blijven stomen als je al helemaal op bent, maar er zijn best wat mensen die dat dus wel doen. Uit noodzaak dus, omdat zij het zich simpelweg niet kunnen veroorloven om gas terug te nemen.

Hoe denk je dat al die mensen dat deden voordat de burn-out een naam kreeg? Niet zeuren maar werken, en op je flikker krijgen als je werk vervolgens onder de maat is.

Een burn-out is echt een luxe-ziekte. Ze zien je aankomen als je erover begint in landen zonder sociale voorzieningen. En die mensen hebben het echt niet minder zwaar dan wij en zijn ook niet minder vatbaar voor een burn-out. Maar als je kinderen niet te eten hebben als jij niet werkt, dan moet je wel.

En helaas is het sociaal vangnet hier in NL ook niet altijd voor iedereen toereikend, bijv doordat goedkoop wonen vaak geen optie is, of omdat de partner teveel verdient (al kunnen daar de hoge kosten niet mee gedekt worden).

Ik zeg dus absoluut niet dat een burn-out onzin is. Een burn-out is een reële ziekte en ook een verdomd zware en vervelende ziekte. Maar eraan toe kunnen geven is een “luxe” die ook in NL niet iedereen zich kan veroorloven.
Maar dit is hoe mensen een burn-out krijgen. Als je er eenmaal eentje hebt, heb je geen keuze en kun je echt niet meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
21-02-2020 17:25
Maar dit is hoe mensen een burn-out krijgen. Als je er eenmaal eentje hebt, heb je geen keuze en kun je echt niet meer werken.
Echt onzin dat je niet kunt werken met een burn-out, want er zijn genoeg mensen die dat dus wel doen. Het is niet te adviseren want het is roofbouw plegen op je gestel en echt niet goed voor je, maar “niet kunnen” is onzin.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon niet eens in de juiste trein stappen met mijn burnout laat staan dat ik mijn ziekmelding kon plannen. Het klinkt allemaal nogal berekend. Waarom gaat 'je vriendin' geen preventief gesprek aan met de bedrijfsarts en zoekt zij naar oplossing?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sinds wanneer is er een blauwdruk hoe mensen een burn out krijgen, hoe dit proces verloopt en wat iemand dan wel en niet kan of aan kan denken?
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
21-02-2020 17:54
Sinds wanneer is er een blauwdruk hoe mensen een burn out krijgen, hoe dit proces verloopt en wat iemand dan wel en niet kan of aan kan denken?
Dat is een medisch gegeven. Het verschil tussen overspannen en burnout.
Daarbij wanneer je nog kun nadenken en handelen dan kun je veelal ook nog meewerken aan een oplossing dat kan iemand met een burnout niet meer: die valt gewoon om. Die vriendin kan in overleg met de bedrijfsarts wellicht een tijdje haar werk aanpassen en wat zaken ondernemen om zich wat beter te voelen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 21-02-2020 18:00
34.08% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-02-2020 13:51
Maar i.p.v. ziek melden, kan ze niet in overleg gaan met leidinggevende dat ze een tijdje maximaal 16 uur werkt?
.
Strak plan.
Wanneer ze zich over een maand of 3 toch alsnog ziek moet melden krijgt ze maar voor 16 uur ziekengeld i.p.v. 20 uur.
Niet geschoten is altijd mis
viva-amber schreef:
21-02-2020 17:52
Ik kon niet eens in de juiste trein stappen met mijn burnout laat staan dat ik mijn ziekmelding kon plannen. Het klinkt allemaal nogal berekend. Waarom gaat 'je vriendin' geen preventief gesprek aan met de bedrijfsarts en zoekt zij naar oplossing?
Had je ook niet in de juiste trein kunnen stappen als jouw leven, of het leven van je kind, er op dat moment vanaf had gehangen? Dat is dan het punt dat burnout omslaat van een ziekte naar een doodsoorzaak. Voordat je op dat punt bent, heb je echt al een burnout.

Ik ben het dus eens met Nummer*Zoveel. Je hebt in Nederland vaak de luxe eraan toe te kunnen geven. Gelukkig maar! Anders zouden we veel meer mensen permanent verliezen in plaats van tijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
21-02-2020 18:08
Had je ook niet in de juiste trein kunnen stappen als jouw leven, of het leven van je kind, er op dat moment vanaf had gehangen? Dat is dan het punt dat burnout omslaat van een ziekte naar een doodsoorzaak. Voordat je op dat punt bent, heb je echt al een burnout.

Ik ben het dus eens met Nummer*Zoveel. Je hebt in Nederland vaak de luxe eraan toe te kunnen geven. Gelukkig maar! Anders zouden we veel meer mensen permanent verliezen in plaats van tijdelijk.
Inderdaad, goed voorbeeld. Op het moment dat je - financieel en/of anderszins - de ruimte hebt om eraan toe te geven, dan kun je in elkaar storten. Je kunt eraan toegeven en voelen hoe ellendig je je echt voelt.

Het is net als met een echte zware griep. Daar ben je ook doodziek van en het ontwricht je volledig. Toen ik dat had, was naar de wc gaan al een enorme opgave, want ik kon echt niks meer. Maar als je alleenstaand moeder bent van kleine kinderen zonder achtervang, dan zul je je toch uit bed moeten slepen, omdat je simpelweg niet anders kunt. En dat lukt dan ook (hoeveel moeite dat dan ook kost).

Dus nogmaals: de ziekte is echt en de volledige uitputting ook. Maar er aan toe kunnen geven, is niet voor iedereen mogelijk. En op het moment dat je jezelf dwingt om door te gaan, dan lukt dat ook wel. Het is niet verstandig, het is niet goed voor je herstel, maar het kan wel.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
21-02-2020 15:59
Nee het gaat niet om mij😏

En ze heeft de inkomsten hard nodig dus voor haar is dat echt wel een ding

Ik heb haar erop geattendeerd dat ze volgens mij een vast uren contract had moeten krijgen i.p.v. min max
Vandaar dat ze vroeg of ik wist hoe het zat met ziekte
Iemand dichtbij heeft dit nu aan de hand. Contract 16 uur, werkte al jaren 32+ uur, werd ziek, kreeg 16 uur uitbetaald.
Werd 50% beter gemeld, en moest weer 16 uur gaan werken.

Kwam onder sociaal minimum terecht en heeft aanvullende bijstand aan moeten vragen. Nu is het op het punt gekomen dat zijn werkgever gedaagd wordt. Laat je vriendin een aanpassing van het contract vragen voor het gemiddeld aantal uren ze heeft gewerkt in 3 voorgaande maanden. Daar heeft ze wettelijk echt recht op.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En een bezoek aan de arbo-arts kan ook voor preventie ingezet worden.
Alle reacties Link kopieren
Precies vooral omdat zij nog regelmogelijkheden ervaart kan er opgeleide van de bedrijfs- of arbo arts mogelijk een aanpassing worden gedaan aan het werk. Ook kan hij tips geven om bepaalde zaken beter te regelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
To, je hebt gelijk, ze heeft recht op vaste uren mits ze tenminste 12 maanden als oproepkracht heeft gewerkt. Jij geeft aan dat dit het geval is. De werkgever had haar geen min/max contract mogen aanbieden. Dat is namelijk ook een oproepcontract.

Ze heeft dus recht op loon over 20 uur als ze dat het afgelopen jaar gemiddeld heeft gewerkt. Dat geldt tijdens ziekte maar ook als ze nu bijvoorbeeld een keer 16 uur per week werkt.

Als zij zich niet goed voelt, is ziekmelden het beste. De bedrijfsarts kan haar dan beoordelen en het is dan ook goed om zelf naar de huisarts te gaan. Misschien verstandig om eerst ook even de rechtsbijstand als ze die heeft te raadplegen. Vakbond zou ook kunnen of anders eerst een bezoek aan het juridisch loket. Dit ivm mogelijke problemen die ontstaan met de loondoorbetaling bij ziekte maar ook voor nu terwijl ze werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven