Werk & Studie alle pijlers

Na PABO master?

08-05-2021 18:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel afgekeurd. Ik heb een progressieve chronische ziekte.

Omdat ik het werken erg mis, ben ik me aan het oriënteren of werken zou kunnen en in welke mate en vooral in wat voor functie.

Misschien kunnen jullie met me meedenken?

Ik heb de laatste paar jaren voordat ik thuis kwam te zitten, gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs.

Voor de verkorte PABO heb ik een studie Journalistiek gedaan.

Nu kwam ik via onze dochter in aanraking met een hulpverlener jeugdzorg. Daardoor ben ik gaan nadenken of zoiets ook voor mij zou zijn. (Ik weet dat de werkdruk daar ook heel hoog is qua caseload)

Een drukke klas met 30 ll houd ik denk ik niet vol maar individueel een kind begeleiden of in een team zou wellicht wel kunnen qua drukte.

Bijv een master orthopedagogiek doen? De vraag is kan dat na PABO of moet ik dan een premaster traject doen. Daarnaast... maak ik überhaupt kans op een baan met alleen een master orthopedagogiek.

Idem met kinder en jeugd psychologie.

Iemand nog andere suggesties?

Ik zie dat je met orthopedagogiek een big registratie moet hebben maar dan moet je de volledige studie doen. Dat is me iig te lang en te duur (want waarschijnlijk instellingscollegegeld betalen)

Een SJK registratie... zie ik ook voorbij komen.

Kindercoach opleiding zie ik ook voorbij komen. Dat zijn blijkbaar veel oud leerkrachten geworden maar dat is allemaal privé begunstigd door ouders en dat lijkt me een moeilijk bestaan op bouwen en onzeker.

Iemand zo’n soort traject afgelegd qua werk nadat zij leerkracht was?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
09-05-2021 00:33
Waar ik dit vandaan haal? Nou persoonlijke ervaring haha. In sommige gevallen worden ze inderdaad behandelaar, maar niet op de manier dat ze kinderen fysiek in bedwang moeten gaan houden (wat iemand hier stelde en waar ik eigenlijk op in ging). Fysiek geweld kom je vooral tegen bij groepswerk en het zijn voornamelijk de hbo’ers en mbo’ers die dat doen. Natuurlijk kan een orthopedagoog wel zulk werk gaan doen maar dat is meer een zijweg dan echt waarvoor “het beroep” bedoelt is.

Alle orthopedagogen die ik ken zitten de hele dag verslagen te typen, vergadering bij te wonen, en op de achtergrond mee te kijken bij evaluatiegesprekken. Ook wel therapiesessies maar dat noem ik niet “in het veld” zoals ik dat wel vind bij groepswerk en thuiszorg. Misschien druk ik mezelf niet helemaal goed uit.
Oh zo, nee dat klopt zeker! Ik ken juist veel orthopedagogen die juist veel behandelingen geven etc, maar inderdaad niet het fysieke, daar doelde ik inderdaad ook op!
SpringInhetveldje schreef:
08-05-2021 19:40
Je kunt eventueel ook een Master onderwijswetenschappen gaan doen? Dan verdiep je je meer in het onderwijs zelf, in plaats van in het direct onderwijs geven. Je kunt na zo’n studie in de theorie terecht komen - bijvoorbeeld in het ontwikkelen van onderwijsmateriaal, maar ook in de praktijk terecht komen, waar je bijvoorbeeld onderzoeken gaat doen met veel field research.

Als ik m’n studie Pedagogische Wetenschappen af had gemaakt, had ik zelf deze master er sowieso nog achteraan geplakt!
Dit past mogelijk heel goed inderdaad. Premaster + master na de pabo, opleiding is goed in deeltijd te doen, juist omdat zo veel werkenden dit na de pabo gaan doen. Mocht je meer over de opleiding of arbeidsmarkt kansen willen weten, stuur ff een pb. Ik heb m een paar jaar geleden afgerond.
Loes23 schreef:
10-05-2021 03:25
Dit past mogelijk heel goed inderdaad. Premaster + master na de pabo, opleiding is goed in deeltijd te doen, juist omdat zo veel werkenden dit na de pabo gaan doen. Mocht je meer over de opleiding of arbeidsmarkt kansen willen weten, stuur ff een pb. Ik heb m een paar jaar geleden afgerond.

Veel vrienden die ik van de opleiding ken hebben t traject vanaf de pabo gevolgd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven