Werk & Studie alle pijlers

Ongelukkig met baan - contract verlengen of weggaan?

23-03-2021 13:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik zit een beetje in een lastige situatie en ik zou graag advies van jullie willen :)
Ik heb een baan sinds juni 2020 in recruitment/sales en ik merk dat ik niet op mijn plek zit. Ik heb goede successen gehad, maar ik merk dat het werk me enorm veel stress geeft (targets en hoge verwachtingen, en ik vind het ook niet leuk om te doen). Los van een paar collega's waar ik een hele goede band mee heb is er eigenlijk niks wat ik leuk vindt aan deze baan. Het is een enorm competitieve omgeving en ik word constant gepusht om beter mijn best te doen. Ik merk dat het nu ten koste gaat van mijn mentale gezondheid.

Ik ben al aan het solliciteren alleen duurt het uiteraard even voordat je reacties etc krijgt. Heb wel al een eerste gesprekje gehad bij een bedrijf.
Het liefste wil ik zo snel mogelijk bij mijn huidige werk weg maar ik heb dus nog niets nieuws. Ik werk er nu dus zo ongeveer 10 maanden, maar het staat in mijn opinie beter als je ergens een jaartje hebt gewerkt.
In mei wordt er beslist of mijn contract verlengd wordt of niet.

Mijn vraag nu is - zouden jullie het contract verlengen, zodat ik in ieder geval werk heb, of zouden jullie het niet verlengen en weggaan terwijl ik nog niks heb?

Thanks alvast! X
Een burn-out, zo ver moet je het niet laten komen. Trouwens, werkloos thuis zitten kan ook tot een burn-out leiden. Maar ik meen dat, 'tegen uw goesting iets doen' is goed voor de karaktervorming! :-D
Ik heb zelf ook tegen mijn zin jobs uitgevoerd, maar nooit de handdoek in de ring gegooid en voortijdig gestopt.
Dat heet een bore-out
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je nu een nieuw contract krijgt, hoe snel kan je weg bij iets anders?
Hoe lang zing je het financieel uit van je spaargeld?

Voor bepaalde jobs geven wij mensen die "maandag" kunnen starten ook wel eens voorrang (ook al zijn ze misschien maar de 2de of 3de beste kandidaat). In plaats van eerst nog 1 à 2 maand op iemand te moeten gaan wachten op de ideale kandidaat.

En wanneer zou je een nieuw contract - bij je huidige werkgever - ten laatste moeten tekenen?
Kan dat tot 1 of 2 dagen vooraf, of moet dat bijvoorbeeld al 3 weken voor 't oude verloopt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Werkgevers zitten over het algemeen helemaal niet op werknemers te wachten die niet op hun plek zitten. Hier wordt ook door iemand de bedrijfsarts genoemd. Absurd. Als je niet gelukkig bent met je werk, ga je weg en niet een werkgever belasten met ziek melden en kosten.
Als jij in het aanzeggesprek meldt dat je voelt dat je niet op je plek zit en om je heen kijkt, is de kans groot dat je niet verlengd wordt en kan je WW aanvragen. Het is alleen best een lastige tijd om te solliciteren, zeker met de zomer voor de deur. Belast iig je werkgever niet met ziekmeldingen omdat je niet geschikt bent voor deze functie.
Als je in een branche zit waar je veel baankans hebt en je hebt een goeie buffer waarmee je voorlopig je vaste lasten kan betalen zou ik weggaan. Ik weet hoe het is om een baan te hebben die de energie uit je zuigt. Tja, het is niet de veiligste keuze, maar ik moest daar gewoon weg.
Maar nogmaals, zorg dat je je het kan veroorloven. Zo niet, gewoon keihard gaan solliciteren, desnoods iets onder je niveau.
Ik zou sowieso gaan voor contractverlenging. Dat verzekert je nu voor een inkomen. Maar ga wel het gesprek aan mbt een opzegtermijn. Als men jou wilt behouden, zullen ze dat, waarschijnlijk met tegenzin in jouw geval, wel doen. Zo niet is dat ook duidelijk. Ga je er anders in verdiepen in jouw sector en bedrijf. Raadpleeg een HR-manager, als die er is, anders een ander persoon in het management die daar over gaat.

Maar ga dan wel heel gericht actief op zoek naar iets anders. En neem desnoods iets aan wat je wel leuk vindt, maar misschien niet helemaal bij je past. Als het je maar geen stress oplevert die je nu ervaart. (het moet wel financieel haalbaar zijn.
Als je in een burn-out terecht komt, heeft niemand niks aan je...
Als je de financiële ruimte hebt om het even zonder werk uit te zingen én je vindt het inderdaad zo verschrikkelijk daar zou ik niet schromen om je contract op het einde te laten lopen.

Solliciteren ben je nu al.

Ik zit in dezelfde situatie, merk dat mijn energie weg aan het slurpen is bij mijn huidige baan.

Werkgelegenheid in mijn soort werk is niet aan te slepen, dus ben vrolijk rond aan het kijken.

Op zich is niet altijd even slim om je oude schoenen weg te gooien voordat je nieuwe hebt. Maar als jouw baan je (mentale) gezondheid kost, ga zo snel mogelijk weg.
Erg bedankt voor alle adviezen!
Gelukkig ben ik in de positie dat ik een ruime financiele buffer heb dus wel even zonder inkomen kan rondkomen.
Ben het er mee eens dat je inderdaad beter nog even de tijd kunt uitzitten, maar het vreet enorm veel energie en dat is wat me tegenstaat.. aan de andere kant is het ook goed voor je om je ergens overheen te zetten en het wat positiever te bekijken.

Ik heb nu ook een tweede gesprek met een bedrijf gepland. De functie is iets onder mijn niveau maar het bedrijf is een grote naam waar ook wellicht in de toekomst doorgroeimogelijkheden zijn of kansen om op een andere afdeling aan de slag te gaan.

Ben benieuwd of dit iets wordt!
Als uw contract niet verlengd wordt, heeft u gewoon recht op WW (als u voldoende lang gewerkt heeft. Het wordt al snel bijstand).

Wij weten niet hoe vervelend uw werk is, wat uw kans op ander werk is, en wat uw opzegtermijn is als uw contract verlengd wordt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
hannahwz schreef:
24-03-2021 10:42
Erg bedankt voor alle adviezen!
Gelukkig ben ik in de positie dat ik een ruime financiele buffer heb dus wel even zonder inkomen kan rondkomen.
Ben het er mee eens dat je inderdaad beter nog even de tijd kunt uitzitten, maar het vreet enorm veel energie en dat is wat me tegenstaat.. aan de andere kant is het ook goed voor je om je ergens overheen te zetten en het wat positiever te bekijken.

Ik heb nu ook een tweede gesprek met een bedrijf gepland. De functie is iets onder mijn niveau maar het bedrijf is een grote naam waar ook wellicht in de toekomst doorgroeimogelijkheden zijn of kansen om op een andere afdeling aan de slag te gaan.

Ben benieuwd of dit iets wordt!

Heel veel succes!

Als je aangenomen wordt, Hennie dan nog verlof staan om eventueel eerder te beginnen dan 1 juni?
docotrandus schreef:
24-03-2021 10:51
Als uw contract niet verlengd wordt, heeft u gewoon recht op WW (als u voldoende lang gewerkt heeft. Het wordt al snel bijstand).

Wij weten niet hoe vervelend uw werk is, wat uw kans op ander werk is, en wat uw opzegtermijn is als uw contract verlengd wordt.
Wanneer je zelf een verlening weigert, dan ben je verwijtbaar werkloos.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven