Werk & Studie alle pijlers

Niet helemaal eerlijk?

01-05-2020 12:45 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, eerst een kleine schets: ik werk in een kleine zorgsetting met een handje vol collega's.
Ik heb geen groot aantal vaste uren per week. 12 uur.
Maar, eigenlijk werkte ik wekelijks meestal veel meer uren. Vaak zondagen, avonden of nachten. Dat krikte mijn aantal uren lekker op, en ik vind het leuke diensten om te draaien.
Geregeld kreeg ik een appje van mijn leidinggevende of ik kon bijspringen.
Echter, sinds de coronacrisis is bij 1 collega haar echtgenoot volledig thuis komen te zitten. Hij werkt nu thuis.
Sindsdien draait deze collega zo'n beetje alle diensten. Haar man blijft thuis bij de kinderen, en zij draait soms 14 uur op een dag. Ik word niet meer gevraagd.
Ik sprak een andere collega, en ook zij ervaarde hetzelfde.
Ik voel me er haast een beetje kinderachtig of jaloers onder, maar ik vind echt dat deze collega alles inpikt. Ook plaatst ze dagelijks foto's op de collega-groepsapp van haarzelf over wat ze aan het doen is.
Soms denk ik: 'misschien heeft ze het geld hard nodig, dus laat maar"
Maar anderzijds voel ik me ook best aan de kant geschoven.
Ik wil er eigenlijk wel wat van gaan zeggen.. maar ik wil ook niet als een verontwaardige zeur overkomen.
Hoe pak ik dit aan? Iemand tips?
Het-groepje schreef:
01-05-2020 12:52
' beste Peter,
.
Waarom Peter? TO geeft aan dat LG een vrouw is.
Oh Pindakaasjes, ben jij ook een van de helden in deze tijd? Dat wist ik niet.

Kan het misschien zo zijn dat je baas denkt je een plezier te doen je nu minder in te plannen? Dus juist positieve intenties heeft?

Ik heb enkel OP gelezen, dus misschien mosterd na de maaltijd, of cola na de chips. ;-))
Alle reacties Link kopieren
Vandaag maar even een mailtje typen.
Pindakaasjes schreef:
01-05-2020 14:23
18 uur.
En tot nog toe heeft altijd alle schoolvakanties, zon en feestdagen vrij gehad want 'tja.. de kinderen!' Of: 'mijn man kan echt geen vrij krijgen!'
En nu? Nu komt het haar wel gelegen en is alles meteen voor haar?!
Ik ben er best wel boos over en zie bij haar dat beroemde hamstergebaar van Irma Sluis voor me.
Ik kan je wel snappen dat je hier boos over bent. Als ze eerst elke keer laat afweten en nu ze het wel kan gebruiken ze ineens wel kan en ook meteen alles toegeschoven krijgt. Maar wordt dit bij jullie door de roostermaker of leidinggevende ingepland of kun je zelf inschrijven/ aangeven dat je wel kunt. Ik vindt het dan niet meer als fair dat deze extra diensten verdeeld worden over de verschillende collega’s en niet eentje alles krijgt toegeschoven. Ik zou het toch een bespreekbaar maken.
Cinderella76 schreef:
02-05-2020 21:00
Ik kan je wel snappen dat je hier boos over bent. Als ze eerst elke keer laat afweten en nu ze het wel kan gebruiken ze ineens wel kan en ook meteen alles toegeschoven krijgt. Maar wordt dit bij jullie door de roostermaker of leidinggevende ingepland of kun je zelf inschrijven/ aangeven dat je wel kunt. Ik vindt het dan niet meer als fair dat deze extra diensten verdeeld worden over de verschillende collega’s en niet eentje alles krijgt toegeschoven. Ik zou het toch een bespreekbaar maken.
Hoe denken andere collega’s hier over? Hebben jullie het hier onderling wel eens over?
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
02-05-2020 21:01
Hoe denken andere collega’s hier over? Hebben jullie het hier onderling wel eens over?

Met 1 collega heb ik het er over gehad. Heel kort maar.
Ze zei het net als ik ook niet zo leuk te vinden. Maar we zijn eerlijk waar geen roddelkonten op het werk, dus daar bleef het bij.
Voorheen plaatste mijn leidinggevende openstaande diensten op de app of het stond in de agenda. Nu nooit meer, Truus is er gewoon bijna continu.
Ik heb het gevoel dat ik de kans niet krijg.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik twijfel of ik het meteen met mijn leidinggevende moet bespreken, of eerst met Truus?
Ik wil haar niet de indruk geven dat ik over haar sta te klagen bij onze leidinggevende.
Is het niet beter als ik eerst gewoon bij haar aangeef dat ik het jammer vind dat ik nooit meer de kans krijg extra te werken?
Probeer het bij jezelf te houden. Jij hebt een 12 uren contract getekend en werkt graag wat extra. Ga in gesprek met je leidinggevende dat het je opvalt dat je minder extra uren kunt draaien op het moment en of daar een oplossing voor is. Zo niet, dan ga je op zoek naar een contract voor meer uren of accepteer je de situatie. Het is nu eenmaal zo dat je nergens recht op hebt, want je hebt gewoon een contract voor 12 uur. Je collega heeft hier niets mee te maken, je kent haar situatie niet, je weet niet of ze min-uren heeft, misschien heeft ze wel een groter contract gekregen etc. etc. Succes!
Wie verdeelt de uren? Is dat deze collega zelf? Als iemand anders de uren verdeelt en consequent nu een bepaalde collega de extra uren toeschuift, dan moet je bij die ander zijn en niet bij de collega.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
02-05-2020 22:37
Met 1 collega heb ik het er over gehad. Heel kort maar.
Ze zei het net als ik ook niet zo leuk te vinden. Maar we zijn eerlijk waar geen roddelkonten op het werk, dus daar bleef het bij.
Voorheen plaatste mijn leidinggevende openstaande diensten op de app of het stond in de agenda. Nu nooit meer, Truus is er gewoon bijna continu.
Ik heb het gevoel dat ik de kans niet krijg.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik twijfel of ik het meteen met mijn leidinggevende moet bespreken, of eerst met Truus?
Ik wil haar niet de indruk geven dat ik over haar sta te klagen bij onze leidinggevende.
Is het niet beter als ik eerst gewoon bij haar aangeef dat ik het jammer vind dat ik nooit meer de kans krijg extra te werken?
Natuurlijk bespreek je dit niet met Truus maar met de leidinggevende. Ik vind het geen klagen maar voor jezelf opkomen.
Alle reacties Link kopieren
Truus heeft waarschijnlijk - heel slim - zelf op het rooster gekeken en zichzelf aangeboden voor de openstaande diensten. Als er niemand in de min staat is een leidinggevende alleen maar blij dat het rooster nu kloppend is.
Dat iedereen wel wat extra wil verdienen, dat moet je zelf onder de aandacht brengen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet met Truus bespreken, zij was waarschijnlijk zo slim om bij de LG aan te kaarten dat ze in deze tijd best meer wil werken. Dat ze niet moeilijk is, en niet bang is voor corona.

De LG zal deze dagen wel heel veel moeite hebben om alles rond te krijgen. Die is allang blij om dit zo op te lossen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
01-05-2020 13:16
Dit. Je hebt in verhouding weinig zekerheid als je weinig vaste uren hebt en veel invalt.
Of je neemt er een goed betaalde deeltijdbaan bij als zelfstandige, zodat je ook betaald wordt voor de onzekerheid.
Dan laat je het invallen in je huidige baan voor wat het is.
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan. Heb vorig jaar in de zomer weken gedraaid van 50 uur en vanaf oktober waren het er gemiddeld nog maar 12, op dat moment waren er ook gewoon niet meer uren. Maar ja, toen kwam er een moment dat een collega ineens wel heel veel extra uren kreeg en ik helemaal niks. Toen heb ik er een tweede baan bijgenomen. Dat wordt me nu niet echt in dank afgenomen, want het is momenteel wel weer heel druk dus nu zou ik die 50 uur wel weer kunnen draaien. Dat doe ik ook, maar mijn hoofdbaan is nu toch die tweede en voor de eerste groep heb ik alleen de dagen over die ik de hele winter ook al had.

Half augustus loopt daar mijn contract af. Ik denk niet dat ik nog bij teken. Werkgever twee is stabieler qua uren, gaat ook veel netter om met de regels (ten aanzien van feestdagen) en combineren is geen probleem maar ik verwacht ook makkelijk een paar uur extra te kunnen krijgen als ik dat aangeef. Maar goed, eerst mijn eerste contract uitwerken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
02-05-2020 22:37
Met 1 collega heb ik het er over gehad. Heel kort maar.
Ze zei het net als ik ook niet zo leuk te vinden. Maar we zijn eerlijk waar geen roddelkonten op het werk, dus daar bleef het bij.
Voorheen plaatste mijn leidinggevende openstaande diensten op de app of het stond in de agenda. Nu nooit meer, Truus is er gewoon bijna continu.
Ik heb het gevoel dat ik de kans niet krijg.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik twijfel of ik het meteen met mijn leidinggevende moet bespreken, of eerst met Truus?
Ik wil haar niet de indruk geven dat ik over haar sta te klagen bij onze leidinggevende.
Is het niet beter als ik eerst gewoon bij haar aangeef dat ik het jammer vind dat ik nooit meer de kans krijg extra te werken?

Nee, dat moet je bij je leidinggevende doen. Zij is degene die dit goed vindt. En je hoeft dat ook niet aan Truus te wijten. Je kunt gewoon aangeven dat je van april tot december altijd extra uren had en dat fijn vond en dat het je is opgevallen dat je ze vanaf januari niet meer krijgt. Dat je dat jammer vindt en of er een mogelijkheid is dat je weer extra diensten kunt draaien.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat over de indeling van de diensten? Truus? Lijkt me niet, dus dan moet je ook niet bij haar zijn natuurlijk.
Volgens mij is er al 20x gezegd dat ze bij haar leidinggevende of inplanner moet zijn en niet bij Truus. Maar ja...
Pindakaasjes schreef:
02-05-2020 22:37
Met 1 collega heb ik het er over gehad. Heel kort maar.
Ze zei het net als ik ook niet zo leuk te vinden. Maar we zijn eerlijk waar geen roddelkonten op het werk, dus daar bleef het bij.
Voorheen plaatste mijn leidinggevende openstaande diensten op de app of het stond in de agenda. Nu nooit meer, Truus is er gewoon bijna continu.
Ik heb het gevoel dat ik de kans niet krijg.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat ik twijfel of ik het meteen met mijn leidinggevende moet bespreken, of eerst met Truus?
Ik wil haar niet de indruk geven dat ik over haar sta te klagen bij onze leidinggevende.
Is het niet beter als ik eerst gewoon bij haar aangeef dat ik het jammer vind dat ik nooit meer de kans krijg extra te werken?
snap dat je niet als roddelaar bestempeld wil worden op het werk. Maar ik zou het toch op één of andere manier aankaarten. Misschien in een teamoverleg en het dan hoef je toch niet meteen haar naam te noemen? Je kunt toch zeggen in de trant van, eerder konden we nog wel eens extra diensten op ons nemen en ik merk nu dat dit niet meer nodig is, terwijl ik wel weet dat er extra diensten gewerkt moeten worden? Waar blijven deze extra diensten? Ik zou persoonlijk er wel iets van zeggen.
Cinderella76 schreef:
03-05-2020 20:01
snap dat je niet als roddelaar bestempeld wil worden op het werk. Maar ik zou het toch op één of andere manier aankaarten. Misschien in een teamoverleg en het dan hoef je toch niet meteen haar naam te noemen? Je kunt toch zeggen in de trant van, eerder konden we nog wel eens extra diensten op ons nemen en ik merk nu dat dit niet meer nodig is, terwijl ik wel weet dat er extra diensten gewerkt moeten worden? Waar blijven deze extra diensten? Ik zou persoonlijk er wel iets van zeggen.
Nu knaagt het aan je en misschien wel aan meerdere collega’s en dat is ook niet prettig lijkt mij. Succes👍🏻
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
03-05-2020 19:46
Volgens mij is er al 20x gezegd dat ze bij haar leidinggevende of inplanner moet zijn en niet bij Truus. Maar ja...

Al stond het er 40x.
Stoort het je??
Of meen jij te bepalen wanneer er genoeg gezegd is in een topic?
Ik ben in ieder geval blij met de reacties. Dank allen.
Alle reacties Link kopieren
heb je al antwoord van je LG?
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook zijn dat je leidinggevende vindt dat Truus ook wel een keer haar steentje kan bijdragen nu haar kinderen onder de pannen zijn. Wie weet denkt ze wel dat Truus het altijd laat afweten als er iets extra's moet worden opgepakt en dat de rest van de collega's daar te vaak voor opdraait. Wat de reden ook is, laat gewoon weten wat jij graag wilt en vraag of dat mogelijk is. Nu vul je vooral voor je LG in wat de motivatie is en ben je al bezig om het persoonlijk te maken in je hoofd. Pas als ze je verzoek afwijst of niks doet met een concrete boodschap is er echt aanleiding om de verhoudingen in het team eens te gaan bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
03-05-2020 23:29
Al stond het er 40x.
Stoort het je??
Of meen jij te bepalen wanneer er genoeg gezegd is in een topic?
Ik ben in ieder geval blij met de reacties. Dank allen.

Nou ja, het blijft raar dat je er zo op terug blijft komen. Je blijft maar Truus hierop aankijken en willen aanspreken ipv de (daadwerkelijk) verantwoordelijke. Dat is gewoon raar gedrag, dus daar kun je een reactie op krijgen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-05-2020 12:01
Nou ja, het blijft raar dat je er zo op terug blijft komen. Je blijft maar Truus hierop aankijken en willen aanspreken ipv de (daadwerkelijk) verantwoordelijke. Dat is gewoon raar gedrag, dus daar kun je een reactie op krijgen.

Valt wel mee toch? Met dat rare gedrag?
Ik zat er gewoon mee in mijn maag en dan ventileer ik dat liever eerst hier i.p.v het in de praktijk misschien verkeerd aan te pakken.
Ik heb gisterenmiddag gewerkt maar gelegenheid voor een gesprek was er wederom niet.
Dus heb ik dadelijk om 10:00 uur een gesprekje aangevraagd met mijn leidinggevende.
Inderdaad ga ik Truus er helemaal buiten laten en gewoon aangeven dat ik weer graag net als voorheen, meer uren wil werken.
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft blijkbaar wel gezegd dat ze meer uren wil, jij niet.
Je leidinggevende kan niet in je hoofd kijken.
Bij ons mag dat trouwens helemaal niet, je mag enkel de uren die in je contract vermeld staan, werken. Werk je er op een week eens meer dan moet je die de volgende week vrij nemen.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
05-05-2020 06:54

Dus heb ik dadelijk om 10:00 uur een gesprekje aangevraagd met mijn leidinggevende.
ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
05-05-2020 07:42
Zij heeft blijkbaar wel gezegd dat ze meer uren wil, jij niet.
Je leidinggevende kan niet in je hoofd kijken.
Bij ons mag dat trouwens helemaal niet, je mag enkel de uren die in je contract vermeld staan, werken. Werk je er op een week eens meer dan moet je die de volgende week vrij nemen.

Hiervoor werkte in een grote zorginstelling. Daar kon het idd ook niet. Daar was het tijd voor tijd buiten je contracturen.
Ik werk nu voor een zelfstandig zorgondernemer. Een enorm verschil. Niet altijd ten goede hoor! Maar het is wel een hele fijne plek voor zowel bewoners als personeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven