Werk & Studie alle pijlers

Naar de universiteit

13-02-2021 10:46 139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een post in het 'Wat wilde je worden' topic, open ik even een nieuw topic.

Ik ben dus voornemens me in te schrijven voor een studie aan de universiteit. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het ook spannend. Omdat ik nog nooit naar de universiteit ben geweest en toch ook al wat ouder ben.

Ik heb 10 jaar geleden toen ik al van plan was om me om te scholen wel mijn vwo-diploma gehaald op het vavo, en dat viel me heel erg mee. Was supergezellig, en ik heb er nu nog steeds vrienden aan overgehouden.

Maar dan nu eindelijk de universiteit. Ik ben iemand die zich graag goed voorbereidt. Hebben jullie tips voor me? Dingen die het gemakkelijker maken. Dingen die ik wel moet doen, dingen die ik absoluut niet moet doen?

Ik ben voornemens om me vanaf nu al opnieuw te verdiepen in de wiskunde en economie boeken van het vwo. Zodat dat weer een beetje up-to-date is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was piepjong, ook niet altijd een voordeel ;)
Maar denk gewoon rustig op je af laten komen, niet te groots maken.

Verder gewoon de college's volgen, de boeken lezen en een beetje focussen op de grote lijnen (niet teveel in details).
Als je het VWO hebt gehaald, zou je dit niveau aan moeten kunnen.

En, mocht het onverhoopt niet lukken, het is geen doel op zich! Vind ik dan :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga je een bachelor of (pre)master doen?
Je moet waarschijnlijk ook weer leren leren. Leren om grote hoeveelheden tekst in hoofdlijnen te onthouden, veel Engels lezen, rapporten maken, etc.

Het is handig als je bij aanvang van een vak de juiste boeken/artikelen in huis hebt. Zelf las ik liever van papier dan een beeldscherm zodat je er ook makkelijker in kunt markeren. Samenvattingen maakte ik wel op de laptop.
Als je maar een paar hoofdstukken hoeft te lezen, kun je een boek beter lenen via de bibliotheek dan kopen.
Bij de hoorcolleges maakte ik een geluidsopname zodat ik het voor een tentamen nog terug kon luisteren als iets nog niet helemaal duidelijk was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de universiteit zitten ook altijd wel wat oudere mensen. Ik was zelf 27, maar er waren ook meerdere mensen van in de 40, 50 en zelfs iemand van 65. De jongere studenten vonden dat wel een beetje gek, maar dat ligt meer aan hen denk ik.

Ik had me verder niet voorbereid door oude schoolboeken door te nemen ofzo (die heb ik ook niet, dus dat had niet eens gekund). Ik heb me gewoon voorbereid op de colleges zoals voorgeschreven.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
13-02-2021 10:57
Ga je een bachelor of (pre)master doen?
Je moet waarschijnlijk ook weer leren leren. Leren om grote hoeveelheden tekst in hoofdlijnen te onthouden, veel Engels lezen, rapporten maken, etc.

Het is handig als je bij aanvang van een vak de juiste boeken/artikelen in huis hebt. Zelf las ik liever van papier dan een beeldscherm zodat je er ook makkelijker in kunt markeren. Samenvattingen maakte ik wel op de laptop.
Als je maar een paar hoofdstukken hoeft te lezen, kun je een boek beter lenen via de bibliotheek dan kopen.
Bij de hoorcolleges maakte ik een geluidsopname zodat ik het voor een tentamen nog terug kon luisteren als iets nog niet helemaal duidelijk was.
Ik begin van voor af aan. Jaar 1 van een bachelor.
Boeken van te voren wil ik erg graag inderdaad. Ik zou alleen niet weten of er nu al een lijst is van boeken die vanaf september gebruikt gaan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
13-02-2021 11:01
Ik begin van voor af aan. Jaar 1 van een bachelor.
Boeken van te voren wil ik erg graag inderdaad. Ik zou alleen niet weten of er nu al een lijst is van boeken die vanaf september gebruikt gaan worden.
Ik zou niet nu al boeken kopen. Misschien komt er nog een nieuwe versie/druk van het boek en je hebt ook lang niet alle boeken nodig. Dit kan je het beste aftasten als je al begonnen bent met studeren. En sommige van de boeken die je wel nodig hebt zijn gratis in pdf variant online te vinden bijvoorbeeld, zonde om te kopen dan. Op studeersnel.nl kun je ook samenvattingen vinden (gebruikte ik niet) maar er staan ook vaak oefententamens op en die vond ik dan wél weer heel handig.
handletter-joe wijzigde dit bericht op 13-02-2021 11:06
6.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 34 toen ik weer ging studeren. Ik was zeker niet de oudste, er waren meerdere mensen. Een aantal van hen zelfs mensen die na hun pensionering weer gingen studeren, met 1 van hen goed bevriend geraakt en samen nog wat modules gevolgd op andere universiteiten.

De overige studenten waren natuurlijk een stuk jonger maar nooit verschil gemerkt, je komt er uiteindelijk allemaal om te studeren en om je die studie zo goed mogelijk eigen te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
13-02-2021 11:01
Ik begin van voor af aan. Jaar 1 van een bachelor.
Boeken van te voren wil ik erg graag inderdaad. Ik zou alleen niet weten of er nu al een lijst is van boeken die vanaf september gebruikt gaan worden.
Als er al een lijst is, dan klopt deze vaak niet. Zelf kocht ik de boeken altijd pas na het eerste college. Docenten gaven dan vaak aan of een boek noodzakelijk was. Via Bol heb je het boek dan al de volgende dag in huis.
Ik weet niet wat je gaat studeren maar wetenschappelijke teksten zijn vaak in het Engels. Dus je zou je leesvaardigheid in die taal (indien nodig) alvast op peil kunnen brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk dat je gaat studeren! Ik zou het inderdaad rustig om me af laten komen. Vaak begin je met wat meer introducerende lessen/vakken. Zo biedt de studie zelf de mogelijkheid om 'erin' te komen, dat hoef je niet echt vooraf te doen. Ook wordt in het begin vaak veel van de wiskunde/economie van de middelbare school herhaald. Dan ligt het tempo meestal wel hoger. Als je een studie hebt waarbij deze vakken erg belangrijk zijn, en het is lang geleden dat je er iets mee hebt gedaan, kan dat herhalen dus wel handig zijn (maar niet echt noodzakelijk).

Boeken zou ik nu nog niet kopen. Het risico op een nieuwere druk is best groot. Verder hoef je lang niet altijd het hele boek te kennen dat is voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik raad je aan om wetenschappelijke artikelen te lezen via bijvoorbeeld Google Scholar (scholar.google.com volgens mij). Dit gaat tijdens je studie veel terugkomen en het is echt een vaardigheid om zulke artikelen te kunnen lezen. Daar is online goede uitleg over te vinden.

Je kunt in scholar zien welke studies het meest geciteerd worden. Het helpt ook als je straks weet wie in jouw vakgebied de top wetenschappers/onderzoekers zijn.
hvm schreef:
13-02-2021 11:01
Ik begin van voor af aan. Jaar 1 van een bachelor.
Boeken van te voren wil ik erg graag inderdaad. Ik zou alleen niet weten of er nu al een lijst is van boeken die vanaf september gebruikt gaan worden.
Zou ik niet doen; ik heb regelmatig gehad dat boekenlijst in de twee weken voor de start van het blok nog veranderen. Docenten gaan vaak niet een half jaar van tevoren daar al mee bezig. Soms alleen een nieuwere editie, soms een compleet nieuw boek.

Wat ik aan kan raden is gewoon goed je inlezen in alle regel dingen; zoals inschrijven voor vakken, waar kan je belangrijke nieuwtjes vinden, course-omgeving elke werkdag checken etc. Je kunt het rooster meestal in juli ongeveer zien bij mijn universiteit, maar nu in Corona tijd zijn er meer last minute veranderingen.
Wat wil je precies gaan studeren? Want ik heb bijvoorbeeld een studie gedaan waar wiskunde en economie niet of nauwelijks voorkwamen.

Je zou bij de studie naar je keuze kunnen zoeken naar welke vakken er worden gegeven en de boeken van die vakken kunnen lenen in een bieb of samenvattingen van cursussen online opzoeken. Vooraf een boek of cursus kopen zou ik niet doen, want zoals al gezegd worden niet alle boeken gebruikt en bovendien durven ze al eens te worden herdrukt of geüpdate aan het begin van elk nieuw academiejaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor deze geweldige tips alvast. Ik was van plan om fiscale economie te studeren. Dus wiskunde en economie zullen toch echt wel veel gebruikt worden ben ik bang. Ik ben al in de 40 en zal deze week contact opnemen met de bso, zodat ik opvang hopelijk geregeld kan krijgen. Ik las op internet, dat je het beste voor 5 dagen opvang kunt afnemen, omdat je anders kans hebt dat je geen opvang hebt als je rooster wijzigt. Bovendien moet je veel aan zelfstudie doen.
Allemaal van die praktische dingen. Ik heb geen recht meer op stufi of ov. Maar gelukkig heb ik ondanks mijn hbo verleden nog geen bachelor betaald, dus ik hoop dat ik het normale collegegeld hoef te betalen en geen instellingsgeld. Want dan gaat het feest niet door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk dat je (weer) gaat studeren! Wat ga je ongeveer doen? De specifieke vaardigheden verschillen namelijk nogal per richting. Misschien kan je vragen of je een dagje online mee kan doen? Dat gaat makkelijk als je iemand kent, maar er worden ook meeloopdagen georganiseerd. Dan heb je een wat concreter idee hoe het gaat en dat geeft vast rust.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al uitgezocht of je in aanmerking komt voor een Leven Lang Leren-krediet?
https://duo.nl/particulier/levenlangler ... /index.jsp

En verder: informeer eens in je omgeving of er studenten zijn die hetzelfde gestudeerd hebben of (beter nog) nu studeren. Vraag hen naar wat voor laptop ze gebruiken, of ze daarnaast ook pen en papier gebruiken tijdens de colleges en of je misschien een (oud) eerstejaars-boek mag inzien/lenen. En ga veel engels lezen, zodat dat geen hobbel is bij het studeren. Bijna alle wetenschappelijke teksten zijn in het Engels, dus extra veel Engels lezen is geen overdreven luxe. Dat hoeven niet meteen wetenschappelijke teksten te zijn, een roman is ook prima, zeker in het begin.
hvm schreef:
13-02-2021 12:56
Maar gelukkig heb ik ondanks mijn hbo verleden nog geen bachelor betaald, dus ik hoop dat ik het normale collegegeld hoef te betalen en geen instellingsgeld. Want dan gaat het feest niet door.
Dan lijkt het me handig om dat als eerste uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om je kennis van het vwo bij te spijkeren zou je van die Samengevat boekjes kunnen kopen. Dat zijn samenvattingen die scholieren voor het eindexamen gebruiken. Ze staan vaak ook wel op marktplaats.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn al die tips. Echt super.
Ik zal inderdaad vast beginnen met engels lezen. Ik heb vernomen dat het 1e jaar in het engels is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herfstblaadje19 schreef:
13-02-2021 13:22
Dan lijkt het me handig om dat als eerste uit te zoeken.
Gedaan zonet! Ik mag voor het wettelijk collegegeld studeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijgerprintje2 schreef:
13-02-2021 13:25
Om je kennis van het vwo bij te spijkeren zou je van die Samengevat boekjes kunnen kopen. Dat zijn samenvattingen die scholieren voor het eindexamen gebruiken. Ze staan vaak ook wel op marktplaats.
Deze ga ik vanavond bij iemand ophalen. Idd van marktplaats ;-D

Ik kan nu straks even niet antwoorden. Ga mijn zoon opzoeken!
Later ga ik alles teruglezen en antwoorden!

Dank jullie wel!
hvm schreef:
13-02-2021 13:27
Gedaan zonet! Ik mag voor het wettelijk collegegeld studeren.
Toppie! :)
Kijk ook eens of je allicht vrijstellingen zou kunnen krijgen op algemene vakken of een minor, gezien je hbo verleden ben ik daar alleen niet zeker van. Toen ik 5+ jaar studeerde, kon een oudere vrouw (40-45 ofzo was ze) een deel van deze vakken wegstrepen omdat ze al een bachelor en master aan de universiteit had gedaan. Was trouwens een enorm leuke vrouw die goed door de groep werd opgenomen (maar: dit was wel een kleine (talen)studie waar je meer een middelbareschoolgevoel bij had qua toetsen en huiswerk)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip 1: relax. De universiteit is echt niet anders dan andere opleidingen. Ja, het niveau ligt natuurlijk hoger, maar je hebt de juiste startkwalificaties dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat je dit niet aankunt. Verder zul je hard moeten werken, maar als je iets kiest wat je interessant vindt, dan geeft dat niet.

Tip 2: geniet! Ik heb zelf gewoon na het vwo de universiteit gedaan, en was zeker in het begin nog te puberaal om in te zien dat het een voorrecht is om zo veel te mogen leren. Als ik het over mocht doen, had ik meer bijvakken gevolgd en misschien nog een extra studie erbij. Leren is leuk!
Alle reacties Link kopieren Quote
MollyMalone schreef:
13-02-2021 19:54
Tip 1: relax. De universiteit is echt niet anders dan andere opleidingen. Ja, het niveau ligt natuurlijk hoger, maar je hebt de juiste startkwalificaties dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat je dit niet aankunt. Verder zul je hard moeten werken, maar als je iets kiest wat je interessant vindt, dan geeft dat niet.

Tip 2: geniet! Ik heb zelf gewoon na het vwo de universiteit gedaan, en was zeker in het begin nog te puberaal om in te zien dat het een voorrecht is om zo veel te mogen leren. Als ik het over mocht doen, had ik meer bijvakken gevolgd en misschien nog een extra studie erbij. Leren is leuk!
Ik vind het zeker een voorrecht dat het kan. Ik heb gelukkig een partner die me steunt hierin, dat scheelt weer. Vroeger kreeg ik alleen te horen dat ik moest studeren, en verder geen enkele vorm van begeleiding. Dat vind ik heel jammer. Ik hoop dat zelf met mijn eigen kinderen anders te doen. Ik hoop ook dat als ze mij zien leren, dat het voor hun ook iets gewoons wordt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven