Werk & Studie alle pijlers

NOA

29-03-2019 20:09 11 berichten
Wie heeft er recentelijk het NOA assessment / capaciteitentoets gemaakt?

Ik ga hem a.s. woensdag maken en ben werkelijk bloednerveus. Gelukkig krijg ik donderdag meteen de uitslag maar die is dan wel meteen bindend. Geen herkansing dus.

Iemand ervaring en tips en tricks? Ik kan overigens nergens slagingspercentages vinden.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ik werk als psycholoog jaren met noa. Als,het goed is heb je voorbeeldopgaven gekregen. Jouw resultaten worden afgezet tegen de gekozen normgroep. Je resultaten worden dus vergeleken met de resultaten van de mensen die binnen jouw normgroep vallen. Bijvoorbeeld normgroep mbo niveau 4. Het is niet mogelijk om n onvoldoende te halen. Je scoort binnen of buiten het gemiddelde. Maak je geen zorgen. De meeste mensen zijn nu eenmaal beter in t 1 en wat slechter in t ander. Er wordt n onderscheid gemaakt tussen t logisch redeneren en de schoolsevaardigheden. Succes, maak je niet druk om de tijd.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-03-2019 22:16
Reden: quote OP verwijderd
24.75% gewijzigd
Zoals Saigongirl zegt, zou je oefenopgaven hebben moeten krijgen. Zo niet, stuur mij even een pb, dan stuur ik je de link toe. Weet je met welk niveau je vergeleken gaat worden (MBO, HBO, WO)? Er zijn namelijk 2 versies, 1 voor MBO en 1 voor HBO/WO. Is je ook verteld of je alle onderdelen (subtests) krijgt of een paar?

Het is in ieder geval goed om van te voren even te oefenen, zodat je weet wat er van je verwacht wordt en dat helpt je wellicht ook bij de zenuwen.

Weet dat (met uitzondering van de accuratessetest die controleren heet, ik weet niet of je die krijgt), bij de NOA tests alleen het aantal goede antwoorden telt, je krijgt geen aftrek voor foute antwoorden. Vind je een vraag echt moeilijk, dan is het beter om daar niet al te lang op te blijven zitten turen, maar vul dan in ieder geval iets in en ga dan door naar de volgende opgave. Verder lopen de vragen op in moeilijkheidsgraad dus je zult merken dat het steeds wat lastiger wordt. Werk in een goed tempo door maar schrik niet als je niet alles af krijgt binnen de gestelde tijd, dat komt vaker voor.

Zorg dat je kladpapier en een pen bij de hand hebt en een rekenmachine. Elke (sub)test wordt voorafgegaan door oefenopgaven die niet op tijd gaan. Neem daar goed te tijd voor om ze door te nemen zodat je precies weet wat er van je wordt verwacht (die oefenopgaven kan je dus al van te voren ook oefenen door middel van de link die ik je kan sturen). De eigenlijke tests gaan wel op tijd en de testtijd varieert per onderdeel.

Waar ga je de tests maken, thuis of op een school of werkplek? Zorg in ieder geval dat je ongestoord kan werken, zet je telefoon uit en zorg dat je van te voren naar de wc bent geweest.

Mocht je nog specifieke vragen hebben, laat maar weten.
Saigongirl schreef:
29-03-2019 20:57
Ik werk als psycholoog jaren met noa. Als,het goed is heb je voorbeeldopgaven gekregen. Jouw resultaten worden afgezet tegen de gekozen normgroep. Je resultaten worden dus vergeleken met de resultaten van de mensen die binnen jouw normgroep vallen. Bijvoorbeeld normgroep mbo niveau 4. Het is niet mogelijk om n onvoldoende te halen. Je scoort binnen of buiten het gemiddelde. Maak je geen zorgen. De meeste mensen zijn nu eenmaal beter in t 1 en wat slechter in t ander. Er wordt n onderscheid gemaakt tussen t logisch redeneren en de schoolsevaardigheden. Succes, maak je niet druk om de tijd.
Ik heb zelf online een pakket gekocht met heel veel oefenvragen.

In mijn uitnodiging staat:

'Je ontvangt de uitslag de dag na het afleggen van het examen per e-mail van NOA-VU. In het rapport worden je prestaties
voor iedere subtoets weergegeven naast de minimaal gestelde eisen. Je leest er natuurlijk ook in of je geslaagd bent.'

Heb je nog betere tips om hoe voor te bereiden? Of waar op te letten? Ik wil het zo graag halen.
digibam schreef:
29-03-2019 21:28
Zoals Saigongirl zegt, zou je oefenopgaven hebben moeten krijgen. Zo niet, stuur mij even een pb, dan stuur ik je de link toe. Weet je met welk niveau je vergeleken gaat worden (MBO, HBO, WO)? Er zijn namelijk 2 versies, 1 voor MBO en 1 voor HBO/WO. Is je ook verteld of je alle onderdelen (subtests) krijgt of een paar?

Het is in ieder geval goed om van te voren even te oefenen, zodat je weet wat er van je verwacht wordt en dat helpt je wellicht ook bij de zenuwen.

Weet dat (met uitzondering van de accuratessetest die controleren heet, ik weet niet of je die krijgt), bij de NOA tests alleen het aantal goede antwoorden telt, je krijgt geen aftrek voor foute antwoorden. Vind je een vraag echt moeilijk, dan is het beter om daar niet al te lang op te blijven zitten turen, maar vul dan in ieder geval iets in en ga dan door naar de volgende opgave. Verder lopen de vragen op in moeilijkheidsgraad dus je zult merken dat het steeds wat lastiger wordt. Werk in een goed tempo door maar schrik niet als je niet alles af krijgt binnen de gestelde tijd, dat komt vaker voor.

Zorg dat je kladpapier en een pen bij de hand hebt en een rekenmachine. Elke (sub)test wordt voorafgegaan door oefenopgaven die niet op tijd gaan. Neem daar goed te tijd voor om ze door te nemen zodat je precies weet wat er van je wordt verwacht (die oefenopgaven kan je dus al van te voren ook oefenen door middel van de link die ik je kan sturen). De eigenlijke tests gaan wel op tijd en de testtijd varieert per onderdeel.

Waar ga je de tests maken, thuis of op een school of werkplek? Zorg in ieder geval dat je ongestoord kan werken, zet je telefoon uit en zorg dat je van te voren naar de wc bent geweest.

Mocht je nog specifieke vragen hebben, laat maar weten.
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg. Ik weet nu veel beter wat mij te wachten staat.
Ik ga de HBO-WO variant maken op school. Het gaat om een 21+ toets. Ik krijg alle 8 onderdelen en ik heb dus online een pakket met vragen gekocht. Ik merk inderdaad dat ik vaak in tijd nood kom.
Kladpapier en een pen krijg ik, een rekenenmachine mag ik helaas niet gebruiken. (?)

Ik ga je een pb sturen! Hoe meer oefenen hoe beter!
Is dit te vergelijken met een talentscan voor mbo? Heb deze as maandag namelijk en maak me hier nogaldruk om! Weet namelijk niet of ik hier nog op afgewezen kan worden namelijk. Heb het inschrijfformulier al wel ingevuld en ingeleverd!
Als het om de amn gaat is dit enigszins vergelijkbaar.
Toeffie, heb je geantwoord in PB. Heb verder nog even opgezocht wat het aantal vragen per test is en de testtijd zodat je een beetje een beeld hebt.

Rekenvaardigheid: 40 vragen - 8 minuten
Componenten: 25 vragen - 8 minuten
Woordrelaties: 50 vragen - 7 minuten
Cijferreeksen: 30 vragen - 20 minuten
Spiegelbeelden: 30 vragen - 8 minuten
Woordanalogieën: 35 vragen - 6 min.
Exclusie: 30 vragen - 7 min.
Controleren: 100 vragen - 4 minuten (dit is dus de enige test waarbij fouten (zwaar) worden aangerekend omdat dit een snelheid/nauwkeurigheidstest is).
@Cinderella. Hieronder heb ik aangegeven waaruit de talentscan bestaat.

Vanaf schooljaar 2018-2019 geldt dat als je aan de inschrijfeisen voldoet en je mee doet aan de intakeactiviteiten dat je niet afgewezen kan worden op scan, Het is dus wel van belang dat je aan de inschrijfeisen voldoet. Zie hier:
http://www.onderwijsconsument.nl/toelat ... t-student/

Maar check het gewoon ook even bij je MBO opleiding door er naar te vragen, is echt niet gek.

Waaruit bestaat de AMN Talentscan?
De AMN Talentscan meet de cognitieve capaciteiten, persoonlijkheid en competenties van de student.

De cognitieve capaciteit bestaat uit twee overkoepelende factoren: de leerintelligentie en logisch redeneren. Deze twee factoren worden gemeten aan de hand van vijf testonderdelen:

Numerieke aanleg
Verbale aanleg
Redeneervermogen
Evaluatievermogen
Ruimtelijk inzicht

Persoonlijkheid wordt gemeten aan de hand van vier testonderdelen:

Inzet
Werkhouding
Zelfredzaamheid
Altruïsme

Ten slotte worden de competenties van de student gemeten aan de hand van acht testonderdelen:

Leiden en beslissen
Ondersteunen en samenwerken
Interacteren, beïnvloeden, presenteren
Analyseren en interpreteren
Creëren en leren
Organiseren en uitvoeren
Aanpassen en aankunnen
Ondernemen en presteren

De student neemt de AMN Talentscan volledig digitaal af op een tijdstip dat goed uitkomt. De scan bestaat uit open vragen, invulvragen en meerkeuzevragen. Aan het begin van elk onderdeel staat een duidelijke uitleg over wat verwacht wordt. Bij sommige vragen is een tijdslimiet ingesteld en ook dat staat duidelijk aangegeven.

De resultaten van al deze testonderdelen komen samen in een overzichtelijke rapportage.

Hoe lang duurt de afname?

Het duurt maximaal twee uur om de AMN Talentscan af te nemen.
Ik heb vanmorgen te horen gekregen dat ik ben geslaagd! :yes:
Dat is fijn voor je meid, proficiat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven