Werk & Studie alle pijlers

Moeilijk om te werken in een mannenwereld

02-12-2021 20:34 45 berichten
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe baan. Het is best een veeleisende baan, maar ik vind het werk echt superleuk. Ik werk als vrouw echt in een mannenbolwerk: de bouwsector. Ik loop tegen een aantal zaken aan en ik ben heel benieuwd of jullie er iets in herkennen en of jullie tips hebben.

Ik werk op projectbasis en ik werk dus vooral samen met mannen. Vaak hebben ze bepaalde ideeën over hoe ik mijn rol moet invullen en wat mijn taken en verantwoordelijkheden zijn. Daar heb ik zelf een hele uitgesproken mening over en daar botst het dus al vaak. Vanaf het begin dus. Vervolgens merk ik dat ze mij maar wat graag bepaalde klusjes toeschuiven, maar daar pas ik voor. Ik weiger om administratiemiep te spelen door iemand anders z'n PowerPoint in elkaar te knutselen of om de broodjes en de koffie te moeten regelen voor meetings met externen. Iedereen regelt gewoon z'n eigen shit, punt.

Is dit herkenbaar voor iemand? Is er een goede en makkelijke manier om mee om te gaan? Ik sta m'n mannetje wel; ik kan goed nee zeggen en ik ben niet conflictvermijdend. Maar ik vind het wel vermoeiend om op deze manier te moeten samenwerken. Om continu op m'n strepen te moeten staan. Dit klinkt heel vast heel dom, maar ik word graag aardig gevonden en ik heb er daarom moeite mee dat ik altijd zo voor mezelf moet opkomen en felle discussies moet voeren. Ik kan het wel, maar ik doe het niet graag.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wat je zegt wel, werk ook in die hoek. Het zit soms in leeftijd, soms in ervaring op de plek zelf en soms in ingeslepen verwachtingspatronen voor vrouwen.

Hoe oud ben je? Ik ben nu 35+ en het begint te slijten....

Het beste werkt voor mij is de 'voor wat hoort wat'; "ok, kun jij dan dit en dit voor mij doen?". Dat lijkt een stuk flexibeler dan 'op je strepen staan'.