Werk & Studie alle pijlers

Ontslag-/beëindigingsvergoeding berekenen, wie helpt me?

16-07-2009 11:55 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!

Over een tijdje zal ik mijn huidige werkgever verlaten, dit is in goed overleg besloten. Ik heb recht op een beëindigingsvergoeding, wie helpt mij deze globaal uit te rekenen? Ik weet dat de formule AxBxC is en ook wel ongeveer hoe ik dan moet rekenen. Maar ik ben gewoon slecht in rekenen en twijfel aan de uitkomsten.

Dus als iemand zo vriendelijk zou willen zijn....

Mijn gegevens:

¤ 3.000 bruto per maand

8% vakantiegeld

5% eindejaarsuitkering (verder geen andere bonussen o.i.d)

Ik ben 33, werk hier sinds 2001, bij mijn vertrek gaat het om 8 dienstjaren

Alvast bedankt voor de hulp

groetjes,

Sonnine
quote:Pauline65 schreef op 16 juli 2009 @ 12:51:

Tegenwoordig kun je ook op de site van het UWV alle info vinden waar een beëindigingsovereenkomst aan moet voldoen; er staan zelfs modelovereenkomsten op.

Formeel bezwaar maken hoeft helemaal niet meer.

Oh? Ik kreeg te horen dat expliciet in de beëindigingsovereenkomst moest staan dat ik bezwaar heb gemaakt om zo het recht op ww te behouden.

Vaag hoor, je zou verwachten dat de P&O-er in huis dit weet.
Hou er rekening mee dat je belastbaar inkomen omhoog gaat (voor het geval je huur / zorgtoeslag ontvangt). Hierdoor heb ik zelf een gedeelte van mijn zorgtoeslag terug moeten betalen omdat mijn belastbaar inkomen fiks omhoog ging.
Van de site werk.nl:

Beëindigingsovereenkomst

Bij ontslag met wederzijds goedvinden leggen u en uw werkgever de afspraken over uw ontslag schriftelijk vast. Dit gebeurt in een beëindigingsovereenkomst. U ondertekent deze overeenkomst allebei.

Hoe ziet een beëindigingsovereenkomst eruit?

Hier vindt u een voorbeeld van hoe een beëindigingsovereenkomst eruit kan zien. U en uw werkgever kunnen dit model gebruiken om de afspraken vast te leggen. Het is belangrijk dat u de overeenkomst die uw werkgever u voorlegt goed doorleest voordat u uw handtekening zet. Ga na of uw gegevens kloppen en of de afspraken die u hebt gemaakt goed zijn vastgelegd.

Kijk ook goed of alle afspraken die u hebt gemaakt in de overeenkomst zijn opgenomen. Als u er later achterkomt dat u of uw werkgever vergeten zijn om een afspraak te vermelden, kan dat achteraf meestal niet meer worden hersteld.

Welke onderdelen bevat de beëindigingsovereenkomst?

In de overeenkomst moet in ieder geval staan:

naam en adres van u en uw werkgever;

dat uw werkgever u heeft voorgesteld het dienstverband te beëindigen en waarom hij dat doet;

dat er geen dringende reden is voor uw ontslag;

dat het gaat om een beëindiging met wederzijds goedvinden;

de datum waarop de arbeidsovereenkomst eindigt;

de afspraak dat uw werkgever op de einddatum een eindafrekening maakt;

de datum waarop u en uw werkgever de overeenkomst hebben ondertekend.

Welke aanvullende afspraken kunnen u en uw werkgever opnemen?

Naast de verplichte onderdelen kunnen u en uw werkgever nog meer afspraken vastleggen in de beëindigingsovereenkomst. U kunt bijvoorbeeld afspreken:

of u uw werk tot de laatste dag moet blijven doen of dat u eerder mag stoppen;

hoeveel vakantiedagen u nog hebt en wanneer u die kunt opnemen;

wat er gebeurt met uw pensioen dat u via uw werkgever hebt opgebouwd;

hoe het verder gaat met uw (collectieve) zorgverzekering;

wanneer u spullen van uw werkgever moet inleveren. Denk bijvoorbeeld aan sleutels of een pasje, mobiele telefoon, gereedschap, laptop of leaseauto;

hoe en wanneer uw collega's worden geïnformeerd over uw ontslag;

hoe en wanneer u afscheid neemt van het bedrijf;

of u een positief getuigschrift krijgt of niet;

wat er gebeurt als u ziek bent op uw laatste werkdag;

dat u bedrijfsinformatie geheim moet houden;

dat u een bepaalde periode niet voor een concurrent of een zakelijke relatie van uw werkgever mag werken. Niet in loondienst en niet als zelfstandige. Dit heet een concurrentie- of relatiebeding;

wie de kosten van juridische bijstand betaalt;

als u in een ander land woont dan uw werkgever is gevestigd: welk recht van toepassing is op de overeenkomst;

bij welke instantie of welke rechter u of uw werkgever terecht kunnen als de ander de afspraken niet nakomt. Of als er achteraf verschil van mening is over de uitleg van de overeenkomst;

dat u en uw werkgever verder niets meer van elkaar te vorderen hebben. Dit heet finale kwijting. Daarna kunt u niet meer procederen over iets waar u wel recht op hebt, maar wat niet in de overeenkomst staat.
quote:summerxx schreef op 16 juli 2009 @ 12:59:

Hou er rekening mee dat je belastbaar inkomen omhoog gaat (voor het geval je huur / zorgtoeslag ontvangt). Hierdoor heb ik zelf een gedeelte van mijn zorgtoeslag terug moeten betalen omdat mijn belastbaar inkomen fiks omhoog ging. Dank voor de tip, ik ontvang zelf geen vergoeding hiervoor.
quote:sonnine schreef op 16 juli 2009 @ 12:54:

[...]

Vaag hoor, je zou verwachten dat de P&O-er in huis dit weet.De P&O-er is geen arbeidsjurist. Bovendien verandert er momenteel bijna elke maand wel wat, dus het is lastig om volledig geinformeerd te blijven voor een P&O-er die ook nog gewoon moet werken.
quote:Pauline65 schreef op 16 juli 2009 @ 13:01:

Van de site werk.nl:

Beëindigingsovereenkomst

Bij ontslag met wederzijds goedvinden leggen u en uw werkgever de afspraken over uw ontslag schriftelijk vast. Dit gebeurt in een beëindigingsovereenkomst. U ondertekent deze overeenkomst allebei.

Dank je wel Pauline! Dankzij al deze info is het mij allemaal weer wat duidelijker geworden

Nu de nieuwe baan nog, whoeoehoeoe.....
quote:nummerzoveel schreef op 16 juli 2009 @ 13:03:

[...]

De P&O-er is geen arbeidsjurist. Bovendien verandert er momenteel bijna elke maand wel wat, dus het is lastig om volledig geinformeerd te blijven voor een P&O-er die ook nog gewoon moet werken.Ok, snorrie
Je hoeft geen sorry te zeggen, hoor. Ik wilde alleen wat begrip voor een collega P&O-er kweken!
Had al een vermoeden dat je iets in/met P&O doet :-)
quote:nummerzoveel schreef op 16 juli 2009 @ 12:30:

[...]

Dit is echt onzin. Een ontslagvergoeding wordt niet ingehouden op de WW-uitkering. Het enige waar je geen uitkering over krijgt is over de wettelijke opzegtermijn.Een paar jaar geleden kreeg ik de eerste maand geen ww, vanwege de ontslagvergoeding (2 maandsalarissen).
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:sonnine schreef op 16 juli 2009 @ 12:29:

Ach ik bedoel 42% loonbelasting en niet 52%! Dus dat zou betekenen: ¤ 7.864,80. En daar vermogensbelasting over:

Het bedrag dat overblijft na inhouding van de loonbelasting wordt door de werkgever op uw bankrekening gestort. Dit bedrag komt dan terecht in belastingbox 3. U bent verplicht om over uw totale vermogen in deze box jaarlijks 1,2% vermogensrendementheffing te betalen (een soort vermogensbelasting).

Ik blijf het zoveel geld vinden, maar het zal dan ongeveer wel kloppen. Wil me natuurlijk niet rijk rekenen.....

Voor vermogensrendementheffing geldt een vrijstelling. Volgens mij is dat rond de 18.000 EUR pp. Heb je meer vermogen, dan ga je pas bij overschrijding hiervan vermogenrendementheffing betalen.

Dus of je dit betaalt hangt af van je totale vermogen. Dit wordt altijd gemiddeld. D.w.z. het vermogen op 1 januari en 31 december van hetzelfde jaar wordt bij elkaar opgeteld en vervolgens gedeeld door 2. Komt dit boven de grens dan betaal je belasting.
quote:Poezewoes schreef op 16 juli 2009 @ 13:14:

[...]

Een paar jaar geleden kreeg ik de eerste maand geen ww, vanwege de ontslagvergoeding (2 maandsalarissen). Dat geloof ik direct, het was een poosje wel zo. Uit mijn hoofd in 2003 of 2004. Maar dat is later dus weer veranderd.
quote:sonnine schreef op 16 juli 2009 @ 13:10:

Had al een vermoeden dat je iets in/met P&O doet :-)Yep! :-)
quote:nummerzoveel schreef op 16 juli 2009 @ 13:26:

[...]

Dat geloof ik direct, het was een poosje wel zo. Uit mijn hoofd in 2003 of 2004. Maar dat is later dus weer veranderd.Klopt. Ik heb ook een vergoeding gekregen, maar ook zojuist de beschikking van het UWV dat ik vanaf nu WW krijg. Niks aan de hand dus.
quote:Poezewoes schreef op 16 juli 2009 @ 13:14:

[...]

Een paar jaar geleden kreeg ik de eerste maand geen ww, vanwege de ontslagvergoeding (2 maandsalarissen). Dat is gebruikelijk als in de beëindigingsovereenkomst geen rekening is gehouden met de geldende opzegtermijn.
quote:sonnine schreef op 16 juli 2009 @ 11:55:

Goeiemorgen!

Over een tijdje zal ik mijn huidige werkgever verlaten, dit is in goed overleg besloten. Ik heb recht op een beëindigingsvergoeding, wie helpt mij deze globaal uit te rekenen? Ik weet dat de formule AxBxC is en ook wel ongeveer hoe ik dan moet rekenen. Maar ik ben gewoon slecht in rekenen en twijfel aan de uitkomsten.

Dus als iemand zo vriendelijk zou willen zijn....

Mijn gegevens:

¤ 3.000 bruto per maand

8% vakantiegeld

5% eindejaarsuitkering (verder geen andere bonussen o.i.d)

Ik ben 33, werk hier sinds 2001, bij mijn vertrek gaat het om 8 dienstjaren

Alvast bedankt voor de hulp

groetjes,

Sonnine

Dit is niet de logische volgorde. Je spreekt pas af de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen nadat de voorwaarden door beide partijen geaccepteerd zijn. Nu de voorwaarden nog niet zijn vastgesteld is het onverstandig alvast af te spreken dat de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd.

Bovendien hoor ik je alleen over de vergoeding die je meekrijgt. Dat is slechts een onderdeel van het totale pakket afspraken dat gemaakt dient te worden. Wat gebeurt er met de opzegtermijn, de uitbetaling van verlof, hulp bij het vinden van een nieuwe baan, het inleveren van leaseauto & mobiele telefoon etcetera?
quote:wuiles schreef op 17 juli 2009 @ 11:43:

[...]

Dit is niet de logische volgorde. Je spreekt pas af de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen nadat de voorwaarden door beide partijen geaccepteerd zijn. Nu de voorwaarden nog niet zijn vastgesteld is het onverstandig alvast af te spreken dat de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd.

Bovendien hoor ik je alleen over de vergoeding die je meekrijgt. Dat is slechts een onderdeel van het totale pakket afspraken dat gemaakt dient te worden. Wat gebeurt er met de opzegtermijn, de uitbetaling van verlof, hulp bij het vinden van een nieuwe baan, het inleveren van leaseauto & mobiele telefoon etcetera?Wuiles, het is in overleg afgesproken dat het per 1 januari voor mij ophoudt omdat het bedrijf een kleine 200 km van mijn woonplaats verhuist. Meegaan is geen optie voor mij. Vandaar dat alles nu al bekend is. Vanuit Sociaal Plan wordt inderdaad hulp geboden bij het vinden van een nieuwe baan e.d. Verlof wordt gewoon uitbetaald (of opgenomen indien ik voor 1 januari iets anders heb gevonden). Dat het alleen over de vergoeding gaat in dit topic, is omdat ik even de check wilde qua berekening. Aan de rest wordt dus ook gedacht
quote:sonnine schreef op 17 juli 2009 @ 12:45:

[...]

Wuiles, het is in overleg afgesproken dat het per 1 januari voor mij ophoudt omdat het bedrijf een kleine 200 km van mijn woonplaats verhuist. Meegaan is geen optie voor mij. Vandaar dat alles nu al bekend is. Vanuit Sociaal Plan wordt inderdaad hulp geboden bij het vinden van een nieuwe baan e.d. Verlof wordt gewoon uitbetaald (of opgenomen indien ik voor 1 januari iets anders heb gevonden). Dat het alleen over de vergoeding gaat in dit topic, is omdat ik even de check wilde qua berekening. Aan de rest wordt dus ook gedacht Als er een sociaal plan ligt dan is in dat plan opgenomen hoe een eventuele vergoeding wordt berekend. De formule AxBxC zegt mij niet zoveel tenzij je er de kantonsrechtersformule mee bedoelt. Het is echter niet gezegd dat in een sociaal plan per definitie de kantonrechtersformule wordt gebruikt om de vergoeding te berekenen. Samenvattend: we hebben te weinig informatie om te berekenen hoe hoog de vergoeding zal zijn. Je werkgever zal tezijnertijd bekend maken hoe hoog je vergoeding is en dat kun je later controleren bij de bonden die betrokken zijn bij de totstandkoning van het sociaal plan.
quote:wuiles schreef op 17 juli 2009 @ 13:59:

[...]

Als er een sociaal plan ligt dan is in dat plan opgenomen hoe een eventuele vergoeding wordt berekend. De formule AxBxC zegt mij niet zoveel tenzij je er de kantonsrechtersformule mee bedoelt. Het is echter niet gezegd dat in een sociaal plan per definitie de kantonrechtersformule wordt gebruikt om de vergoeding te berekenen. Samenvattend: we hebben te weinig informatie om te berekenen hoe hoog de vergoeding zal zijn. Je werkgever zal tezijnertijd bekend maken hoe hoog je vergoeding is en dat kun je later controleren bij de bonden die betrokken zijn bij de totstandkoning van het sociaal plan.In dat plan wordt inderdaad over de kantonrechtersformule gesproken. Ik heb het plan nota bene mede opgesteld, aangezien ik in de ondernemingsraad zit. Checken bij de bonden heeft niet veel zin, de bond was hier niet bij betrokken. Het ging mij puur om de berekening die ik maakte, of die klopte! De zaken er om heen zijn goed geregeld, was er zelf bij.
quote:sonnine schreef op 17 juli 2009 @ 15:14:

[...]

In dat plan wordt inderdaad over de kantonrechtersformule gesproken. Ik heb het plan nota bene mede opgesteld, aangezien ik in de ondernemingsraad zit. Checken bij de bonden heeft niet veel zin, de bond was hier niet bij betrokken. Het ging mij puur om de berekening die ik maakte, of die klopte! De zaken er om heen zijn goed geregeld, was er zelf bij.

Je kunt best geïrriteerd doen maar je vraag kan niet beantwoord worden als je te weinig informatie geeft.

Bij het vaststellen van de vergoeding wordt doorgaans uitgegaan van het bruto maandsalaris inclusief alle vaste salariscomponenten. Dat is in elk geval de vakantiebijslag en doorgaans ook zaken als een dertiende maand, vaste bonus etcetera. Ik kan vanaf hier uiteraard niet vaststellen of dat in jouw geval ook zo is omdat ik het sociaal plan niet ken. We weten bijvoorbeeld niet hoe de correctiefactor is.

Als de bonden niet betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van het sociaal plan dan hebben jullie als OR je, naar ik mag hopen, laten bijstaan door een juridisch adviseur. Hij of zij kan je meer vertellen over de juiste wijze van berekenen. Overigens vind ik het vreemd dat je als OR een sociaal plan afsluit terwijl de individuele OR-leden kennelijk niet allemaal weten waarmee zij instemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven