Netwerken
vrijdag 17 februari 2017 om 22:31
Heey, in navolging van het 'hoe word je succesvol?'-topic, waarin het ook weer steeds wordt genoemd, ben ik wel benieuwd naar visies op het concept 'netwerken'. Je wordt ermee dood gegooid, binnen studies en bijbaantjes: 'ga netwerken!', 'bouw een goed netwerk op!'. Ik blijf het alleen een beetje een abstract concept vinden. Ik zit bijvoorbeeld in meerdere (relevante) commissies naast mijn studie, doe dingen om docenten/de opleiding te helpen en die (hopelijk) goed staan op mijn CV, ben onder hen inmiddels ook redelijk bekend als goed student en heb goed contact met ze, ga verder naar symposia wanneer mogelijk en schud handjes met mensen binnen het werkveld... Ben ik dan goed bezig? Wanneer heb je nu een goed netwerk? En hoe kun je inschatten of je daar na je studie nu ècht iets aan gaat hebben? Ben benieuwd naar jullie visies daarop.
vrijdag 17 februari 2017 om 22:37
Netwerken is niet zozeer contact leggen maar juist contact houden. En dat doe je niet met "halen" maar met "brengen". Oftewel, een netwerk dat je opbouwt met als doel er iets uit te halen, gaat je vermoedelijk niet zoveel opbrengen. Maar als jij bijv jouw medestudenten tipt dat er een leuke vacature is ergens, dan zullen ze ook eerder geneigd zijn om aan jou te denken als zij iets tegenkomen. Het begint dus bij contact leggen, maar daarna moet je er in blijven investeren. En dan kan het je mogelijk ooit ook nog iets opleveren, maar dat moet niet de insteek zijnZ
vrijdag 17 februari 2017 om 22:39
Het klinkt of je goed bezig bent. Echter, de dingen die jij noemt zijn voor jezelf. De sterkste vorm van netwerken vindt ik persoonlijk om mensen met elkaar in contact te brengen zonder daar direct zelf een belang bij te hebben. Zo heb ik meermaals mensen voordragen voor bepaalde vacatures (uiteraard alleen als ik zelf het volste vertrouwen hierin had). Het resultaat hiervan is dat ik op zowel de betreffende werkgever als werknemers altijd een beroep kan doen. Erg fijn om zo'n onvoorwaardelijk sterk netwerk te hebben.
vrijdag 17 februari 2017 om 22:42
vrijdag 17 februari 2017 om 22:44
Ik ben afschuwelijk slecht in netwerkborrels en kletsen op symposia, maar voorzover ik een netwerk heb, heb ik dat opgedaan door te brengen. Door tijd te investeren in klussen samen met anderen, tips en informatie te geven, suggesties te doen etc.
Dat heeft soms helemaal niks opgeleverd (of zelfs dat ik me achteraf genaaid voelde), maar ook dat anderen naar me toekwamen als er een interessante klus te vergeven viel.
Dat heeft soms helemaal niks opgeleverd (of zelfs dat ik me achteraf genaaid voelde), maar ook dat anderen naar me toekwamen als er een interessante klus te vergeven viel.
vrijdag 17 februari 2017 om 22:50
Van wat ik nu lees concludeer ik vooral dat ik me misschien minder zorgen moet maken over mijn toekomst wat dat betreft. Binnen mijn studie maak ik al mee dat zowel docenten als medestudenten me voordragen voor functies of taken, of aanbevelen aan andere docenten. Hopelijk val ik dan ook na mijn afstuderen niet buiten de boot (-: Veel dank voor de reacties tot dusver in ieder geval! (al blijf ik benieuwd hoor)
vrijdag 17 februari 2017 om 22:57
quote:Koffiehagedis schreef op 17 februari 2017 @ 22:50:
Van wat ik nu lees concludeer ik vooral dat ik me misschien minder zorgen moet maken over mijn toekomst wat dat betreft. Binnen mijn studie maak ik al mee dat zowel docenten als medestudenten me voordragen voor functies of taken, of aanbevelen aan andere docenten. Hopelijk val ik dan ook na mijn afstuderen niet buiten de boot (-: Veel dank voor de reacties tot dusver in ieder geval! (al blijf ik benieuwd hoor)Dat denk ik ook. Gewoon je zelf zijn, je best doen en proberen verbindingen te leggen.
Van wat ik nu lees concludeer ik vooral dat ik me misschien minder zorgen moet maken over mijn toekomst wat dat betreft. Binnen mijn studie maak ik al mee dat zowel docenten als medestudenten me voordragen voor functies of taken, of aanbevelen aan andere docenten. Hopelijk val ik dan ook na mijn afstuderen niet buiten de boot (-: Veel dank voor de reacties tot dusver in ieder geval! (al blijf ik benieuwd hoor)Dat denk ik ook. Gewoon je zelf zijn, je best doen en proberen verbindingen te leggen.
vrijdag 17 februari 2017 om 23:05
vaak kan de 1ste stap naar netwerken ook bij vrienden/familie beginnen. of door gewoon contacten te leggen. ik ken 2 mensen die echt een uitgebreid netwerk hebben maar gewoon bij 0 zijn begonnen en in de loop der jaren ook nog connecties hebben opgebouwd.
mijn opa bijv was ooit ondernemer en daardoor kent hij heel veel andere ondernemers ook die klein zijn begonnen en uiteindelijk groot zijn geworden, waarschijnlijk helpt het ook dat hij nogal een ouwehoer is daar door leer je ook te netwerken
mijn opa bijv was ooit ondernemer en daardoor kent hij heel veel andere ondernemers ook die klein zijn begonnen en uiteindelijk groot zijn geworden, waarschijnlijk helpt het ook dat hij nogal een ouwehoer is daar door leer je ook te netwerken
Relax we're all crazy, it's not a competition