Werk & Studie alle pijlers

Nog steeds geen vakantiegeld!

07-08-2010 16:08 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het volgende is er aan de hand.

Tot op heden heb ik mijn vakantiegeld nog steeds niet ontvangen, heb meerder malen mijn werkgever hier op aangesproken, en elke keer krijg ik te horen dat er geen geld is. Nog even geduld... blablabla

Wat kan ik doen/zeggen om hem mijn vakantiegeld te laten overmaken. Ik heb een rechtsbijstandverzekering, maar misschien weten jullie wel hoe ik hem kan aansporen. Ik wil tenslotte nog wel met hem door 1 deur kunnen.

Ik hoor graag jullie meningen.

Bedankt alvast!
Loyaal zijn aan je baas is prima maar je kunt ook te loyaal zijn hoor! Je hebt er immers gewoon recht op...stel een termijn voor jezelf en vertel je baas dat als hij niet binnen deze termijn betaald je genoodzaakt bent om wel andere stappen te ondernemen..dat doet hij/zij ook als jij besluit om niet op je werk te verschijnen toch?
Heb je gegronde redenen om aan te nemen dat er wel geld is? Of dat er wordt besteed aan onzinnige dingen?

Of ander wanbeleid?
We zijn inmiddels bijna 3 maanden verder.... Lijkt me niet normaal dat wanneer er vakantiegeld ingehouden wordt van je loon, dat je dit dan niet krijgt.

Staat er iets op papier dat je recht heb op vakantiegeld. Heb je een cao?
Natuurlijk heeft ze er recht op, maar het kan ook strategisch niet zo handig zijn om dat recht op te eisen.

Dan kan het plots zo maar voorkomen dat je salaris niet wordt betaald, niemand van de curator het pand meer in mag en ze geen tijd genoeg heeft om een nieuwe baan te vinden.

Dan heeft ze niet alleen geen vakantiegeld, maar ook geen salaris meer.
Ik heb in juni de boekhouder gesproken en hij vertelde dat het vakantiegeld was overboekt naar de rekening waar de salarissen van betaald worden, mijn werkgever heeft dat er snel van af gehaald en gebruikt voor verbouwing in de zaak.

Hij is nu ook op vakantie, dus dat kan er blijkbaar wel vanaf.
quote:pooky schreef op 07 augustus 2010 @ 16:19:

Natuurlijk heeft ze er recht op, maar het kan ook strategisch niet zo handig zijn om dat recht op te eisen.

Dan kan het plots zo maar voorkomen dat je salaris niet wordt betaald, niemand van de curator het pand meer in mag en ze geen tijd genoeg heeft om een nieuwe baan te vinden.

Dan heeft ze niet alleen geen vakantiegeld, maar ook geen salaris meer.Hier ben ik dus ook bang voor, al hoewel de zaak goed loopt. en er zijn plannen om uit te breiden.
quote:Kwinky schreef op 07 augustus 2010 @ 16:18:

We zijn inmiddels bijna 3 maanden verder.... Lijkt me niet normaal dat wanneer er vakantiegeld ingehouden wordt van je loon, dat je dit dan niet krijgt.

Staat er iets op papier dat je recht heb op vakantiegeld. Heb je een cao?Het staat in mijn contract! En heb het tot nu toe ook elk jaar gekregen.
Wat doen je collega's? Niet dat je daar alles van af moet laten hangen maar misschien zijn er meer met hetzelfde probleem en kan je samen naar de baas stappen?

Ben je lid van de vakbond? Dan zou ik die meteen bellen!
Als hij het geld heeft gebruikt voor een verbouwing, dan lijkt het me toch goed om stappen te ondernemen. Ik zou je werkgever na zijn vakantie hierop aanspreken (houd het zakelijk en correct). Mocht dit niet helpen zou ik verdere stappen ondernemen. Ben je lid van een vakbond of heb je een juridische bijstandverzekering voor werkgerelateerde zaken? Dan kun je daar een beroep op doen.

Ik ben net als Kaetje ook wel benieuwd of je nog ander collega's hebt die tegen hetzelfde aanlopen?!?
1. Het niet uitbetalen van salaris, vakantiegeld, etc., is vaak al het zoveelste signaal in een rij, maar voor werknemers vaak het eerste signaal dat ze opvalt. Signaal voor liquiditeitsproblemen, en dus voor naderend faillissement.

2. Het feit dat een zaak uitbreidingsplannen heeft zegt NIETS over de vraag of het goed gaat. Groei van een onderneming moet gefinancierd worden, omdat met de groei ook het benodigde werkkapitaal groeit. Als die financiering niet goed loopt, komen er liquiditeitsproblemen. Groei is VAAK de directe oorzaak van een faillissement!

Kortom, vakantiegeld is niet je hoofdprobleem, zo te lezen.
Rider, haar werkgever heeft haar vak.geld voor een verbouwing gebruikt. lijkt mij niet dat er sprake is van liquiditeitsproblemen.
Eens met Rider.
Volgens mij is het wettelijk verplicht om vakantiegeld uiterlijk in juni uit te betalen. Kan best zijn dat je baas je officieel nu ook nog rente over het bedrag moet betalen... Zou ik even uitzoeken en hem melden als dat klopt!
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
quote:Nina28 schreef op 07 augustus 2010 @ 16:45:

Rider, haar werkgever heeft haar vak.geld voor een verbouwing gebruikt. lijkt mij niet dat er sprake is van liquiditeitsproblemen.Lijkt mij juist wel. Als hij geen geldproblemen heeft, had hij toch niet het vakantiegeld van zijn werknemers hoeven te gebruiken???

Rider, haar werkgever heeft haar vak.geld voor een verbouwing gebruikt. lijkt mij niet dat er sprake is van liquiditeitsproblemen.Tuurlijk zijn er dan liquiditeitsproblemen. Dit heet met het ene potje het andere gat dichten. Dat gaat héél verkeerd lopen, dat kan je op je klompen aanvoelen. Ik zou als de bliksem rond gaan kijken naar een andere baan....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Collega´s hebben een ander contract, waarbij het vakantiegeld in het salaris is opgenomen. Het is een klein horecabedrijf vandaar.

Ik ben niet lid van een vakbond, maar heb wel een rechtsbijstandverzekering. Ik denk dat zodra hij terug is een termijn met hem ga afspreken, en daarbij vermelden dat mocht het bedrag niet binnen dat termijn op mijn rekening staat ik juridische stappen zal ondernemen.

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Rider, haar werkgever heeft haar vak.geld voor een verbouwing gebruikt. lijkt mij niet dat er sprake is van liquiditeitsproblemen.

Dat er liquiditeitsproblemen zijn staat al vast gezien het feit dat werkgever heeft verteld dat er geen geld is nu. De kans is groot dat de, ongetwijfeld al eerder bestelde, aannemer iets enthousiaster achter zijn geld aanziet dan TO en dat werkgever daarom heeft besloten dat deel van zijn verplichtingen dus wel na te komen.

Enfin, voor TO, meld je werkgever schriftelijk, per e-mail bijvoorbeeld, dat je verwacht dat je vakantiegeld binnen vijf werkdagen is overgemaakt op je bankrekening. Zoek tegelijkertijd een andere baan want dit belooft weinig goeds voor de toekomst. Als er na vijf werkdagen niets is overgemaakt wend je dan tot een jurist. Bewaar het e-mailtje dat je gaat sturen en zorg alvast dat eventuele persoonlijke eigendommen niet op de werkplek bewaard worden.
quote:rider schreef op 07 augustus 2010 @ 16:42:

Kortom, vakantiegeld is niet je hoofdprobleem, zo te lezen.Niet? Denk het wel. Ze heeft recht op haar geld.
.
.
quote:Merelin schreef op 07 augustus 2010 @ 16:56:

[...]

Niet? Denk het wel. Ze heeft recht op haar geld.De baan van TO staat op de tocht en dat is het hoofdprobleem. Niemand heeft gezegd dat zij geen recht op uitbetaling van het vakantiegeld zou hebben.
quote:Merelin schreef op 07 augustus 2010 @ 16:56:

[...]

Niet? Denk het wel. Ze heeft recht op haar geld.Ook recht op haar salaris, en als de zaken er voorstaan zoals ze er kennelijk voorstaan, zou de volgende stap weleens kunnen zijn: salarissen niet uitkeren. Dat is dan een nog groter probleem dan geen vakantiegeld krijgen.
.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven