Werk & Studie alle pijlers

Online solliciteren via "voorgedrukt" formulier

12-01-2010 11:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Even een vraagje!

Steeds vaker is het mogelijk om online te solliciteren. Dan bedoel ik de "voorgedrukte" formulieren, waar je je naam, email en eventueel andere gegevens kan invullen. Verder is er dan vaak een vakje waar je je motivatie kan noteren.

Ik vraag me af wat bedrijven nu graag willen zien in dat vakje: wat je normaal geschreven in je sollicitatiebrief zou schrijven of juist een korte, bondige motivatie.

Ik wil nu graag reageren op een vacature met zo'n "voorgedrukt" formulier en dit biedt alleen de mogelijkheid om achter elkaar door te typen, witregels ed kunnen dus niet. Dan zou je toch zeggen dat men liever een korte motivatie heeft.

Wat zijn jullie tips en ervaringen?
Mijn ervaring is dat er vaak niet eens gereageerd word op reacties afkomstig via zo'n formulier.

Echt waardeloos vind ik het dus. Ik heb zo'n vijf keer zo'n formulier ingevuld, was qua ervaring, opleiding en profiel een geschikte kandidaat. Krijg je niet eens een reactie!

Zelfs niet eens een ontvangstbevestiging.

Ik vul dus geen sollicitatie webformulieren meer in.
Eens met Serafina. Heb dezelfde ervaring helaas.
Oh dat is een slechte zaak Serafina!

Ik heb laatst zo'n formulier ingevuld via Tempo-Team en kreeg daar een hele nette reactie op. Wel een afwijzing helaas, maar stond zelfs in waarom ze me hadden afgewezen.
Ik zou zeggen: een korte, bondige motivatie. Het lijkt mij dat bedrijven via zo'n formulier werken, omdat ze geen zin of tijd hebben om veel brieven te lezen en dus ook niet wachten op lange verhalen in dat hokje.
Ik solliciteer ook wel eens via zo'n formulier en dan kopieer ik niet mijn sollicitatiebrief erin, maar haal er wel delen uit. Even voorstellen, wat ik doe/kan en waarom ik daar wil werken.

Mijn ervaringen zijn wel positief.
Waardeloos systeem en ook voor de werkgever niet al te best imo. Je krijgt betere kandidaten als je kiest uit een traditionele brief + cv.
Ik heb zelf op een W&S-afdeling gewerkt waar met zulke formulieren werd gewerkt en sollicitanten kregen wel degelijk een reactie. Vooral grote bedrijven gebruiken dit soort formulieren, omdat dan de informatie die je invult, direct in het kandidatensysteem terechtkomt. Losse mailtjes werken dan niet, omdat er misschien wel tientallen mensen per dag solliciteren en dat totaal niet overzichtelijk is. Je cv kun je als het goed is meesturen.

Mijn ervaring is dat een korte, maar duidelijke motivatie goed is, maar dat je het ook als gewone sollicitatiebrief kunt versturen. Zolang er maar in staat waarom je de baan wilt en waarom je geschikt bent voor de functie, is dat om het even.

Als je het lastig vindt om heel kort in zo'n vakje je motivatie aan te geven, kun je ook een brief typen in hetzelfde (Word)document als waarin je je cv hebt staan en dat meesturen met de sollicitatie.
Mijn CV kan ik inderdaad meesturen als bijlage.

Goede tip om brief en CV in één bestand te sturen! Maar ik ga voor een korte, bondige motivatie want dat is toch denk ik de bedoeling. Het gaat bovendien meer om een "klusje" dan een fulltime baan, dus dat past er dan denk ik ook beter bij.

Fijn dat er ook positieve ervaringen zijn.
Ik ben benieuwd eigenlijk, heb in het vakje motivatie gewoon mijn sollicitatiebrief gekopieerd...

(geheel offtopic @flip, wij hebben sinds zaterdag een wii en bij de spelletjes ben ik elke keer toadette. Als ik jou avatar zie denk ik de hele tijd "toadette's the winner!" )
Haha, welk spel hebben jullie dan met Toadette? Mijn dochter is helemaal gek van Toad, maar ik vind Toadette eigenlijk leuker. Helaas zit ze niet in de spellen die wij hebben.

En weer on topic: Amber, veel succes met je sollicitatie!

Ik heb trouwens laatst ook gesolliciteerd via zo'n formulier en beide keren kreeg ik de dag erna al een reactie.
quote:ingmagh schreef op 12 januari 2010 @ 11:42:

Ik ben benieuwd eigenlijk, heb in het vakje motivatie gewoon mijn sollicitatiebrief gekopieerd...

Dat kan ook inderdaad zie ik nu. De witregels worden dan ook meegekopieerd. Hmm nu ga ik twijfelen wat ik het beste kan doen. Aan de andere kant, als een bedrijf zo'n vakje bedenkt waar je in principe aan tekstopmaak niks mee kunt... dan moeten ze het toch ook niet vreemd vinden een blok tekst te krijgen!
Dank je Flip!
flip, wij hebben mario party 8.

ik zie nu trouwens dat ik van 1 sollicitatieformulier alleen een automatische bevestiging heb gehad en daarna nog niks (is pas 6 dagen geleden) en dat ik van een andere (zondag verstuurd) nog niks. Ik wacht het nog even af...
Nou, sollicitatie verstuurd en binnen 5 minuten reactie. Geen ontvangstbevestiging, nee een afwijzing!

Ze vinden dat ik te ver weg woon. Maar als ik dat zelf zou vinden zou ik toch niet solliciteren! Heb een vriendelijke mail teruggestuurd dat ik mij bewust ben van de reisafstand en dat dit voor mij geen probleem is. En of ze mijn sollicitatie toch kunnen meenemen in de procedure.
nouja zeg! Alsof zij 's ochtends om half 6 hun bed uit moeten om op tijd te zijn. Wat raar om je daar op af te wijzen (of je moet verloskundige of eerste hulp arts willen worden ofzo...)
Ja ik vind het ook raar. Inmiddels ook reactie terug: dat de vacature is ingevuld door iemand uit de regio. Ik dacht eerst dat dat een smoes was, maar de vacature is inderdaad van de site af. Volgende keer beter!

Maargoed, weer on-topic: kreeg dus wel een snelle reactie
Ik werk ook bij een bedrijf op de afdeling W&S en wij werken ook met deze sollicitatieformulieren. Iedereen krijgt toch echt na invulling een ontvangstbevestiging toegestuurd. Aangezien ik degene ben die elke dag alle solliciaties verwerk ben ik er altijd blij mee wanneer iemand een korte krachtige motivatie heeft met een goed cv. Als je zoveel brieven op een dag moet verwerken ben je blij dat je niet steeds die ellelange trellel hoeft te lezen van: ik ben geknipt voor deze baan, of ik heb echt heel veel met oude mensen, het lijkt me leuk om bij jullie te werken etc etc.

Ook wij wijzen mensen wel eens af omdat ze te ver weg wonen. Nu werk ik dus in de zorg en vaak is het wel erg vreemd indien er iemand uit Tilburg solliciteert op een baan in de verpleging in Breda. In Tilburg zijn tal van mogelijkheden om te werken in de zorg en dan is het uiterst vreemd dat iemand toch in Breda wil gaan werken. Zeker met onregelmatige diensten kies je er toch niet voor om expres nog eens 3 kwartier te moeten rijden? Wij hebben het idee dat dat op den duur snel gaat vervelen.
@brob

Wat een rare reden, mensen afwijzen omdat ze dichterbij hun woonplaats ook aan de slag zouden kunnen! Misschien heeft iemand een verhuizing gepland staan? Woont de partner precies net zover de andere kant op en zoeken ze werk in het midden? Of kiest men er bewust voor om niet in de eigen omgeving te werken om werk en prive gescheiden te houden?

Ik persoonlijk vind het altijd erg prettig als ik wat reistijd heb zitten tussen werk en thuis. Dat geeft me de gelegenheid om aan het begin van de dag om te schakelen van prive naar werk en aan het eind van de dag om de dag van me af te zetten en weer terug te schakelen naar prive.
nummerzoveel daar heb je ook wel weer gelijk in hoor maar ervaring leert dat de mensen het op den duur toch redelijk beu gaan worden om steeds lang te moeten reizen. Zeker wanneer dit niet echt noodzakelijk is. Indien iemand verhuisplannen heeft dan geven ze dit zelf wel aan in hun sollicitatie en wordt daar uiteraard zeker rekening mee gehouden. Prive en werk kun je toch wel gescheiden houden daar hoef je niet 40 km. voor verderop gaan te werken.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook wel eens een baan heb aangenomen die eigenlijk te ver weg was. En dat ging inderdaad mis. Door files en vertragingen werd de reistijd regelmatig nog langer en dat trok ik gewoon niet meer. Ik had vooraf onderschat hoe vaak je extra reistijd hebt, of hoe vervelend het is om nog te moeten reizen als je 's avonds doorgewerkt hebt.

Mijn voorganger was om die reden ook al weggegaan dus ik kan goed begrijpen dat mijn toenmalige werkgever een opvolger voor mij zocht die in de buurt woonde. In theorie is het hun probleem niet als een kandidaat ver weg woont, in de praktijk is het heel vervelend als je medewerkers steeds opstappen tegen de tijd dat ze net goed zijn ingewerkt.
Als het voor een fulltime baan gaat die ver weg is, tja dan kan ik me het voorstellen dat ze me daarom afwijzen. Maar de functie waar ik op solliciteerde betrof eentje van tijdelijke duur (een aantal keer een voorlichting geven) dus dat is dan te overzien.
Ik heb eens online gesolliciteerd en specifiek in het profiel aangeklikt dat ik niet zichtbaar wilde zijn voor iedereen van andere afdelingen. Krijg ik een standaard afwijzing terug met de troostende mededeling dat m'n gegevens worden doorgegeven naar andere afdelingen.
Nou dan weet je ook hoe goed ze je sollicitatie hebben gelezen

Maar snap ook wel weer met de stapels brieven die binnenkomen dat zoiets er bij in schiet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven