Werk & Studie alle pijlers

Onbetaald verlof

22-08-2011 22:45 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met (of verstand van) het opnemen van onbetaald verlof voor een langere periode?

Wat komt er, behalve het onderhandelen met de werkgever, allemaal in praktische zin bij kijken? Volstaat een spaarrekening van enkele maanden je gebruikelijke netto salaris, of krijg je te maken met allerlei bijkomende kosten? Gaat je ziektenkostenverzekering bijvoorbeeld enorm omhoog, en allerlei belastingen of andere financiële addertjes?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Houd rekening met de werkgeversverzekeringen en je pensioenpremie die je zelf dient te betalen. Je ontvangt dus maandelijks of aan het einde van je verlof een negatieve salarisstrook.
Ja, zoiets vermoedde ik al. Je moet dus sowieso eigenlijk rekenen op je bruto salaris aan spaargeld (ipv netto). Zou dat een aardige maatstaf zijn? En wat moet je dan zoal regelen, kan je bijvoorbeeld (met bijbetaling van het werkgeversdeel) gewoon in de ziektekostenverzekering blijven? Heb jij er zelf ervaring mee Josephine?

Of zijn hier nog anderen die bijvoorbeeld een lange reis hebben gemaakt of een sabbatical hebben opgenomen?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dik een jaar er tussenuit geweest en om die reden ontslag genomen. Geen pensioenpremie doorbetaald en ook geen AOW-premie, maar ik heb me destijds ook niet uit laten schrijven omdat ik hier nog een huis had.

Ik lag niet zo wakker van een minder pensioen (of wat daar tegen die tijd nog van over was) 'later', maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

Wel uiteraard gewoon mijn ziektekostenverzekering aangehouden, kostte niks extra's: als je als huisvrouw/man of jongere-zonder-werk geen uitkering o.i.d. hebt hoef je ook niet opeens meer te betalen.

Volgens mij kan niemand je verplichten om je pensioenpremie door te betalen, maar is dat een keuze, ook bij een sabattical of onbetaald verlof.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dank je, Hima (ik vind jouw onderschrift trouwens super).

Goed om te lezen dat ziektenkostenpremie bij jou niet veranderde, maakt me inderdaad ook wel nieuwsgierig hoe huisvrouwen/mannen dat soort zaken eigenlijk regelen.

Geweldig motto heb je trouwens onder je berichten staan!
Onbetaald verlof kan gevolgen hebben voor de huurtoeslag, kinderopvang en zorgtoeslag, het is dus bij volledig onbetaald verlof wel belangrijk om je inkomenswijziging door te geven aan de belastingdienst.

Voor het doorbetalen van de pensioenpremie, kun je afhankelijk van het pensioenfonds en jouw werkgever, het pensioen laten doorlopen. Kies je hiervoor dan zal je zowel het werknemers- als het werkgeversdeel van de premie af moeten dragen.

Wie er opdraait voor de werknemersverzekeringen durf ik niet te zeggen, dit zou je na kunnen vragen bij de salarisadministratie van het bedrijf waar je werkzaam bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven