Werk & Studie alle pijlers

Minder uren

30-04-2015 06:39 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er ergens een onderzoek oid waarin staat dat je met 20 uur werken ook nog affiniteit met je werk kunt hebben ? Volgens mijn werkgever is het minimum 24 uur werken omdat je anders geen affiniteit meer hebt met je werk. Ik vraag dit omdat mijn uren ineens worden omgegooid voor een nieuwe collega, ik heb het qua thuissituatie nu goed geregeld en deze aanpassing zou een hoop geregel betekenen waar ik niet op zit te wachten, ik weet dat ze er erg op hameren om 24 uur te werken, maar ik hoopte aan te kunnen tonen dat 20 uur ook geen ramp is. Het bedrijf is erg leuk om te werken dus ik wil het niet op de spits drijven maar ook niet zomaar ja en amen overal op zeggen.
Ik heb 'n collega die slechts 24 uur werkt en ik vind dat te weinig om echt een zinvolle aanwinst op kantoor te zijn, ze is er zo vaak niet. Dus met 20 denk ik helemaal dat je écht de boot gaat missen.
Shoot first, ask questions later!
Kun je dit niet aantonen mbv je beoordelingen en voortgangsgesprekken?
Oh wacht ff, ze werkt er zelfs 28 (3 volle dagen + 1 halve) maar toch voelt 't alsof ze er bijna nooit is. Da's geen goed teken in 'n bedrijf waar 95% van de werknemers wél 40 uur werkt. Misschien dat het minder opvalt ergens waar bijna iedereen 32 uur werkt, maar hier is het gewoon erg lastig, iemand die er zo weinig is.
quote:redbuIIetje schreef op 30 april 2015 @ 07:02:

Ik heb 'n collega die slechts 24 uur werkt en ik vind dat te weinig om echt een zinvolle aanwinst op kantoor te zijn, ze is er zo vaak niet. Dus met 20 denk ik helemaal dat je écht de boot gaat missen.

Joh dat hangt er toch helemaal vanaf wat TO doet, dat dat nou bij jou op je werk zo is, er zijn voldoende banen en functies waar dat makkelijk kan hoor.

TO 'affiniteitsverlies' is echt geen valide reden voor je werkgeven om je uren op te hogen hoor, het komt ze nu even beter uit - ga in gesprek... Succes!
3 dagen werken van de 5 houdt in dat je meer dan de helft van de tijd aanwezig bent in het bedrijf. Ik denk eerder dat je werkgever op zoek is naar een stok om te slaan. Affiniteit ueeft niet met het aantal uren dat je werkt te maken. Betrokkenheid zit hem ook in hele andere dingen.
Aanvulling: TO misschien kun je met werkgever kijken wat wél kan voor jou, wellicht is 24 uur niet haallbaar maar afhankelijk van hoe je werk ingedeeld is misschien sommige dagen een (half) uurtje extra werken. Dat geeft een andere vibe dan dat je meteen begint te roepen dat het absoluut niet kan. Is maar een tip
Het doet er niet zoveel toe of TO een in haar voordeel werkend onderzoek zou kunnen vinden (mocht dat al bestaan) Het gaat er om dat haar werkgever vindt dat 20 uur veel te weinig is om affiniteit met het werk te hebben. Hij bepaalt. En voor TO 500 anderen die 'n moord zouden doen voor 'n 24-uurs baantje.
Om nu aan het aantal uren dat je werkt je affiniteit op de hangen, wat een onzin zeg. Lijkt mij juist dat je je prettiger voelt in het bedrijf met het aantal uren dat je nu hebt, dan dat je gedoe krijgt omdat je er meer moet maken vanwege het kulverzinsel van je baas. In jouw geval zou de affiniteit zelfs afnemen vanwege de aanpassing, leg hem dat maar eens voor.
die ik wilde bestaat al...
quote:redbuIIetje schreef op 30 april 2015 @ 07:13:

Het doet er niet zoveel toe of TO een in haar voordeel werkend onderzoek zou kunnen vinden (mocht dat al bestaan) Het gaat er om dat haar werkgever vindt dat 20 uur veel te weinig is om affiniteit met het werk te hebben. Hij bepaalt. En voor TO 500 anderen die 'n moord zouden doen voor 'n 24-uurs baantje.

Gelukkig werkt het niet zo.

Edit: TO laat je niet verleiden tot de affiniteitsdiscussie. Waar het om gaat is dat het bedrijf op dit moment prima toe kan met jouw 20 uur. En om een of andere deden beslist is dat zaken anders moeten waardoor jij meer moet werken. Dat is heel raar natuurlijk. ik weet dat het zo is dat als je minder uur wilt werken dat je wg dan alleen mag weigeren als er voor het bedrijf 'zwaarwegend belang' is dat jij je huidige uren in blijft vullen.
Als TO vanwege haar beperkte aanwezigheid niet als aanspreekpunt wordt gezien door collega's/klanten/relaties, waardoor extra werk op het bord van haar wél meer aanwezige collega's komt, heeft haar baas zeker 'n punt.
Redbulletje, wat klink je denigrerend over een parttime baan. Niet iedereen wil fulltime werken of een dijk van een carrière. En met kinderen in het spel kan ik me dat helemaal goed voorstellen. Als to genoeg heeft aan uren is dat toch prima?

To, gewoon het gesprek aan gaan en aan geven wat jij wil. Succes.
quote:redbuIIetje schreef op 30 april 2015 @ 07:02:

Ik heb 'n collega die slechts 24 uur werkt en ik vind dat te weinig om echt een zinvolle aanwinst op kantoor te zijn, ze is er zo vaak niet. Dus met 20 denk ik helemaal dat je écht de boot gaat missen.Nou dat ligt echt aan het soort functie hoor.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Denk dat dat aan de persoon ligt, er zijn mensen die 40 uur werken en geen affiniteit hebben met hun werkgever.

Mensen hebben een goede werkethos en collegialiteit of die hebben ze niet, de hoeveelheid uren maakt daar niets voor uit.

Daarnaast werken de meeste mensen om te kunnen leven en niet andersom.
quote:boannan schreef op 30 april 2015 @ 07:26:

[...]

Nou dat ligt echt aan het soort functie hoor.Precies en parttimers doen heel vaak meer in de uren dat ze er zijn dan fulltimers in die zelfde aantal uren.
quote:rastan schreef op 30 april 2015 @ 07:16:

[...]

Waar het om gaat is dat het bedrijf op dit moment prima toe kan met jouw 20 uur.Hoe weet je dat?
quote:milna schreef op 30 april 2015 @ 07:29:

[...]

Hoe weet je dat?Omdat ik niet goed gelezen had
quote:smart79 schreef op 30 april 2015 @ 07:23:

Redbulletje, wat klink je denigrerend over een parttime baan. Niet iedereen wil fulltime werken of een dijk van een carrière. En met kinderen in het spel kan ik me dat helemaal goed voorstellen. Als to genoeg heeft aan uren is dat toch prima?

To, gewoon het gesprek aan gaan en aan geven wat jij wil. Succes.Je kunt zelf wel genoeg hebben aan zo weinig uren, maar als je bedrijf andere eisen stelt, moet je je aanpassen of ander werk zoeken. Als je in 'n bedrijf werkt met 'n 40-uurs cultuur is 'n parttimer (met minder dan 32 uur) gewoon erg lastig. Zeker als ze een klein beetje verantwoordelijk werk hebben. En het gaat niet persé over affiniteit met het werk, maar met beschikbaarheid als ze je nodig hebben.
quote:redbuIIetje schreef op 30 april 2015 @ 07:32:

[...]

Je kunt zelf wel genoeg hebben aan zo weinig uren, maar als je bedrijf andere eisen stelt, moet je je aanpassen of ander werk zoeken. Als je in 'n bedrijf werkt met 'n 40-uurs cultuur is 'n parttimer (met minder dan 32 uur) gewoon erg lastig. Zeker als ze een klein beetje verantwoordelijk werk hebben. En het gaat niet persé over affiniteit met het werk, maar met beschikbaarheid als ze je nodig hebben.Wat een gelul. Als collega's last hebben van parttimers moeten ze wat aan hun eigen instelling gaan doen!
Hoe lang werk je al bij dit bedrijf en wat zijn precies de aanpassingen die je baas vraagt? Gaat dat alleen om meer uren of ook om andere dagen?
@TO

Je moet idd niet aan die discussie mee willen doen. Jouw werkgever mag jouw uren niet verhogen zonder jouw instemming, dus teken formeel bezwaar aan en beroep je op Wet Aanpassing Arbeisduur ( https://www.juridischloke ... oorwaarden/minder-werken/ )
Je kunt zelf wel genoeg hebben aan zo weinig uren, maar als je bedrijf andere eisen stelt, moet je je aanpassen of ander werk zoeken. Als je in 'n bedrijf werkt met 'n 40-uurs cultuur is 'n parttimer (met minder dan 32 uur) gewoon erg lastig. Zeker als ze een klein beetje verantwoordelijk werk hebben. En het gaat niet persé over affiniteit met het werk, maar met beschikbaarheid als ze je nodig hebben.[/quote]

Dat is natuurlijk onzin! Als het een 40-uurs cultuur is dan zou een baas geen part timer aan moeten nemen! Dus niet gaan zeuren dat iemand die part time wil werken maar 40 uur moet gaan werken, nee de werkgever neemt iemand aan voor zoveel uur!

TO voor hoeveel uur is je contract? En ga inderdaad in gesprek en probeer een oplossing te zoeken.
quote:Dat is natuurlijk onzin! Als het een 40-uurs cultuur is dan zou een baas geen part timer aan moeten nemen! Dus niet gaan zeuren dat iemand die part time wil werken maar 40 uur moet gaan werken, nee de werkgever neemt iemand aan voor zoveel uur!Hij kan toch terugkomen op zijn besluit als ie merkt dat een parttimer van 20 uur voor hem niet werkt? Er is keuze genoeg op de arbeidsmarkt om iemand te vinden die wél in zijn straatje past.
quote:redbuIIetje schreef op 30 april 2015 @ 08:01:

[...]

Hij kan toch terugkomen op zijn besluit als ie merkt dat een parttimer van 20 uur voor hem niet werkt? Er is keuze genoeg op de arbeidsmarkt om iemand te vinden die wél in zijn straatje past.Nee dat kan hij niet zomaar.
quote:redbuIIetje schreef op 30 april 2015 @ 08:01:

[...]

Hij kan toch terugkomen op zijn besluit als ie merkt dat een parttimer van 20 uur voor hem niet werkt? Er is keuze genoeg op de arbeidsmarkt om iemand te vinden die wél in zijn straatje past.Je snapt echt niets van het Nederlands arbeidsrecht he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven