Werk & Studie alle pijlers

nabelen? en hoe?

10-09-2009 13:02 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi iedereen,

ik heb vorige week gesolliciteerd voor een functie die ik echt wel heel erg leuk vind, en waar ik dus alles aan wil doen om hem te krijgen. Ze hebben me gelijk erna een mailtje gestuurd waar dit in stond:

"Hartelijk dank voor je interesse. Wij zullen je sollicitatie in behandeling nemen en je zo spoedig mogelijk berichten over een eventueel vervolg van de sollicitatieprocedure."

Nou vroeg ik me af of ik nu moet nabellen (vandaag sluit de vacature) want dat toont wel extra interesse, en ik wil de functie heel erg graag. En wat moet ik vragen/zeggen als ik ga nabellen, want ik kan niet vragen of het is aan gekomen gezien ik al een ontvangstbevestiging heb gekregen.

groetjes G.
Ik zou bellen en zeggen dat je de bevestiging hebt ontvangen en wanneer ze denken dat ze uitnodigingen gaan versturen en of ik er wellicht een krijg (maw of je op de eerste indruk voldoet aan hun wensen) omdat ik erg geïnteresseerd bent in de functie.

Je kan ook bellen met een smoesje en zeggen dat je iets hebt gelezen op de site wat je boeit en bla-bla-bla.

Volgens mij moet je gewoon eerlijk zijn.
Volg je hart. Dat klopt.
Ik snapte de openingspost al niet. Vroeg me heel erg af wat nabelen is.

Verder geen tips, sorry.
Ik zou het nog even afwachten. Als vandaag de vacature sluit, gaan ze vanaf nu pas kijken wie ze gaan uitnodigen en voor die tijd hebben ze nog niks besloten. Bellen heeft dus geen zin.

Als je binnen twee weken niks hebt gehoord, zou ik er achteraan bellen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik zou nog heel even wachten. Als vandaag de sluitingstermijn is, zullen ze nog niet meteen een keuze gemaakt hebben.

Wat wil je bereiken met nabellen? Wil je nog extra vragen stellen en jezelf nog wat meer onder de aandacht brengen? Of wil je ook meteen weten of je uitgenodigd bent? Als het dat laatste is, zou ik nog even wachten tot volgende week. Bij het eerste zou ik meteen de telefoon pakken.
Niet bellen. Vandaag sluit de vacature, dan zullen ze volgende week ergens een selectie gaan maken. Als je eind volgende week nog niets hebt gehoord, kun je eens gaan bellen.
Oh nabeLLen. Ik was nieuwsgierig naar wat nabeLen was...
@ chocolover & amalia: ja srry hoor, heb t ff snel geplaatst, jullie weten ook wel dat ik nabeLlen bedoel...

@dignity: ik wil natuurlijk weten of ik ben uitgenodigd, maar ik wil vooral mezelf onder de aandacht brengen, en ik weet dus niet wat ik tegen ze moet zeggen. Ik ben ook bang dat het te opdringerig is om te vragen wanneer ze de uitnodigingen gaan versturen.

Ik denk nu dat ik iets ga zeggen van: "hoi u spreekt met...., ik vroeg me, omdat ik zeer geinteresseerd ben in de functie, af of mijn sollicitatie voldoet aan de eisen, of kan/moet ik mijn CV nog verder toelichten?"

wat ik dus wil bereiken is dat ik een zodanig goede en proactieve indruk maak dat ze me eerder zullen vragen voor gesprek dan wanneer ik het niet zou hebben gedaan.
quote:gabyliga schreef op 10 september 2009 @ 13:25:

@ chocolover & amalia: ja srry hoor, heb t ff snel geplaatst, jullie weten ook wel dat ik nabeLlen bedoel...

@dignity: ik wil natuurlijk weten of ik ben uitgenodigd, maar ik wil vooral mezelf onder de aandacht brengen, en ik weet dus niet wat ik tegen ze moet zeggen. Ik ben ook bang dat het te opdringerig is om te vragen wanneer ze de uitnodigingen gaan versturen.

Ik denk nu dat ik iets ga zeggen van: "hoi u spreekt met...., ik vroeg me, omdat ik zeer geinteresseerd ben in de functie, af of mijn sollicitatie voldoet aan de eisen, of kan/moet ik mijn CV nog verder toelichten?"

wat ik dus wil bereiken is dat ik een zodanig goede en proactieve indruk maak dat ze me eerder zullen vragen voor gesprek dan wanneer ik het niet zou hebben gedaan.Als ju nu belt irriteer je mensen denk ik alleen maar, aangezien vandaag te termijn pas sluit. Als je verder niks te vragen hebt, dan brengt je telefoontje helemaal niets extra in behalve dat je mensen van hun werk houdt. En een gesprek is nou juist om je brief en CV toe te lichten. Mocht je toch bellen begin dan aub niet met Hoi, ,,,,, je zit niet op de middelbare school Goedemiddag u spreekt met of iets dergelijks lijkt me beter.
Als je jezelf zo graag onder de aandacht wilt brengen, had je moeten bellen voor je je brief instuurde. Ik zou nu niet meer gaan bellen.
Ik zou niet vragen of je je CV verder moet toelichten, dat heb je in de brief moeten doen die je samen met je CV hebt gestuurd. Zo'n vraag geeft geen goed beeld van jezelf (vind ik).

Ik zou zeggen; Goedemiddag (hoi is zeer informeel), u spreekt met ..... Ik heb gesolliciteerd op vacature ...... en omdat ik zeer geintresseerd ben vroeg ik mij af of u mij kunt vertellen wanneer de uitnodigingen verstuurd gaan worden. (zorg wel dat je het in eigen woorden zegt zodat het vloeiend is)

Succes!

Ook eens met Roeflien.sorry, Roelfien!
anoniem_70424 wijzigde dit bericht op 10-09-2009 13:35
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:

Je kan ook bellen met een smoesje en zeggen dat je iets hebt gelezen op de site wat je boeit en bla-bla-bla.

Volgens mij moet je gewoon eerlijk zijn.
thnx voor de reacties!

Ik ga vandaag dus maar niet nabellen dan, maar hoelang zal ik nog wachten? Ik heb net van iets anders (wat ik eigenlijk veel minder graag wil doen maar waar ik 2 weken geleden voor ik deze vacature zag voor gesolliciteerd heb) gehoord dat ze graag met me willen afspreken, maar ik heb nu dus van 2 functies die ik beide veel liever wil nog niets ontvangen (een dus die ik een week geleden heb gestuurd en die vandaag sluit, en een die ik dinsdag heb gestuurd en die geen sluitingsdatum heeft). Wanneer zal ik voor beide functies nabellen, en hoe moet ik reageren op die functie die ik liever niet wil (met ze afspreken en dan zien of ik de functie wil en dus waarschijnlijk hun en mijn eigen tijd verdoen of terugbellen en zeggen dat ik niet meer geinteresseerd ben).
Voor die functie die geen sluitingsdatum heeft, zou je na je ontvangstbevestiging antwoord kunnen vragen met een telefoontje. Voor de functie waar je nu al voor wilt nabellen zou je nog wel even kunnen wachten. Ik heb net een brief terug waarin ze zichzelf 3 weken de tijd geven, dus het kan bij jou ook nog wel even duren.

Je kunt natuurlijk altijd naar het gesprek gaan waar ze je nu al graag voor willen hebben en ervaring opdoen. Misschien heb je tegen de tijd dat je daadwerkelijk langs moet komen wel al iets gehoord van deze functie en kun je eerlijk tegen ze zijn.

(hebben meer mensen last van een enorrrrrm traag forum?)
Ik heb hier ervaring mee en jezelf onder de aandacht brengen is vaak een goed idee. Dit moet je echter wel doen op een manier dat je jezelf ook postief laat zien. Een paar dingen:

- Alleen vragen wanneer de eerste gesprekken zijn is niet voldoende. Men weet dan waarom je belt en als je er niets meer van kan maken dan alleen dit vragen is het niet positief.

- Vragen of je brief en cv voldoende zijn al helemaal niet doen! Een organisatie gaat ervan uit dat je een goede brief en cv stuurt, dus hiernaar vragen geeft aan dat je je niet goed voorbereid hebt.

- Als je aanvullene vragen kan bedenken welke betrekking hebben op de functie is het wel goed. Hiermee geef je aan dat je je wil voorbereiden op een eventueel gesprek en kun je ook vragen wanneer deze plaatsvinden. Maar het moeten dus wel functionele vragen zijn. Denk aan arbeidsinhoud, collega's, teamsamenstelling enz.

Nog beter is het om deze vragen vooraf te stellen, want dan heb je reeds contact met iemand. In dit gesprek kun je vaak al veel vertellen en daarna deze persoon je brief en cv mailen. Deze heeft er dan een beeld bij en kan dit overdragen een de persoon die de selectie maakt. Dan heb je dus een opstapje.

Succes!
Als ontvanger en beoordeler van sollicitatiebrieven zeg ik; niet bellen. Vind het vaak vervelend in plaats van motiverend. De sluitingsdatum is vandaag, dus nu worden alle sollicitaties bij elkaar gepakt en bekeken en van daaruit wordt de selectie voor gesprekken gemaakt.

Even geduld opbrengen dus.

Wat betreft je andere sollicitaties; nooit op 1 paard wedden. Jezelf niet rijk rekenen met 3 banen in het vooruitzicht. Eerst maar eens afwachten óf je wel uitgenodigd wordt bij die andere 2, dus gewoon naar het 1e gesprek gaan. Als blijkt dat dit bedrijf je als enige wil hebben, sta je met lege handen als je het nu al af gaat zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven