Werk & Studie alle pijlers

Onzeker

29-09-2020 16:09 8 berichten
Ik heb sinds een aantal maanden mijn eerste echte 'grote mensen' baan. Ondanks dat ik nog niet afgestudeerd ben (deeltijd), heeft dit bedrijf mij wel de kans gegeven om een volwaardige hbo-functie aan te bieden met bijbehorende salaris. Daar ben ik natuurlijk super blij mee! Door corona was ik gelijk al op mezelf aangewezen met thuiswerken, ondanks dat ik mijn collega's gewoon mocht bellen of appen als ik vragen had. Desondanks was het voor mij moeilijk om er echt in de te komen. Langzamerhand kom ik er steeds beter in en begin in de functie meer 'eigen' te maken. Ik kan in principe goed tegen kritiek. Ik laat blijken als ik de kritiek begrijp en hoe ik daar de volgende keer mee omga. Als ik de kritiek niet begrijp dan stel ik daar ook vragen over. Toch merk ik achteraf dat het me onzeker maakt, vooral als er meerdere kritiekpuntjes zijn. Daar tegenover heb ik ook regelmatig complimentjes gekregen over mijn stukken. Dat voelt natuurlijk lekker, maar iets wat fout ging, voel ik toch langer. Ik heb een contract tot halverwege januari, en ik heb grootste vrees dat ze mij bijvoorbeeld niet goed genoeg vinden en mijn contract niet verlengd wordt. Ik voel nu extra druk om goed te presteren en te laten zien dat ik het echt waard ben, maar door de onzekerheid ben ik nu steeds bang dat het niet goed genoeg is en ben ik onzeker of zo'n beetje alles wat ik doe. Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om?
Alle reacties Link kopieren
Kritiek blijft inderdaad veel langer hangen dan een compliment. Maar dat is evolutair ook handig, want gevaar/slechte dingen zijn (duh) slecht/gevaarlijk en het is belangrijker dat je die waarschuwing onthoudt. Maar soms rete irritant.

Omgaan met kritiek is ook iets dat je moet leren hoor. Nu ik ervaring heb in mijn werkveld, kijk ik ook anders naar kritiek dan vroeger. Toen had ik veel meer het idee dat ik alles moest kunnen en weten (was ook lastig omdat ik met mensen werkte die het werk al minimaal 20 jaar deden en zij dachten dat ik alles op school had gehad.) Maar echt grappig was het niet als ik een rapport terug kreeg dat vol zat met correcties, wijzigingen en opmerkingen én een de opmerking dat er echt niet goed was... was het eerste rapport dat ik maakte, dus aan de begeleidingskant zat ook wat fout...

Enfin, mijn manier was om naar het kritiek te kijken en deze te sorteren in:
- slordigheden
- nieuwe informatie/technieken die ik wel had kunnen weten, maar die mij ontglipt zijn
- dingen die ik op een andere manier (eventueel verkeerde manier) heb aangevlogen/toegepast.
- nieuwe informatie/technieken die ik niet had kunnen weten

Dit is voor mij een aflopende reeks van, daar kan ik zelf iets aan doen.
Slordigheden reken ik mijzelf wel aan, want dat zijn zaken die ik weet/kan/begrijp, maar gewoon afgeleid was of niet de rust pakte om ergens nog een keer naar te kijken.
Ook zit er voor mij een verschil tussen iets weten en het niet toepassen of het toch verkeerd toepassen.

Maar het is echt een beetje ervaring op doen, weten dat het (over het algemeen) niet persoonlijk is en vraag ook zeker feedback.

En dat gevoel van ze gaan mijn contract noooooit verlengen, check. Maar vaak genoeg toch een vervolgcontract of vast contract gekregen. Heel suf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dit is heel normaal. Je begeeft je voor het eerst in een echte baan, de meeste mensen zullen zich wel eens onzeker voelen. Je wil het immers heel goed doen en weet nog niet zo goed in te schatten wanneer het goed genoeg is.
Probeer kritiek vooral te zien als de mogelijkheid om iets te leren en zo beter te worden. Je hoeft echt niet perfect te zijn, iedereen maakt fouten. Ook mensen die al lang in een bepaalde functie zitten.
In dit stadium zou ik me geen zorgen maken. Je bent nog bezig met je studie, dus ze verwachten echt heus niet dat je alles perfect doet. We hebben het allemaal moeten leren en die ruimte heb jij van je werkgever ook gekregen merk ik.

Sta open voor kritiek, doe er je voordeel mee.
Dank voor de reacties. De kritiek is idd erg vervelend omdat ik veel gewoon wist of had kunnen weten. En inderdaad, op deze manier doe ik ook gewoon ervaring op en leer ik er van. Maar lastig is het wel. Ik kan nu niet meer doen dat voortaan beter opletten en zo veel mogelijk fouten voorkomen. En het kan inderdaad niet perfect.
Maak je niet te druk en leer er gewoon van. Je bent nog niet afgestudeerd en het is je eerste baan, dit weten zij ook. Zo lang je maar eager, leergierig en pro actief bent komt het wel goed.

Er zit wel verschil in. Sommige dingen kun je simpelweg nog niet weten, maar ik ken ook mensen die steeds dezelfde fouten maakte of er niks mee deden. Schrijf ook alles op, ik vond het schijt irritant als ik iets moest uitleggen of verbeterpunten aan droeg en mensen zeggen alleen ja en amen. En de volgende keer doen ze het weer zo. Overigens is het ook goed als je merkt dat je zelf een fout hebt gemaakt je hier ook zelf mee komt. Bijv ik heb zus en zo ingevoerd maar ik denk dat dit ik dit wellicht fout heb gedaan omdat babla. Zou je even mee kunnen kijken.
Muurbloempje115 schreef:
29-09-2020 16:57
Dank voor de reacties. De kritiek is idd erg vervelend omdat ik veel gewoon wist of had kunnen weten. En inderdaad, op deze manier doe ik ook gewoon ervaring op en leer ik er van. Maar lastig is het wel. Ik kan nu niet meer doen dat voortaan beter opletten en zo veel mogelijk fouten voorkomen. En het kan inderdaad niet perfect.
En als je nieuw bent, komt er ook gewoon veel op je af.
Ik ben dit jaar van werkgever gewisseld en af en toe maak ik zulke sukkelige fouten. Gewoon omdat ik naast de gewone handelingen ook bezig ben met bedenken waar ik die info nu weer in moet stoppen, wat het wachtwoord is en welke collega dat nu weer weet. Ik weet het allemaal wel, maar veel dingen zijn nog niet geautomatiseerd. Dus je moet over meer nadenken en je mist sneller iets.

Dus het enige dat je kunt doen, is opletten. Niet beter opletten, want je doet al je best. Geef het tijd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Klinkt alsof je goed omgaat met de kritiek die je krijgt, ondanks dat het niet leuk voelt natuurlijk.

Ik begrijp de onzekerheid over je contract. Misschien kun je een gesprek inplannen om te vragen hoe ze het vinden gaan en of er verbeterpunten zijn waar je aan kan werken. Dan krijg je een wat genuanceerder beeld dan dat je bij één taak krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven