Missie, visie en doel
maandag 11 januari 2010 om 12:03
Voor zover ik weet, is een (persoonlijke) visie meer een beeld van jezelf in de toekomst. Dus een antwoord op de vraag: Hoe zie je jezelf in de toekomst, over een x aantal jaren, of beter: hoe wil je jezelf zien dan? Dit mag best wat gedurfd en spannend zijn. Het moet je inspireren, uitdagen.
Je doelstellingen zijn dan wat praktischer. Het zijn de dingen die je wil en moet bereiken om je visie te realiseren.
Zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen
Heb je hier wat aan?
Je doelstellingen zijn dan wat praktischer. Het zijn de dingen die je wil en moet bereiken om je visie te realiseren.
Zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen
anoniem_42476 wijzigde dit bericht op 11-01-2010 12:05
Reden: typen is moeilijk
Reden: typen is moeilijk
% gewijzigd
maandag 11 januari 2010 om 12:08
Missie en visie zijn meer omschrijvingen in het algemeen. Doelen zijn concreet en (zo mogelijk) ook SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden).
Dus je kan als visie hebben dat je in je werk ontplooing zoekt met een goede werk/prive balans.
Je doelen kunnen zijn:
volgen van cursus X binnen tijdsbestek Y om zo taken in de vorm van Z te krijgen
of
voldoende tijd (X uur/avond/oid) voor je favoriete hobby.
of (minder specifiek)
gelukkig zijn met werk en prive (al kan je dat specificeren door bijvoorbeeld kenmerken te verzamelen die jou gelukkig maken: zelfstandigheid, tijd zelf indelen, voldoening halen uit bepaalde werkzaamheden etc).
Dus je kan als visie hebben dat je in je werk ontplooing zoekt met een goede werk/prive balans.
Je doelen kunnen zijn:
volgen van cursus X binnen tijdsbestek Y om zo taken in de vorm van Z te krijgen
of
voldoende tijd (X uur/avond/oid) voor je favoriete hobby.
of (minder specifiek)
gelukkig zijn met werk en prive (al kan je dat specificeren door bijvoorbeeld kenmerken te verzamelen die jou gelukkig maken: zelfstandigheid, tijd zelf indelen, voldoening halen uit bepaalde werkzaamheden etc).
maandag 11 januari 2010 om 12:25
quote:korenwolf schreef op 11 januari 2010 @ 12:14:
Hm, ik snap het ongeveer, geloof ik.
Maar bijvoorbeeld: Ik wil over 5 jaar in Parijs wonen, veel geld verdienen en genoeg tijd hebben om dat allemaal op te maken met leuke vrienden,
is dat dan een visie of een doel? Of geen van beiden (omdat het voor het een niet algemeen genoeg is en voor het andere niet concreet genoeg?)
Dat is een doel.
Jouw visie op het leven zou dan kunnen zijn dat je vrienden en delen belangrijk vind en dat je daar graag voor wilt werken.
Hm, ik snap het ongeveer, geloof ik.
Maar bijvoorbeeld: Ik wil over 5 jaar in Parijs wonen, veel geld verdienen en genoeg tijd hebben om dat allemaal op te maken met leuke vrienden,
is dat dan een visie of een doel? Of geen van beiden (omdat het voor het een niet algemeen genoeg is en voor het andere niet concreet genoeg?)
Dat is een doel.
Jouw visie op het leven zou dan kunnen zijn dat je vrienden en delen belangrijk vind en dat je daar graag voor wilt werken.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
maandag 11 januari 2010 om 13:21
Ze zeggen het zelf al Korenwolf, dit is een definitie. Persoonlijk vind ik dat zij meer een toekomstvisie omschrijven, dat is wat anders dan een visie an sich. Overigens ook leuk als je je hier mee bezig houdt; scenariothinking. Denken in hoe je denkt dat de situatie over 5 of tien jaar ervoor staat aan de hand van allerhande trends en ontwikkelingen. Vanuit zo'n scenario ga je dan terugrekenen wat je daar als bedrijf voor moet doen om zo'n scenario waar te maken.
Overigens maakt het niet verschrikkelijk veel uit vanuit welke definitie je werkt, als je het maar goed uitvoerd, pas als je onwerkbare gedrochten creeert die niet goed van elkaar te onderscheiden zijn heb je het fout gedaan.
Overigens maakt het niet verschrikkelijk veel uit vanuit welke definitie je werkt, als je het maar goed uitvoerd, pas als je onwerkbare gedrochten creeert die niet goed van elkaar te onderscheiden zijn heb je het fout gedaan.
maandag 11 januari 2010 om 13:27
quote:korenwolf schreef op 11 januari 2010 @ 13:21:
[...]
En 'gelukkig zijn met werk en prive' lijkt mij ook meer een visie dan een doel?
Ik zou zeggen dat je visie is dat een goede balans tussen werk en prive je een betere werknemer en een betere persoon maakt.
Je missie kan dan; work hard, play hard zijn.
Je doel om binnen de kantooruren zo gefocused te zijn dat je werk met 90% tevredenheid of meer wordt beoordeeld en het niet meer nodig is om buiten kantooruren te werken.
[...]
En 'gelukkig zijn met werk en prive' lijkt mij ook meer een visie dan een doel?
Ik zou zeggen dat je visie is dat een goede balans tussen werk en prive je een betere werknemer en een betere persoon maakt.
Je missie kan dan; work hard, play hard zijn.
Je doel om binnen de kantooruren zo gefocused te zijn dat je werk met 90% tevredenheid of meer wordt beoordeeld en het niet meer nodig is om buiten kantooruren te werken.
maandag 11 januari 2010 om 13:32
quote:korenwolf schreef op 11 januari 2010 @ 13:26:
[...]
Is dit het dan:
missie: waar ik voor sta
visie: waar ik voor ga
(of 'vissie': waar ik voor sta of ga)
doel: wat ik daarvoor ga doen (stappen)
Ik zou meer zeggen:
missie: waar ik voor ga
visie: hoe ik de dingen zie
doel: meetbare concretisering van je missie in het licht van je visie