Werk & Studie alle pijlers

Netwerken, hoe doe je dat nou eigenlijk?

12-03-2018 17:41 54 berichten
Het is heel belangrijk: kunnen netwerken.
Maar ik vind het erg lastig.
Ben te onzeker denk ik.
Heb altijd het idee; " wat heb ik nu te melden"

Op een verjaardag oid in mijn bekende cirkeltje durf ik dat wel.
Maar in andere situaties, met vreemden kan en durf ik het vaak niet.
Hoe doe je dat nu eigenlijk?
Waar begin je?
Wat zeg je?
Alle reacties Link kopieren
Ik loop naar iemand toe en zeg: ik geloof niet dat wij elkaar al kennen. Ik geef een hand en noem mijn naam. En ik vertel waar ik werk. En dan vraag ik waar die ander werkt en wat zij of hij daar doet en hoe zij of hij daar terecht is gekomen en en en alles wat ik weten wil, want ik ben nogal nieuwsgierig en ik vind het leuk om met mensen over hun werk te praten.

Vooral op die netwerkborrels enzo zijn er veel mensen die rondkijken en niemand kennen, dus het is niet gek om naar mensen toe te stappen en een praatje aan te knopen.

Als het mensen zijn waar ik een leuk gesprek mee heb gehad, zoek ik ze naderhand op LinkedIn op en stuur een berichtje dat ik het leuk vond om met ze te spreken. En dat is het dan.
Wat eten we vanavond?
Bedoel je socializen in je vrije tijd of netwerken om contacten op te doen voor je werk?
Ik volg.
Heel herkenbaar. Ik 'durf' dit ook pas de laatste jaren te doen. Toen ik 18 was, was ik zo verlegen! Nu ben ik 26 en het is echt de laatste jaren zo gekomen, dat ik uit mijn schulp kruip.
Ik dacht op netwerkborrels en vakinhoudelijke lezingen en cursussen en dat soort dingen. Daar gaan vaak mensen alleen naar toe.
Wat eten we vanavond?
Hillegonda1 schreef:
12-03-2018 17:45
Bedoel je socializen in je vrije tijd of netwerken om contacten op te doen voor je werk?
Ik doel nu op netwerken op werkgebied.

Maar vind een gesprek aanknopen met een onbekende op een feestje ook best lastig.
Terwijl iedereen die mij kent als extravert en outgoing zal omschrijven. Gek eigenlijk.
Ik kan dat ook echt echt echt niet, maar de paar keren dat ik een beetje beet had was met een paar borrels op. Gelukkig zijn er meer autisten in mijn vakgebied dan normale mensen dus ik val niet zo op met mijn social skills van een deur.
Social talk, geen idee, ook eigenlijk nooit nodig voor mijn werk. Netwerken zakelijk: brengen, brengen en nog eens brengen. Niet alleen niet laten merken dat je komt halen maar echt oprecht niet komen halen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Studententijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Openingszinnen als........wat een weertje he? Wat is het druk bezocht hier! Vaker hier geweest? kunnen prima.

En bedenk dat jouw onzekerheid in jouw hoofd zit.
strikjemetstippels schreef:
12-03-2018 17:56
Ik kan dat ook echt echt echt niet, maar de paar keren dat ik een beetje beet had was met een paar borrels op. Gelukkig zijn er meer autisten in mijn vakgebied dan normale mensen dus ik val niet zo op met mijn social skills van een deur.
Maar je kan t blijkbaar wel opbrengen om te blijven gaan. Ik kan me misschien 1 of 2 keer geïnteresseerd voordoen maar daarna kak ik in. Ben dus niet van de groepsbijeenkomsten en de bijbehorende smalltalk.
Soms moet het of ontkom je er niet aan he. Wel handig als je dan wat tips kunt opdoen.

Overigens bestaan er zelfs workshops voor. Zowel in real als online.
redbulletje schreef:
12-03-2018 18:27
Maar je kan t blijkbaar wel opbrengen om te blijven gaan. Ik kan me misschien 1 of 2 keer geïnteresseerd voordoen maar daarna kak ik in. Ben dus niet van de groepsbijeenkomsten en de bijbehorende smalltalk.
Haha nee hoor ;) Gelukkig hoef ik dat ook niet te doen. Ik word al moedeloos van het idee en dan heb ik ook meteen een drank probleem er bij want nuchter nope nope nope.
JollyRider schreef:
12-03-2018 18:05
Social talk, geen idee, ook eigenlijk nooit nodig voor mijn werk. Netwerken zakelijk: brengen, brengen en nog eens brengen. Niet alleen niet laten merken dat je komt halen maar echt oprecht niet komen halen.
Wat grappig. Ik herken in die beschrijving opeens iemand die ik privé ken, maar die zakelijk veel netwerkt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
12-03-2018 18:56
Wat grappig. Ik herken in die beschrijving opeens iemand die ik privé ken, maar die zakelijk veel netwerkt.
:) gelukkig is het niet uniek dus ik voel me nog niet herkend

Maar werkt het voor die persoon?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
12-03-2018 18:05
Kun je toelichten wat jij met brengen bedoelt?
Tekst vervangen.

Het gaat om netwerken op werkgebied.

Ik vraag aan een onbekende: Heb je naar de Olympische Spelen gekeken?
En zo ja, welke sport.
Hij/zij is dan vast ergens enthousiast over.
Dan is het ijs gebroken en kunnen we verder babbelen.

Of ik bestel een jus d'orange.
Daarna zeg ik tegen degene die naast me staat:
"Toen we op vakantie in Griekenland waren, werden de sinaasappels vers voor ons geperst."
Zij zegt: "Ik pers elke zondag sap voor ons hele gezin."
Praatpraat.

Is zoiets bruikbaar voor je?
anoniem_366005 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 21:18
78.99% gewijzigd
Ik moet binnenkort weer naar zo'n netwerkavond, ik ben er dramatisch slecht in. Het moet voor mijn werk maar ik durf vreemden niet goed aanspreken. Ze zijn meestal een pak ouder dan mij en dan denk ik wat voor nuttigs heb ik als twintiger hen nu te vertellen :-/
anoniem_330937 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 20:36
0.38% gewijzigd
JollyRider schreef:
12-03-2018 18:57
:) gelukkig is het niet uniek dus ik voel me nog niet herkend

Maar werkt het voor die persoon?
Volgens mij wel, want het gaat goed met het eigen bedrijf van deze persoon.
En in het privé contact vind ik het ook prettig.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bloody_Mary schreef:
12-03-2018 20:26
Ik moet binnenkort weer naar zo'n netwerkavond, ik ben er dramatisch slecht in. Het moet voor mijn werk maar ik durf vreemden niet goed aanspreken. Ze zijn meestal een pak ouder dan mij en dan denk ik wat voor nuttigs heb ik als twintiger hen nu te vertellen :-/
Moet je daar dan vanuit je werk heen?

En verwacht je leidinggevende dat je met drie visitekaartjes terugkomt op je werk? En met een mogelijke opdracht?
Nee dat niet, er zit geen druk achter. Van mijn werkgever moet ik nergens verplicht heen na de werkuren, maar het is nogal logisch dat ik dit doe vanuit mijn (nieuwe) functie. Daar hoort netwerken gewoon bij. Mijn collega is er goed in maar is al zo lang ermee bezig dat ie overal wel veel mensen kent.
Kan je aan collega vooraf vragen:
Wil je me aan twee mensen voorstellen?

Andere tactiek:
Zorg dat je er vroeg bent. Dus helemaal aan het begin als er nog weinig mensen zijn.
Dan zie je vaak andere eenlingen. Je kijkt wie er een beetje vriendelijk uitziet. En daar stap je op af.

Ik vind socializen veel lastiger als de ruimte al nokkienokkie vol staat met groepjes van mensen die elkaar allemaal lijken te kennen.
Abigail__ schreef:
12-03-2018 22:05
Kan je aan collega vooraf vragen:
Wil je me aan twee mensen voorstellen?

Andere tactiek:
Zorg dat je er vroeg bent. Dus helemaal aan het begin als er nog weinig mensen zijn.
Dan zie je vaak andere eenlingen. Je kijkt wie er een beetje vriendelijk uitziet. En daar stap je op af.

Ik vind socializen veel lastiger als de ruimte al nokkienokkie vol staat met groepjes van mensen die elkaar allemaal lijken te kennen.
Ja dat heb ik dus ook. Als ik in een ruimte kom met veel mensen, klap ik echt dicht. Maar als ik 1 van de eerste ben, is het heel anders. Dan heb ik voor mezelf overzicht en kan ik het veel beter plaatsen.
Netwerken was voor mij altijd een drama, totdat ik ontdekte waar ik voor sta! Met het uitvinden en het ontwikkelen van mijn persoonlijke en professionele visie, werd het stukken makkelijker om contact te maken en mezelf te laten zien.

Inmiddels coach ik mensen in het vinden van hun visie. Dus voor mij is het een tweede natuur geworden. Doordat ik stá voor mezelf en voor mijn visie, is netwerken zelfs héél erg tof geworden! :)

Maak eens een begin met het uitvogelen wat voor jou de belangrijkste waarden zijn in het leven. Misschien een gek en abstract advies, maar écht: zekerheid en plezier in sociale contacten komt voort uit wéten waar je voor staat! <3

Heel veel liefs, en geef jezelf de tijd om hierin te groeien! Zowel als mens en als professional.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven