Werk & Studie alle pijlers

onderhandeling oude werkgever na aanbod nieuwe baan?

17-02-2019 12:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw account gemaakt om herkenning te voorkomen.

Ik ben nu een aantal jaren werkzaam bij mijn huidige werkgever, maar ben aan het rondkijken omdat ik in mijn huidige functie geen groei zie.
Ik heb nu een goed aanbod gekregen van een nieuwe potentiele werkgever.

Ik wil hierover in onderhandeling met mijn huidige werkgever, om te kijken of zij wellicht een andere functie hebben/kunnen creeren, maar ook over de datum van vertrek. Ik kan al mijn vakantiedagen opnemen en heel snel weg, of ik kan nog iets langer blijven.

Vinden jullie dit raadzaam? Wat zouden jullie mij adviseren?
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-02-2019 21:41
Mijn werkgever wil nog wel eens een salarisbod doen als cruciale werknemers een andere baan hebben gevonden. Sommige werkgevers onderhandelen dus wel nog.
Geld is zeker niet de issue. Ik ben blij dat ik dit topic geopend heb, het geeft nieuwe inzichten. Heel waardevol.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken geen gevallen waarbij de oude werkgever de werknemer nog heeft behouden. Een vriend van mij wilde ook weg bij zijn oude werkgever, had ook een nieuw aanbod al liggen en ineens kon er wel meer qua verantwoordelijkheden, beloning, functietitel... Hij heeft het nieuwe aanbod laten gaan, om uiteindelijk er achter te komen dat het allemaal loze beloften waren (op iets salaris erbij). Hij is toen alsnog een paar maanden later ingegaan op het nieuwe aanbod (dat stond, gelukkig voor hem, nog). Daar is hij net begonnen, dus geen idee hoe hij het nu heeft op zn nieuwe werk, maar wilde eigenlijk idd ook waarschuwen voor loze beloften. En: ook al komt de onderhandeling ineens wel op gang, is het eigenlijk niet al too little too late? Wat bind jou nu nog aan het bedrijf waardoor je de onderhandelingen wilt aangaan?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 21:52
Als werknemer zou ik daar dus ook nooit op ingaan. Als een werkgever mij dusdanig onderwaardeert dat ik om me heen besluit te kijken, dan maakt een “opeens kan het allemaal toch wel-aanbod” na het indienen van mijn ontslag me juist woest. Ik vind dat echt zo respectloos. Als je een werknemer waardeert, behandel en betaal die werknemer daar dan ook naar, en niet pas nadat je daar als werkgever min of meer toe gedwongen wordt.
Nu ga je ervan uit dat de werknemer onderbetaald en ondergewaardeerd wordt. Het kan natuurlijk ook andersom: dat de werkgever meer gaat betalen dan marktconform om iemand vast te houden. Dan kan je doen als werkgever, maar dan zou ik er wel een voorwaarde aan verbinden dat die werknemer zich verder gaat ontwikkelen zodat het salaris weer marktconform wordt.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
18-02-2019 12:36
Nu ga je ervan uit dat de werknemer onderbetaald en ondergewaardeerd wordt. Het kan natuurlijk ook andersom: dat de werkgever meer gaat betalen dan marktconform om iemand vast te houden. Dan kan je doen als werkgever, maar dan zou ik er wel een voorwaarde aan verbinden dat die werknemer zich verder gaat ontwikkelen zodat het salaris weer marktconform wordt.


Lijkt me dat je je als werkgever met zo'n constructie wel in een zwakke positie manoeuvreert; niet alleen tov. de werknemer in kwestie maar ook tov. andere werknemers.
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
18-02-2019 14:14
Lijkt me dat je je als werkgever met zo'n constructie wel in een zwakke positie manoeuvreert; niet alleen tov. de werknemer in kwestie maar ook tov. andere werknemers.
Klopt. Je creeert rechtsongelijkheid en dat kan flinke problemen opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
18-02-2019 12:36
Nu ga je ervan uit dat de werknemer onderbetaald en ondergewaardeerd wordt. Het kan natuurlijk ook andersom: dat de werkgever meer gaat betalen dan marktconform om iemand vast te houden. Dan kan je doen als werkgever, maar dan zou ik er wel een voorwaarde aan verbinden dat die werknemer zich verder gaat ontwikkelen zodat het salaris weer marktconform wordt.
Als de werkgever je graag wil behouden omdat deze potentie in je ziet, dan kan de werkgever daarover beginnen voordat je met een andere kans op proppen komt. Doet hij dat niet, dan is er m.i. sprake van onderwaardering. En let wel, we hebben het hier dus over een situatie waarin een werknemer zelf ook al eerder heeft aangegeven klaar te zijn voor “meer”.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook wel gezien bij een vorige werkgever. Collega's die inderdaad hadden gesolliciteerd en een concreet bod op zak hadden, die ineens wel verder kwamen in hun onderhandelingen. Ik vond het een teken van slechte stijl van die werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
18-02-2019 12:36
Nu ga je ervan uit dat de werknemer onderbetaald en ondergewaardeerd wordt. Het kan natuurlijk ook andersom: dat de werkgever meer gaat betalen dan marktconform om iemand vast te houden. Dan kan je doen als werkgever, maar dan zou ik er wel een voorwaarde aan verbinden dat die werknemer zich verder gaat ontwikkelen zodat het salaris weer marktconform wordt.
Ik heb me in de afgelopen jaren op allerlei vlakken ontwikkeld. Ik ben mijn.salaris meer dan waard en ben veel breder inzetbaar.
MonicaG schreef:
18-02-2019 14:14
Lijkt me dat je je als werkgever met zo'n constructie wel in een zwakke positie manoeuvreert; niet alleen tov. de werknemer in kwestie maar ook tov. andere werknemers.
Bij mij op werk verdienen mensen sowieso allemaal wat anders, ook al heb je dezelfde functie. Hangt er maar net vanaf hoe goed je onderhandeld hebt toen je werd aangenomen. En daarnaast vormt het vertrek van sommige werknemers een groter gemis dan anderen, dus zal sowieso niet iedereen een tegenbod krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven