Werk & Studie alle pijlers

Moeilijk om te werken in een mannenwereld

02-12-2021 20:34 45 berichten
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe baan. Het is best een veeleisende baan, maar ik vind het werk echt superleuk. Ik werk als vrouw echt in een mannenbolwerk: de bouwsector. Ik loop tegen een aantal zaken aan en ik ben heel benieuwd of jullie er iets in herkennen en of jullie tips hebben.

Ik werk op projectbasis en ik werk dus vooral samen met mannen. Vaak hebben ze bepaalde ideeën over hoe ik mijn rol moet invullen en wat mijn taken en verantwoordelijkheden zijn. Daar heb ik zelf een hele uitgesproken mening over en daar botst het dus al vaak. Vanaf het begin dus. Vervolgens merk ik dat ze mij maar wat graag bepaalde klusjes toeschuiven, maar daar pas ik voor. Ik weiger om administratiemiep te spelen door iemand anders z'n PowerPoint in elkaar te knutselen of om de broodjes en de koffie te moeten regelen voor meetings met externen. Iedereen regelt gewoon z'n eigen shit, punt.

Is dit herkenbaar voor iemand? Is er een goede en makkelijke manier om mee om te gaan? Ik sta m'n mannetje wel; ik kan goed nee zeggen en ik ben niet conflictvermijdend. Maar ik vind het wel vermoeiend om op deze manier te moeten samenwerken. Om continu op m'n strepen te moeten staan. Dit klinkt heel vast heel dom, maar ik word graag aardig gevonden en ik heb er daarom moeite mee dat ik altijd zo voor mezelf moet opkomen en felle discussies moet voeren. Ik kan het wel, maar ik doe het niet graag.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wat je zegt wel, werk ook in die hoek. Het zit soms in leeftijd, soms in ervaring op de plek zelf en soms in ingeslepen verwachtingspatronen voor vrouwen.

Hoe oud ben je? Ik ben nu 35+ en het begint te slijten....

Het beste werkt voor mij is de 'voor wat hoort wat'; "ok, kun jij dan dit en dit voor mij doen?". Dat lijkt een stuk flexibeler dan 'op je strepen staan'.

Of heel duidelijk maken dat je een spuughekel hebt aan taak x en dat structureel ergens anders beleggen; vraag Pietje maar, die kan dat veel netter/die heeft ook een meeting waar broodjes voor moeten komen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
03-12-2021 10:34
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.

Nog een manier om hetzelfde te doen: Bij de koffie of gezellige verhalen heb je een paar grappige verhaaltjes over hoe iemand het in zijn hoofd haalde om jou voor de administratie of de powerpoint te vragen.
Leuk amusant verhaaltje, maar er zit ook een boodschap in: Dit ben ik.
Dit zou ik echt afraden. Op zo'n passief-aggresieve manier binnenkomen lijkt me een slechte binnenkomer. Waarom zou je zeggen wat je niet doet?
Alle reacties Link kopieren
Vogelkip, kan het zijn dat je bang bent om in een bepaalde hoek gedrukt te worden en dat je daarom meteen "aanslaat" bij iets dat in die richting neigt? Dat je te erg op je strepen gaat staan omdat je het gevoel hebt iets te bewijzen?

Ik werk zelf ook in een mannenwereld, hoewel er door de jaren heen wel meer vrouwen zijn bijgekomen gelukkig :-) Mijn ervaring is, dat hoe meer je vertrouwen hebt in jezelf en je eigen kunnen, hoe meer eigenheid je uitstraalt en hoe meer mensen dat accepteren van je. Je hoeft jezelf niet te overschreeuwen, als je maar staat achter wat je zegt. Wat anderen ook zeggen: op een vraag kan "nee" een antwoord zijn. En dat hoeft geen boze, hoe haal je het in je hoofd om mij dat te vragen nee te zijn, het kan gewoon "nee" zijn.
KooktMetKnoflook schreef:
03-12-2021 10:34
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.

Nog een manier om hetzelfde te doen: Bij de koffie of gezellige verhalen heb je een paar grappige verhaaltjes over hoe iemand het in zijn hoofd haalde om jou voor de administratie of de powerpoint te vragen.
Leuk amusant verhaaltje, maar er zit ook een boodschap in: Dit ben ik.
Dat eerste vind ik echt nogal raar overkomen. Dan zet je dus elke nieuwe collega weg als een seksist die jou dit soort dingen gaat vragen. Je zet jezelf dus direct neer als slachtoffer, en volgens mij zet je jezelf dan juist met 1-0 achter.
Die tweede vind ik dan wel weer goed, dan laat je het trekken van conclusies bij de ander.
KooktMetKnoflook schreef:
03-12-2021 10:34
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.

Nog een manier om hetzelfde te doen: Bij de koffie of gezellige verhalen heb je een paar grappige verhaaltjes over hoe iemand het in zijn hoofd haalde om jou voor de administratie of de powerpoint te vragen.
Leuk amusant verhaaltje, maar er zit ook een boodschap in: Dit ben ik.
Dit zou ik zelf nooit zo doen. De mensen die zo ergens binnenkomen, vind ik zelf vaak niet de leukste collega’s.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
02-12-2021 21:25
Ik heb lang in een mannenwereld gewerkt, ICT-sector. Ik heb dezelfde ervaring maar heb met veel humor mijn poot altijd stijf gehouden: ik ben niet de notulist of koffiedame of meiske voor whatever niet vakgericht taakje.
Hier ook werkzaam in de IT en herken het wel van vroeger. Inmiddels zijn er gelukkig al veel meer vrouwen in mijn vakgebied. Ik vind de mannenwereld juist wel prettig. Lekker direct zonder doekjes erom heen gewonden. Die communicatie vinden ze zelf ook vaak prettiger. Ik werk vnml met programmeurs en die zijn sociaal best vaak iets minder 'vaardig'. Dus hulp, rechtdoorzee zeggen wat je wilt en wanneer en dan komt alles voor elkaar.

Heel vroeger toen ik net begon had ik vooral last van seksisme als in foute opmerkingen e.d. Met humor maar ook meteen direct afkappen werkt het beste.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
03-12-2021 10:57
Dit zou ik zelf nooit zo doen. De mensen die zo ergens binnenkomen, vind ik zelf vaak niet de leukste collega’s.
Zou ik ook nooit doen. ze zien vanzelf en snel genoeg wat ik wel en wat ik niet ben.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
03-12-2021 10:34
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.
Dit zou ik nou echt nooit doen, op voorhand al zo uit de hoek komen. Raar.
KooktMetKnoflook schreef:
03-12-2021 10:34
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.

Nog een manier om hetzelfde te doen: Bij de koffie of gezellige verhalen heb je een paar grappige verhaaltjes over hoe iemand het in zijn hoofd haalde om jou voor de administratie of de powerpoint te vragen.
Leuk amusant verhaaltje, maar er zit ook een boodschap in: Dit ben ik.
Dat zou ik nou net niet doen.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
03-12-2021 10:34
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.

Nog een manier om hetzelfde te doen: Bij de koffie of gezellige verhalen heb je een paar grappige verhaaltjes over hoe iemand het in zijn hoofd haalde om jou voor de administratie of de powerpoint te vragen.
Leuk amusant verhaaltje, maar er zit ook een boodschap in: Dit ben ik.
Oh nee, nee, dit zou ik nooit doen. Het is ook nog eens onaardig tegenover de administratie, de secretariele ondersteuning en de catering.

Wat ik wel deed als ik ergens interim kwam was heel duidelijk maken waar ik wel voor kwam. Ik beschreef helder waar ik voor kwam en richtte me in gesprekken de eerste tijd vooral op de inhoud. Het is voor anderen lastig om na een inhoudelijk verhaal te zeggen ' Dank, interessant! Maar nu wil ik graag even de lunch doorgeven. Twee keer kaas, een keer kroket en een salade kip.'
Alle reacties Link kopieren
Hier is een leuk boek over: Nice Girls Don't Get The Corner Office : Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers

Loopt aan de hand van een heleboel concrete voorbeelden langs wat je kunt doen (humor, maar eens er hard op in kan soms ook geen kwaad).

Er is geen pasklare oplossing, maar per situatie kun je het galant doorkomen. Belangrijk dat puur ‘mannengedrag’ vaak niet oplevert wat je hoopt. Wat bij een man gezien wordt als dapper, kan bij een vrouw gezien worden als brutaal.

Daarnaast ook belangrijk dat je zelf niet ook een beetje maf gaat doen. Denigrerend over “administratie miep” praten is net zo erg als je vrouwelijk collega vragen de koffie te zetten. Los daarvan is het weigeren van alle “klusjes” oppakken (die niet tot je taak behoren: catering, administratie of lief en leed pot) wel verstandig. Je gaat niet een PowerPoint zitten controleren als je dat uur ook kan besteden aan de stukken van de vergadering lezen. Zodat je straks onvoorbereid zit te kijken hoe je directe collega een foutloze presentatie geeft en jij gene zinnige vraag stelt.

Het navigeren hiervan is een kunst en hoe meer lol je er zelf in hebt hoe beter het gaat. Als er iets is wat we (gemiddeld gezien) van mannen kunnen leren is: probeer eens wat en als het niet lukt, lach er om en reflecteer niet te veel.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
02-12-2021 23:29
Als ik mag kiezen, geef ik de voorkeur aanwerken met mannen.

En, ook als je nieuw binnen komt in een team met veel (of alleen maar) vrouwen, zijn er soms/vaak bestaande opvattingen over hoe je jouw rol zou moeten invullen.
Wat dat betreft (vakinhoudelijk anderen overtuigen) zie ik geen verschil tussen mannen en vrouwen.

En klusjes? Ja, die probeert men vaak op nieuwelingen m/v af te schuiven.
Idem.
Ik heb al sinds mijn 15de in mannenbedrijven gewerkt (oa bouw, auto industrie, hoogtechnisch) en nooit het idee gehad dat men 'vrouwenklusjes' op mij af wilde schuiven, ook niet toen ik 15 was. In een normale werkomgeving haalt iedereen om beurten broodjes/koffie, gooit oude bloemen weg, doet administratie etc. Mannen en vrouwen. Je kunt ook zelf het voortouw nemen door te vragen of mannelijke collega iets (voor jou) kan doen.

Ik vraag me af of je niet overreageert. Je bent er alert op, staat op je strepen en vindt bevestiging.
Alecta schreef:
03-12-2021 10:57
Dit zou ik zelf nooit zo doen. De mensen die zo ergens binnenkomen, vind ik zelf vaak niet de leukste collega’s.
Inderdaad. Rare strategie om jezelf als een totale bitch / kneus te presenteren om te voorkomen dat een ander ongewenst gedrag vertoont.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
02-12-2021 21:59
Eerlijk? Ik vind het veel makkelijker om in een mannenwereld te werken dan tussen meerendeels vrouwen.

Voornamelijk door de no nonsense cultuur die er vaak heerst, en geen gemekker als je de bal terugkaatst.

Bij mijn huidige werkgever vallen daardoor voor mijzelf weer stukje op de plaats, in mijn geval is dat een stuk werkgeluk welke ik koester.
Over het algemeen werk ik ook liever met mannen maar ook daar zitten valse figuren tussen en zeikerds (om even in vooroordelen te praten). Ik werkte eerst in een sector waar ongeveer 90% vrouw is en nu in een sector met bijna alleen maar mannen. En ook in mijn huidige sector ben ik wel eens in een team gekomen waar een ontzettend giftige cultuur heerste en de ego’s tegen de plinten klotsten.

TO, ik ben het verder eens met mijn voorgangers. Probeer het met humor op te lossen. Ik heb collega’s die veel hardere dingen zeggen. Zelfs eentje die altijd een opmerking maakt als ik in de buurt van de keuken sta of iets doe wat op enigszins huishoudelijk werk doe. Gelukkig is mijn humor vrij harder en shockeer ik hem graag :) Ik zou voor jezelf een grens in gedachten houden en zorgen dat mensen daar niet overheen gaan, en verder jezelf behulpzaam opstellen zonder dat je alle kutklusjes op je naam krijgt.
Alle reacties Link kopieren
over het graag werken met mannen......
Werk je ook liever met mannen, als ze meer betaald krijgen dan jij ? En kun je ermee omgaan dat er vaak zeer middelmatige exemplaren tussen zitten die alle ruimte krijgen.houden, wetende dat er zoveel goede vrouwen zijn die toegewijd zijn, hard werken, veel kennis hebben, en voor hen vaak weinig plek is ? want dat is wat ik om me heen zie......
feniks02 schreef:
13-12-2021 08:36
over het graag werken met mannen......
Werk je ook liever met mannen, als ze meer betaald krijgen dan jij ? En kun je ermee omgaan dat er vaak zeer middelmatige exemplaren tussen zitten die alle ruimte krijgen.houden, wetende dat er zoveel goede vrouwen zijn die toegewijd zijn, hard werken, veel kennis hebben, en voor hen vaak weinig plek is ? want dat is wat ik om me heen zie......
Dat is geslachtsonafhankelijk hoor. Ik zie bij zowel mannen als vrouwen uitschieters en toppers. En kneuzen zijn ook in beide groepen aanwezig. Je doet nu net alsof mannen vaak maar middelmatig presteren en vrouwen zulke harde toegewijde werkers zijn. Dat gebeurt ook vaak zat andersom natuurlijk.
feniks02 schreef:
13-12-2021 08:36
over het graag werken met mannen......
Werk je ook liever met mannen, als ze meer betaald krijgen dan jij ? En kun je ermee omgaan dat er vaak zeer middelmatige exemplaren tussen zitten die alle ruimte krijgen.houden, wetende dat er zoveel goede vrouwen zijn die toegewijd zijn, hard werken, veel kennis hebben, en voor hen vaak weinig plek is ? want dat is wat ik om me heen zie......
Dat vrouwen minder betaald krijgen is fout, maar ligt ook wel een beetje bij jezelf natuurlijk. Daarin zouden vrouwen juist iets kunnen leren van mannen (en omgekeerd kunnen mannen ook veel leren van vrouwen).

Qua werken met mannen: ik heb wel geluk gehad. Altijd in leuke team gewerkt en niet of nauwelijks tegen vooroordelen aangelopen. Ik kan mij een keer herinneren, toen er iets mis ging (wat veel geld kostte) en er door een aantal mensen direct naar mij gewezen werd (wat ook wel logisch was, aangezien het mijn project was).
Uiteindelijk bleek toen de fout bij een zeer ervaren mannelijk teamlid te liggen. Toen was iedereen wel gelijk stil en kreeg ik excuses.
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
13-12-2021 08:59
Dat is geslachtsonafhankelijk hoor. Ik zie bij zowel mannen als vrouwen uitschieters en toppers. En kneuzen zijn ook in beide groepen aanwezig. Je doet nu net alsof mannen vaak maar middelmatig presteren en vrouwen zulke harde toegewijde werkers zijn. Dat gebeurt ook vaak zat andersom natuurlijk.
Ik weet het niet.... Ken alleen mijn eigen ervaring. Is vast ook geen onderzoek naar gedaan.
Ik denk dat er gemiddeld meer vrouwen zijn dan mannen die hard werken en toegewijd zijn..... Natuurlijk zijn bij beide uitschieters naar beneden te vinden....
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zelf geen dingen die niet tot mijn takenpakket behoren, al zijn er wel uitzonderingen. Zo heb ik een directe mannelijke collega die altijd koffie voor me meeneemt en dat doe ik andersom ook voor hem.

Verder probeer ik er wel altijd wat van te zeggen als iets niet goed voelt. Zo heb ik wel eens luchtig in een vergadering gezegd: “En dit vraag je nu echt aan de enige vrouw in het gezelschap?”

Een keer kwam ik een presentatie geven voor een groep mannen, waarbij mijn (mannelijke) collega de hand-outs uitdeelde. Hij kreeg de vraag van een van hen of hij soms mijn secretaresse was. Ik: “Nee, maar mannen kunnen ook heel goed printen hoor. Misschien moet je het eens proberen.”

Mocht er echt een rotklus voorbij komen, dan zoek ik er vaak iemand bij die me helpt, dit alles onder het mom van: corvee doe je met z’n allen.

En inderdaad: praat nooit maar dan ook nooit slecht over secretaresses en ander ondersteunend personeel.

Overigens ben ik zelf niet zo’n fan van boeken als Lean In en Nice Girls Don’t Get the Corner Office. Diversiteit in je organisatie betekent ook dat er ruimte moet zijn voor minder masculiene types. Als ik me als een testosteronbom moet gaan gedragen om mee te kunnen doen, dan wil ik daar helemaal niet werken.

Ik ben best wel van “pick your battles, choose your fights.” Niet alles is een rel waard en ik denk ook vooral na over wat ik daarmee wil bereiken. Maar als het écht nodig is dan sta ik wel flink op m’n strepen. Zo kreeg ik bij een vorige werkgever minder betaald dan mannen in dezelfde positie met gelijkwaardige, omdat ik met zwangerschapsverlof was geweest (“dan lig je er toch een tijdje uit hè?”), zelfs al haalde in hogere targets dan de rest. Over die opmerking heb ik een paar weken nagedacht, maar dat vond ik zo principieel stom dat ik ergens anders ben gaan werken (voor meer geld).
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
12-12-2021 22:21
Idem.
Ik heb al sinds mijn 15de in mannenbedrijven gewerkt (oa bouw, auto industrie, hoogtechnisch) en nooit het idee gehad dat men 'vrouwenklusjes' op mij af wilde schuiven, ook niet toen ik 15 was. In een normale werkomgeving haalt iedereen om beurten broodjes/koffie, gooit oude bloemen weg, doet administratie etc. Mannen en vrouwen. Je kunt ook zelf het voortouw nemen door te vragen of mannelijke collega iets (voor jou) kan doen.

Ik vraag me af of je niet overreageert. Je bent er alert op, staat op je strepen en vindt bevestiging.
Hier herken ik mijzelf ook in. Ik zit al sinds 3 mavo na het kiezen van een technische pakket tussen de mannen. Ik heb in de jaren erna op het mbo, hbo en verschillende industrieën bedrijven had ik mazzel als er andere vrouwen waren. Binnen de industrie was ik of de enige vrouw in de technische hoek. De vrouwen als die er waren dan zaten ze vaak met weinig uur op de administratie, kantine of receptie.

Twee keer was ik de eerste vrouw ooit in een technische functie binnen het bedrijf. Dan heb ik het over 15-10 jaar geleden dus echt niet zolang geleden. Ik moest mij in het begin wel vaak meer bewijzen dan mijn mannelijk collega’s, maar als ik het vertrouwen had kon ik weer meer maken dan mijn mannelijk collega’s. Ik heb mijzelf nooit anders voor gedaan dan ik was. Haalde dus gewoon koffie of bestelde lunch als dat nodig was, maar andere deden dat ook. Het enige waar ooit last van heb gehad is het old boys netwerk. Binnen een bedrijf was er een grote groep mannen die gezamenlijk gingen roken en waar alles werd beslist. Daar kwam ik in eerste instantie niet tussen alleen toen het leek of dit wel ging lukken ben ik ontslagen. Mijn leidinggevende destijds was opgeklommen vanaf de werkvloer en vond mij een te grote mond hebben. Ik moest mij als vrouw terug houdend opstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven