Werk & Studie alle pijlers

oordeel op het werk

11-07-2018 16:15 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een grote (overheid bestuurachtige richting) organisatie. Waar ook mijn nichtje heeft gewerkt. (wel een andere afdeling gelukkig met fijne mensen waar ik zit) 3 jaar geleden heeft ze een nare werkervaring gehad namelijk dat ze op inhoud en persoonlijkheid afgekraakt werd. Dit terwijl ze haar werk heel normaal uitvoerde. Zo werd er gezegd door een manager dat ze maar een paar functies lager moest werken achter de balie want daar hoorde ze thuis. ze heeft geen stomme fouten gemaakt maar werd verkeerd ingeschat en er werd nooit geluisterd als ze het probeerde te weerleggen. Inmiddels rond deze nicht over een haf jaar haar HBO-opleiding met mooie cijfers af. Wat vinden jullie iemand met HBO is toch niet te stom om “ alleen achter de balie te staan” hoe steek ik haar een hart onder de riem want ze gelooft dit gezever van die ex-baas nog steeds......
Dat zij er nog zo over in zit is ook echt niet gezond.

Zoals je al leest bijna iedereen maakt dit wel mee helaas. Ik heb zelfs op de middelbare school een docent gehad die tegen me zei dat ik toch niet zou slagen..
Jaren later heb ik mijn mbo behaald en heb ik nu een hbo functie baan waar ik het super naar me zin heb, juist omdat ik af en toe in gedachte tegen mezelf heb gezegd, ik zal bewijzen die negatievelingen dat ik heus wel wat kan!
merel2014 schreef:
11-07-2018 17:35
Nee gelukkig werk ik op een andere afdeling maar baal als hij bij een vergadering zit. Zou hem wel een foto van mijn nicht willen sturen, hoe ze in een hoekje zit te mokken en al heeft aangegeven niet te durven solliciteren om types zoals hem te treffen.
Echt zeg, doe normaal

Iemand die nu nog mokt, is misschien inderdaad zo'n functie niet waard
merel2014 schreef:
11-07-2018 16:30
Ik ken hem van lunches en vergaderingen en het lijkt mij echt zo’n typ om het HBO ook te bagatalliseren en te zeggen o dan zal ze zich wel o
gehoog gewerkt hebben of een flutopleiding bij een flutschooltje ed zo zit ie wel in elkaar.
Zo zeg, over oordelen gesproken! :bonk:
merel2014 schreef:
Nee gelukkig werk ik op een andere afdeling maar baal als hij bij een vergadering zit. Zou hem wel een foto van mijn nicht willen sturen, hoe ze in een hoekje zit te mokken en al heeft aangegeven niet te durven solliciteren om types zoals hem te treffen.
Je nichtje moet met zichzelf aan de slag. Je kan er het beste tussen uit blijven. Deze man is niet het probleem ondanks dat hij zich onsympathiek heeft gedragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op de middelbare school zei de mentor dat meisjes maar juf, verpleegster of secretaresse moesten worden. Mijn eigen pa zei: koop maar niet al je boeken voor het 1e jaar hbo waarschijnlijk haal je het toch niet. Ik heb inmiddels 2 studies afgerond ook hbo+. Bij mijn eerste baan op dat niveau zei mijn manager dat ik waarschijnlijk niet genoeg diepgang had voor de functie en dat ik het beter bij 1 taak kon houden. Inmiddels heb ik allround en wereldwijd gewerkt.

Je nichtje kiest in wie zij gelooft. In zichzelf of in die 2/3 mensen met weerstanden en jaloezie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
merel2014 schreef:
Met alle respect baliewerk vergt veel vaardigheden en kan pittig zijn. Het is een baan op LBO/MBO niveau 2-3 volgens mij. Dan kan je toch meer als je HBO hebt?
.
Gaat dit stiekem toch over jou of doe jij zelf inmiddels daar baliewerk dat je het zo persoonlijk opvat? Je klinkt niet heel rationeel namelijk.
merel2014 schreef:
11-07-2018 17:28
Die manager zei letterlijk meer dan achter de balie staan kan jij niet aan. Voor andere functies ben je niet geschikt die hoger zijn. Dan vind hij baliewerk dus lager dan ander werk. Hij zei het ook heel vernederend “ baliewerk” alsof je de goorste riolen ter wereld schoon moet maken. Deze man heeft een Drs. titel. Hoe zou hij het vinden als professoren of doctoren op hem neerkeken?
Was je erbij of is dit de vertaling van wat er precies is gezegd?
merel2014 schreef:
Als ze 3 jaar laten zich nog steeds druk maakt om wat een omhooggevallen flapdrol tegen haar zegt, dan vrees ik inderdaad dat ze niet geschikt is voor een hbo-functie. En dat jij denkt dat je die blaaskaak een hak zet door een foto van je huilende nichtje te sturen, dan vrees ik dat je van een koude kermis thuis komt. Die manager zal dan enkel gesterkt worden in zijn oordeel dat ze inderdaad ongeschikt is.
Je zou beter je nichtje kunnen vertellen dat ze moet stoppen met kniezen en dat alle andere mensen die haar kennen heel anders over haar denken. Waarom hecht ze belang aan de mening van iemand die het overduidelijk niet verdient om gerespecteerd te worden?
merel2014 schreef:
Drie jaar geleden had ze geen hbo maar was gewoon een leuke, ontwikkelde slimme meid. Die wellicht niet geliefd was door de manager en hij iets anders verwachtte voor die functie. Maar waarom
zo gemeen doen als je bent alleen maar zo’n functie waard. Hij heeft nooit de moeite genomen om haar echt te leren kennen of kwaliteiten kunnen laten ontwikkelen. Ik ken hem van lunches en vergaderingen en het lijkt mij echt zo’n typ om het HBO ook te bagatalliseren en te zeggen o dan zal ze zich wel o
gehoog gewerkt hebben of een flutopleiding bij een flutschooltje ed zo zit ie wel in elkaar. Met alle respect baliewerk vergt veel vaardigheden en kan pittig zijn. Het is een baan op LBO/MBO niveau 2-3 volgens mij. Dan kan je toch meer als je HBO hebt?

Ik lees vooral aannames van jou. Veel aannames.
Erizon schreef:
11-07-2018 21:45
.
Gaat dit stiekem toch over jou of doe jij zelf inmiddels daar baliewerk dat je het zo persoonlijk opvat? Je klinkt niet heel rationeel namelijk.

Ik dacht ook al dat TO zelf het nichtje was.
.... ik zou het zelf zijn? Ik mag nooit advies voor een ander vragen? Als ik in een topic advies voor iemand anders vraag dan gaat dit stiekem over mijzelf? Waar is dit in hemelsnaam op gebaseerd? Ik ken mijn nicht goed en we bespreken heel veel. Ja ik zou haar graag willen helpen. Vooral het feit dat ze niet durft te solliciteren stoort mij.
Wanneer je hem zou laten zien dat zij nog steeds zit te mokken in een hoekje dan geef je hem toch juist zijn zin...toont vooral aan dat wat hij zei waar is. Hij weet waarschijnlijk niet eens meer wie zij is of wat hij heeft gezegd tegen haar.
merel2014 schreef:
12-07-2018 18:43
.... ik zou het zelf zijn? Ik mag nooit advies voor een ander vragen? Als ik in een topic advies voor iemand anders vraag dan gaat dit stiekem over mijzelf? Waar is dit in hemelsnaam op gebaseerd? Ik ken mijn nicht goed en we bespreken heel veel. Ja ik zou haar graag willen helpen. Vooral het feit dat ze niet durft te solliciteren stoort mij.
Als ze echt niet meer durft te solliciteren is dat triest. En niet normaal. En dan is ze inderdaad absoluut niet geschikt voor een hbo functie. Ookniet voor en mbo functie
Oef nu na 3 jaar nog zitten mokken in een hoekje? Die gaat het zonder begeleiding niet redden in de werkende wereld.
Heeft zij nadien geen stages meer gelopen en daar positieve en negatieve feedback gegeven?

Ik zou als ik jou was zeggen dat ze lekker het tegendeel moet gaan bewijzen aan deze man. Maar eerlijk is eerlijk als ze na 3 jaar er nog zo mee zit en dit niet na max een jaar ofzo als reden zag om hulp te zoeken dan vraag ik mij ook af hoe ze haar werkende leven in gaat vullen zonder uit te vallen met bv een burn out of andere klachten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het is inderdaad een rotopmerking, maar, zoals gezegd, iedereen krijgt wel eens een rotopmerking in haar opleiding of werk, iedereen wordt wel eens onderschat, verkeerd beoordeeld, of niet gehoord of gezien. Doe je niks aan.

Als nichtje er na drie jaar nog zo ernstig mee zit, dan raakt het waarschijnlijk oud zeer. Weinig steun van vader of moeder? In het gezin behandeld als de domste?

Advies: tegenover een kussentje gaan zitten, zich voorstellen dat dat de manager is, kussentje eens even ferm de waarheid zeggen en indien nodig voor zijn bek slaan.

En dan niet langer over tobben.
O wacht, het dringt nu pas tot me door dat ze niet durft solliciteren. Dan naar een psycholoog, of naar een coach. Zonde om je leven te laten vergallen door een zo’n opmerking.
Mij is iets vergelijkbaars overkomen en ik werd ook lager ingeschat doordat ik mijn mond nooit open durfde te doen. Er werd mij gevraagd door mijn teamleider of ik hem niet kon helpen met wat klusjes als documenten printen en afspraken inplannen.
Vervolgens moest ik soort van verplicht een snuffelstage doen op lager niveau dan ik op dat moment werkte.

Mij werd toen duidelijk dat ik moest gaan leren om anders over te komen, vaker mijn mond open te doen. Ik had in mijn hoofd allerlei ideeën, maar durfde die niet te uiten.

Met behulp van coaching en door te leren meer lef te hebben is er veel verbeterd. Een totaal andere persoon zal ik nooit worden, dus ik heb nog wel eens situaties waarbij ik extra mijn best moet doen om gehoord te worden, maar ik zou je nicht willen aanraden eens goed te bedenken hoe zij op anderen overkomt en coaching te nemen, ipv in een hoekje te gaan zitten sippen.
merel2014 schreef:
Je helpt haar door niet met haar drama mee te gaan.

Sjonge, mag je HBO afgestudeerd zijn, een beetje wereldwijsheid zal haar (jullie) niet misstaan.
Lady*Voldemort schreef:
11-07-2018 18:11
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is je nicht niet de enige die dingen niet los kan laten.
Ik lees hier eigenlijk best een understatement in...
Lady*Voldemort schreef:
11-07-2018 18:11
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is je nicht niet de enige die dingen niet los kan laten.
Nou inderdaad...... Zit duidelijk in de familie.
Welkom in het echte leven.

Volgens mij is 'je nichtje' gewoon n metafoor en is dit je zelf overkomen. Je bent er nl veel te overdreven betrokken bij
merel2014 schreef:

Er wordt herhaaldelijk advies gegeven dat je nichtje met zichzelf aan de slag zou gaan en dat jij beter niet mee blijft hangen in het verleden, maar daar reageer je niet op (of ik lees erover).

Ja het was een rotopmerking, kleinerend en in deze vorm niet nodig.

Kan je nichtje twee dingen mee doen: die man gelijk geven, wat ze door haar gedrag nu doet - of beslissen dat hij geen inbreng heeft in haar leven en toekomst en die opmerking laten waar ze hoort: bij hem.

En je zou de eerste niet zijn die iets vraagt 'voor iemand anders', gezien het feit dat je er blijkbaar zelf ook nogal emotioneel onder bent snap ik wel dat mensen dat denken.
Jij kan er ook voor kiezen je daar niks van aan te trekken.
merel2014 schreef:
Doen! Je maakt jezelf en je nichtje onsterfelijk belachelijk.
Get the fuck over it.
bedankt voor jullie reacties. Ik zal haar aanraden om naar een psycholoog te gaan want het is erg als je hierdoor niet durft te solliciteren. Ja van dat gezin klopt. Ze kreeg weinig aandacht van haar ouders, die waren vrij kil en gaven nooit complimenten. hierbij wel invloed maar ik vind dat ze zich op allerlei plaatsen sociaal wel goed red/ normaal overkomt.
Jij was er niet bij, je hebt het van horen zeggen. Je kent de context niet, maar komt alleen maar heel erg voor je nichtje op.
Dat laatste siert je, maar je helpt haar en jezelf er niet mee.

Word volwassen en leer hiermee om te gaan.
Er zijn natuurlijk 2 manieren om met dit soort rotopmerkingen om te gaan.

1. Je laat je in een hoekje drukken, durft niet meer te solliciteren en leert ontevreden te leven met wat je hebt en kennelijk volgens een ander waard bent.
2. Je steekt je vinger op, zoekt een andere baan en als je over een paar jaar stevig bent opgeklommen, zorg je er vooral voor dat die ene etterbak op de LinkedIn kan zien hoe goed je het wel niet gedaan hebt.

Met de nummer 1 methode laat je vooral zien dat die ander misschien wel gelijk had.
Deze route kiest ze nu al 3 jaar. Het wordt tijd om over te gaan op de nummer 2 methode.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven