Werk & Studie alle pijlers

ontslag boven het hoofd.....

16-02-2014 13:23 49 berichten
Ik moet even mijn ei kwijt.

Ik werk al heel lang op het reisbureau ( 20 jaar) en ja zoals iedereen natuurlijk weet gaat het op de reisbureau's ook heel slecht. Waarom werk ik daar al zo lang? Ik heb mijn werk altijd heel erg leuk gevonden om te doen...leuk om alles voor klanten uit te pluizen, leuke collega's en veel vrijheid omdat je geen directe baas hebt. Maar goed, nu gaat het gewoon heel slecht. Collega's zie je niet meer want je werkt echt elke dag alleen en klanten boeken veel via internet en dus ook begrijpelijk dat je alleen werkt. Maar nu zitten we in een reorganisatie ...veel kantoren zijn al gesloten en personeel wordt ontslagen. Nu denk ik dat voor 90% het filiaal waar ik werk ook wordt gesloten over een paar maanden...de huur loopt af en ze hebben de huur opgezegd ( onder het mom van onderhandelen met de huurbaas over de huurprijs ) Maar ik weet wel beter...ik zie natuurlijk ook de omzetcijfers en voel aan mijn water dat we gaan sluiten. Ik werk sinds enkele jaren part time ivm de kinderen. Tja, ik weet eigenijk ook niet goed waarom ik dit schrijf....ook frustratie denk ik. Je probeert elke klant goed en netjes te helpen en dan vraag ik me af waarom doe ik het eigenlijk nog. Als ik zie hoe ze met het personeel omgaan welke inmiddels ontslagen zijn is gewoon in en in triest....En nu zelf al een andere baan gaan zoeken en zelf ontslag gaan nemen zie ik ook niet echt zitten...

Ik vind het maar moeilijk allemaal.........wie heeft er tips voor me??
Alle reacties Link kopieren
Waarom zie je het niet zitten om alvast op zoek te gaan naar iets anders? Nu heb je de gelegenheid nog, terwijl je nog een inkomen hebt. Lijkt me nogal naïef om af te gaan zitten wachten tot het te laat is, denk je ook niet?
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Wat ontzettend jammer dat de toko gaat sluiten (hoogstwaarschijnlijk). Is er een mogelijkheid om intern een andere functie/werkplek te krijgen? Eventueel je bij te laten scholen zodat je aantrekkelijk bent/blijft voor de organisatie.

Is er een leidinggevende tot wie je je kan richten met je vragen?
This is not kosher!
Waarom zie je het niet zitten een andere baan te zoeken en zo je ontslag/werkloosheid voor te zijn?
Ik ben al wel op zoek naar iets anders maar tot nu toe heb ik nog niks gezien waar ik voor in aanmerking zou kunnen komen en dan ook nog part time....part time is gewoon heel moeilijk....

Onze leidinggevende zegt helaas alleen maar: ik weet ook niet meer en kan er verder niets over zeggen. Ik weet wel dat onze ontslagvergoeding echt waardeloos is, maar wel goedgekeurd door de OR. Ik heb in in ieder geval een goede rechtsbijstandverzekering.
Huh?

Je ziet het niet zitten om nu al naar een andere baan te gaan zoeken?

Waarom niet?

Lijkt me de meest ideale positie namelijk

Hoe heerlijk is het als je voor alle ellende al weer een andere baan hebt
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Is het mogelijk dat je toch fulltime aan de slag gaat? Niet ideaal misschien ivm de kinderen maar beter dan helemaal geen baan toch!
This is not kosher!
Wat wil je met die rechtsbijstandverzekering doen dan? Het klinkt alsof straks je geheel legitiem en zelfs begrijpelijk je ontslag zult krijgen.

Het is ontzettend jammer maar wat goed dat jullie het nog tot 2014 hebben kunnen volhouden. Vele reisbureaus zijn al enkele jaren geleden ten onder gegaan.

Enkele vragen die je kunt stellen:

Wanneer loopt het huurcontract af? Kan ik in het bedrijf een andere functie verkrijgen? Opleiding volgen? En is de ontslagvergoeding op basis van jaren in dienst of een vastgesteld bedrag voor iedereen?

Dingen die je kunt doen:

Actie ondernemen en op zoek naar een andere baan.
He wat rot zeg! Ik raak ook mijn baan kwijt binnen nu en een jaar. De eerste sollicitatie is alweer de deur uit en de tweede volgt morgen. Waarom niet alvast zoeken?
Oh ja, ik heb ook kleine kinderen (2 en 4) maar ik solliciteer overal op, ook fulltime banen! ( werk nu 2 dagen)

Werk is werk!
Nou, ik zie het wel zitten om voor iets anders te kijken maar na 22 jaar wil ik niet zomaar weg. Ik heb daar al die jaren keihard gewerkt, overgewerkt, meer gewerkt , nooit ziek. Dan ben ik misschien egoïstisch maar dan betalen ze me maar. Full time gaan werken is geen optie, mijn man is veel op reis. Even voor de duidelijkheid, mijn salaris is een lachertje, het is om het plezier dan ik daar gewerkt heb.
Je hebt een veel te afwachtende houding. Eerlijk gezegd vind ik dat je een beetje in de slachtofferrol kruipt. Het lijkt me slimmer als je het heft in eigen handen neemt. Pak zelf de regie! Het is duidelijk dat de tent gaat sluiten. Dat is rot voor je, maar moet je wel onder ogen zien. Actie dus!! Heel veel succes!
quote:maureen70 schreef op 16 februari 2014 @ 13:39:

Nou, ik zie het wel zitten om voor iets anders te kijken maar na 22 jaar wil ik niet zomaar weg. Ik heb daar al die jaren keihard gewerkt, overgewerkt, meer gewerkt , nooit ziek. Dan ben ik misschien egoïstisch maar dan betalen ze me maar. Full time gaan werken is geen optie, mijn man is veel op reis. Even voor de duidelijkheid, mijn salaris is een lachertje, het is om het plezier dan ik daar gewerkt heb.

Wat moeten ze je betalen dan?

Als je filiaal straks sluit?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Met de rechtsbijstand wil ik gewoon extra advies hebben, ook wil ik weten dat wat ze met me doen allemaal zomaar kan. En ,ja het uwv zal zeker het ontslag goedkeuren maar nogmaals je wilt niet weten met welk bedrag ze je afschepen en dan moet je binnen 2 weken tekenen etc....ik wil gewoon goed voorbereid zijn voor als ik aan de beurt ben...
'En nu zelf al een andere baan gaan zoeken en zelf ontslag gaan nemen zie ik ook niet echt zitten...'

Ik kan me voorstellen dat je niet staat te springen, maar heb je een andere keus?

Edit: mosterd dus...
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
1.Dit niet doen; zelf ontslag nemen! Als je ontslagen wordt heb je recht op ww, en kun je met hulp van het uwv nieuw werk zoeken. Neme je zlef onstalg is het een bijstandsuitkering.

2.Dit wel doen; op zoek gaan naar een nieuwe baan; solliciteren en je als werkzoekend registreren.
Het lijkt er eigenlijk op dat jij al die jaren dat je daar werkt, en je hart en ziel hebt gegeven, nu pas tot de ontdekking komt dat jouw werkgever jou gewoon ziet als een werknemer en dus gewoon zakelijk is terwijl het voor jou allemaal heel persoonlijk is.

Als het UWV het ontslag goedkeurt, als het OR de ontslagvergoeding goedkeurt, als jij al die jaren genoegen hebt genomen met een zakcentje dan is het nu echt tijd dat je de boel zakelijk gaat bekijken en het zinkende schip gaat verlaten. Zoek wat anders, blijf niet wachten op de woorden: bedankt voor de afgelopen 20 jaar, je bent ontslagen.
quote:maureen70 schreef op 16 februari 2014 @ 13:32:

Ik ben al wel op zoek naar iets anders maar tot nu toe heb ik nog niks gezien waar ik voor in aanmerking zou kunnen komen en dan ook nog part time....part time is gewoon heel moeilijk....

Onze leidinggevende zegt helaas alleen maar: ik weet ook niet meer en kan er verder niets over zeggen. Ik weet wel dat onze ontslagvergoeding echt waardeloos is, maar wel goedgekeurd door de OR. Ik heb in in ieder geval een goede rechtsbijstandverzekering.

En de rechtsbijstand heb je nodig voor wat?

Als ontslagvergoeding is goedgekeurd, kan je hoog en laag springen, maar daar gaat, zeker iemand van de rechtsbijstand, niks aan veranderen.
quote:maureen70 schreef op 16 februari 2014 @ 13:39:

Nou, ik zie het wel zitten om voor iets anders te kijken maar na 22 jaar wil ik niet zomaar weg. Ik heb daar al die jaren keihard gewerkt, overgewerkt, meer gewerkt , nooit ziek. Dan ben ik misschien egoïstisch maar dan betalen ze me maar. Full time gaan werken is geen optie, mijn man is veel op reis. Even voor de duidelijkheid, mijn salaris is een lachertje, het is om het plezier dan ik daar gewerkt heb.Ik begrijp dat het ontzettend rot is. Jij staat er erg emotioneel in, de organisatie neemt beslissingen op zakelijke gronden. Het is jammer, maar nu word je gedwongen om toch stappen te ondernemen en wellicht ontdek je weer iets nieuws wat je leuk vindt.
This is not kosher!
quote:maureen70 schreef op 16 februari 2014 @ 13:43:

Met de rechtsbijstand wil ik gewoon extra advies hebben, ook wil ik weten dat wat ze met me doen allemaal zomaar kan. En ,ja het uwv zal zeker het ontslag goedkeuren maar nogmaals je wilt niet weten met welk bedrag ze je afschepen en dan moet je binnen 2 weken tekenen etc....ik wil gewoon goed voorbereid zijn voor als ik aan de beurt ben...Afschepen? Zal gewoon de kantonrechters formule zijn. Google maar.
Nou, met die instelling kom je er wel...... (not)

Je doet net of je werkgever jou voor z'n lol gaat ontslaan met 'dan betalen ze me maar'. Je hebt toch al die jaren met plezier kunnen werken? Dat is echt niet vanzelfsprekend.

Dat je altijd hard hebt gewerkt, nooit ziek, wel overwerk: ja, en? Dat is doodnormaal. Dat geldt voor het gros van de mensen die ontslagen wordt.

Misschien kun je je instelling veranderen, uit je slachtofferrol kruipen en dit op een volwassen manier aanpakken. Je hebt hier heel lang plezierig kunnen werken, enorm balen dat dat moet stoppen, maar ik ga mijn stinkende best doen om een nieuwe plek te vinden waar ik ook weer met plezier kan werken. Van thuis zitten met een zak geld is niemand vrolijker geworden.
Je hebt een beetje een slachtoffer rol (en je bent ook wel een slachtoffer natuurlijk) maar je schrijft "ik werkte altijd over en was nooit ziek", en het is heel erg als jij je zo gegeven hebt dat je nu ontslagen wordt maar het bedrijf zou het liever ook anders zien. Je hebt er niks aan door op je achterste benen te staan ook al was je een trouwe werknemer, je zult wel moeten (op zoek naar ander werk)

Sluit me dus wat dat betreft aan bij splinter
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja. Sterkte en dat je maar weer gauw een leuke job zal vinden!
quote:Star schreef op 16 februari 2014 @ 13:51:

[...]

Afschepen? Zal gewoon de kantonrechters formule zijn. Google maar.Nee hoor, dat hoeft het niet zijn. Om bedrijfseconomische redenen zal het ontslag zijn. Dat kan de werkgever bij het UWV aanvragen. Dan heb je niet per definitie recht op de kantonrechtersformule, maar moet je als werknemer het ontslag aanvechten en bewijzen dat het onredelijk is. Het kan ook heel goed zijn dat je niets krijgt.
Tips, ehhh een andere baan zoeken?

En nooit ziek geweest in 20 jaar, bijzonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven