onnozelet
maandag 26 oktober 2009 om 13:20
Hoi Dames.
Ben niet nieuw hier,maar omdat ik wat prive gegevens wil plaatsen even een ander account aangemaakt.
wat betreft de belasting ben ik heel onnozel,snap er daadwerkelijk helemaal niks van en hoop dat jullie me kunnen helpen.
het zit zo ik ben in loondienst en werk 40 uur 1680 bruto daarvan houd ik 1300 over.
daarnaast doe ik iets voor mezelf wat mij ongeveer 1400 euro per maand opleverd.
hetgeen wat ik ernaast doe wordt gezien als freelance denk ik.
maar daar wordt dus geen belasting over betaald.
op mijn rekening heb ik dan zo ongeveer 2700 per maand.
1 deel waar belasting over betaald is andere deel niet.
daarnaast ontvang ik zorgtoeslag (wat ik denk ik nu ik voor mezelf bezig ben niet meer hoor te krijgen.)
nu is mijn vraag:mag ik zoveel verdienen naast mijn 'gewone'baan.
zo niet hoe geef ik dit dan door bij de belasting en hoeveel zullen ze daar dan afhalen.
grrrrr ik weet het ben dom maar zou heel graag hulp willen
Ben niet nieuw hier,maar omdat ik wat prive gegevens wil plaatsen even een ander account aangemaakt.
wat betreft de belasting ben ik heel onnozel,snap er daadwerkelijk helemaal niks van en hoop dat jullie me kunnen helpen.
het zit zo ik ben in loondienst en werk 40 uur 1680 bruto daarvan houd ik 1300 over.
daarnaast doe ik iets voor mezelf wat mij ongeveer 1400 euro per maand opleverd.
daarnaast ontvang ik zorgtoeslag (wat ik denk ik nu ik voor mezelf bezig ben niet meer hoor te krijgen.)
nu is mijn vraag:mag ik zoveel verdienen naast mijn 'gewone'baan.
zo niet hoe geef ik dit dan door bij de belasting en hoeveel zullen ze daar dan afhalen.
grrrrr ik weet het ben dom maar zou heel graag hulp willen
maandag 26 oktober 2009 om 13:24
maandag 26 oktober 2009 om 13:27
quote:zusenzo schreef op 26 oktober 2009 @ 13:24:
Jij mag zoveel verdienen als jij zelf wilt, zolang je maar geen aanspraak maakt op bv de toeslagen , netjes aan het einde van het jaar opgeven en dan krijg je vanzelf de rekening daarvan, op basis daarvan, kijken ze dan nog of je evt, recht heb op beplaade toeslagen.
Beantwoord?
dankjewel!
dus het beste is zorgtoeslag stopzetten en de helft van mijn inkomsten apart leggen en eind van jaar aangeven?
Jij mag zoveel verdienen als jij zelf wilt, zolang je maar geen aanspraak maakt op bv de toeslagen , netjes aan het einde van het jaar opgeven en dan krijg je vanzelf de rekening daarvan, op basis daarvan, kijken ze dan nog of je evt, recht heb op beplaade toeslagen.
Beantwoord?
dankjewel!
dus het beste is zorgtoeslag stopzetten en de helft van mijn inkomsten apart leggen en eind van jaar aangeven?
maandag 26 oktober 2009 om 13:29
Als je per maand 1400 aan inkomsten binnenhengelt door te freelancen, moet je btw heffen en afdragen. Bovendien moet je er aan het eind van het jaar inkomstenbelasting over betalen.
Zou als ik jou was even contact opnemen met de Belastingdienst om te informeren of je tweede inkomstenbron inderdaad wordt gezien als freelance/zelfstandige. Daarvoor gelden namelijk bepaalde voorwaarden. En administratief ook bepaalde verplichtingen.
Zou als ik jou was even contact opnemen met de Belastingdienst om te informeren of je tweede inkomstenbron inderdaad wordt gezien als freelance/zelfstandige. Daarvoor gelden namelijk bepaalde voorwaarden. En administratief ook bepaalde verplichtingen.
maandag 26 oktober 2009 om 13:30
maandag 26 oktober 2009 om 13:32
maandag 26 oktober 2009 om 13:32
Ik wens je heel veel succes met het stopzetten van je zorgtoeslag! Ik heb hier al 2 jaar geen recht meer op en heb al 6 keer aangegeven dat ik het stop wil zetten, maar ze blijven het iedere maand maar storten op mijn rekening om me aan het einde van het jaar weer een rekening te sturen dat ik alles mag terug betalen :s
Ik heb het opgegeven.. Ik stort nu iedere maand mijn zorgtoeslag op mijn spaarrekening zodat ik het al apart heb voordat de rekening komt.. en dan krijg ik er ook nog een beetje rente over
Ik heb het opgegeven.. Ik stort nu iedere maand mijn zorgtoeslag op mijn spaarrekening zodat ik het al apart heb voordat de rekening komt.. en dan krijg ik er ook nog een beetje rente over
maandag 26 oktober 2009 om 13:34
maandag 26 oktober 2009 om 13:46
quote:aapje321 schreef op 26 oktober 2009 @ 13:20:
Aapje, je zegt 'iets voor jezelf te doen' dat je 1400 per maand oplevert. En je denkt dat dat als freelance wordt gezien.
Heb je je laten registreren als freelancer uberhaupt? Is dit niet gewoon zwart?
In dat geval begeef je je namelijk op zeer glad ijs richting de belastingdienst, aangezien je met een netto inkomen van 2700,- per maand alleen al echt geen recht hebt op zorgtoeslag. Ook riskeer je een enorme boete wegens zwartwerken en en giga-aanslag met terugwerkende kracht.
Aapje, je zegt 'iets voor jezelf te doen' dat je 1400 per maand oplevert. En je denkt dat dat als freelance wordt gezien.
Heb je je laten registreren als freelancer uberhaupt? Is dit niet gewoon zwart?
In dat geval begeef je je namelijk op zeer glad ijs richting de belastingdienst, aangezien je met een netto inkomen van 2700,- per maand alleen al echt geen recht hebt op zorgtoeslag. Ook riskeer je een enorme boete wegens zwartwerken en en giga-aanslag met terugwerkende kracht.

maandag 26 oktober 2009 om 13:52
Tia, het kan ook zo zijn dat de opdrachtgever (ik ga ervan uit dat het om één opdrachtgever gaat) het risico van een dienstverband niet wil aangaan en daarom voor deze 'freelance'-constructie kiest. Maareh, daar trapt de Belastingdienst uiteraard niet in. Als dit inderdaad het geval is, wordt na afloop van het boekjaar vastgesteld dat er toch sprake was van een dienstverband. De opdrachtgever moet dan alsnog premies afdragen en TO moet gewoon inkomstenbelasting betalen.
Aapje, ben jij echt freelancer? Sta je bij de KvK ingeschreven, heb je een btw-nummer en een VAR-verklaring en werk je voor meerdere opdrachtgevers?
Aapje, ben jij echt freelancer? Sta je bij de KvK ingeschreven, heb je een btw-nummer en een VAR-verklaring en werk je voor meerdere opdrachtgevers?

maandag 26 oktober 2009 om 13:55
maandag 26 oktober 2009 om 13:57
quote:Naski schreef op 26 oktober 2009 @ 13:54:
Je hoeft geen btw-nummer te hebben, volgens mij. Als je maar een VAR-verklaring hebt.Ken het precieze bedrag niet uit mijn hoofd, maar als je boven een bepaalde inkomensgrens zit, ben je btw-plichtig. Met 1400 euro per maand zit je daar in elk geval boven.
Je hoeft geen btw-nummer te hebben, volgens mij. Als je maar een VAR-verklaring hebt.Ken het precieze bedrag niet uit mijn hoofd, maar als je boven een bepaalde inkomensgrens zit, ben je btw-plichtig. Met 1400 euro per maand zit je daar in elk geval boven.
maandag 26 oktober 2009 om 13:59
ik zal even wat meer informatie geven snap dat het zo een beetje vissen is.
ik heb een eigen sms dienst (niet boos worden!!!)
de beheerder waarvan ik de chat huur werkt zelf wit en betaald wit uit.maar over dat bedrag zou ik dan wel belasting moeten betalen want dat is er dan nog niet afgegaan.
geen idee eigenlijk of ik dan zwart werk??
de beheerder waarvan ik de chat huur werkt zelf wit en betaald wit uit.maar over dat bedrag zou ik dan wel belasting moeten betalen want dat is er dan nog niet afgegaan.

maandag 26 oktober 2009 om 14:04

maandag 26 oktober 2009 om 14:08
quote:aapje321 schreef op 26 oktober 2009 @ 13:59:
als het goed is werk je niet zwart, als hij wit uitbetaalt. Maar jij moet wel nog inkomstenbelasting betalen, dat is ongeveer eenderde van je inkomen, grofweg gerekend. En dan nog je BTW (dat eerst, dan pas je inkomstenbelasting) en dat is 19% over het algemeen.
Wie zou er boos moeten worden om een sms dienst trouwens?
als het goed is werk je niet zwart, als hij wit uitbetaalt. Maar jij moet wel nog inkomstenbelasting betalen, dat is ongeveer eenderde van je inkomen, grofweg gerekend. En dan nog je BTW (dat eerst, dan pas je inkomstenbelasting) en dat is 19% over het algemeen.
Wie zou er boos moeten worden om een sms dienst trouwens?
maandag 26 oktober 2009 om 14:09
quote:Naski schreef op 26 oktober 2009 @ 14:04:
Als hij wit uitbetaalt, kan het inderdaad nog steeds zo zijn dat jij alsnog belasting moet afdragen. Want het kan een bruto-bedrag zijn. Zo was dat bij mij ten minste wel vorig jaar.
Ik verdiende 8000,00 freelance bij dat jaar en er ging bijna 4000,00 (!) aan belasting af.
ja klopt dit is een bruto bedrag.
en heb jij dat aan het eind van het jaar betaald of in april?
en hoe heb je dat opgegeven?
had je die 4000 al apart gelegd is een hoop geld
Als hij wit uitbetaalt, kan het inderdaad nog steeds zo zijn dat jij alsnog belasting moet afdragen. Want het kan een bruto-bedrag zijn. Zo was dat bij mij ten minste wel vorig jaar.
Ik verdiende 8000,00 freelance bij dat jaar en er ging bijna 4000,00 (!) aan belasting af.
ja klopt dit is een bruto bedrag.
en heb jij dat aan het eind van het jaar betaald of in april?
en hoe heb je dat opgegeven?
had je die 4000 al apart gelegd is een hoop geld