Motivatiebrief
vrijdag 30 mei 2025 om 11:37
Omdat ik in mijn huidige baan niet meer gelukkig ben ben ik op zoek naar wat anders. Nu kom ik bij vacatures vaak tegen dat je een motivatiebrief moet sturen. Eerder was ik gewend een brief met cv te sturen terwijl nu soms zelfs uitdrukkelijk niet om cv maar motivatie wordt gevraagd. Dat ik daarin beschrijf waarom ik de baan wil en denk geschikt te zijn snap ik. Maar dan de motivatie verpakt in een sollicitatiebrief of puur alleen een motivatie op de punten die zij noemen? Ik vind het lastig wat tegenwoordig de bedoeling is bij sollicitaties.
vrijdag 30 mei 2025 om 11:41
Motivatiebrief is gewoon het nieuwe woord voor sollicitatiebrief.
Hierin geef je aan waarom je zo graag bij hén wil werken (die vergeten mensen vaak). Waarom jij denkt dat het een goede match kan zijn, met concrete voorbeelden van vorig werk waarin je soortgelijke ervaring hebt laten zien passend bij wat ze in de vacature vragen. Wat je meebrengt als teamlid.
Max 1 A4
Hierin geef je aan waarom je zo graag bij hén wil werken (die vergeten mensen vaak). Waarom jij denkt dat het een goede match kan zijn, met concrete voorbeelden van vorig werk waarin je soortgelijke ervaring hebt laten zien passend bij wat ze in de vacature vragen. Wat je meebrengt als teamlid.
Max 1 A4
vrijdag 30 mei 2025 om 19:48
Precies.madamecannibale schreef: ↑30-05-2025 12:23Ik zit zelf aan de andere kant en tegenwoordig sturen maar bar weinig mensen meer een brief. Ik denk dat het hier expliciet benoemd wordt omdat mensen vaak alleen nog een cv sturen.
vrijdag 30 mei 2025 om 20:48
Dan stuur je dus geen cv mee.
Jij solliciteert op een startersfunctie. Dat wordt bij de ene organisatie traineeship genoemd, bij de andere organisatie een snuffelfunctie, enz.
Je kan lekker rondkijken, uitproberen en na één, twee jaar heb je je plekkie gevonden.
Kijk op de website van de organisatie, wat ze over zichzelf schrijven.
Resultaten bereiken, impact hebben, persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, enz.
Daar laat je je motivatie op aansluiten.
Als je je brief wil laten checken door een forummer, is er meestal wel iemand beschikbaar in het weekend.
Dan doe je eerst een oproepje 'wie wil feedback geven'
en stuur je daarna je brief (zonder je naam uiteraard) via PB.
You go, girl!
-- tijdelijk mottoloos --
zondag 1 juni 2025 om 23:02
maandag 2 juni 2025 om 08:16
Gemini om een korte uitleg gevraagd over het verschil, komt ie;
CV (Curriculum Vitae):
Wat het is: Een feitelijk overzicht van je werkervaring, opleidingen, vaardigheden en prestaties.
Doel: Laat zien wat je hebt gedaan en wat je kunt. Het is je "historische trackrecord".
Motivatiebrief:
Wat het is: Een persoonlijke toelichting waarin je uitlegt waarom je solliciteert op een specifieke functie bij een specifiek bedrijf.
Doel: Laat zien waarom jij geschikt bent voor deze baan en dit bedrijf, en waarom je enthousiast bent. Het verbindt jouw CV aan de vacature.
Wat moet er in een motivatiebrief staan (kernpunten):
Inleiding:
Voor welke functie je solliciteert.
Waar je de vacature hebt gezien.
Een korte, pakkende opening die je enthousiasme toont.
Middenstuk (Jouw "Waarom"):
Waarom dit bedrijf? Wat spreekt je aan in de organisatie (visie, cultuur, projecten)? Laat zien dat je je hebt verdiept.
Waarom deze functie? Wat trekt je aan in de specifieke taken en verantwoordelijkheden?
Waarom jij? Koppel jouw belangrijkste vaardigheden, ervaringen (uit je CV) en persoonlijke eigenschappen direct aan de eisen en wensen uit de vacature. Geef concrete voorbeelden. Leg uit hoe jij waarde kunt toevoegen. Dit is de kern.
Afsluiting:
Herhaal kort je enthousiasme.
Verwijs naar je CV voor meer details.
Spreek de wens uit voor een persoonlijk gesprek.
Kortom: Je CV is de "wat", je motivatiebrief is de "waarom jij, waarom hier, waarom nu".
CV (Curriculum Vitae):
Wat het is: Een feitelijk overzicht van je werkervaring, opleidingen, vaardigheden en prestaties.
Doel: Laat zien wat je hebt gedaan en wat je kunt. Het is je "historische trackrecord".
Motivatiebrief:
Wat het is: Een persoonlijke toelichting waarin je uitlegt waarom je solliciteert op een specifieke functie bij een specifiek bedrijf.
Doel: Laat zien waarom jij geschikt bent voor deze baan en dit bedrijf, en waarom je enthousiast bent. Het verbindt jouw CV aan de vacature.
Wat moet er in een motivatiebrief staan (kernpunten):
Inleiding:
Voor welke functie je solliciteert.
Waar je de vacature hebt gezien.
Een korte, pakkende opening die je enthousiasme toont.
Middenstuk (Jouw "Waarom"):
Waarom dit bedrijf? Wat spreekt je aan in de organisatie (visie, cultuur, projecten)? Laat zien dat je je hebt verdiept.
Waarom deze functie? Wat trekt je aan in de specifieke taken en verantwoordelijkheden?
Waarom jij? Koppel jouw belangrijkste vaardigheden, ervaringen (uit je CV) en persoonlijke eigenschappen direct aan de eisen en wensen uit de vacature. Geef concrete voorbeelden. Leg uit hoe jij waarde kunt toevoegen. Dit is de kern.
Afsluiting:
Herhaal kort je enthousiasme.
Verwijs naar je CV voor meer details.
Spreek de wens uit voor een persoonlijk gesprek.
Kortom: Je CV is de "wat", je motivatiebrief is de "waarom jij, waarom hier, waarom nu".
maandag 2 juni 2025 om 12:57
Dat is niet mijn ervaring. Soms is het inderdaad de bedoeling dat je een sollicitatiebrief stuurt maar soms is het de bedoeling dat je het kort houd met een paar zinnen of binnen een bepaald aantal tekens. Maar soms vragen ze ook alleen je CV en verder niks. En tegenwoordig heb je ook nog open hiring waar je gewoon je interesse toont en verder geen CV of motivatiebrief.Tavistock schreef: ↑30-05-2025 11:41Motivatiebrief is gewoon het nieuwe woord voor sollicitatiebrief.
Max 1 A4
maandag 2 juni 2025 om 14:53
Huh, hoe kan je dat weten enkel op basis van de informatie dat ze een motivatiebrief en geen cv vragen?Explorista schreef: ↑02-06-2025 09:54TO, ik denk te weten op welke vacature jij reageert.
Alleen brief is voldoende.
You go, girl!
Ik heb zelf wel eens een keer in een vacature heel expliciet de uitleg gezien dat ze geen cv wilden. Daar stond echt iets als 'stuur geen cv mee: als je relevante ervaring hebt waar je iets over wilt vertellen, doe dat dan in je brief.' Dat kon echt niet missen. Is dit ook zoiets?
Buiten die ene vacature ben ik dat destijds niet tegengekomen. Is wel ruim 5 jaar geleden dat ik op zoek was naar een baan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in