Werk & Studie alle pijlers

o uren contract

24-08-2011 02:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas word door noodzakelijke bezuinigingen, mijn contract niet verlengd. Ik ben totaal verrast, en zit nog in de verwerking. 2 weken geleden is mij dit verteld. 1november is mijn contract ( ik had nu recht op n vast contract) ten einde. Werkgever bood mij wel n 0 uren contract aan, met vooralsnog 16.5 uur werk,op 3 dagen, ik werkte 35 uur..Nu kreeg ik net n mail, of ik al n beslissing heb genomen over dat voorstel. vind t vrij grof, ik weet t net 2 weken, en over 2.5 maand loopt mijn contract af. ik ben er ziek van, wel gewoon aan t werk. En nu voel ik me ook nog opgejaagd..Iemand tips, adviezen?
Het is inderdaad nogal grof, maar je werkgever wil ook duidelijkheid neem ik aan.

Je hebt denk ik recht op ww omdat je contract niet wordt verlengd.

Ik zou er voor kiezen ( als de werksfeer dat nog toe laat?) voor die 16,5 uur ( heb je in elk geval nog iets) en dan de rest tijdelijk in de ww en als de donder kijken of je ergens anders een baan kan vinden.
Ik vind het nog vrij netjes. Je hebt twee weken bedenktijd gekregen. Ik heb het vaker veel erger meegemaakt. En je werkgever wil ook gewoon duidelijkheid. Ik zou er indd even achteraan gaan of je recht hebt op ww voor de overige uren.
Ik snap dat je geschrokken bent, maar je werkgever heeft je nu al verteld dat jouw contract geen vast contract met vaste uren wordt per November. Dat is echt heel erg op tijd en hardstikke netjes van je werkgever! Ze hadden jou dat ook pas op 31 oktober mogen vertellen.

Bovendien bieden ze je aan om je wel de uren te geven die ze je kunnen geven. Wederom, hardstikke netjes van je werkgever. En kennelijk zouden ze je graag houden als de omstandigheden dat hadden toegelaten.

Neem de uren aan en zeg er eerlijk bij dat je daar niet mee rond komt en dus graag meer uren zou willen zodra dat mogelijk is. Ondertussen kun je WW krijgen voor de uren die je verliest en op zoek naar een andere baan.
Natuurlijk is het schrikken en kut dat je dat vaste contract niet krijgt. Maar ook ik vind dat het echt heel op tijd is gemeld, namelijk ruim 2,5 maand van tevoren. Ik vind ook dat na 2 weken best voorzichtig gevraagd kan worden of je al een besluit genomen hebt, want het bedrijf moet ook duidelijkheid hebben om tijdig op de zaken te kunnen inspelen.

Als je graag bij dit bedrijf en in deze functie werkt, zou ik blijven als ik jou was. Je hebt inderdaad recht op WW over de uren die je verliest, al zal dat wel wat gedoe aan administratie geven omdat je wellicht niet alle weken evenveel uren zult gaan werken. Maar de kans is best groot dat je snel meer uren kunt krijgen als er bijvoorbeeld iemand ziek wordt of wat dan ook, jij bent dan per slot van rekening meteen bij de hand en zo laat je ook zien dat je loyaal bent en heel graag wilt blijven. Dat zijn pluspunten voor het verdere verloop, lijkt mij.

Als het toch allemaal niet zo opschiet, kun je intussen gewoon zoeken naar een andere baan.

xYella.
Heb je per november recht op een vast contract omdat je er dan 3 tijdelijke op hebt zitten? Of bedoel je recht op basis van toezegging?

Is het wettelijk waar je recht op hebt, is een 0-urencontract ook gewoon het vierde contract en dus vaste dienst. Daarbij; een toezegging van 16,5 uur per week is geen 0-urencontract. Dat behoort dan gewoon een contract te zijn voor 16,5 uur per week. Bij een 0-urencontract weet je je uren vaak niet vantevoren en werk je deze al zeker niet op vaste momenten in de week.

Ik zou een juridisch adviseur inschakelen.
quote:CL2 schreef op 24 augustus 2011 @ 09:53:

Heb je per november recht op een vast contract omdat je er dan 3 tijdelijke op hebt zitten? Of bedoel je recht op basis van toezegging?

Is het wettelijk waar je recht op hebt, is een 0-urencontract ook gewoon het vierde contract en dus vaste dienst. Daarbij; een toezegging van 16,5 uur per week is geen 0-urencontract. Dat behoort dan gewoon een contract te zijn voor 16,5 uur per week. Bij een 0-urencontract weet je je uren vaak niet vantevoren en werk je deze al zeker niet op vaste momenten in de week.

Ik zou een juridisch adviseur inschakelen.Dat wilde ik ook komen zeggen inderdaad. Na drie contracten is ieder contract een vast contract, tenzij er drie maanden tussen zaten, of er functiewisselingen bij waren.
De werksfeer is niet oke, heb net weer n mail gestuurd met t verzoek hier eerst over te praten. Verder is t in de horeca zo, dat t contract 5x verlengd mag worden...Ook wil ik natuurlijk eerst t contract lezen, voor ik n keuze maak..

Cl2, ja, dit dacht ik dus ook...daarom eerst maar t contract lezen, horeca bond om advies vragen, gesprek over de werksfeer, dan mijn keuze maken, bedankt.
Is een 0-uren contract in de meeste CAO's ook niet gewoon verboden?
dreamlogic..in de horeca cao is dit toegestaan..

maar idd er is mij, per mail, 3 dagen werk aangeboden, zelfs de dagen zijn benoemd, met 16.5 uur werk per week. Dit wekt bij mij toch n afspraak op, om die dagen te werken, dus n 16.5 uur contract...
quote:allesrose schreef op 24 augustus 2011 @ 12:50:

De werksfeer is niet oke, heb net weer n mail gestuurd met t verzoek hier eerst over te praten. Verder is t in de horeca zo, dat t contract 5x verlengd mag worden...Ook wil ik natuurlijk eerst t contract lezen, voor ik n keuze maak..

Cl2, ja, dit dacht ik dus ook...daarom eerst maar t contract lezen, horeca bond om advies vragen, gesprek over de werksfeer, dan mijn keuze maken, bedankt.Dat klopt inderdaad, is bij CAO geregeld. Jammer.
Met een 0 uren contract kunnen ze je oproepen wanneer er werk is. Is er geen werk, dan hoef je niet te komen en betalen ze geen salaris. Ook als je je ziek meldt, wordt je salaris niet doorbetaald.
Als je drie maanden hebt gewerkt ( die 16.5 uur), dan heb je recht op een vaste aanstelling voor die uren. (art.140 a+b) Zoek maar eens op en je zal zien
quote:wifra98 schreef op 24 augustus 2011 @ 21:10:

Als je drie maanden hebt gewerkt ( die 16.5 uur), dan heb je recht op een vaste aanstelling voor die uren. (art.140 a+b) Zoek maar eens op en je zal zienWaar staat dat?? Rechtsvermoeden na 3 maanden ken ik wel maar dit zegt me niets.
Idd Wifra98, daar ben ik ook achtergekomen..bij ons werken ong.20 mensen met 0 uren..2 daarvan werken al zeker 2 jr met dezelfde aantal uren, op dezelfde dagen..er word niet verteld wat hun rechten en plichten nu zijn...Ik ben daar nu van op de hoogte..en werkgever ook natuurlijk.

...
Bovendien mag je bij een 0-urencontract maar een half jaar niet werken = niet betalen hanteren, daarna is je werkgever verplicht je het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden te betalen. Bovendien moet je per oproep tenminste 3 uur betaald krijgen, ookal werk je maar 2 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven