Werk & Studie alle pijlers

Mis je je collega’s?

23-06-2021 23:41 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen hebben hun collega’s een maand of 15 niet meer in het echt gezien. Mis je dat? Zou je op een vrije dag een uurtje rijden om met een groepje collega’s koffie/een biertje te drinken op een terras?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik mis mijn collega's en ik zou er zeker een uur reizen voor over hebben om iedereen weer te zien. Een aantal mensen heb ik wel sporadisch gezien (keer bij iemand koffie gedronken en een keer met een klein groepje op een terras gezeten), maar ik zou het echt heel leuk vinden om weer eens met het hele team bij elkaar te zijn. Gelukkig staat er over 2 weken een barbecue gepland (in eigen tijd, op eigen kosten, op bijna een uur rijafstand) waar voor zover ik weet iedereen naartoe komt.

Overigens begrijp ik het ook als er mensen zijn die daar geen zin in hebben, dat moeten ze helemaal zelf weten.
Ook voor mij geldt dat de meeste collega's niet mijn vrienden zijn en dat het over het algemeen een vrij oppervlakkig contact is, maar toch deel je als groep wel een groot deel van je tijd met elkaar (normaal gesproken dan) en vind ik het fijn om dan ook het informele contact in stand te houden en niet alleen maar zakelijk met elkaar om te gaan.
Ik kijk er heel erg naar uit om na de zomer weer een keer naar kantoor te mogen.
Alle reacties Link kopieren
Nee absoluut niet. Collega's zijn zakelijke contacten. Daar bespreek ik geen privékwesties mee. Dat wil ik graag zo houden. Op een terras zitten doe ik met vrienden.

Ook voor corona deed ik hier trouwens niet aan mee. Ik spendeer heel bewust alleen privé tijd aan mensen waarmee ik het wil spenderen .
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Op een vrije dag hangt het er wel heel erg vanaf met welke collega's, hoever van tevoren iets is gepland én wat de activiteit is.

Twee weken geleden organiseerde een groepje collega's spontaan een bbq op mijn vrije dag, daar ben ik niet heen gegaan. Maar een andere collega heeft al maanden geleden iets gepland voor op een zaterdag. Leuke activiteit waar ik wel zin in heb. Dus dan ga ik wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis vooral de casual praatjes bij koffieapparaat etc. Tijdens een werkdag. Ik zou er ook geen uur voor rijden.
Alle reacties Link kopieren
Een uur rijden op een vrije dag voor 'gewoon' collega's? Nee. Maar ik heb afgelopen jaar wel een paar keer afgesproken buiten werktijd met workfriends.

Ik mis mijn collega's wel, maar ik mis ze op kantoor. Gewoon de sfeer, de kletspraat, het face to face kunnen sparren. Maar ik heb zeker niet met alle collega's de behoefte om ook op een terras te zitten.
Alle reacties Link kopieren
nee, ik zou niet op mijn vrije dag op een terras willen zitten met collega's, ook niet met diegene die ik leuk vind.

En ja, ik wil wel degelijk mijn tweede vaccinatie voor ik dat soort dingen onderneem omdat gisteren ook duidelijk op het nieuws was dat je slecht beschermd bent tegen de Delta variant met maar 1 vaccinatie. En mijn partner is risico patient en ik heb dus geen zin om voor een terrasje een risico te gaan lopen. dat is dus echt geen smoes. Ik doe het gewoon niet. Om die reden ook een feestje bij zus afgeslagen afgelopen weekend. Net te veel mensen, niemand is volledig gevaccineerd dus gewoon nee. En daar zou ik dan weer dolgraag mee willen bijkletsen met een groepje.


Daarna zou ik het prima vinden om een keer iets te drinken met collega's, maar stel dat dat mijn vaste vrije dag zou zijn dan nog weet ik het niet. Het zijn collega's, geen vrienden. Oke. Nee, ik ga geen uur heen en terug op mijn vrije dag om met collega's op een terras te zitten. Zo leuk vind ik ze echt ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Skadí schreef:
24-06-2021 08:21
Nee absoluut niet. Collega's zijn zakelijke contacten. Daar bespreek ik geen privékwesties mee. Dat wil ik graag zo houden. Op een terras zitten doe ik met vrienden.

Ook voor corona deed ik hier trouwens niet aan mee. Ik spendeer heel bewust alleen privé tijd aan mensen waarmee ik het wil spenderen .
Dit ook. Met mijn huidige manager heb ik een goede band. Die ken ik echt al jaren en we hebben vaker opdrachten samen gedaan. Daar bespreek ik prive zaken mee, over zijn dochter, de dood van mijn moeder etc. etc. Verder weten mijn collega's in welke gemeente ik woon, wat mijn hobbies zijn, dat ik een vriend en katten heb en wat ik op die specifieke dag van het weer vind. Verder deel ik prive niet zoveel met ze.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik geen graadmeter. Ik ben namelijk ook een van die teamleden die dus nooit mee gaat naar de vrijdagmiddagborrel buiten corona tijd, En degene die dus ook niet naar het zomerfeest oid komt. Ik hou het graag zakelijk inderdaad. En ik ben liever thuis bij mijn partner dan bij aangeschoten collega's in een kroeg. Ik heb er niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
24-06-2021 01:02
Ik hoor die smoes nu ook te pas en te onpas. Maar de rest van het jaar het die mensen nooit horen zeggen: dan hadden ze een kuchje en wilden ze even wachten tot de testuitslag.
Bijzonder.
Ik hoor het vooral van mensen die net als ik al het hele jaar super voorzichtig zijn en het onzinnig vinden dat vlak voor het einde opeens los te laten
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
24-06-2021 00:57
Als je als bedrijf niets georganiseerd hebt om teamgenoten elkaar de afgelopen 15 maanden af en toe fysiek te laten zien dan is er echt iets helemaal mis gegaan in je management…
En wat zou een bedrijf in jouw ogen gedaan moeten hebben het afgelopen jaar als bedrijfsuitje, met alle beperkingen? Tientallen mensen samen laten komen op een parkeerplaats, of een open veld? :P

Bedrijfsmatig is het kantoor opengebleven voor fysiek overleg tussen collega's en, bij hele hoge uitzondering, ook voor klanten. Maar altijd is het dringende advies van het kabinet gevolgd: werk zoveel mogelijk thuis. Dus gezellig fysieke uitjes met collega's organiseren was natuurlijk echt geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik mis mijn collega’s. Niet allemaal in gelijke mate natuurlijk. En ik zie de meesten wel, omdat ik één dag in de week naar het werk mag. Dan zie ik de ene keer die en dan andere week weer een ander. Toevallig gisteren wel 2 collega’s in het echt ontmoet die ik tot nu toe alleen via beeldscherm had gezien, dat vonden we alledrie erg fijn. Dat praat toch anders.

Zou ik een uur rijden op mijn vrije dag om tijd met ze door te brengen? Hmmmmmm, dat weet ik nog zo net niet. En ik heb over het algemeen leuke collega’s met wie ik best op een terrasje wil zitten. Maar als ik andere vaste plannen heb gaan die wel voor, het is tenslotte mijn vrije dag.

Vorige week wel voor het eerst een activiteit voor de hele afdeling gehad, gewoon tijdens werktijd en op anderhalve meter. Maar dat was wel heel goed om mee te maken en vrijwel iedereen was er. Werd door iedereen wel gewaardeerd volgens mij.

TO, ik zou het idee dat iedereen er bij moet zijn en het leuk moet vinden loslaten. Sommigen kunnen echt niet op hun vrije dag, sommigen zijn serieus nog bang totdat ze volledig gevaccineerd zijn, sommigen worden gewoon echt niet blij van zo’n opgelegde bijeenkomst. En anderen worden juist heel blij. Organiseer het gewoon voor die laatste groep en geniet ervan!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik mis mijn directe collega's als kiespijn. In het bijzonder een collega hoef ik echt niet te zien. Als ik hem zie, voel ik me al naar worden. Andere niet directe collega's mis ik niet echt, maar ik vind het wel fijn om af en toe te zien. Ik heb een tijdje geleden met twee van deze collega's afgesproken.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Dat iemand niet 2 x gevaccineerd is hoeft geen smoes te zijn, sommigen zijn angstig voor besmettingen.

Ik mis mijn collega's niet, ondanks dat ik best leuke collega's heb. Veel behoefte aan een meting heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
kweepeer schreef:
24-06-2021 01:58
Ik zou er niet voor komen - ik zie ze allemaal wel weer als we weer op locatie gaan werken toch?

Moet erbij zeggen dat ik nooit zo heel dol ben geweest op gezellig doen met collega's. Ik vind het zeker wel heel leuk om te werken met mensen en ik heb hele leuke collega's, maar ik heb het altijd wel graag inhoudelijk, ik heb een hekel aan koetjes en kalfjes. Dus op een terras zitten, liever niet gewoon. Ik vind dat vermoeiend en het voegt voor mij niks toe.

En nu het al zo lang niet gehoeven heeft, dat soort sociale verplichtingen, is het ook wel ietsje makkelijker geworden om nee te zeggen tegen dat soort dingen. En het is ook veel makkelijker om nee te zeggen van een afstand, dan als je elkaar in de ogen kijkt - dan krijg je toch dat 'aaaah toe nou, dat is toch leuk!' en moet je kiezen of je je energie erin steekt om voet bij stuk te houden, of je te laten uitputten op dat terras. Even gechargeerd gezegd, maar zo werkt het gewoon wel.

Ik vind de framing 'mis je je collega's dan niet' ook wel randje emotionele chantage, eerlijk gezegd. Daar gaat het helemaal niet om. De mensen die zo'n terrasmiddagje met collega's wel graag willen, willen dat omdat ze dat type contact missen. En dat type contact, nee, dat mis ik dus niet, maar dat betekent helemaal niet dat ik niet gehecht ben aan mijn collega's, want dat ben ik wel.

Wel een overtrokken reactie. Er zijn zoveel verschillende werkvelden, en zoveel verschillende type mensen. Er zullen altijd mensen zijn die een klik voelen met een of meer collega's en anderen die met enorme tegenzin naar hun werk gaan vanwege vervelende collega's, en alles daar tussenin.

Ik heb hele fijne collega's, en met de ene kan ik het beter vinden dan met de ander. Sommigen heb ik ook gemist, en aan anderen heb ik niet eens gedacht tot ik ze weer eens zag of een mail van ontving oid.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
24-06-2021 08:49
Overigens ben ik geen graadmeter. Ik ben namelijk ook een van die teamleden die dus nooit mee gaat naar de vrijdagmiddagborrel buiten corona tijd, En degene die dus ook niet naar het zomerfeest oid komt. Ik hou het graag zakelijk inderdaad. En ik ben liever thuis bij mijn partner dan bij aangeschoten collega's in een kroeg. Ik heb er niets mee.
Herkenbaar.
Ik vind mijn collega's wel leuk en oké. Maar teamuitjes, borrels en dat soort ongein. Nee, gewoon nee. Ik ben in mijn vrije tijd liever thuis.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
24-06-2021 09:29
Wel een overtrokken reactie. Er zijn zoveel verschillende werkvelden, en zoveel verschillende type mensen. Er zullen altijd mensen zijn die een klik voelen met een of meer collega's en anderen die met enorme tegenzin naar hun werk gaan vanwege vervelende collega's, en alles daar tussenin.

Ik heb hele fijne collega's, en met de ene kan ik het beter vinden dan met de ander. Sommigen heb ik ook gemist, en aan anderen heb ik niet eens gedacht tot ik ze weer eens zag of een mail van ontving oid.
Ik heb collega's gehad met wie ik een bijzondere goede band had. We gingen toen inderdaad soms een dagje shoppen of een terrasje pakken. Maar dat was een uitzondering.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-06-2021 23:54
Ah, niet alles negatief :) Ik ben een middagje aan het plannen voor mijn team, maar het loopt niet storm. De deeltijders willen er niet voor komen op hun vrije dag en twee willen niet omdat ze nog niet volledig gevaccineerd zijn. Ik had eigenlijk een beetje verwacht dat iedereen zou staan te springen, maar kennelijk waren de voorstanders luider tijdens het werkoverleg.
Ja, ik mis ze enoooorm! Ik wandel dan ook regelmatig met een aantal en soms is dat op meer dan een uur rijden en soms is dat op mijn vrije dag.

Ik zou verwachtingen proberen te temperen en gewoon iets plannen waarop de meeste kunnen, dan ben je niet met zijn allen maar wel met degenen die graag willen. Ik plan ook regelmatig dingen en sommige mensen vinden dat soort dingen gewoon niet leuk. Ook prima natuurlijk, niet persoonlijk opvatten.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
24-06-2021 00:57
Als je als bedrijf niets georganiseerd hebt om teamgenoten elkaar de afgelopen 15 maanden af en toe fysiek te laten zien dan is er echt iets helemaal mis gegaan in je management…
wat een onzin, bedrijven die zich aan de regels hielden hebben dus juist NIET teamgenoten elkaar laten ontmoeten
als jouw bedrijf dat wel deed, zaten jullie fout
Alle reacties Link kopieren
TO, ik wil gerust voor mijn werk, binnen mijn werktijden van alles doen.
Maar koffie drinken op een terras, buiten werktijd (voor PT's) is niet werk, dat is prive
En privetijd is behoorlijk heilig.
Dus nee, op een werkdag geen punt, maar op een privedag, echt liever niet
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte trouwens bij al mijn opdrachten (dus pre corona) dat het vooral de jongere mensen waren (twintigers, begin 30) die naar de feestjes en borrels gingen en dat de wat meer oudere collega's gewoon verplichtingen thuis hadden en dus niet naar dat soort zaken meer gingen. Het is ook een verschil in levensstijl. Jongere mensen hebben veel meer behoefte aan die connectie met mensen en gaan dus naar de vrijmibo wat logisch is. Maar ik heb echt geen zin om daar aan mee te doen.
Ik zit in een team van 40 mensen. Voor 4 van hen zou ik dat zeker doen. De rest niet. Mis van de meeste wel het kletspraatje bij de koffiemachine of bij de borrel. Een enkeling mis ik totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
24-06-2021 09:48
Ik merkte trouwens bij al mijn opdrachten (dus pre corona) dat het vooral de jongere mensen waren (twintigers, begin 30) die naar de feestjes en borrels gingen en dat de wat meer oudere collega's gewoon verplichtingen thuis hadden en dus niet naar dat soort zaken meer gingen. Het is ook een verschil in levensstijl. Jongere mensen hebben veel meer behoefte aan die connectie met mensen en gaan dus naar de vrijmibo wat logisch is. Maar ik heb echt geen zin om daar aan mee te doen.
En gewoon een ander ritme. Zelfs als je wel graag op borrels bent. Als je een kind hebt die van de bso moet worden gehaald moet je toch op tijd weg.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik mis mijn collega's absoluut niet, maar zou wel naar zo'n buiten bijeenkomst gaan om mijn gezicht te laten zien.
kweepeer schreef:
24-06-2021 01:58
Ik zou er niet voor komen - ik zie ze allemaal wel weer als we weer op locatie gaan werken toch?

Moet erbij zeggen dat ik nooit zo heel dol ben geweest op gezellig doen met collega's. Ik vind het zeker wel heel leuk om te werken met mensen en ik heb hele leuke collega's, maar ik heb het altijd wel graag inhoudelijk, ik heb een hekel aan koetjes en kalfjes. Dus op een terras zitten, liever niet gewoon. Ik vind dat vermoeiend en het voegt voor mij niks toe.

En nu het al zo lang niet gehoeven heeft, dat soort sociale verplichtingen, is het ook wel ietsje makkelijker geworden om nee te zeggen tegen dat soort dingen. En het is ook veel makkelijker om nee te zeggen van een afstand, dan als je elkaar in de ogen kijkt - dan krijg je toch dat 'aaaah toe nou, dat is toch leuk!' en moet je kiezen of je je energie erin steekt om voet bij stuk te houden, of je te laten uitputten op dat terras. Even gechargeerd gezegd, maar zo werkt het gewoon wel.

Ik vind de framing 'mis je je collega's dan niet' ook wel randje emotionele chantage, eerlijk gezegd. Daar gaat het helemaal niet om. De mensen die zo'n terrasmiddagje met collega's wel graag willen, willen dat omdat ze dat type contact missen. En dat type contact, nee, dat mis ik dus niet, maar dat betekent helemaal niet dat ik niet gehecht ben aan mijn collega's, want dat ben ik wel.
Dit is precies hoe ik het ervaar. En leg dat maar eens uit aan je collega's. Ik vind jullie echt leuk en gezellig, maar ik hoef niet perse een uitje met jullie. Dat doe ik met mijn vriendinnen of gezin. Dat wordt niet echt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu ook een uitje geregeld voor over twee weken en van de ongeveer 90 collega's komen er waarschijnlijk zo'n 30. Sommige wonen echt ver weg, sommigen hebben geen zin, sommigen zijn heel voorzichtig....

Maar ook buiten corona om trekken dit soort uitjes eigenlijk nooit meer dan 20-30 collega's.

De enige bijeenkomsten die echt meer mensen trekken (als in bijna iedereen) zijn gecombineerde werk/sociale bijeenkomsten die we 2x per jaar houden (buiten corona om) en die min of meer verplicht zijn (al kan je best die dag vrij nemen en dan niet komen.)

De spontane sociale bijeenkomsten trekken veel minder mensen en ook meestal hetzelfde groepje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven