Werk & Studie alle pijlers

Op lokaal arbeidscontract in UK

15-09-2009 14:29 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de volgende vragen / situatie.

Ik kan waarschijnlijk gaan werken in Engeland. Het bedrijf is de engelse vestiging van het bedrijf waarvoor ik nu in Nederland werk. Vanwege de kosten wil het bedrijf mij op een lokaal (engels) contract nemen, dus niet uitgezonden vanuit Nederland. Ik weet dat dat betekent dat ik geen AOW in Nederland opbouw over de jaren dat ik niet in NL werk en dat ik geen WW-rechten heb als ik terug kom.

Maar weet iemand ook nog eventuele andere consequenties?

Bijv.: als je pensioen opbouwt in UK, kan je dat dan later vanuit NL genieten? Andere consequenties?

En: hebben ze in UK, net als in NL, een belastingregeling die kennismigranten bevoordeeld gedurende een bepaalde periode (30%-regeling)?

Ik hoor graag van je!
WTF?
Zover ik weet geen belastingsregeling. Maar zou het fout kunnen hebben. Pensioen krijg je overal ter wereld uitbetaald dus als je in Spanje wilt rentenieren krijg je het ook.

Je kunt vrijwillig AOW door blijven betalen, moet je even kontakt opnemen met Sociale Verzekerings Bank.

Voor je salaris, UK doet niet aan 13de maand of vakantiegeld, dus zorg ervoor dat je salaris goed geregeld is (bonussen worden niet altijd uitbetaald, dus een belofte van een bonus bij goede resultaten is niet iets waar je recht op hebt, maar krijgt als je mazzel hebt.)

Heb nu even geen tijd maar kan je wel wat websites sturen waar je dingen uit kan zoeken zoals waar je van de regering recht op hebt en wat je netto overhoudt aan salaris. Goede website voor allerlei engelse (geld) dingen is www.moneysavingexpert.com . Daar is ook een heel uitgebreid forum waar je vragen zou kunnen stellen, wordt vaak bezocht door mensen die in bepaalde beroepen zitten (advocaten, belastingadviseurs etc.) die je wellicht een antwoord op vragen zouden kunnen geven.

Je mag me anders wel e-mailen via de Angel, kom net terug na 9 jaar in Engeland. Waar ga je heen??
Mijn vriend werkt bij engels bedrijf, in engeland en dus heeft hij een 'engels arbeidscontract'. Als je gewerkt hebt en daar bewijs van hebt (loonstrook, contract) dan kun je gewoon WW krijgen in NL als dit in de toekomst nodig zou zijn. Dit heeft te maken met het feit dat je een NL paspoort hebt maar ook dat Engeland en NL onderdeel van de EU zijn (en dus vrij verkeer van mensen, services en goederen). Ik zou nu bijvoorbeeld in Engeland een uitkering kunnen krijgen, want ik ben Nederlands (uiteraard moet ik dan daar ingeschreven staan als werkzoekend etc.). Voor je AOW kun je vrijwillig je bij verzekeren zodat je premie blijft betalen en dus je volledige rechten behoudt op AOW.
Aanvulling op bovenstaande:

Je hoeft geen ziektekostenverzekering af te sluiten/te betalen, want je zit als werkende vanzelf in de NHS (waarmee je ook via EHIC in NL behandeld kunt worden als je daar toch bent).

De belastingen in de UK liggen veel lager dan in NL. Met een heel decent salaris betaal je vaak nog steeds maar 22%. Als je daarboven komt betaal je alleen over het deel daarboven meer (40%). Je kunt ook kijken op de UK belastingdienst http://www.hmrc.gov.uk/index.htm.

Er gaan ook nog wat sociale verzekeringsbelastingen af. Ik hou zo'n 72% van mijn bruto loon over.

Je pensioen is in elk geval een staatspensioen, daarover zijn EU afspraken gemaakt, waardoor je in principe in de EU aanspraak op die jaren kan maken (maar hoeveel enzo weet ik ook niet precies). Ook kun je vaak deelnemen aan een bedrijfspensioen, die kunnen erg verschillen, dus bekijk het goed. Dat kan je naar overal ter wereld meenemen. Deelname hieraan is overigens niet verplicht (je kunt voor opt-out kiezen).
Bloempke797: ik heb een vriendenverzoek gestuurd. Volgens mij kunnen we als "vrienden" prive-berichten naar elkaar sturen.

Allemaal bedankt voor jullie reactie en de verwijzigingen naar websites. Dit maakt de beslissing om op lokaal contract te gaan al een stuk makkelijker.

Waar in Engeland ik terecht kan gaan komen is nog niet duidelijk. Op dit moment zijn er 2 opties, Manchester en Southampton, maar het kan ook nog een heel andere plek worden.
WTF?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven