Werk & Studie alle pijlers

omgaan met irritaties op het werk

15-12-2009 10:10 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn werk heb ik te maken met verschillende opdrachtgevers en het komt wel eens voor (bv als ik een fout maak) dat opdrachtgevers mij geirriteerd toespreken. Ik merk dat ik dan zelf heel erg geergerd raak. Ik vind het prima om feedback te krijgen, ook als die negatief is, en kan inhoudelijk daar ook alle begrip voor opbrengen. Maar die toon...ik baal ervan als ik merk dat de toon denigrerend of heel geirriteerd is.

Nu ga ik daar niet op in, omdat ik beleefd wil zijn (zeker naar een opdrachtgever). Maar het voelt niet lekker, omdat ik me dan achteraf zo'n sulletje voel die zich af laat blaffen.

Kan ik hier iets nets over zeggen voortaan? Hoe doen jullie dat in je werk? Vind je het professioneel om niet in te gaan op de toon en alleen maar op de inhoud, of benoemen jullie dat juist wel?
Ik vind je probleem heel herkenbaar, maar ik ben ook van mening dat dit vooral een "vrouwenprobleem" is. Van nature zijn veel vrouwen erg onzeker en zij vatten daardoor zaken vaak veel persoonlijker op (ik vorm daar zelf overigens geen uitzondering op). Maar kun jij je ook voorstellen dat een man dit topic zou openen? Ik niet! Een man denkt waarschijnlijk "tsja, daar zou ik ook chagrijnig van worden" en denkt er vervolgens geen seconde meer overna.

Als ik het gevoel heb dat ik respectloos wordt behandeld, dan vraag ik mij altijd af wat het over mij zegt en wat het over de ander zegt. Eventuele terechte kritiek neem ik ter harte, de toon leg ik naast mij neer want dat is het gedrag van de ander en zegt dus meer over de ander dan over mij. Mocht het bij dezelfde persoon vaker voorkomen, dan zeg ik er wel wat van. Maar op een assertieve manier (dus vanuit mezelf: het valt me op dat... en daar voel ik me ongemakkelijk bij... ) en op een goed moment. Bijvoorbeeld als je in ontspannen sfeer zomaar een praatje maakt, op een rustig moment even binnenlopen of tijdens een werkoverleg als er ruimte is voor dergelijke bespreekpunten,
L&L, zo moeilijk is het niet hoor, want je weet het echt dondersgoed van jezelf wanneer iets echt s en wanneer je je aanstelt. Je moet het alleen aan jezelf durven toegeven.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
@nummerzoveel: je hebt gelijk, ik geloof ook dat dit meer bij vrouwen voorkomt dan bij mannen. Ik vind het wel mooi wat je zegt, dat de je toon waarop iets gezegd wordt naast je neerlegt omdat dat meer over de ander zegt dan over jezelf. Ik merk dat daar mijn pijnpunt zit, dat ik dus denk: 'blijkbaar ben ik zo'n sukkel dat mensen denken dat ze mij op die toon aan kunnen spreken' , daarom word ik er dus ook van binnen zo kwaad om.

@HPL: ik weet idd van mezelf dondersgoed wanneer iets harder binnenkomt dan nodig omdat ik ergens gevoelig voor ben, maar dat neemt niet weg dat ik de toon onbeschoft vind en serieus de vraag heb of ik daar iets van kan zeggen of dat dat onprofessioneel is (dus los van dat het mij misschien meer raakt dan iemand met veel zelfvertrouwen blijf ik het persoonlijk 'not done' vinden en vroeg ik me af hoe je hier assertief, maar niet zeikerig tegen op kunt treden).

@wuiles: meen je jouw opmerking of bedoelde je het wat ironisch? Want ik voel me echt geen beter mens dan de opdrachtgevers die ik spreek, maar alleen op het aspect elkaar respectvol bejegenen vind ik van mezelf dat ik dat beter doe.
quote:levenenlatenleven schreef op 16 december 2009 @ 09:49:

@wuiles: meen je jouw opmerking of bedoelde je het wat ironisch? Want ik voel me echt geen beter mens dan de opdrachtgevers die ik spreek, maar alleen op het aspect elkaar respectvol bejegenen vind ik van mezelf dat ik dat beter doe.Dat zei ik. Je vind dat je het beter aanpakt dan je opdrachtgevers. Van mij mag het maar dat lijkt me geen constructieve manier om naar je probleem te kijken.
@wuiles: wil je dat toelichten? Bedoel je misschien dat ik hun manier van reageren niet kan veranderen, alleen die van mezelf?
quote:levenenlatenleven schreef op 16 december 2009 @ 19:38:

@wuiles: wil je dat toelichten? Bedoel je misschien dat ik hun manier van reageren niet kan veranderen, alleen die van mezelf?Als het niet op jouw, moreel verantwoorde, manier gebeurt dan is het kennelijk een verkeerde manier en wordt dat door jou geïnterpreteerd als ongeduldig, respectloos etcetera. Het lijkt mij zinvoller om te proberen je iets meer te verdiepen in de persoon die een klacht uit en je daarnaast te onthouden van bovenstaande kwalificaties. Jij ervaart bepaald gedrag misschien als respectloos, dat wil echter niet zeggen dat het zo bedoeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven