Werk & Studie alle pijlers

Op kamers

08-11-2017 19:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik studeer sinds dit jaar aan het HBO, om mijn netwerk een beetje uit te breiden zou ik graag op kamers willen wonen, van alleen wonen ga ik me eenzaam voelen. Er is alleen één 'maar'. Over het algemeen zie ik alleen maar studentenhuizen waar alcohol drinken en niet hygiënisch merendeels centraal staat. Ik ben helemaal niet zo'n type, ik vind het wel af en toe leuk om te drinken en ik hou van gezelligheid. Maar ik wil graag niet zo'n typisch studentenhuis want ik heb het gevoel dat ik daar niet bij pas en ik er erg ongelukkig van word. Nu weet ik dat er ook wat 'volwassen' huizen bestaan maar ik kan ze niet vinden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik ben bang als ik binnenkort een kamer heb en die gekozen heb waarvan uit later blijkt dat de bewoners zo niet bij me passen. Ook al kan je bij de kijkavond wel een beetje inschatten wat voor mensen het zijn, dan toch. Ook zou ik graag wat ervaringen willen weten van het op kamers gaan, hoe hebben jullie dit ervaren en hoe was het wonen op kamers? Hopelijk kunnen jullie me wat helpen.

Dankjewel alvast :-D
anoniem_309575 wijzigde dit bericht op 08-11-2017 20:44
6.88% gewijzigd
Ik zou het in elk geval geen hospice avond noemen :O

Verder kan het heel gezellig zijn op kamers, maar meestal heeft ieder toch wel een eigen leven en dito vrienden.
Erizon schreef:
08-11-2017 19:24
Ik zou het in elk geval geen hospice avond noemen :O

:rofl:
Oh die zijn er genoeg hoor! Ik heb in heel gezellige huizen gewoond en in 3 van de 4 werd er gewoon aan het schoonmaakrooster gehouden. We aten regelmatig samen, keken soms een filmpje, gingen ook wel eens op stap of gaven een feestje, maar iedereen was ook gewoon serieus met zijn/haar studie. De afwas werd maximaal een dagje uitgesteld etc. Was echt heel gezellig!

Ik zou gaan voor een klein huis met 3-5 kamers, hoe groter hoe 'studentikozer' is mijn ervaring. Al zijn er uiteraard uitzonderingen! En dan ook gewoon echt vragen hoe het zit met schoonmaakroosters etc. En goed opletten hoe schoon het huis is tijdens die avond! Vaak zegt dat genoeg :)

Je hebt ook huizen waar je via een makelaar in komt, maar van wat ik hoor is dat vaak erg ongezellig, omdat iedereen erg op zichzelf is. En dan heb je ook niet perse de garantie dat het wel schoon is.
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 08-11-2017 19:36
5.28% gewijzigd
Ik zou gewoon reageren op kamers en kijken of je uitgenodigd wordt voor een hospiteeravond (hospice is voor mensen die komen te overlijden).
Vaak is een vies huis wel wat schoner dan normaal, maar nooit brandschoon.

Je kan een beetje kijken naar de leeftijd van de bewoners, in welk studiejaar ze zitten en in welke wijk van de stad het huis is.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
De huizen waar het vaak elke dag feest is zijn meestal huizen van een corps en daar mag je alleen wonen als je lid bent van het corps.
Daarnaast zijn er particuliere verhuurders en studentenhuisvestingen. Dat kan van heel druk tot heel rustig zijn. Bij huizen van studentenhuisvesting is er vaak schoonmaak van de algemene ruimtes bij geregeld.
Bij een hospita maak je de meeste kans op rust, maar dat moet je maar net willen, dat je bij een volwassen mevrouw, meneer, of misschien zelfs bij een gezin een kamertje huurt.
Ik zou niet naar hospiteeravonden gaan van grote huizen, maar alleen van kleine huizen en ik zou bij voorkeur viavia een kamer regelen. Mijn ervaring is dat die grootschalige hospiteeravonden nergens toe leiden als je niet geinteresseerd ben in een heel studentikoos leven. Ik zou al je bekenden laten weten dat je op zoek bent naar een kamer. Daarnaast zou ik ook rondkijken naar kamers in onderhuur van studenten die naar het buitenland gaan, bij voorkeur voor een jaar, want dan hoef je niet direct te verhuizen en in een jaar is er best een kans dat iemand verhuist en jij permanent kunt blijven.
Misschien is een woongroep een optie? In sommige groepen wonen geloof ik wel jongere mensen (begin twintigers).
Ik zou kijken naar gezinswoningen die door 4-6 mensen gehuurd worden.
Ik zie die kamers vaak voorbij komen op een FB pagina speciaal voor mensen die zoeken en aanbieden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Inderdaad voor een niet te groot huis gaan.
Toen ik op kamers zat woonde ik boven met nog 1 meisje, wij hadden daar allebei onze slaapkamer en hadden een gedeelde woonkamer en keuken.
Beneden was nog een keuken en 3 kamers waar jongens woonden en een badkamer die we met z'n allen deelden.

Badkamer was niet schoon en niet heel ranzig..maar ik douchte toch altijd met slippers en dergelijke haha.

Boven bij ons was altijd netjes omdat we dat maar met zn 2-en deelden.

Ik vond het huis verder gezellig, er werden geen feesten enzo gehouden iedereen was redelijk serieus met zijn/haar studie bezig, ik was de enige die niet studeerde maar elke dag om half 9 op het werk moest zijn en nooit last gehad van extreem lawaai oid.
Ik heb via Kamernet een kamer gevonden waar ik samenwoonde met 3 anderen. We aten nooit samen, hadden een schoonmaakrooster en dat ging verder wel prima. Ook nooit wilde feestjes gehad. Ik denk dat je daar in de advertenties even naar moet scannen, vaak staat er ook bij met hoeveel mensen je samen een keuken/badkamer deelt.

Ik zou als ik jou was van die studentengangen (met 10-12 mensen) echt vermijden, aangezien ik bij meerdere studentenhuizen heb gezien dat het er echt rampzalig qua hygiëne uit ziet (zullen vast uitzonderingen zijn, maar die heb ik nooit gezien). Succes!
Ik woon zelf niet in een typisch studentenhuis. Ik huur via een makelaar, en ben 1 van de 13 bewoners, waarvan de helft studeert en de helft werkt. Er is een schoonmaakster, en het is rustig in huis. Het enige nadeel is dat er geen huiskamer is, maar gelukkig is er een actief clubje dat graag dingen samen doet.
Ik zou dus op zoek gaan naar een kamer via een makelaar, of naar hospiteeravonden gaan van kleine huizen.
Dankje allemaal voor jullie tips, ga me even aanmelden op een fb pagina voor kamers en daar kan ik al wat meer informatie krijgen over het huis. Ook een goeie tip was om met niet te veel mensen te gaan samenwonen. Ik heb weer wat vertrouwen haha.

Excuses dat ik het woord hospice gebruikte, was denk even in de war.
Ik kon me destijds gewoon inschrijven bij een studentenhuisvestingsbureau en daar mijn voorkeuren doorgeven. Na ongeveer een half jaar stopte een medestudent met de opleiding en ik wist dat zij een leuke woonunit in een studentenflat had. Doorgegeven dat ik interesse had en hebbes! Dit was een klein appertementje (woon-/slaapgedeelte met keuken en eigen sanitair), ideaal vond ik. Moet er niet aan denken dit te moeten delen met ‘vreemden’! Alleen had je hier geen contact met de andere bewoners, maar daar had ik ook geen behoefte aan.
Waar zoek je een kamer?
In Tilburg of Breda
twijfelaar20 schreef:
08-11-2017 23:28
In Tilburg of Breda
Ah jammer. Ik weet nog een kamer in een rustig huis met 3 huisgenoten vandaar. Maar dat staat niet in Tilburg of Breda.
Over een jaar heb ik weer een kamer te huur in Breda waarschijnlijk ;-)

Ik verhuur mijn zolder. Meisje wat nu bij me woont is superlief. Soms eten we eens samen. Altijd elke dag wel even kletsen bij thuiskomst. Ondanks het leeftijdsverschil (en dat is officieel een hospita ben |-) ) is het gezellig samen.

Ik verhuur al een tijd. En het meisje wat het eerste bij me woonde (5 jaar geleden) is vorige week nog weer eens op de thee geweest.

Hospita's zijn dus niet altijd suf en streng 8-) :biggrin:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
twijfelaar20 schreef:
08-11-2017 23:28
In Tilburg of Breda
Voor Tilburg zou ik je zeker aanmelden voor de Facebook groep ‘woonruimte aangeboden /gezocht’ .

Ik heb in twee verschillende huizen gewoond, beiden met 4 anderen. Ook veel huizen van vrienden gezien. Grootste gedeelte hiervan was geen smerige bende of party huis. Weinig verplichtingen, samen eten zo nu en dan en even kletsen als je elkaar tegenkomt.

Succes met zoeken!
Ik heb bij een hospita gewoond en woon nu in een studentenhuis. Een hospita zou ik echt niet doen: het is wel lekker makkelijk, maar je nodigt toch even minder snel een hoop vrienden uit bij jou thuis als er beneden iemand zit die totaal niet in het studentenleven staat... Naar mijn mening. Alhoewel je bij een hospita wel verzekerd bent van een rustig huis, was het naar mijn mening ietsje té rustig. Je moet namelijk niet vergeten dat het niet is zoals thuis, waarbij je urenlang beneden in de woonkamer kan zitten. Je woont bij een hospita thuis, waar je 9/10 keer je eigen kamer hebt en het niet echt gewaardeerd wordt als je de hele tijd in een joggingbroek op de bank ligt. Dan heb je dus wel een kamer, maar niet het gezellige met huisgenootjes, waarbij je ook even bij hen kan gaan relaxen. Daardoor is het net wat "eenzamer" dan een studentenhuis. Als dit een beetje logisch is.

Ik zou ook gaan voor een huis dichter in de buurt bij de universiteit dan in de stad. Die huizen zijn vaak net wat rustiger, want feestbeesten gaan echt niet dicht bij de campus van de uni wonen, wat zo 15 minuten fietsen naar het centrum is. Die wonen in de stad.
Dit lost zich dit in de praktijk vanzelf op. Soort zoekt soort. Feestbeesten zoeken feestbeesten en serieuze en rustige studenten zoeken serieuze en rustige studenten. Als jij een rustige student bent dan zul je niet door luidruchtige en aanwezige studenten worden uitgekozen. Je wordt simpelweg niet geselecteerd.

Beste is om je in te schrijven bij studentenhuisvesting voor zover nog niet gedaan.
https://kamernet.nl/details/1488451/searchalladverts

Weet niet of deze link werkt als je niet bent ingelogd maar dit lijkt me een superfijne kamer
Huizen zonder hospiteeravond en veel mensen inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven