Nieuwe baan jaarcontract
dinsdag 16 augustus 2022 om 10:30
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik een nieuwe baan aangenomen en daar was ik uiteraard erg blij mee. Ik heb een jaarcontract gekregen met twee maanden proeftijd. Wat me echter niet lekker zit is dat er daarna geen opzegtermijn is en dat betekent dat ik dus na die twee maanden vast zit voor nog eens tien maanden. Het is niet mijn intentie om direct weer te vertrekken, maar het voelt benauwend dat ik die mogelijkheid niet eens zou hebben. Wat als het werk enorm tegenvalt? Dan heb ik gelukkig die twee maanden proeftijd nog, maar daarom krijg ik dus de neiging om door te blijven solliciteren voor het geval dat. Is het slim om in dit geval te blijven solliciteren naar een andere baan? Ik wil als het tegenvalt niet met lege handen zitten zonder inkomen of een jaar vastzitten op een verkeerde plek. Als je verder solliciteert heb je nog andere opties achter de hand.
Onlangs heb ik een nieuwe baan aangenomen en daar was ik uiteraard erg blij mee. Ik heb een jaarcontract gekregen met twee maanden proeftijd. Wat me echter niet lekker zit is dat er daarna geen opzegtermijn is en dat betekent dat ik dus na die twee maanden vast zit voor nog eens tien maanden. Het is niet mijn intentie om direct weer te vertrekken, maar het voelt benauwend dat ik die mogelijkheid niet eens zou hebben. Wat als het werk enorm tegenvalt? Dan heb ik gelukkig die twee maanden proeftijd nog, maar daarom krijg ik dus de neiging om door te blijven solliciteren voor het geval dat. Is het slim om in dit geval te blijven solliciteren naar een andere baan? Ik wil als het tegenvalt niet met lege handen zitten zonder inkomen of een jaar vastzitten op een verkeerde plek. Als je verder solliciteert heb je nog andere opties achter de hand.
dinsdag 16 augustus 2022 om 11:36
2 maanden lijkt me ruim genoeg om te kijken of het je bevalt. En wat is anders een jaar?
Als het echt verschrikkelijk is, merk je dat die eerste 2 maanden wel. Blijkt het toch wat tegen te vallen na een half jaar, dan hoef je nog maar een half jaartje te werken waar je zit en intussen kun je gaan solliciteren.
Als het echt verschrikkelijk is, merk je dat die eerste 2 maanden wel. Blijkt het toch wat tegen te vallen na een half jaar, dan hoef je nog maar een half jaartje te werken waar je zit en intussen kun je gaan solliciteren.

dinsdag 16 augustus 2022 om 11:47
Maar het omgekeerde zou dan ook kunnen, dat het bedrijf je na die 2 maanden proeftijd alsnog de laan uit stuurt.
Hoe groot is nou de kans dat je na 2 maanden nog niet weet of je ergens wil werken, en als het je daarna toch niet bevalt, je niet een jaar uit kunt zingen?
Bovendien zou je dan alsnog in overleg kunnen gaan om te kijken of je eerder weg mag.
Hoe groot is nou de kans dat je na 2 maanden nog niet weet of je ergens wil werken, en als het je daarna toch niet bevalt, je niet een jaar uit kunt zingen?
Bovendien zou je dan alsnog in overleg kunnen gaan om te kijken of je eerder weg mag.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:10
Ja klopt volgens mij heb ik ook een beetje koudwatervrees. Het idee dat ik niet weg zou kunnen voelt daarnaast niet zo prettig, ook al is het maar een jaar. Ik houd altijd graag de controle. En jullie hebben gelijk dat je binnen twee maanden vast wel weet of je ergens wilt blijven. In het ergste geval zit ik daarna dan even een maand of twee zonder baan en dat komt vast ook weer goed.
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:12
Zomertijd schreef: ↑16-08-2022 12:10Ja klopt volgens mij heb ik ook een beetje koudwatervrees. Het idee dat ik niet weg zou kunnen voelt daarnaast niet zo prettig, ook al is het maar een jaar. Ik houd altijd graag de controle. En jullie hebben gelijk dat je binnen twee maanden vast wel weet of je ergens wilt blijven. In het ergste geval zit ik daarna dan even een maand of twee zonder baan en dat komt vast ook weer goed.
Dan ga je naar het uitzendbureau, daar heb je in fase A een veel kortere opzegtermijn. Het bedrijf trouwens ook.
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:13
Ik heb het contract al getekend. Zou het wel willen wijzigen maar ik weet niet of dat een beetje raar overkomt. Alsof ik heel snel weer weg wil, wat hopelijk ook weer niet het geval is.fashionvictim schreef: ↑16-08-2022 12:09Je kunt natuurlijk ook onderhandelen over een wederzijdse opzegtermijn in je contract.
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:17
Tja, dat moet je dan de volgende keer niet doen, een contract tekenen waar je niet blij mee bent. Les voor de volgende keer. Nu kan je het inderdaad niet meer aan laten passen, daar had je over moeten overleggen voordat je tekende.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:20
Een vriendin van me had dit ook en het is nog even een gedoe geweest toen ze haar baan binnen dat jaar (en eigenlijk al vrij snel na proeftijd) wilde opzeggen. Het jaar afmaken was geen optie; als je het ergens écht niet meer trekt, is elke week teveel.
Uiteindelijk is het goedgekomen en zijn ze "gezamenlijk" overeen gekomen dat het beter is om uit elkaar te gaan. Dat was dus niet volgens contract, zorgde ook wel voor wat stress of het wel kon, maar het is wel gelukt. Een werkgever wil ook niet dat iemand daar ongemotiveerd verplicht zit of misschien zal ziekmelden.
Uiteindelijk is het goedgekomen en zijn ze "gezamenlijk" overeen gekomen dat het beter is om uit elkaar te gaan. Dat was dus niet volgens contract, zorgde ook wel voor wat stress of het wel kon, maar het is wel gelukt. Een werkgever wil ook niet dat iemand daar ongemotiveerd verplicht zit of misschien zal ziekmelden.
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:36
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:39
juist de afwezigheid van de tussentijdse opzegging, is bedoeld als bescherming van jou, als werknemerZomertijd schreef: ↑16-08-2022 12:36Nou ik ga dat inderdaad nooit meer doen, een contract tekenen zonder tussentijdse opzegging. Het zal je maar net overkomen dat de omstandigheden na je proeftijd verslechteren. Waarschijnlijk gebeurt dat bijna nooit en wie weet blijken mijn werk en de werkplek juist heel leuk te zijn.
Je kunt nu niet plots op straat komen te staan, zonder
en als jullie elkaar echt niet bevallen, is een contract ook open te breken
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:42
Zomertijd schreef: ↑16-08-2022 12:36Nou ik ga dat inderdaad nooit meer doen, een contract tekenen zonder tussentijdse opzegging. Het zal je maar net overkomen dat de omstandigheden na je proeftijd verslechteren. Waarschijnlijk gebeurt dat bijna nooit en wie weet blijken mijn werk en de werkplek juist heel leuk te zijn.
Ik vraag me af hoe vaak dat gebeurt na 2 maanden werken.
dinsdag 16 augustus 2022 om 12:43

dinsdag 16 augustus 2022 om 13:28
Dit is nog wel een heel essentiële vraag hoor. De proeftijd bij een jaarcontract is maximaal een maand, tenzij in de CAO iets anders is afgesproken. Een proeftijd die langer is dan toegestaan, is ongeldig. Dan zit je dus vanaf dag 1 al aan elkaar vast zonder tussentijds opzegbeding. Of je moet er onderling uitkomen natuurlijk.WollenStone schreef: ↑16-08-2022 11:40Staat in de cao een proeftijd van 2 maanden?
Waarom ben je zo angstig dat de baan niet bevalt? Elke nieuwe baan is een risico, als je verder solliciteert kan een andere baan net zo goed dezelde voorwaarden hanteren (en dus hetzelfde risico met zich meebrengen)
dinsdag 16 augustus 2022 om 13:32
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik heb ook wel eens een jaarcontract gehad waar een opzegtermijn in zat van een kalendermaand. Na een halfjaar wilde het bedrijf van mij af maar moesten ze toch echt het jaarcontract uitzitten. En ik liet mij niet wegsturen met een vaststellingsovereenkomst.Lila-Linda schreef: ↑16-08-2022 12:39juist de afwezigheid van de tussentijdse opzegging, is bedoeld als bescherming van jou, als werknemer
Je kunt nu niet plots op straat komen te staan, zonder
In het verleden ook wel eens gehad dat ik geen opzegtermijn had en ik was zo ongelukkig bij die baan. Ik kreeg er echt een burnout van en ging er aan onder. Na eerst moeilijk doen merkte het bedrijf ook wel dat ze geen ongemotiveerde werknemer in dienst wilde die zich continue ziek meld. Toen kon ik opeens wel beginnen bij de nieuwe baan waar ik had gesolliciteerd. Sindsdien wil ik altijd een opzegtermijn in het contract.
dinsdag 16 augustus 2022 om 13:46
Ik heb op dit moment geen werk, daarom was ik natuurlijk blij met deze nieuwe baan. En toen kreeg ik koudwatervrees vanwege de opzegtermijnAlexia-123 schreef: ↑16-08-2022 13:12Wat voor contract heb je bij je huidige werkgever?
Ik denk inderdaad dat je heus wel binnen 2 maanden weet of het werk bij je past.

dinsdag 16 augustus 2022 om 13:48
In de cao staat gelukkig ook twee maanden proeftijd.Irma_3110 schreef: ↑16-08-2022 13:28Dit is nog wel een heel essentiële vraag hoor. De proeftijd bij een jaarcontract is maximaal een maand, tenzij in de CAO iets anders is afgesproken. Een proeftijd die langer is dan toegestaan, is ongeldig. Dan zit je dus vanaf dag 1 al aan elkaar vast zonder tussentijds opzegbeding. Of je moet er onderling uitkomen natuurlijk.
dinsdag 16 augustus 2022 om 18:03
Je eerste voorbeeld is wat ik zeg: ze kunnen je er niet zomaar eenzijdig uitgooienessychan schreef: ↑16-08-2022 13:32Volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik heb ook wel eens een jaarcontract gehad waar een opzegtermijn in zat van een kalendermaand. Na een halfjaar wilde het bedrijf van mij af maar moesten ze toch echt het jaarcontract uitzitten. En ik liet mij niet wegsturen met een vaststellingsovereenkomst.
In het verleden ook wel eens gehad dat ik geen opzegtermijn had en ik was zo ongelukkig bij die baan. Ik kreeg er echt een burnout van en ging er aan onder. Na eerst moeilijk doen merkte het bedrijf ook wel dat ze geen ongemotiveerde werknemer in dienst wilde die zich continue ziek meld. Toen kon ik opeens wel beginnen bij de nieuwe baan waar ik had gesolliciteerd. Sindsdien wil ik altijd een opzegtermijn in het contract.
Tweede voorbeeld ben je het samen eens over openbreken van het contract
dinsdag 16 augustus 2022 om 22:00
Ja ik probeerde aan te geven dat ook met een opzegtermijn je als werknemer beschermt bent.Lila-Linda schreef: ↑16-08-2022 18:03Je eerste voorbeeld is wat ik zeg: ze kunnen je er niet zomaar eenzijdig uitgooien
Tweede voorbeeld ben je het samen eens over openbreken van het contract
Ik begreep uit jouw tekst dat het ontbreken van een opzegtermijn de werknemer juist beschermt, maar als werknemer zit je sowieso veilig tot het eind van een tijdelijk contract.
Tweede voorbeeld zijn we inderdaad er samen uitgekomen.
dinsdag 16 augustus 2022 om 22:03
Bij een jaarcontract ben je gegarandeerd van een jaar werkenessychan schreef: ↑16-08-2022 22:00Ja ik probeerde aan te geven dat ook met een opzegtermijn je als werknemer beschermt bent.
Ik begreep uit jouw tekst dat het ontbreken van een opzegtermijn de werknemer juist beschermt, maar als werknemer zit je sowieso veilig tot het eind van een tijdelijk contract.
Bij een tussentijdse opzegtermijn van bijvoorbeeld een maand, kun je er binnen dat jaar uitgegooid worden of zelf vertrekken

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in