Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe opleiding ??

07-09-2018 13:45 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal weken ben ik het een beetje beu op mijn huidige werk. Ik werk momenteel in een verzorgingstehuis 28 uur, meeste weken meer uren. wisselende diensten, werken in het weekend etc.
Laatst hebben we op het werk nieuwe functieprofielen gehad, waardoor ik nu als Verzorgende werk ipv verzorgende -ig. qua salaris is er niets achteruit gegaan, maar voor mijn gevoel wel. Verder willen ze steeds meer gebroken diensten inzetten waar ik ook niet op zit te wachten.

Ik ben 25 jaar en heb samen met mijn man een grote kinderwens, dus dat speelt ook heel erg mee.

Nu denk ik er steeds aan om een totaal andere weg in te gaan. Ik heb meerdere MBO diploma's, ook pedagogisch medewerker, MMZ, en VZ-IG.
Administratieve beroepen lijken me ook zeer leuk, ik kan redelijk goed overweg met computers en vind het ook wel leuk om thuis de administratie etc bij te houden en te doen, maar ik ben bang dat dit ook snel te eentonig wordt. Hiervoor zal ik weer een nieuwe opleiding moeten gaan volgen.
Andere optie is ook weer terug naar het kinderdagverblijf, wat ik ook wel leuk vond

Ook zit ik te denken aan apothekersassistent of doktersassistent. DIt lijkt me ook leuk, ivm contact met de mensen en ik blijf een beetje in de zorg.
Ook hiervoor moet ik weer een opleiding gaan doen, wat ik opzich niet erg vindt, maar financieel kan ik er niet heel erg op achteruitgaan.

Hebben jullie enig advies
Zou je niet als verzorgende bij een andere instelling willen werken? Waar je geen gebroken diensten hoeft te werken en gewoon weer verzorgende ig heet?
Wat eten we vanavond?
Voordeel van een baan hebben als je kinderen wil krijgen is dat je dan verlof krijgt. Bij een opleiding natuurlijk niet.

Verder vind ik het niet zo netjes om als je vooraf al weet dat je binnen korte tijd een kind wil krijgen om dan net met een nieuwe baan te beginnen.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 14:11

Verder vind ik het niet zo netjes om als je vooraf al weet dat je binnen korte tijd een kind wil krijgen om dan net met een nieuwe baan te beginnen.
tja, maar dat is met vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie nou eenmaal.
Je weet als werkgever, dat er af&toe eens eentje zwanger raakt
lilalinda schreef:
07-09-2018 14:23
Dat vind ik ook geen enkel probleem hoor, maar doe dat dan bij de werkgever waar je al een tijdje werkt en waar ze al van je hebben kunnen profiteren. Ipv ergens beginnen en een paar maanden later weer voor een half jaar weg zijn.
alles lijkt van de buitenkant wel leuk, maar elk beroep heeft ook zijn minder leuke kanten. Je lijkt nu een beetje doelloos, wat ik nu doe is niet leuk, en heel veel andere banen zijn niet leuk. Wal zal ik eens gaan kiezen?

Wil je iets echt leuk gaan vinden, dan moet je erin investeren. Langer doen. Iedereen wil graag de sterren van de hemel kunnen spelen op een piano, gitaar of drumstel. Maar dat kan alleen wanneer je veel geoefend hebt, ook de saaie technieken.

Dus wel beroep of studie je ook gaat kiezen, er zullen altijd aspecten zijn die je gewoon niet leuk vindt.

Heb je met je huidige baas/LG besproken dat je graag de administratieve kant op wilt gaan? Of dat er misschien andere functies zijn waarin je zou willen doorgroeien? Misschien zijn er binnen de organisatie mogelijkheden. Niet direct volgende week of volgende maand, maar wel over een tijdje.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 14:27
Dat vind ik ook geen enkel probleem hoor, maar doe dat dan bij de werkgever waar je al een tijdje werkt en waar ze al van je hebben kunnen profiteren. Ipv ergens beginnen en een paar maanden later weer voor een half jaar weg zijn.
Ze is nog niet eens zwanger, bij mij duurde dat 4 jaar nadat ik de pil in de prullenbak had gegooid. Toen was ik 26, dus zelfde leeftijd als TO. Als het bij TO ook niet zou lukken dan zou ze volgens jou nog jaren ongelukkig bij deze werkgever moeten zijn.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 14:27
Het vervelende is dat je nooit weet wanneer je zwanger raakt. Bij de ene is het direct raak, een ander doet er vijf jaar over.

Als we allemaal jouw idee zouden volgen, dan zou je als vrouw dus jarenlang moeten blijven zitten waar je zit, vanwege je kinderwens. Carriere maken zit er dan niet in. Of een baan vinden waar je met plezier naartoe gaat. Áls je al een kind mag krijgen, want met al die flexcontracten is het voor veel vrouwen niet zo dat ze überhaupt ergens jarenlang mogen werken, dus dat zou betekenen dat je helemaal geen kind mag krijgen en dat alleen omdat dat niet netjes is voor de werkgever?

Lees eens wat er in de wet staat over dit onderwerp. Het lijkt me beter dat we ons hieraan houden. Het is niet voor niets dat deze regels zou zijn opgesteld. Discriminatie van zwangere vrouwen is aan de orde van de dag, juist door het gedachtegoed van mensen als jij.
Ikigai schreef:
07-09-2018 14:40
Lees eens wat er in de wet staat over dit onderwerp. Het lijkt me beter dat we ons hieraan houden. Het is niet voor niets dat deze regels zou zijn opgesteld. Discriminatie van zwangere vrouwen is aan de orde van de dag, juist door het gedachtegoed van mensen als jij.
Waarom zou ik dat in de wet moeten lezen? Dat is toch niet relevant? Waar haal je deze discriminatie nou weer vandaan. Dat is helemaal niet iets dat ter sprake komt...
lilalinda schreef:
07-09-2018 14:23
Idd en het kan natuurlijk zijn dat je snel zwanger bent maar het kan ook nog best een tijd duren. Moet je dan al die tijd bij dezelfde werkgever blijven omdat je een kinderwens hebt? Onzin.

@TO, je klinkt wat doelloos en besluiteluis, bovendien heb je voor zo'n jonge leeftijd al best veel verschillende dingen gedaan. Wat vond je het leukste van de dingen die je tot nu toe hebt gedaan, wil ke daar niet eerst een paar jaar verder in om vervolgens te kijken of dat de juiste keuze was of dat je toch iets anders wilt? Een studie volgen kan altijd maar in combi met een kinderwens en vooral in combi met dat je nog niet echt weet wat je wilt vraag ik me af of dat nu de beste keuze is.
Envelop schreef:
07-09-2018 14:42
Idd en het kan natuurlijk zijn dat je snel zwanger bent maar het kan ook nog best een tijd duren. Moet je dan al die tijd bij dezelfde werkgever blijven omdat je een kinderwens hebt? Onzin.
Gelukkig zei ik dat ook niet. Stel je voor dat je nooit meer weg mag bij een werkgever omdat het zwanger worden niet lukt :p
Iemand die al een tijd superenthousiast is over een bepaalde baan en er helemaal voor gaat, zou ik zeker een opleiding aanraden om daar te komen. Maar jij weet eigenlijk niet echt wat je wilt en “lijkt me wel leuk” lijkt me in jouw geval grote kans op weer een teleurstelling.

Ik ken iemand die is geswitcht en als apothekersassistente is gaan werken en dat viel haar best wel tegen. Is daarna toch maar weer teruggegaan naar een soortgelijke baan als haar oude.
En administratief werk kan flink gaan vervelen als je gewend bent in de zorg veel te bewegen en nu altijd maar achter de computer zit.

Bedenk eerst eens waar je écht heel blij van wordt en je kunt ook gewoon nog een aantal jaren wachten, je bent nog jong. Met een kind kan een deeltijdopleiding ook nog.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 14:45
Gelukkig zei ik dat ook niet. Stel je voor dat je nooit meer weg mag bij een werkgever omdat het zwanger worden niet lukt :p
Serieuse vraag, hoe lang zou je het dan volgens jou moeten proberen voordat je wel "mag" switchen?
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 14:41
Waarom zou ik dat in de wet moeten lezen? Dat is toch niet relevant? Waar haal je deze discriminatie nou weer vandaan. Dat is helemaal niet iets dat ter sprake komt...
Ik vraag me wel af hoe je dan concreet vorm zou moeten geven aan jouw idee van wat netjes is voor de werkgever.

Eerst drie jaar een baan, dan gaan proberen, lukt het na twee jaar nog niet en je wil van baan veranderen, dan eerst weer drie jaar werken voordat je het nog eens mag proberen? Zoiets?
Envelop schreef:
07-09-2018 14:51
Serieuse vraag, hoe lang zou je het dan volgens jou moeten proberen voordat je wel "mag" switchen?
Ik heb het natuurlijk niet vanuit het oogpunt van de werkgever erover, meer wat je zelf met je baan wil.

Als het goed is ga je als je een nieuwe baan zoekt, daar vol enthousiasme mee aan de slag. Hoop ik tenminste voor je. Een baan zoeken waar je bij voorbaat al niet enthousiast over bent lijkt me erg deprimerend. Ik zou dan zelf niet de kans willen lopen dat ik binnen afzienbare tijd weer uit de running ben. Aan de andere kant ga je natuurlijk ook niet bij een baan blijven hangen waar je je ellendig voelt.

Ook gaat het mij helemaal niet om de werkgever en de wettelijke regeling. Een werkgever moet gewoon faciliteren. Punt.

Zal een voorbeeldje geven om het te illustreren:

Stel je ziet een mooie functie waarin staat dat je begint met een project dat een jaar duurt en wat naar het einde toe intensief wordt. Nou daar zou ik dan heel enthousiast over zijn. Maar als ik ondertussen ook weet dat ik zwanger wil worden, dan sla ik die baan misschien toch maar even over. Niet per sé omdat ik me zo verantwoordelijk voel voor die werkgever, maar omdat ik het helemaal niet leuk zou vinden als ik aan zo'n project begin en het dan niet kan afmaken en kans heb dat ik halverwege weer weg ben.

Natuurlijk moet je dingen afwegen. Je gaat immers ook niet je hele leven lang zitten te wachten. Dus kan me goed voorstellen als je tegen die baan nee zegt, dat je na een jaar als er weer iets voorbij komt denkt: nu pak ik hem wel, blijkbaar gaat het niet zo makkelijk dus het kan nog wel even duren.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 14:57
Ik heb het natuurlijk niet vanuit het oogpunt van de werkgever erover, meer wat je zelf met je baan wil.

Als het goed is ga je als je een nieuwe baan zoekt, daar vol enthousiasme mee aan de slag. Hoop ik tenminste voor je. Een baan zoeken waar je bij voorbaat al niet enthousiast over bent lijkt me erg deprimerend. Ik zou dan zelf niet de kans willen lopen dat ik binnen afzienbare tijd weer uit de running ben. Aan de andere kant ga je natuurlijk ook niet bij een baan blijven hangen waar je je ellendig voelt.

Ook gaat het mij helemaal niet om de werkgever en de wettelijke regeling. Een werkgever moet gewoon faciliteren. Punt.

Zal een voorbeeldje geven om het te illustreren:

Stel je ziet een mooie functie waarin staat dat je begint met een project dat een jaar duurt en wat naar het einde toe intensief wordt. Nou daar zou ik dan heel enthousiast over zijn. Maar als ik ondertussen ook weet dat ik zwanger wil worden, dan sla ik die baan misschien toch maar even over. Niet per sé omdat ik me zo verantwoordelijk voel voor die werkgever, maar omdat ik het helemaal niet leuk zou vinden als ik aan zo'n project begin en het dan niet kan afmaken en kans heb dat ik halverwege weer weg ben.

Natuurlijk moet je dingen afwegen. Je gaat immers ook niet je hele leven lang zitten te wachten. Dus kan me goed voorstellen als je tegen die baan nee zegt, dat je na een jaar als er weer iets voorbij komt denkt: nu pak ik hem wel, blijkbaar gaat het niet zo makkelijk dus het kan nog wel even duren.
Geldt dit ook voor mannen van wie de vrouw zwanger is? Of is het echt alleen iets voor vrouwen om hun carrière op een laag pitje te zetten vanwege hun kinderwens?
Ikigai schreef:
07-09-2018 15:01
Geldt dit ook voor mannen van wie de vrouw zwanger is? Of is het echt alleen iets voor vrouwen om hun carrière op een laag pitje te zetten vanwege hun kinderwens?
Tuurlijk geldt dit ook voor mannen. De tijd dat je een kind kreeg ipv er voor koos is wel voorbij hoor. Tegenwoordig is dat iets waar je samen voor kiest. En dus moet je daar samen ook voor zorgen.

Nu heb ik een baan waarbij ik veel op reis ben. Ik zou nooit voor die baan hebben gekozen als ik op korte termijn een kind zou verwachten. En als mijn vrouw zwanger is, dan heb ik een werkgever waar ik nu mijn werkzaamheden deels uit kan besteden. Dus dat heeft ook zeker meegespeeld in de overweging.

Trouwens, wij zijn van plan om beiden full time te blijven werken.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 15:06
Tuurlijk geldt dit ook voor mannen. De tijd dat je een kind kreeg ipv er voor koos is wel voorbij hoor. Tegenwoordig is dat iets waar je samen voor kiest. En dus moet je daar samen ook voor zorgen.

Nu heb ik een baan waarbij ik veel op reis ben. Ik zou nooit voor die baan hebben gekozen als ik op korte termijn een kind zou verwachten. En als mijn vrouw zwanger is, dan heb ik een werkgever waar ik nu mijn werkzaamheden deels uit kan besteden. Dus dat heeft ook zeker meegespeeld in de overweging.

Trouwens, wij zijn van plan om beiden full time te blijven werken.
Ok, mooi dat jij je keuzes maakt, het klinkt allemaal weloverwogen.

Alleen niet zo mooi dat je ook voor anderen eenzelfde norm wil bepalen. Het is niet voor iedereen realistisch om eerst eens een paar jaar ergens te werken om dan aan kinderen te beginnen en dit alles met het oog op het sparen van de werkgever. Ook zijn er niet altijd zoveel keuzes op werkgebied dat je rekening kunt houden met alles en iedereen. Soms is het dan de keuze tussen een baan hebben waar je veel zin in hebt, maar die je misschien niet tot einde project kunt uitvoeren wegens een mogelijke zwangerschap, of helemaal geen baan hebben. Wat kies je dan? Of moet je kinderwens dan in de ijskast, ook als je 35 bent?
Ikigai schreef:
07-09-2018 15:17
Ok, mooi dat jij je keuzes maakt, het klinkt allemaal weloverwogen.

Alleen niet zo mooi dat je ook voor anderen eenzelfde norm wil bepalen. Het is niet voor iedereen realistisch om eerst eens een paar jaar ergens te werken om dan aan kinderen te beginnen en dit alles met het oog op het sparen van de werkgever. Ook zijn er niet altijd zoveel keuzes op werkgebied dat je rekening kunt houden met alles en iedereen. Soms is het dan de keuze tussen een baan hebben waar je veel zin in hebt, maar die je misschien niet tot einde project kunt uitvoeren wegens een mogelijke zwangerschap, of helemaal geen baan hebben. Wat kies je dan? Of moet je kinderwens dan in de ijskast, ook als je 35 bent?
Zoals ik dus al zei: het hangt allemaal van je eigen situatie af. Het enige dat voor mij blijft staan is dat als je nu bedenkt dat je het liefste nu een kind zou willen hebben (zoals TO aangeeft), dat ik dan een gelijktijdige switch van baan niet verstandig vind. Vooral niet voor jezelf omdat je dan - als je dus wel vlot zwanger wordt - niet alleen je zwangerschap hebt, maar ook je inwerkperiode bij je nieuwe baan.

Maar he, laat je vooral niet door mij tegenhouden... Doe lekker wat je zelf wil.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 15:28
Zoals ik dus al zei: het hangt allemaal van je eigen situatie af. Het enige dat voor mij blijft staan is dat als je nu bedenkt dat je het liefste nu een kind zou willen hebben (zoals TO aangeeft), dat ik dan een gelijktijdige switch van baan niet verstandig vind. Vooral niet voor jezelf omdat je dan - als je dus wel vlot zwanger wordt - niet alleen je zwangerschap hebt, maar ook je inwerkperiode bij je nieuwe baan.

Maar he, laat je vooral niet door mij tegenhouden... Doe lekker wat je zelf wil.
Ze zegt alleen dat ze een kinderwens heeft. Of ze nu een kind wil, over vijf jaar, of pas over tien jaar staat er niet bij.
Ik zou ook gaan voor de MBO apothekers of doktersassistenten opleiding. Kan in 2/3/4 jaar. Ligt aan welke van de 2 je wil gaan doen maar ook je achtergrond ( en die lijkt prima voor die opleidingen) en hoe snel je zelf wil en kan.

Kinderen krijgen kan altijd. Nu, tijdens of na de opleiding. Ik zou zelf de snelst mogelijke variant doen. Stage lopen en baan zoeken en dan na een jaar werken de pil weg doen.

Dan ben je 28/29/30.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-09-2018 15:51
0.81% gewijzigd
Ik zou geen administratieve opleiding op mbo niveau doen, daar zijn weinig interessante vacatures te vinden.
TO: ik zou eerst goed bedenken wat je het liefste wil en er dan voor gaan. Je bent 25, je hebt dus nog ruim 40 werkjaren voor de boeg.

Kies iets waar je energie van krijgt, waar je hart ligt, maar ook iets waarmee je straks een baan kan vinden en dat te combineren is met je kinderwens (wisselende diensten hoeven geen probleem te zijn als je vriend wel op kantoortijden werkt).
Ikigai schreef:
07-09-2018 15:45
Ze zegt alleen dat ze een kinderwens heeft. Of ze nu een kind wil, over vijf jaar, of pas over tien jaar staat er niet bij.
Oh ok. Net stond er nog in de OP dat ze een hele sterke kinderwens had en dat dat heel sterk mee speelde bij het maken van de keuze nu.
Administratie is een aflopende zaak, dus daar geen opleiding in gaan doen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven