Onzeker op het werk
woensdag 22 december 2010 om 19:51
Even van me afschrijven hoor. Ik werk nog niet zolang bij mijn nieuwe werkgever. Het werk is leuk, moet het nog een beetje onder de knie krijgen,heb wat foutjes gemaakt, waar de leidinggevende beetje minder vertrouwen in me kreeg en waar ik erg onzeker van ben geworden. Ik krijg een beetje een rare vibe van de mensen. De eerste paar weken verliep het nogal rustig/normaal. Ik werk in een kleine ruimte met een paar mannen . (ik ben een vrouw). We hebben niet echt raakvlakken (denk ik). Ze hebben mij nog niet echt naar mijn thuis situatie gevraagd of iets dergelijks. Nu weet ik dat mannen daar wat afstandelijker in zijn, maar komt wat ongeinteresseerd over.
De mannen kletsen onderling wel (over auto's enz) Als ik me in het gesprek wil mengen wordt niet echt op gereageerd. Als de een van de mannen even weg is, lult die andere heel erg over hem. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Hoe gaan jullie met zulke situaties om ? Ik kan daar dus echt wakker van liggen. Nu is de baas ook erg te spreken over een andere collega die onder me werkt, die maar wat graag mijn taken wil doen. Soms heeft ze mijn taken al gedaan voordat ik aan het werk ben (ik begin later). Heb al een paar keer vriendelijk gezegd, dat dat niet hoeft, maar tis voor haar geen moeite (grr).. Nu ben ik bang dat zij mijn baantje gaat inpikken..
De mannen kletsen onderling wel (over auto's enz) Als ik me in het gesprek wil mengen wordt niet echt op gereageerd. Als de een van de mannen even weg is, lult die andere heel erg over hem. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Hoe gaan jullie met zulke situaties om ? Ik kan daar dus echt wakker van liggen. Nu is de baas ook erg te spreken over een andere collega die onder me werkt, die maar wat graag mijn taken wil doen. Soms heeft ze mijn taken al gedaan voordat ik aan het werk ben (ik begin later). Heb al een paar keer vriendelijk gezegd, dat dat niet hoeft, maar tis voor haar geen moeite (grr).. Nu ben ik bang dat zij mijn baantje gaat inpikken..
woensdag 22 december 2010 om 20:20
Wat betreft dat geroddel van de mannen onderling, daar zou ik niets mee doen, je weet in ieder geval wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik weet niet of de oh zo behulpzame collega van je werk vandaan gehouden kan worden, dan zou ik dat zeker doen, verstop het gewoon, als het kan.Zeg haar gewoon dat je niet van haar "hulp"gediend bent en dat je het zelf wel kan, zeg het vriendelijk, maar kordaat, ze moet gewoon ophoepelen. Dat het van jou niet hoeft , is een zwaktebod, je moet haar wegblaffen, op een diplomatieke maar toch overduidelijke manier..
Vergeet de foutjes die je hebt gemaakt, want als je daarmee bezig blijft , dan vormt het je functioneren daar, dus gewoon achter je laten en monter overnieuw beginnen.
Het is natuurlijk ook je onzekerheid die jou gevoelig maakt voor rare vibes, hou je daar niet mee bezig, concentreer je gewoon op je werk, je collega's hoeven geen vriendjes van je te zijn.
Ik weet niet of de oh zo behulpzame collega van je werk vandaan gehouden kan worden, dan zou ik dat zeker doen, verstop het gewoon, als het kan.Zeg haar gewoon dat je niet van haar "hulp"gediend bent en dat je het zelf wel kan, zeg het vriendelijk, maar kordaat, ze moet gewoon ophoepelen. Dat het van jou niet hoeft , is een zwaktebod, je moet haar wegblaffen, op een diplomatieke maar toch overduidelijke manier..
Vergeet de foutjes die je hebt gemaakt, want als je daarmee bezig blijft , dan vormt het je functioneren daar, dus gewoon achter je laten en monter overnieuw beginnen.
Het is natuurlijk ook je onzekerheid die jou gevoelig maakt voor rare vibes, hou je daar niet mee bezig, concentreer je gewoon op je werk, je collega's hoeven geen vriendjes van je te zijn.
woensdag 22 december 2010 om 20:29
Wat ik zo denk, als ik je berichtje lees, is dat jij erg onzeker bent. Natuurlijk is het moeilijk in een nieuwe omgeving: jij bent aan het aftasten, je collega's jou ook. Dat vind ik normaal. Geroddel komt overal voor, doe er gewoon niet aan mee en wees daar duidelijk over. Wat die collega betreft die onder jou werkt: jij bent dus haar leidinggevende? Ga op korte termijn met haar om de tafel en bespreek jullie taakverdeling en verantwoordelijkheden. Hak zelf de knopen door en stel je niet afhankelijk op. En wat de sfeer betreft: ik denk dat je het moeilijk hebt omdat je je erg nieuw voelt in de groep. Ik heb als leidinggevende jaren en jaren met mannen gewerkt (en 1 vrouw), het beviel prima. Goed functioneren heeft weinig te maken met man of vrouw zijn. Wat je kunt doen om het ijs te breken: ga eens met de hele groep lunchen (of met je naaste collega's als het er teveel zijn) of geef een borrel bij jou thuis. Dat kan wonderen doen en je spreekt elkaar op een meer ontspannen manier.
woensdag 22 december 2010 om 20:46
woensdag 22 december 2010 om 21:26
thanks voor het antwoorden. Nee ik ben niet haar leidinggevende maar heb iets hogere functie. Zij doet voorbereidend werk wat ik moet afmaken (wat zij dus vaak zelf al doet). Het is inderdaad mijn onzekerheid wat mij parten speelt, heel vervelend ook. Zij is nogal zeker en werkt er al iets langer.
Wat mijn probleem ook is, ik wil graag aardig gevonden worden en ben bang dat ze over mij lullen (ook omdat ik overgewicht heb) .
Wat mijn probleem ook is, ik wil graag aardig gevonden worden en ben bang dat ze over mij lullen (ook omdat ik overgewicht heb) .