Werk & Studie alle pijlers

minder werken

18-06-2012 09:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ja
Dat mag. Je bent aangenomen voor een bepaald aantal uren, omdat ze voor zoveel uren iemand nodig hadden. Je baas heeft opeens iemand voor 1 dag nodig als jij minder gaat werken en dat kan natuurlijk niet.

Als je recht hebt op ouderschapsverlof, is het wel een iets ander verhaal, al kan hij dan alsnog goede redenen hebben om een dag minder te weigeren. Maar ik weet natuurlijk niet of je kinderen hebt.
Zo simpel is het nog niet. Er bestaat de Wet Aanpassing Arbeidsduur, waarin staat dat je recht hebt op aanpassing van je uren, tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn. Je baas moet dus een erg goede reden hebben om dit te mogen weigeren.
Misschien is je werkgever er wel blij mee, hoeft-ie je ook een dag minder te betalen!
Ik werk alleen wel bij een bedrijf met minder dan 10 man personeel en er is geen cao.
Hij mag het alleen weigeren indien er sprake is van "zwaar wegende bedrijfsbelangen" en dat moeten dan ook echt zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn zoals een failissement oid. én hij moet dat aan kunnen tonen.

Dus nee, in 9 van de 10 gevallen kan hij het niet weigeren, je kan hierbij verwijzen naar de Wet Aanpassing Arbeidsduur.

Zelf ben ik vorig jaar ook minder gaan werken, mijn werkgever was er niet blij mee, maar uit eindelijk is mijn contract wel aangepast.
quote:loes88 schreef op 18 juni 2012 @ 09:26:

Ik werk alleen wel bij een bedrijf met minder dan 10 man personeel en er is geen cao.En je baas zei nee?
Dan zou je werkgever het op artikel 8.C kunnen gooien ben ik bang.
Alsnog geldt de Wet Aanpassing Arbeidsduur (zie post Stella). Als jij minder uren wil werken kan je werkgever dit alleen tegenhouden als hij daarvoor een zwaarwegend bedrijfsbelang heeft.
Is dat zo, Susan? Volgens mij geldt de WAA niet bij bedrijven met minder dan 10 medewerkers. Dat er geen cao is maakt niet uit.

Loes, ben je al met je werkgever in gesprek gegaan?
...
quote:loes88 schreef op 18 juni 2012 @ 09:43:

Nee ik ben nog niet met hem in gesprek gegaan. Ik heb in het begin van het jaar alleen 'trammelant' gehad om mijn contract. Hij wou mij een nieuw contract geven met daarin nieuwe punten waarmee ik niet akkoord ging. Uiteindelijk is deze discussie dood gebloed en hebben we er niet over gesproken (hij kreeg in de gaten dat ik toch niet ging tekenen). Ik ben daarom ook een beetje bang dat als ik ga aankaarten dat ik minder wil gaan werken, dat hij weer met het nieuwe contract gaat lopen zwaaien en dan het dan een voor wat hoort wat situatie gaat worden.Tja.. zeker in een klein bedrijf is het geven en nemen; je bent nogal afhankelijk van elkaar.
Dit lijkt me dan best problematisch, want volgens mij moet je sowieso een nieuw contract als je van uren verandert.
quote:stella78 schreef op 18 juni 2012 @ 09:34:

Is dat zo, Susan? Volgens mij geldt de WAA niet bij bedrijven met minder dan 10 medewerkers. Dat er geen cao is maakt niet uit.

Loes, ben je al met je werkgever in gesprek gegaan?Oh chips, ik meende te hebben gelezen dat TO in een bedrijf van 11 man werkt. Dan is het dus niet van toepassing. Mocht TO zelf zwaarwegende belangen hebben dan kan ze zich beroepen op het goed werkgeverschap ( http://www.advocaatarbeid ... ermindering-weigeren.html ) maar dan ligt de eindbeslissing alsnog bij de werkgever.

TO, hier wordt e.e.a. wel duidelijk uitgelegd http://www.intermediair.nl/artikel//105 ... sduur.html
@ TO

Wat waren de veranderde punten dan waar hij je voor wilde laten tekenen?
@anthonius concurrentiebedding, opzegtermijn veranderen
Tja, voor wat hoort wat lijkt me helemaal geen gek idee als jij graag een dag wil minderen. Ik nam het mooi op in de onderhandelingen!
Maar het probleem is dat ik niet wil tekenen voor de punten die hij wil veranderen. Dus voor wat hoort wat zou leuk zijn als ik er voor zou tekenen, maar dat is het punt juist...
Tsja, voor jou heul veul anderen op dit moment...

Als jij geen water bij de wijn wenst te doen zou ik als werkgever ook niet bepaald geneigd zijn jou ter wille te zijn.
TO heeft het wettelijke recht om haar uren aan te laten passen. De werkgever heeft niet het wettelijke recht om TO te laten tekenen voor een verandering van het arbeidscontract. Ik denk dat TO daarmee sterker staat dan haar werkgever. Die mag nl niet zeggen, ik pas je uren niet aan als je niet akkoord gaat met mijn eisen. Maar de praktijk zal wel zijn dat de werkgever TO ontzettend onder druk zal zetten.

@TO welke redenen heeft de werkgever om je opzegtermijn en je concurrentiebeding aan te passen. In hoeverre valt dat nadelig voor jou uit?
..
anoniem_152859 wijzigde dit bericht op 27-06-2012 16:08
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven