Werk & Studie alle pijlers

Nu ruim 10 jaar later terugkijkend op studie

04-12-2009 19:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ruim 10 jaar later kijk ik terug op mijn studie.. althans MBO opleiding. En als ik nu met heel wat meer levenservaring in diezelfde schoolbanken had gezeten, dan had het me volgens mij véél makkelijker afgegaan.

Ik sta meer mijn mannetje, niet meer zo onzeker.

Ik zou meer rust kunnen vinden in het leren.

Ik snap nu beter hoe ik moet leren.

Ik onthoud het beter, omdat je dingen kan spiegelen op de realiteit. Ik snap dus de leerstof waar het daadwerkelijk om gaat.

Ik kan dingen beter verwoorden.

Maar vooral, ik weet nu dat je moet leren om in de samenleving een betere plaats te hebben, en dingen te begrijpen/kennis te hebben. Toen deed ik maar wat, ging met hakken over de sloot. Snapte niet dat ik met die leerstof ooit iets zou doen in het leven..

Tsja... ach..
Ik ben dit jaar weer begonnen met studeren, 13 jaar nadat ik de eerste keer ben afgestudeerd. En wat je zegt, het gaat me veel beter af.

Dus ik kan je aanraden: ga ook weer de schoolbanken in! Het is heerlijk om weer nieuwe dingen te leren en je hersenen aan het werk te zetten. En als je er dan ook nog wat mee kan in je werk en carrière is het helemaal mooi meegenomen.
Ja inderdaad!

Ik zou alleen niet weten wat ik zou moeten studeren... En of ik er daarna dan wat mee ga doen.

Maar lijkt wel of je toen met oogkleppen op liep, en nu alles helder realistisch kan bekijken..
ik ben ook voor om volwassenen meer mogelijkheden te bieden om nog eens een opleiding te doen (dus echt 1 jaar of meer, geen cursus van een paar bijeenkomsten).

Ik heb na de havo een paar studies half gedaan en ben later eindelijk gaan doen waar mijn hart wel lag. Ik was veel gemotiveerder dan eerst en ik weet ook zeker dat ik die opleiding op mijn 18de niet had moeten doen. Op dat moment was ik er niet rijp voor, nu wel.'

Ik vind het onbegrijpelijk dat jongeren al zo vroeg moeten iezen wat ze willen doen later. Onmogelijk toch om dat als puber al te weten (een paar uitzonderingen daargelaten)? Onderzoek heeft uitgewezen dat pubers vooral kiezen wat hun vrienden kiezen, tja.
Ik heb vroeger rechten gestudeerd omdat ik niets anders wist en dat ging me heel gemakkelijk af. Het bleek echter één grote vergissing te zijn, dus heb ik een aantal jaren geleden mijn diploma voor beheerder van een dierenasiel gehaald.

Ik moet echter zeggen dat het deze keer toch een stuk moeizamer ging hoor, al die feitjes stampen. Ik begin echt te merken dat mijn hersenpan ouder begint te worden . Bij mij geldt dus het omgekeerde.
Daarom begin ik nu maar eens eindelijk aan een serieuze studie. Morgen inschrijving regelen.
Sjonge, het heerst? Ik ga ook weer studeren!

Ik wil nu eens een echt vak leren. Ik kijk er echt naar uit om weer in de schoolbanken te zitten, samen met 18-jarige studenten.

Ik verwacht ook dat het studeren me een stuk makkelijker af zal gaan dan 10 jaar geleden. Niet in de minste plaats omdat ik sindsdien zoveel zelfverzekerder en assertiever geworden ben. Omdat ik meer weet kan ik kennis ook beter in een groter perspectief plaatsen. En ik weet waar ik voor ga: ik wil dat beroep leren. Daarom ook heel bewust HBO ipv WO. Algemene vaardigheden en mezelf ontplooien, dat heb ik wel gedaan. Nu nog die praktische vaardigheden.
quote:dippy schreef op 07 december 2009 @ 21:08:

Ik kijk er echt naar uit om weer in de schoolbanken te zitten, samen met 18-jarige studenten.

[...] Ik durfde vroeger nauwelijks iets te vragen op college. Dat is nu wel anders! Wat zullen die 18-jarigen blij zijn
quote:rider schreef op 08 december 2009 @ 10:24:

Wat zullen die 18-jarigen blij zijn

Hoe bedoel je dat? Omdat ik de vragen stel die zij niet durven stellen?

Of juist niet?
Of 'blij' met een betweterige oudere in de klas (hoe oud ben je?).

In de korte tijd dat ik mocht vertoeven met 18-minners, heb ik geen duidelijk beeld gekregen of ze blij danwel niet blij met waren. Beide denk ik, blij omdat aan opdrachten meer verdieping kon geven en sneller doorhad waar het om draaide (en dat en passant voor de rest van de klas vertaalde) en minder blij omdat ik inderdaad overal een uitgesproken mening over had en die niet onder stoelen of banken stak (tot wanhoop van de docent af en toe)
quote:Starshine schreef op 08 december 2009 @ 12:36:

Of 'blij' met een betweterige oudere in de klas (hoe oud ben je?).

Ik denk niet dat ik heel betweterig ben hoor. Ik zit daar ook om iets te leren, net als zij. Ik ben alleen minder verlegen om vragen te stellen als ik iets niet weet.

Ik voel me nog jong hoor!

Ik kan meestal wel goed met jongeren opschieten, dus ik maak me er niet zoveel zorgen over. Ik ga het wel zien.
Ik heb mijn 2e studie gevolgd toen ik eind 20 was en zat tussen studenten vanaf 17 jaar. Dat klikte prima, het was gezellig, het samenwerken verliep vlot en ik heb er een van mijn beste vriendinnen ontmoet.

Aankomend jaar ga ik in deeltijd studeren - OU. Dus er zullen dan meer mensen van 25+ Heb er ook erg veel zin in en zoals in de OP al staat, geldt ook voor mij dat ik nu beter kan leren.
quote:dippy schreef op 08 december 2009 @ 13:36:

[...]

Ik ben trouwens 35. Maar ik voel me nog jong hoor!

Dáár zullen de 18-jarigen blij mee zijn
quote:Starshine schreef op 04 december 2009 @ 19:36:

ik ben ook voor om volwassenen meer mogelijkheden te bieden om nog eens een opleiding te doen (dus echt 1 jaar of meer, geen cursus van een paar bijeenkomsten).

Ik heb na de havo een paar studies half gedaan en ben later eindelijk gaan doen waar mijn hart wel lag. Ik was veel gemotiveerder dan eerst en ik weet ook zeker dat ik die opleiding op mijn 18de niet had moeten doen. Op dat moment was ik er niet rijp voor, nu wel.'

Ik vind het onbegrijpelijk dat jongeren al zo vroeg moeten iezen wat ze willen doen later. Onmogelijk toch om dat als puber al te weten (een paar uitzonderingen daargelaten)? Onderzoek heeft uitgewezen dat pubers vooral kiezen wat hun vrienden kiezen, tja.

Bieden? Zulke mogelijkheden creëer je. Dat wordt je niet geboden. En zou ook niet moeten.

Wat suggereer je dan dat jongeren moeten doen? Heel algemeen opgeleid worden? Om te komen waar jij nu bent heb je al het voorgaande blijkbaar moeten doorleven. Net als de jongeren nu zullen moeten doorleven. Vaak ontdek je pas wat je wel wilt als je iets doet wat je niet wilt.
quote:nieuwsgierigmeisje schreef op 10 december 2009 @ 00:00:

[...]

Bieden? Zulke mogelijkheden creëer je. Dat wordt je niet geboden. En zou ook niet moeten.

Ja, je kan jezelf wijs maken dat je alles in de wereld naar je hand kan zetten en dat je niemand nodig hebt. De meeste mensen leren door vallen en opstaan wel dat dat een beetje onzin is.

Maar de mogelijkheden worden al ruimschoots geboden.
quote:nieuwsgierigmeisje schreef op 10 december 2009 @ 00:00:

[...]

Wat suggereer je dan dat jongeren moeten doen? Heel algemeen opgeleid worden? Om te komen waar jij nu bent heb je al het voorgaande blijkbaar moeten doorleven. Net als de jongeren nu zullen moeten doorleven. Vaak ontdek je pas wat je wel wilt als je iets doet wat je niet wilt.

Jongeren hoeven iet alleen algemeen opgeleid te worden. Ik merk alleen aan veel volwassenen dat ze nu hele andere interesses hebben dan toen en als ze over konden doen, iets anders zouden studeren.

Met mogelijkheden bieden, bedoel ik dat een studie volgen makkelijker moet worden gemaakt. Toen ik weer wilde studeren, had ik de keuze uit maar een handvol volwassenenopleidingen, ik kon kiezen tussen voltijd of deeltijd, bij deeltijd moest ik zelf een baan in het vakgebied van mijn studie zoeken voor 20 uur. Helaas wilde geen bedrijf mij hebben, ze gingen liever in zee met een 18-jarige.

Toen uit arremoede maar voltijd gedaan, maar dan wel tussen de jonkies, omdat de decaan beweerde dat er geen plek meer was op de volwassenen voltijdvariant (wel dus, duh). Omdat ik nog onder de 30 was, had ik nog wel recht op stufi, maar die 500 euro, was stukken minder dan het salaris dat ik gewend was.

Kinderopvang was bijna onmogelijk te regelen, daar kwam ik alleen voor in aanmerking als ik de studie volgde in het kader van een (re)integratieproject.

Kortom, ik voelde me aan alle kanten tegengewerkt. Dus dat bedoel ik dat de mogelijkheden wel eens wat beter mogen worden.
quote:rider schreef op 10 december 2009 @ 08:53:

[...]

Ja, je kan jezelf wijs maken dat je alles in de wereld naar je hand kan zetten en dat je niemand nodig hebt. De meeste mensen leren door vallen en opstaan wel dat dat een beetje onzin is.

Maar de mogelijkheden worden al ruimschoots geboden.Er zijn ook mensen die lezen dat als je het over 1 aspect (cariere) in het leven hebt dat opvatten alsof je het over alles hebt.
ik wil ook graag weer gaan studeren. ben midden twintig en ben wel een beetje huiverig om tussen de 18-jarigen terecht te komen..maar ik lees hier toch ook positieve ervaringen!
quote:Starshine schreef op 10 december 2009 @ 10:11:

[...]

Jongeren hoeven iet alleen algemeen opgeleid te worden. Ik merk alleen aan veel volwassenen dat ze nu hele andere interesses hebben dan toen en als ze over konden doen, iets anders zouden studeren.

Mijn punt was juist dat je toch vaak eerst bepaalde dingen moet hebben ervaren om daar achter te komen. In de VS bijv. schijnt de keuze veel later gemaakt te hoeven worden, maar de uiteindelijke keuze die mensen maken schijnt niet veel beter aan te sluiten dan hier in Nl.

Met mogelijkheden bieden, bedoel ik dat een studie volgen makkelijker moet worden gemaakt. Toen ik weer wilde studeren, had ik de keuze uit maar een handvol volwassenenopleidingen, ik kon kiezen tussen voltijd of deeltijd, bij deeltijd moest ik zelf een baan in het vakgebied van mijn studie zoeken voor 20 uur. Helaas wilde geen bedrijf mij hebben, ze gingen liever in zee met een 18-jarige.

Geen enkele??

Toen uit arremoede maar voltijd gedaan, maar dan wel tussen de jonkies, omdat de decaan beweerde dat er geen plek meer was op de volwassenen voltijdvariant (wel dus, duh). Omdat ik nog onder de 30 was, had ik nog wel recht op stufi, maar die 500 euro, was stukken minder dan het salaris dat ik gewend was.

Niemand heeft gezegd dat het geen geld zou kosten. Je moet er wat voor over hebben. Maar relatief zijn opleidingen toch hartstikke goed betaalbaar?

Kinderopvang was bijna onmogelijk te regelen, daar kwam ik alleen voor in aanmerking als ik de studie volgde in het kader van een (re)integratieproject.

Kinderopvang, als in de financiële kant ervan? Kan me niet voorstellen dat er geen gewone oppas te vinden is. Ook dat kost moeite, maar het kan wel.

Kortom, ik voelde me aan alle kanten tegengewerkt. Dus dat bedoel ik dat de mogelijkheden wel eens wat beter mogen worden.Kortom, de mogelijkheden zijn er volgens mij wel, alleen jemoet er wel wat (extra) moeite voor doen. En daar vind ik niks mis mee, daaruit blijkt juist hoe geambitieerd je bent.
quote:

Starshine schreef op 10 december 2009 @ 10:11:

[...]

Mijn punt was juist dat je toch vaak eerst bepaalde dingen moet hebben ervaren om daar achter te komen. In de VS bijv. schijnt de keuze veel later gemaakt te hoeven worden, maar de uiteindelijke keuze die mensen maken schijnt niet veel beter aan te sluiten dan hier in Nl.

Geen enkele??

Nee, geen enkele. Of nee, sommige wel, maar dan alleen tegen een stagevergoeding van 200 euro per maand

Niemand heeft gezegd dat het geen geld zou kosten. Je moet er wat voor over hebben. Maar relatief zijn opleidingen toch hartstikke goed betaalbaar?

Mwah, betaalbaar. Maar ik doel vooral op het inkomen dat ik nodig had om huis, vaste lasten, eten etc te betalen.

Kinderopvang, als in de financiële kant ervan? Kan me niet voorstellen dat er geen gewone oppas te vinden is. Ook dat kost moeite, maar het kan wel.

Ja de financiele kant. Volgens de regeltjes had ik alleen recht op een belastingteruggaaf als ik voldeed aan bovenstaande

Misschien ligt het bij jouw anders maar ik had echt geen 700 euro per maand om ook nog eens kinderopvang te betalen.

Kortom, ik voelde me aan alle kanten tegengewerkt. Dus dat bedoel ik dat de mogelijkheden wel eens wat beter mogen worden.

Kortom, de mogelijkheden zijn er volgens mij wel, alleen jemoet er wel wat (extra) moeite voor doen. En daar vind ik niks mis mee, daaruit blijkt juist hoe geambitieerd je bent.

Wat extra moeite? Mens, ik kreeg echt het idee dat men mij koste wat koste het leren onmogelijk wilde maken. Wb dat kinderopvangverhaal heeft een ambtenaar wel eens letterlijk tegen mij gezegd "dan stop je toch met je opleiding".

Maar goed, ik heb het allemaal afgerond. Ik verbaas me er nog wel steeds over dat het zo uitzonderlijk dat je op latere leeftijd weer gaat studeren, want bijna alles is ingericht op 21 -.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven