Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan - wat moet je nooit doen als nieuwe collega?

12-10-2024 15:26 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een beetje als het Nieuwe baas-topic: Wat moet je echt nooit doen als je ergens vers binnenkomt? En wat vooral ook wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze zin. Niet doen. "Op mijn vorige werk deden we het zus en zo". "Oh ja, wij deden het altijd anders...."

:bonk:
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begin zelf maar met een voor de hand liggend voorbeeld uit eigen praktijk:

Het is niet handig als je ergens net binnenkomt en je sporen nog amper verdiend hebt, het vooral te hebben over wat er allemaal niet goed gedaan wordt bij je nieuwe werkgever.
Op zich hartstikke relevante informatie, maar een beetje doseren is misschien toch verstandiger.
ginger wijzigde dit bericht op 12-10-2024 15:30
1.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
12-10-2024 15:28
Deze zin. Niet doen. "Op mijn vorige werk deden we het zus en zo". "Oh ja, wij deden het altijd anders...."

:bonk:
Ja dat dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
- net doen alsof je alles weet
- degene die jij opvolgt en die jou aan het inwerken is aan de kant duwen
- te laat komen
- roddelen over de baas
Alle reacties Link kopieren Quote
In een joggingpak naar kantoor komen o_o
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
12-10-2024 15:28
Deze zin. Niet doen. "Op mijn vorige werk deden we het zus en zo". "Oh ja, wij deden het altijd anders...."

:bonk:
Dit kan juist heel waardevol zijn, om ervaringen van je vorige baan mee te nemen wat daar heel goed ging en bij je nieuwe baan stroef. Ik heb dit bij bepaalde dingen ook gezegd en dat loopt nu allemaal veel beter dan eerst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterbloesem schreef:
12-10-2024 15:34
Dit kan juist heel waardevol zijn, om ervaringen van je vorige baan mee te nemen wat daar heel goed ging en bij je nieuwe baan stroef. Ik heb dit bij bepaalde dingen ook gezegd en dat loopt nu allemaal veel beter dan eerst.

Na een poosje. Misschien. Ligt eraan hoe je iets inkleed.

Maar als verse nieuwe collega. Nee.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Betweterig zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gemerkt dat enthousiasme over je nieuwe baan gevoelig kan liggen
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mn eerste week iets aan de kaak gesteld wbt (medicatie)veiligheid. Was gewoon niet safe, ga dan echt niet mn mond houden. Werk er nog steeds, tot ieders tevredenheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterbloesem schreef:
12-10-2024 15:34
Dit kan juist heel waardevol zijn, om ervaringen van je vorige baan mee te nemen wat daar heel goed ging en bij je nieuwe baan stroef. Ik heb dit bij bepaalde dingen ook gezegd en dat loopt nu allemaal veel beter dan eerst.
Vind ik ook. Het is ook de toon waarop je het zegt. Ik kan zulke feedback wel waarderen mits het op de juiste manier wordt gebracht.
Alle reacties Link kopieren Quote
fryskefaam schreef:
12-10-2024 15:42
Vind ik ook. Het is ook de toon waarop je het zegt. Ik kan zulke feedback wel waarderen mits het op de juiste manier wordt gebracht.
Ook eens. Fijn juist vers bloed met nieuwe/andere inzichten. Te laat komen daarentegen en meteen doen of ik met je geknikkerd heb kan ik echt heel slecht tegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wollstonecraft schreef:
12-10-2024 15:30
- net doen alsof je alles weet
- degene die jij opvolgt en die jou aan het inwerken is aan de kant duwen
- te laat komen
- roddelen over de baas
Ik heb er echt een hekel aan te moeten worden ingewerkt door de vertrekkende voorganger. Gelukkig weinig meegemaakt, meestal is er geen overlap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
12-10-2024 15:52
Ik heb er echt een hekel aan te moeten worden ingewerkt door de vertrekkende voorganger. Gelukkig weinig meegemaakt, meestal is er geen overlap.
Waarom?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn vaak allang blij dat er weer iemand zich bereid getoond heeft voor de klas te gaan staan.
Wel steeds vaker niet-lesgevend personeel met weinig affiniteit met onderwijs. Dat werkt echt niet lekker. We zijn geen mayonaisefabriek.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Denken dat je ziet wat je ziet
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn baan voor mijn vorige is het helemaal mis gegaan tussen degene die mij moest inwerken en mij. Ik was daar mede aangenomen door mijn visie op het werk en mijn ervaring dus stelde veel vragen. De collega in kwestie vond mij vreselijk irritant en na een paar weken heeft hij me apart genomen en in een tirade van een uur duidelijk gemaakt wat er allemaal mis aan mij was. Daarbij haalde hij ook aan dat iedereen mij raar vond en dat ik overduidelijk niet paste bij de werkomgeving. Totaal onprofessioneel natuurlijk, maar ik ben er vreselijk door geraakt, nog meerdere gesprekken met de BMW’er gehad. Ik heb uiteindelijk excuses gehad van de leidinggevende van deze collega, maar meneer werkt daar nog steeds. Later hoorde ik dat meerdere collega’s hem hadden beschuldigd van pestgedrag.
Nou ja, toen ik een paar maanden geleden weer ergens begon, zat dit toch nog in mijn achterhoofd, ook al heeft mijn nieuwe leidinggevende benadrukt dat ik daar zit vanwege mijn ervaring en kritische blik. Ik stel me desondanks nog wel wat terughoudend op en probeer niet overal een mening over te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je door een ander wordt ingewerkt en tijdens een sessie kennisoverdracht, op de bureaustoel van een ander zit, de instellingen van de stoel veranderen.

Of ook, alles meteen willen veranderen aan interne procedures en je, als re-integrerende collega overal buiten houdt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterbloesem schreef:
12-10-2024 15:34
Dit kan juist heel waardevol zijn, om ervaringen van je vorige baan mee te nemen wat daar heel goed ging en bij je nieuwe baan stroef. Ik heb dit bij bepaalde dingen ook gezegd en dat loopt nu allemaal veel beter dan eerst.
Ik zou toch een beetje doseren. En mezelf ook niet al te opzichtig schouderklopjes geven voor al die fantastische verbeteringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iets kleins weigeren te doen omdat je er niet voor aangenomen bent.

Vooral als dan later blijkt dat iedereen dat gewoon doet als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de wasserij worden we vanwege het grote verloop ruimschoots bedeeld met nieuwe collega's, en meestal zijn we al lang blij dat iemand dat werk überhaupt wil komen doen. Maar wat ze van mij toch echt mogen laten:

- binnen komen klikklakken op hoge hakken
- de godganse dag op hun telefoon kijken
- na een half uur vouwen teleurgesteld zijn dat ze geen administratief werk mogen doen
- na nog een half uur vouwen op hoge toon roepen dat ze echt de vuile was niet uit gaan zoeken
- na drie dagen ziek melden vanwege een zere teen.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
12-10-2024 15:47
Ook eens. Fijn juist vers bloed met nieuwe/andere inzichten. Te laat komen daarentegen en meteen doen of ik met je geknikkerd heb kan ik echt heel slecht tegen.
Frisse ideeën, graag! Maar dat is iets heel anders dan 'bij mijn vorige baan deden we het zo, dat was beter'.

Dat is geen fris idee maar gewoon copy paste, of het nou past of niet. Als nieuwe collega heb je geen idee waarom dingen ingericht zijn zoals ze zijn ingericht. En bedrijf a is nu eenmaal anders dan bedrijf b. En als het bij je vorige werkgever beter was dan heb je misschien niet de juiste keuze gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Smalend doen over administratief-boekhoudkundig personeel.
Tijdens een eerste voorstelling zeggen dat administratie je geen bal kan schelen.

Binnenkomen met blote armen en heftig volgetatoeerde armen. Of 7 piercings in je gezicht. Hou dat lekker voor als je er een tijd werkt.

Weigeren om koffie te zetten omdat dat "beneden je stand" is, terwijl zelfs de directeur zelf koffie zet.

Staan zwaaien en roepen met titels of diploma's.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Lelijk doen tegen de conciërge is de kans op een vast contract naar nul brengen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven