Werk & Studie alle pijlers

nog geen contract al twee maand aan het werk

11-08-2010 17:13 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik werk nu al bijna 2 maanden bij een organisatie voor kinderopvang als invalkracht. Het werk bevalt me goed maar ik heb nog steeds geen contract getekend. Ik heb al eens gevraagd en de meneer waar ik mee sprak ze dat ze er wel mee bezig waren maar dat is inmiddels ook alweer 4 weken geleden. Wat moet ik hiervan denken en heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
Heb je al wel salaris ontvangen?
nee
Dan zou ik morgen direct weer contact opnemen met HRM en de salaris administratie.
ik heb wel geld teruggekregen voor de vog die ik aan moest vragen
ja maar ik wil niet zeurderig overkomen
quote:rose1 schreef op 11 augustus 2010 @ 17:17:

ja maar ik wil niet zeurderig overkomenDan doe je toch niets? Ook prima.
Yep, been there done that bij een hele grote bank. Gevolg dat ze mij uiteindelijk een contract voor onbepaalde tijd moesten geven omdat ook niet aangetoond kon worden dat er afspraken waren voor een contract bepaalde tijd (alles ging mondeling bij ons) en zij wel al die tijd mijn salaris hadden doorbetaald. Volgens mij is het wettelijk dat bij betaling van 3 maandsalarissen en geen contract, dat er geclaimd kan worden voor een dienstverband onbepaalde tijd.
Oh ok goed dat ik dat weet, dan wacht ik ook nog even af met erachteraan te gaan :P. Als ik tenminste binnenkort weleens salaris ontvang
Zou er als de donder achteraan gaan, dan maar een zeur. Je bent toch geen vrijwilliger....
quote:Pompiedoe schreef op 11 augustus 2010 @ 17:18:

Yep, been there done that bij een hele grote bank. Gevolg dat ze mij uiteindelijk een contract voor onbepaalde tijd moesten geven omdat ook niet aangetoond kon worden dat er afspraken waren voor een contract bepaalde tijd (alles ging mondeling bij ons) en zij wel al die tijd mijn salaris hadden doorbetaald. Volgens mij is het wettelijk dat bij betaling van 3 maandsalarissen en geen contract, dat er geclaimd kan worden voor een dienstverband onbepaalde tijd.

Dat werkt zo niet.

Ook een mondelinge overeenkomst is namelijk een overeenkomst. Na drie maanden ontstaat wel een rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst. Dat wil zoveel zeggen dat wordt aangenomen dat de gewerkte uren de overeengekomen uren zijn.
Nee daar heb je ook eigenlijk helemaal gelijk in.
Ja maar *vergeten erbij te vertellen*, de werkrelatie was daarna aardig bekoeld en zij hebben het mij behoorlijk moeilijk gemaakt (overplaatsing naar een kantoor dat mijlenver van mijn woonplaats was). Dus euh, sta wel even stil wat de gevolgen kunnen zijn en of je dat wel echt wilt.
Excuse-me? Wil niet zeurderig overkomen als je twee maanden ergens gewerkt hebt en nog geen loon ontvangen hebt?
quote:wuiles schreef op 11 augustus 2010 @ 17:21:

[...]

Dat werkt zo niet.

Ook een mondelinge overeenkomst is namelijk een overeenkomst. Na drie maanden ontstaat wel een rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst. Dat wil zoveel zeggen dat wordt aangenomen dat de gewerkte uren de overeengekomen uren zijn.Daarom kon ik ook aanspraak maken. Echter omdat niet bewezen kon worden dat er afspraken waren voor bepaalde tijd kwam ik in aanmerking voor onbepaalde tijd. Overigens was mondeling ook een onbepaalde tijd afgesproken.
Ok wuiles, ik snap het niet helemaal, (ik ben een leek op dit gebied) mijn uren zijn elke week weer anders, wordt er dan een gemiddelde als maatstaaf genomen?
quote:rodeketting schreef op 11 augustus 2010 @ 17:24:

Excuse-me? Wil niet zeurderig overkomen als je twee maanden ergens gewerkt hebt en nog geen loon ontvangen hebt?Ok dus jij was er al achteraan gegaan?
quote:Pompiedoe schreef op 11 augustus 2010 @ 17:24:

[...]

Daarom kon ik ook aanspraak maken. Echter omdat niet bewezen kon worden dat er afspraken waren voor bepaalde tijd kwam ik in aanmerking voor onbepaalde tijd. Overigens was mondeling ook een onbepaalde tijd afgesproken.Dat is natuurlijk mogelijk. Jouw persoonlijke ervaring kan echter niet tot standaard verheven worden.
Ze zullen blij met je zijn....gratis en vrijblijvend werken.....heerlijk!
Ja, dat vind ik echt.
quote:rose1 schreef op 11 augustus 2010 @ 17:24:

Ok wuiles, ik snap het niet helemaal, (ik ben een leek op dit gebied) mijn uren zijn elke week weer anders, wordt er dan een gemiddelde als maatstaaf genomen?

Ja.

Voor de rest van de contractduur zou je dan recht hebben op dat gemiddeld aantal uren. Behalve als expliciet is afgesproken in de CAO of de arbeidsovereenkomst dat je daar geen recht op hebt.
quote:rose1 schreef op 11 augustus 2010 @ 17:26:

[...]

Ok dus jij was er al achteraan gegaan?

Na 1 maand en 2 dagen was ik er al achteraan gegaan.

Heb jij geen lasten die betaald moeten worden??
Ja, dat vind ik echt.
Nou, als ze blij waren hadden ze me misschien al een contract opgestuurd...
Ik heb t geld (nog) niet echt nodig nee maar ja ik doe inderdaad ook geen vrijwilligerwswerk...
Al 2 maanden geen salaris is belachelijk.

Mocht de tent failliet gaan, dan neemt het UWV alleen de loonbetalingsverplichtingen over de afgelopen 3 maanden over. En mag jij gaan bewijzen dat je een arbeidsovereenkomst had, terwijl je niet eens loon ontvangen hebt. Dat wordt echt lastig.

Als de donder erachteraan, zou ik zeggen.

En o ja, bij te late salarisbetaling kun je aanspraak maken op wettelijke verhoging (maar zelf zou ik daar maar even van afzien i.v.m. het bekoelen van de arbeidsrelatie)...
Wat hebben jullie hier allemaal veel verstand van... ik ben net nieuw op de arbeidsmarkt en ik heb nog veel te leren als ik dit zo allemaal eens lees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven