Werk & Studie alle pijlers

Ontwikkelen in 1e baan

05-04-2017 10:28 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben vorige maand begonnen aan een nieuwe baan, mijn eerste echte baan. Het is een erg leuk bedrijf en ik heb het erg naar mijn zin

Ik merk dat ik soms wat moeite heb om assertief te zijn en vooral om mijn mening te geven. Dat vind ik opzich ook niet heel gek, want ik ben pas net afgestudeerd. Maar ik merk dat ik me graag wat meer zou willen ontwikkelen op dit vlak, ik wil namelijk best graag hogerop komen Ik probeer nu iedere dag iets te doen wat ik moeilijk vind: een praatje maken met die en die, doorvragen als ik iets niet snap, etc.

Hoe zijn jullie 'zekerder' geworden in je werk? En wat hebben jullie op je werk geleerd?

Alvast bedankt
Door mij te focussen op mijn werk en feedback te vragen aan collega's ben ik zekerder geworden (en door ervaring). Soms bespreek ik situaties "hoe zou jij dat doen?", maar ik geef zelf ook wel eens tips. Tijdens vergaderingen schrijf ik vaak mijn mening eerst op (gewoon een steekwoord) en als ik het na twee mensen die aan het woord zijn geweest nog steeds nuttig vind zeg ik het wel. Dit geeft mij tijd om even na te denken over wat ik wil zeggen. Vaak ben ik gesetteld op een werk plek na een half jaar en krijg ik daarna vaak ook complimenten dat ik beter meekom. Iets lager beginnen en verbeteren kan soms ook in je voordeel werken .
Van harte gefeliciteerd met je baan!!

Volgens mij ben je op de goede weg hoor . Het is belangrijk om kritisch te blijven en jezelf te laten horen. Ik denk dat dit vanzelf makkelijker gaat. Op een gegeven moment moet je voldoende vertrouwen krijgen in je eigen kennis en ik denk dat dat vanzelf komt. Op dat moment vind je het ook niet meer eng om een collega te vertellen hoe jij ergens tegenaan kijkt.

Toen ik net begon te werken, keek ik heel erg op tegen de mensen in de managementlagen. Nu zie ik de managers ook gewoon als mensen . Vaak weet ik inhoudelijk meer dan mijn manager, die weer andere kwaliteiten heeft. We hebben elkaar nodig.

Concreet: hard werken, laten merken dat je er bent, kritisch blijven en zorgen dat je steeds beter wordt in je werk. En zeker doorvragen als je iets niet begrijpt! Ik heb zelf mensen ingewerkt en vond het zonde als ze zeiden iets te snappen, maar het eigenlijk toch niet snapten.
Heel herkenbaar :-)

Ben ook redelijk een kat uit de boom kijk-type als ik net ergens begin en kon inderdaad bij mijn eerste baan ook heel erg op kijken tegen de managers en directeur.

Maar heb inmiddels geleerd dat mijn mening gewaardeerd wordt, dus geef hem graag :-)

Ik heb in het begin regelmatig gesocialized met mensen van mijn eigen afdeling, gewoon even langs lopen voor een praatje. Zo ook met mijn leidinggevende en zelfs de directeur. Gewoon een reden zoeken om een vraag te stellen en er vervolgens een praatje aan vast knopen. Wordt het een stuk minder spannend van en voel je je eerder bij deze mensen op je gemak. Inmiddels kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik het spannend vond in het begin..
Wat een goede tips, bedankt!
Heb je een Volksuniversiteit in jouw buurt? Daar worden (betaalbare) assertiviteitscursussen gegeven. Als je cursus van een aantal weken volgt, krijg je tips en je kan uitwisselen.

Je kan daar ook andere cursussen volgen, zoals 'spreken in het openbaar'. Dan leer om je in een groep te presenteren.

Cursussen bij commerciële instituten zoals Schouten&Nelissen zijn veel te duur om uit eigen portemonnee te betalen.

Succes ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven