moet ik zeggen waarom ik graag vrij wil?
woensdag 4 november 2009 om 22:12
Ik werk drie dagen per week. Zondag hoorde ik over iets waarvoor ik donderdagmiddag graag vrij wil nemen. Op maandag heb ik het met een paar collega's geregeld en op dinsdag heb ik er over gebeld met degene die daar over gaat. Zij gaf geen toestemming omdat het volgens haar niet kan. Op een gegeven moment vroeg ze waarom ik vrij wilde.Deze vraag overviel me een beetje en ik heb gezegd dat ik dat niet wilde zeggen maar dat het wel heel belangrijk voor mij is. De reden is dus dat mijn jongste zoon donderdagmiddag met zijn hele klas iets gaat doen waarbij bijna alle ouders aanwezig zijn.Hij heeft een paar keer aan mij gevraagd of ik ook mee ging.Ik had mijn moeder daarvoor geregeld maar zij belde dus zondag op dat ze het toch niet zag zitten waarop mijn zoon van vier jaar dus heel teleurgesteld reageerde en ik dus alsnog vrij wilde nemen. Inmiddels heeft mijn man wel vrij kunnen nemen en is het probleem opgelost. Maar toen ze dus vroeg waarom ik vrij wilde flitste meteen door mijn hoofd dat zij het niet belangrijk genoeg zou vinden en daarom heb ik het dus niet gezegd. Nou moet ik morgen dus weer werken en ik zie er een beetje tegenop omdat ik niet heb gezegd waarom ik vrij wilde. Is dat terecht of niet?
woensdag 4 november 2009 om 22:21
Ja daarom zei ik het ook niet omdat ik wist dat zij het geen goede reden zou vinden. Maar mogen ze er wel naar vragen dan waarom je vrij wilt? En is het dus aan haar om te bepalen wat belangrijk genoeg is om haar best nog te doen?
Alhoewel ik het nu geen probleem meer is stoort het me wel dat ik geen vrij heb kunnen krijgen terwijl het eigenlijk ook nog eens best wel kon. Met wat passen en meten weliswaar maar toch.
Alhoewel ik het nu geen probleem meer is stoort het me wel dat ik geen vrij heb kunnen krijgen terwijl het eigenlijk ook nog eens best wel kon. Met wat passen en meten weliswaar maar toch.
woensdag 4 november 2009 om 22:23
Je bent zeker niet verplicht om te zeggen waarom je vrij wilt hebben, maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat mensen soms bereid zijn tot iets meer als ze vinden dat je een goede reden hebt.
Je had iets kunnen zeggen als "mijn zoon heeft iets met school en daar moet iemand bij zijn, mijn moeder zou gaan, maar die kan helaas niet". Lichtelijk overdrijven mag soms best wel...
Als je zelf al weet dat je heel veel vraagt en dat je eigenlijk geen vrij kan hebben, dan zou ik dat niet hebben gedaan, maar anders: ja, waarom niet? Nee heb je, ja kan je krijgen.
Je had iets kunnen zeggen als "mijn zoon heeft iets met school en daar moet iemand bij zijn, mijn moeder zou gaan, maar die kan helaas niet". Lichtelijk overdrijven mag soms best wel...
Als je zelf al weet dat je heel veel vraagt en dat je eigenlijk geen vrij kan hebben, dan zou ik dat niet hebben gedaan, maar anders: ja, waarom niet? Nee heb je, ja kan je krijgen.

Ik vind het ook niet zo raar dat een baas vraagt naar de reden als je op korte termijn vrij wilt nemen. Ik zou gewoon vertellen wat de reden is.
Als je dat niet wilt zeggen, terwijl het volgens jou wel heel belangrijk voor je is, vat je baas dat misschien op als een teken dat je haar niet vertrouwt en lijkt me dat niet echt bevorderlijk voor een prettige werkrelatie.
Als je dat niet wilt zeggen, terwijl het volgens jou wel heel belangrijk voor je is, vat je baas dat misschien op als een teken dat je haar niet vertrouwt en lijkt me dat niet echt bevorderlijk voor een prettige werkrelatie.
Maar heb je het misschien ook niet zelf in de hand gewerkt? Jíj hebt het niet gezegd omdat jíj dacht dat zij het niet belangrijk genoeg zou vinden. Je weet toch helemaal niet of dat zo is? Nu heb je je leidinggevende daar helemaal niet iets over kunnen laten beslissen? Nu heeft ze een besluit moeten nemen over jouw wens om vrij te zijn zonder te weten waarom je precies vrij wilde.
Peas on earth!

woensdag 4 november 2009 om 22:28
Ik vind het nogal kinderachtig als je niet wilt vertellen waarom je vrij wilt. Door te zeggen dat je het niet wilt vertellen lijkt me dat je je leidinggevende meer tegen de haren instrijkt en dus minder credits krijgt (en dus minder kansen dat je je je vrije dag mag) dan wanneer je het gewoon vertelt.
woensdag 4 november 2009 om 22:31
Misschien vroeg ze het omdat het erg op de korte termijn was? Misschien wilde zij daar over beslissen. Ik weet niet of er dan iemand voor je in moet vallen ofzo. Zij mag het vragen, maar jij mag ook wel iets verzinnen. Als je een sollicitatiegesprek hebt vertel je meestal dat de cv-monteur komt, etc.
woensdag 4 november 2009 om 22:35
quote:jip78 schreef op 04 november 2009 @ 22:16:
natuurlijk ben je niet verplicht om te zeggen waarom je vrij wilde... waarschijnlijk vroeg ze naar de reden omdat als het iets dringends was toch nog ff d'r best zou doen om het zo te regelen dat je wel vrij zou kunnen nemen...
Wat grappig! Ik dacht eerder: Hmmm, misschien wilde ze weten of het wel 'belangrijk' genoeg was.
Verschil van oogpunt... weer wat geleerd!
natuurlijk ben je niet verplicht om te zeggen waarom je vrij wilde... waarschijnlijk vroeg ze naar de reden omdat als het iets dringends was toch nog ff d'r best zou doen om het zo te regelen dat je wel vrij zou kunnen nemen...
Wat grappig! Ik dacht eerder: Hmmm, misschien wilde ze weten of het wel 'belangrijk' genoeg was.
Verschil van oogpunt... weer wat geleerd!

woensdag 4 november 2009 om 22:38
Misschien is het ook wel een beetje kinderachtig dat ik het niet gezegd heb maar ik weet uit ervaring dat zij dit niet belangrijk genoeg zou vinden. Daarom heb ik het neutraal gehouden door te zeggen dat het voor mij heel belangrijk was. Maar goed het is ook geen ramp als het niet zou kunnen. De reden voor mij was ook wel belangrijk maar toch ook een beetje knullig!
woensdag 4 november 2009 om 22:42
woensdag 4 november 2009 om 22:43
woensdag 4 november 2009 om 22:45
quote:Sanmi schreef op 04 november 2009 @ 22:41:
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Je kunt toch best zeggen waarom je vrij wilt hebben? Is toch een stukje interesse naar elkaar toe? Je bent het niet verplicht, maar ik zie geen reden om er zo geheimzinnig over te doen.
Tsja het is ook niet echt een probleem maar de hele manier waarop was gewoon een beetje vervelend. Zij zei eerst nee het kan echt niet, en daarna: waarom wil je vrij dan?
Toen had ik dus al iets van:"ja dat ga ik je nu niet meer zeggen". En stiekem denk ik dan ook dat zij denkt":"o het gaat "maar"over haar kind"
Daarbij als ik het toch belangrijk vind moet dat toch al voldoende zijn?
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Je kunt toch best zeggen waarom je vrij wilt hebben? Is toch een stukje interesse naar elkaar toe? Je bent het niet verplicht, maar ik zie geen reden om er zo geheimzinnig over te doen.
Tsja het is ook niet echt een probleem maar de hele manier waarop was gewoon een beetje vervelend. Zij zei eerst nee het kan echt niet, en daarna: waarom wil je vrij dan?
Toen had ik dus al iets van:"ja dat ga ik je nu niet meer zeggen". En stiekem denk ik dan ook dat zij denkt":"o het gaat "maar"over haar kind"
woensdag 4 november 2009 om 22:47
quote:Annepanne1 schreef op 04 november 2009 @ 22:43:
Aangezien al zo twijfelde geeft dat natuurlijk al een beetje aan dat je zelf al wist dat vrij vragen niet helemaal terecht was. Er was bovendien ook een alternatieve oplossing.
Zou er verder voor jezelf niet zo'n punt van maken. Iets geleerd voor vlgende keer.
Ik twijfelde omdat ik weet hoe zij erover denkt.
Ik probeer er ook geen punt van te maken maar dat lukt me nog niet zo erg!
Aangezien al zo twijfelde geeft dat natuurlijk al een beetje aan dat je zelf al wist dat vrij vragen niet helemaal terecht was. Er was bovendien ook een alternatieve oplossing.
Zou er verder voor jezelf niet zo'n punt van maken. Iets geleerd voor vlgende keer.
Ik twijfelde omdat ik weet hoe zij erover denkt.
Ik probeer er ook geen punt van te maken maar dat lukt me nog niet zo erg!
woensdag 4 november 2009 om 22:49
quote:maze schreef op 04 november 2009 @ 22:45:
[...]
ik zou juist denken: oh wie weet als ik het vertel dat ik wel vrij krijg.
nee heb je sowieso al met haar antwoord nee het kan echt niet... dus ja kun je misschien krijgen door je verhaal te vertellen.
[...]
nee heb je sowieso al met haar antwoord nee het kan echt niet... dus ja kun je misschien krijgen door je verhaal te vertellen.
woensdag 4 november 2009 om 22:52
quote:wolletje schreef op 04 november 2009 @ 22:49:
[...]
Ja maar dat is toch eigenlijk raar? Nee het kan echt niet! O wil je het daar en daar voor? O ja dan kan het wel?
Of is dat te kort door de bocht?
Nou ja ik probeer het te laten rusten. Zennnnn.
[...]
Ja maar dat is toch eigenlijk raar? Nee het kan echt niet! O wil je het daar en daar voor? O ja dan kan het wel?
Of is dat te kort door de bocht?
Nou ja ik probeer het te laten rusten. Zennnnn.
woensdag 4 november 2009 om 22:54
tja kweetnie..was mijn eerste gedachte. ik kan me voorstellen dat je niet zomaar vrij kan krijgen om alleen maar lekker een dag vrij te zijn.(snapje dat nog hihihi) maar dat zij een goede reden wel een kans wil geven?
maar begrijp ik nou goed uit je OP dat je hebt geruild met collega's en dat dat niet mocht/kan?
maar begrijp ik nou goed uit je OP dat je hebt geruild met collega's en dat dat niet mocht/kan?

woensdag 4 november 2009 om 22:56
Jij bent niet verplicht om iets te vertellen. Maar je werkgever is wel verplicht om een belangenafweging te maken voordat er nee wordt geantwoord op een verlofverzoek. Door de reden niet te geven, kan je leidinggevende die afweging niet maken, wat haar het recht geeft om nee te zeggen. Je kunt dus vooral jezelf in je vingers snijden als je geen reden wilt geven.

woensdag 4 november 2009 om 23:02
Ik snap niet dat je zo moeilijk doet met niet vertellen waarom je vrij wilt. Snap overigens ook niet waarom ze op je werk moeilijk doen als je (wat ik uit je verhaal begrijp) hebt geruild met collega's.
Maar goed, bij mij op het werk gaat het altijd makkelijk met vrij regelen en ik hoef nooit na te denken over wat ik wel of niet vertel, omdat ik geen reden zie iets niet te vertellen (tenzij het een sollicitatie bij een ander bedrijf zou betreffen ofzo)
Maar goed, bij mij op het werk gaat het altijd makkelijk met vrij regelen en ik hoef nooit na te denken over wat ik wel of niet vertel, omdat ik geen reden zie iets niet te vertellen (tenzij het een sollicitatie bij een ander bedrijf zou betreffen ofzo)
woensdag 4 november 2009 om 23:02
Ik snap het allemaal wel hoor. Maar ja wat zij belangrijk genoeg vind en ik dat verschilt nogal. En zij is degene die bepaald. Net of ik dat zelf niet kan inschatten.
En voor the record: ik vraag bijna nooit vrij, heb nog heel veel uren, werk ook regelmatig extra omdat zij dat vraagt en ik had zelf voor een oplossing gezorgd. Waar zij het niet mee eens is maar op die manier heeft ze zelf ook wel eens iets opgelost op het moment dat er veel zieken waren.
En voor the record: ik vraag bijna nooit vrij, heb nog heel veel uren, werk ook regelmatig extra omdat zij dat vraagt en ik had zelf voor een oplossing gezorgd. Waar zij het niet mee eens is maar op die manier heeft ze zelf ook wel eens iets opgelost op het moment dat er veel zieken waren.
woensdag 4 november 2009 om 23:05
quote:citronella schreef op 04 november 2009 @ 23:02:
Ik snap niet dat je zo moeilijk doet met niet vertellen waarom je vrij wilt. Snap overigens ook niet waarom ze op je werk moeilijk doen als je (wat ik uit je verhaal begrijp) hebt geruild met collega's.
Dat was gewoon mijn eerste gedachte/instinct/reactie: als ik het zeg zal zij het wegwuiven onder het mom van "o het is iets leuks doen met haar kind lekker belangrijk"
En omdat ze zo stellig had gezegd dat het echt niet kon. Toen had ik ook zoiets van waarom wil je het dan weten?
Dat was gewoon mijn eerste gedachte/instinct/reactie: als ik het zeg zal zij het wegwuiven onder het mom van "o het is iets leuks doen met haar kind lekker belangrijk"
En omdat ze zo stellig had gezegd dat het echt niet kon. Toen had ik ook zoiets van waarom wil je het dan weten?

woensdag 4 november 2009 om 23:08
Zij hoeft ook niet te bepalen wat belangrijk is, dat bepaal je zelf wel. Alleen; door te meldendat je dat liever niet zegt krijgt het allemaal nogal een lading, dat zou ik persoonlijk niet zo doen. En door op zo'n korte termijn vrij te vragen geef je haar veel mogelijkheid je verzoek af te wijzen.
"Ze" heeft dan ook vast geen kinderen, als jij denkt dat ze iets bij je zoontje op school niet belangrijk zal vinden?
"Ze" heeft dan ook vast geen kinderen, als jij denkt dat ze iets bij je zoontje op school niet belangrijk zal vinden?