Werk & Studie alle pijlers

Netwerken, hoe doe je dat nou eigenlijk?

12-03-2018 17:41 54 berichten
Het is heel belangrijk: kunnen netwerken.
Maar ik vind het erg lastig.
Ben te onzeker denk ik.
Heb altijd het idee; " wat heb ik nu te melden"

Op een verjaardag oid in mijn bekende cirkeltje durf ik dat wel.
Maar in andere situaties, met vreemden kan en durf ik het vaak niet.
Hoe doe je dat nu eigenlijk?
Waar begin je?
Wat zeg je?
Alle reacties Link kopieren
Waterverf schreef:
12-03-2018 19:42
Kun je toelichten wat jij met brengen bedoelt?
Anderen helpen op welk vlak dan ook dat bij jou past
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bij mij gaat het vanzelf, maar dat komt denk ik omdat ik dan helemaal in mijn element ben. Iedereen heeft wel weer wat anders te vertellen en ik ben daar oprecht geïnteresseerd in. Mss moet je er niet zo’n druk opleggen voor jezelf, maar het zien als een uitje.
Cum non tum age
Ik kan totaal niet netwerken zoals dat hier beschreven wordt op 'netwerkborrels'. Dat voelt veel te geforceerd voor mij. Maar ik kan wel heel goed verbinding leggen met allerlei mensen die ik toevallig ontmoet. En wat Jollyrider ook al zei: dat is ook heel veel investeren. Als je gaat netwerken met als direct doel er iets uit te halen, werkt het niet. Ik ontmoet regelmatig mensen op congressen, en ben al heel vaak later ergens heen geweest om mijn werk te presenteren (en dat is dan geen verkooppraatje, ik doe onderzoek, en dan is je werk presenteren iets wat je regelmatig doet). En dan kom je daar vanzelf met mensen in gesprek die iets in dezelfde richting doen. Dat levert bijna nooit per direct iets op, maar zorgt er wel voor dat mensen je kennen, en daardoor aan je denken als er iets voorbij komt waar je samen zou kunnen werken.
En mensen waarderen het erg dat ik hun kant op kom, uit mezelf aanbied om langs te komen. Ik heb zelfs een keer tijdens een vakantie in Australie ergens een presentatie gehouden. Ik had het jaar ervoor iemand van de universiteit daar ontmoet die in hetzelfde soort onderzoek zat. En ik was toch in de stad. Zeker in Australie gebeurt het ze niet bepaald vaak dat iemand zegt 'ik ben toch in de buurt, zal ik eens langskomen'. Dus dat leverde leuke gesprekken op, zonder dat ik zelf allerlei small-talk hoefde te verzinnen.

Met iemand mee gaan en je voor laten stellen is ook een goed idee, maar vergeet dan vooral zelf niet dat ook doen. Als jij met iemand in gesprek bent en er komt een collega bij, stel je collega dan voor. Tussenpersonen worden ook erg gewaardeerd.

Maar nogmaals: het doel van netwerken moet zijn om een netwerk op te bouwen. Mensen te leren kennen, mensen jou te laten leren kennen. Niet om er morgen twee opdrachten of een baan vandaan te halen. Mensen voelen dat onmiddellijk, en dat levert weerstand op.
Haha, mij lukt het nooit om zo'n gesprek op een smoothe manier te beëindigen wanneer ik en de ander elkaar niet zoveel meer te vertellen hebben. Iemand tips?
Mabellineee schreef:
13-03-2018 01:51
Haha, mij lukt het nooit om zo'n gesprek op een smoothe manier te beëindigen wanneer ik en de ander elkaar niet zoveel meer te vertellen hebben. Iemand tips?
"Leuk gesproken", gesprek met iemand anders aanknopen.

"Ik ga even wat te drinken halen" en dan weglopen

"Ik moet even naar de wc" en weglopen

Of andere in je gesprek betrekken, dan stopt het gesprek vanzelf wel.

Het is zo ongemakkelijk als dat je het zelf maakt...
Als het op een zakelijke event is, is een opening voor een gesprekje juist niet zo moeilijk vind ik. Meestal heb je wel een presentatie o.i.d. gehad, dus je kunt (als je bij de koffie staat of zo) vragen wat de ander er van vond. Of vragen van welk bedrijf hij/zij is en wat hij/zij daar doet. Dan heb je direct een gesprek.
nausicaa schreef:
13-03-2018 00:42
En mensen waarderen het erg dat ik hun kant op kom, uit mezelf aanbied om langs te komen. Ik heb zelfs een keer tijdens een vakantie in Australie ergens een presentatie gehouden. Ik had het jaar ervoor iemand van de universiteit daar ontmoet die in hetzelfde soort onderzoek zat. En ik was toch in de stad. Zeker in Australie gebeurt het ze niet bepaald vaak dat iemand zegt 'ik ben toch in de buurt, zal ik eens langskomen'. Dus dat leverde leuke gesprekken op, zonder dat ik zelf allerlei small-talk hoefde te verzinnen.

Maar nogmaals: het doel van netwerken moet zijn om een netwerk op te bouwen. Mensen te leren kennen, mensen jou te laten leren kennen. Niet om er morgen twee opdrachten of een baan vandaan te halen. Mensen voelen dat onmiddellijk, en dat levert weerstand op.
Succes met netwerken is dus alleen weggelegd voor mensen met een hele lange adem.
redbulletje schreef:
13-03-2018 11:24
Succes met netwerken is dus alleen weggelegd voor mensen met een hele lange adem.
Eh ja. Het heet niet voor niks netwerken, het is het opbouwen van een netwerk. En dat kost tijd ja. Netwerken is niet het snel binnenhalen van opdrachten of een baan, dan heb je het niet helemaal begrepen.
nausicaa schreef:
13-03-2018 11:40
Eh ja. Het heet niet voor niks netwerken, het is het opbouwen van een netwerk. En dat kost tijd ja. Netwerken is niet het snel binnenhalen van opdrachten of een baan, dan heb je het niet helemaal begrepen.
Ik heb het wel begrepen. Het is alleen iets wat niet bij mij past. Socializen op structurele basis zuigt me leeg.
Fijn om zulke diverse ervaringen te lezen. Ik heb niet direct een netwerkevent op de agenda staan. In mijn werk "niet nodig". Maar het is wel iets wat ik wil leren.
Waterverf schreef:
14-03-2018 00:01
Fijn om zulke diverse ervaringen te lezen. Ik heb niet direct een netwerkevent op de agenda staan. In mijn werk "niet nodig". Maar het is wel iets wat ik wil leren.
Waar werk je?
Gesprek beëindigen: ik vond het heel leuk om je gesproken te hebben, hand geven en pleite maken. Simpel zat toch?
Wat eten we vanavond?
redbulletje schreef:
13-03-2018 11:24
Ja gek he, dat je tijd moet investeren om relaties op te bouwen
(Dead Kennedys)
Waterverf schreef:
14-03-2018 00:01
Persoonlijk vind ik netwerkevents de laatste plek om te netwerken. Net zoiets als “singles-reizen” of “hardlopen voor het goede doel”. Goed bedoeld, net verkeerd.
(Dead Kennedys)
Ik hou ook niet van netwerk-borrels. Maar ik leg vrij makkelijk contact op kleinere schaal, dus bijv bij nascholingen of vergaderingen. Kleinere groep, meer mensen die niemand kennen, makkelijk onderwerp om over te babbelen (het onderwerp van de cursus of de agendapunten van de vergadering) en dan van daaruit door naar welke functie ze waar beoefenen.
JollyRider schreef:
14-03-2018 11:35
Persoonlijk vind ik netwerkevents de laatste plek om te netwerken. Net zoiets als “singles-reizen” of “hardlopen voor het goede doel”. Goed bedoeld, net verkeerd.
Als je singles reizen ziet als een manier om een partner te vinden is het inderdaad net verkeerd. Maar daar zijn single reizen dan ook niet voor bedoeld....

En netwerkevents zijn bedoeld om kennis te maken met mensen buiten de bekende cirkel. Snel een praatje maken, kaartjes uitwisselen als er mogelijk meer te bespreken valt en later koffie gaan drinken.
Marana-- schreef:
14-03-2018 11:42
Ik hou ook niet van netwerk-borrels. Maar ik leg vrij makkelijk contact op kleinere schaal, dus bijv bij nascholingen of vergaderingen. Kleinere groep, meer mensen die niemand kennen, makkelijk onderwerp om over te babbelen (het onderwerp van de cursus of de agendapunten van de vergadering) en dan van daaruit door naar welke functie ze waar beoefenen.
Maar dat zijn toch ook netwerkborrels? (of netwerkkoffiedrinkevent) Uiteindelijk helpt het om je netwerk op te bouwen en uit te breiden.
Sara9876 schreef:
14-03-2018 11:52
Als je singles reizen ziet als een manier om een partner te vinden is het inderdaad net verkeerd. Maar daar zijn single reizen dan ook niet voor bedoeld....

En netwerkevents zijn bedoeld om kennis te maken met mensen buiten de bekende cirkel. Snel een praatje maken, kaartjes uitwisselen als er mogelijk meer te bespreken valt en later koffie gaan drinken.
:) ik zei niet dat ik het doel niet begreep.
(Dead Kennedys)
Waterverf schreef:
12-03-2018 17:41
Het is heel belangrijk: kunnen netwerken.
Maar vertel eens: wat is voor jou zo belangrijk aan deze vaardigheid?
(Dead Kennedys)
Sara9876 schreef:
14-03-2018 11:53
Maar dat zijn toch ook netwerkborrels? (of netwerkkoffiedrinkevent) Uiteindelijk helpt het om je netwerk op te bouwen en uit te breiden.

Het primaire doel is anders. En dat voelt voor mij anders. Ik kom op een cursus om kennis op te doen en daarbij netwerk je dan. Dat vind ik anders dan een event wat specifiek is opgezet om te netwerken, zoals een congres.
Netwerken doe je ook in je eigen straat, in de supermarkt, op je hobby, op school van kinderen etc. Mensen netwerken zonder het in de gate te hebben. Echter velen leggen er een enorme druk op. Daardoor voelt het dan anders en komt het soms niet uit de verf.
Zakelijk netwerken vind ik soms ook best lastig hoor, zeker omdat de sector waar ik actief in ben nog steeds een echt mannenwereldje is.

Als je echt naar een netwerkevent gaat kan het helpen om iemand mee te nemen.

Bereid eens wat openingszinnen voor. Iets over een artikel wat je gelezen hebt, iets wat net in het nieuws geweest is. Of vraag gewoon wat de ander brengt naar het event.
JollyRider schreef:
14-03-2018 11:57
Maar vertel eens: wat is voor jou zo belangrijk aan deze vaardigheid?
Omdat ik van mijzelf vind dat ik het moet kunnen.
Graag wil leren.
Waterverf schreef:
14-03-2018 18:50
Omdat ik van mijzelf vind dat ik het moet kunnen.
Graag wil leren.
En waarom?
(Dead Kennedys)
Persoonlijke groei?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven