Werk & Studie alle pijlers

Netwerken, jouw (gouden) tips?

01-02-2013 12:56 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 jaar lang voor tijdschriften geschreven. Omdat ik toentertijd financiële zekerheid wilde daarmee gestopt, maar ben het altijd blijven missen. Nu, jaren later, wil ik het weer oppakken. Maar ik moet dus weer bij nul beginnen (wat ik niet erg vind, maar juist als een uitdaging zie).

Wat zijn jullie gouden netwerktips?

Ik heb op 1 januari een account op Twitter aangemaakt, volg diverse interessante mensen, organisaties, eventuele opdrachtgevers en heb al zo'n 100 volgers.

Een paar maanden geleden heb ik een account aangemaakt op LinkedIn, maar hoeveel heb je eigenlijk aan deze website? Het komt bij mij over als een dooie boel. Hoeveel heb jij aan deze website gehad?

Zijn er nog meer websites waar je iets aan kunt hebben als je (puur voor werk) je netwerk wilt vergroten?

P.S.: De meeste tijdschriften waar ik voorheen voor schreef, bestaan niet meer. Die kan ik dus niet aanschrijven. Dat vind ik niet erg, want ik ga liever een heel andere kant op met mijn nieuwe artikelen.
Contacten van vroeger benaderen?

Nieuwe tijdschriften die je aanspreken eens bellen/mailen
Toevallig heb ik gisteren een topic over ongeveer hetzelfde onderwerp geopend. Nog geen handige tips dus, maar ik lees mee.
quote:Onzinvol schreef op 01 februari 2013 @ 13:00:

Contacten van vroeger benaderen?

Nieuwe tijdschriften die je aanspreken eens bellen/mailen

De contacten van vroeger zou ik inderdaad via LinkedIn kunnen benaderen

Nieuwe opdrachtgevers aanspreken is geen makkelijke klus. Op de redactie krijgen ze veel mailtjes binnen van mensen die net als ik willen schrijven. Daarnaast moet je dan wel recent werk hebben om te kunnen laten lezen.

Vandaag ga ik beginnen met mijn allereerste artikel. Ik heb een lijstje gemaakt van onderwerpen waarover ik wil schrijven, dus daar ben ik wel even zoet mee. Zodra ik een aantal artikelen heb, wil ik contact op gaan nemen met eventuele opdrachtgevers. Maar voor het zover is wil ik dus aan m'n netwerk gaan werken.
quote:Liquorice schreef op 01 februari 2013 @ 13:06:

Toevallig heb ik gisteren een topic over ongeveer hetzelfde onderwerp geopend. Nog geen handige tips dus, maar ik lees mee.

Oh, sorry.

Die heb ik helemaal niet gezien...

Ik had nog gezocht op 'netwerken', maar zag geen recente topics
Linkedin is geen dooie boel hoor, maar je moet wel weten hoe het werkt. Ga eens speuren naar groepen, sluit je daarbij aan en doe actief mee met discussies. Vaak vind je al op trefwoord leuke groepen. Daarnaast heb je ook groepen met reallife bijeenkomsten zoals Open Coffee, vaak zit er wel eentje bij je in de buurt en Bitterballenborrel.

Als je als ZZP er weer aan de slag wil, is er misschien bij je in de buurt ook wel een ondernemersclub waarbij je je kunt aansluiten. Succes!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik had het zelf niet zo door, maar ik ben netwerker in hart&nieren.

Maar, wat doe ik dan precies?

Ik heb heel veel contacten, en geen loze contacten. Wel korte contactmomenten.

Ik leg direct na een ontmoeting een Linkedin-lijntje uit. En (en dat gaat vanzelf) ik heb heel vaak dat ik iets lees/hoor/zie waarbij ik aan iemand denk. Dan mail ik zo iemand, zovan: goh, ik hoorde dit&dit, daar hadden wij het laatst nog over. En dan Groetjes Lila

Ik ga ook geregeld eten/lunchen/borrelen met (oud-)collega's, (oud)studiegenoten etc.
Als je wilt netwerken dan moet je de mensen spreken. Als je alleen maar virtueel contact zoekt, dan heeft niemand een gevoel bij jou en zullen ze je ook niet zo snel aanbevelen bij anderen.

Ga er dus op uit. Sluit je aan bij diverse Open Coffee Clubs in jou omgeving, netwerkborrel, bijeenkomsten in je wijk of stad, beurzen etc. etc. Netwerken van achter je pc is niet echt netwerken. Mensen zijn je zo veer vergeten.
Bedankt voor de reacties

@felice71: Dan ga ik me toch maar wat meer in de groepen verdiepen. Ik wist dat ze er zijn, had me ook aangemeld voor een aantal, maar vond de hoeveelheid spam echt om te huilen waardoor ik me weer had afgemeld. Kreeg echt tientallen mailtjes per dag binnen.

@lilalinda en @Boarn: Ik ben zeker van plan dit te gaan doen zodra ik in Amsterdam woon. In de stad en omgeving waar ik nu woon, ga ik met niemand om. Niks te beleven hier. In Amsterdam ken ik meerdere mensen die al druk voor dagbladen enzo werken en daar heb ik na jaren nog steeds contact mee. Dus daar wil ik gretig gebruik (misbruik? ) van gaan maken.
Stuur een mail naar redacties waar je voor wilt schrijven met een concreet artikelvoorstel. Simpel!
Wat eten we vanavond?
quote:makreel schreef op 03 februari 2013 @ 09:47:

Stuur een mail naar redacties waar je voor wilt schrijven met een concreet artikelvoorstel. Simpel!

Dat begrijp ik

Maar met een netwerk kom je nog altijd sneller binnen.

Vandaar mijn vraag hier.

Ik heb gelukkig een ongelooflijk productief weekend achter de rug, heerlijk uren aan verschillende artikelen gewerkt en dus heb ik recent werk om te kunnen laten lezen. Dat is wel handig voor als je gaat mailen
quote:levkronski schreef op 02 februari 2013 @ 08:06:

Bedankt voor de reacties

@lilalinda en @Boarn: Ik ben zeker van plan dit te gaan doen zodra ik in Amsterdam woon. In de stad en omgeving waar ik nu woon, ga ik met niemand om. Niks te beleven hier. In Amsterdam ken ik meerdere mensen die al druk voor dagbladen enzo werken en daar heb ik na jaren nog steeds contact mee. Dus daar wil ik gretig gebruik (misbruik? ) van gaan maken.en toch heb ik gemerkt, dat de beste contacten uit meest onverwachte hoek komen. Alle aandacht op die paar contacten en nu alles buiten-Amsterdam al dismissen? Je zult het niet zo bedoelen, maar het klinkt niet prettig. En gouden regel voor netwerken is, dat het van zelf gaat. Dat mensen je iets gunnen.
Linked In werkt alleen als je er veel effort in stopt. Dus als je heel veel brengt naar het netwerk. Halen alleen werkt niet. Dus je moet actief deelnemen aan groepen en mensen willen helpen. Deelnemen en er verder niks mee doen en om de paar dagen roepen dat je graag aan de bak wilt is een 'irritatiefactor' op linkedin. Mensen moeten je het inderdaad gunnen, en mensen gunnen je pas iets als je net zoveel brengt als haalt (liefst nog iets meer brengen).

Een linkedin account openen an sich doet niet zoveel/helemaal niks. Het is niet voldoende 'om er op te zitten'. Je hoort mensen zeggen 'ja maar, ik heb nog nooit wat aan Linked In gehad'. Wedervraag is dan 'heeft Linked In ooit iets aan JOU gehad?'. Is het antwoord dan 'nee' dan weet je ook precies waar het aan ligt dat linkedin niks voor je doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven