Werk & Studie alle pijlers

Op salaris inleveren??

24-12-2010 11:59 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat adviezen willen krijgen over het onderhandelen over salaris.

Ik werkte bij een grote firma, sinds begin december ben ik gestopt.

Ik had het er totaal niet naar mijn zin en werd er ook niet gelukkig van.

Ik had eigenlijk niet verwacht zo snel iets anders te vinden, had namelijk bedacht om pas in januari op zoek te gaan naar iets anders.

Nu heb ik na 2 gesprekken in 1 week al een aanbod liggen van een bedrijf echter zal ik behoorlijk wat moeten inleveren op mijn salaris en zal er de komende jaren ook niet al te veel rek in zitten.

Ik wil daarom dan ook nu al een "redelijk loon" onderhandelen.

Het aanbod is 3350,- op basis van 38 uur en ik had hiervoor een salaris van 3800,-+auto+bonus.

De schaal waarin ik terechtkom heeft een eindsalaris van 3600,-.

Wat is een redelijk tegenaanbod?
Dat is helemaal afhankelijk van het werk en wat daar een 'normaal' salaris voor is, je relevante opleiding en werkervaring. Check eens op salariswijzer wat een 'gemiddeld' loon is voor iemand met die baan en jouw achtergrond.
Hoe graag willen ze jou hebben?

En wist jij vantevoren dat 3600 het einde van de schaal was bij deze functie?
Dat heb ik al gedaan en het salaris wat ik hiervoor verdiende was het "passende" salaris. De functie die ik bij het nieuwe bedrijf zou gaan invullen is zelfs een zwaardere functie dan bij mijn vorige werkgever.

Echter ik heb gewoon heel sterk het gevoel dat er toch ruimte is om te onderhandelen. Ik zou die dan ook graag willen benutten.

Ik vraag me nu eigenlijk af wat een redelijk tegenaanbod zou zijn?
Een tegen bod dus van 3600 met mogelijk tot groei.

Of je accepteert dat dit het is in deze tijden en knijpt in je handen met een leuke baan (als het een leuke baan blijkt te zijn natuurlijk).

Netto scheelt het niet zoveel natuurlijk en je zit in een andere belastingschaal, geloof ik.

En je hebt geen auto van de zaak, is dat bij deze baan een vereiste dat je veel reist voor je werk?
quote:Haley schreef op 24 december 2010 @ 12:11:

Hoe graag willen ze jou hebben?

En wist jij vantevoren dat 3600 het einde van de schaal was bij deze functie?

Ze willen me heel graag hebben, zij hebben via een hele omweg geprobeerd om contact met me te krijgen.

In 1 week was het eigenlijk al "rond", ik heb vantevoren duidelijk aangegeven dat ik minimaal mijn oude salaris zou willen hebben.
quote:zusenzoo schreef op 24 december 2010 @ 12:13:

Een tegen bod dus van 3600 met mogelijk tot groei.

Of je accepteert dat dit het is in deze tijden en knijpt in je handen met een leuke baan (als het een leuke baan blijkt te zijn natuurlijk).

Netto scheelt het niet zoveel natuurlijk en je zit in een andere belastingschaal, geloof ik.

En je hebt geen auto van de zaak, is dat bij deze baan een vereiste dat je veel reist voor je werk?

Ik moet een aantal malen in de week naar een andere vestiging,daar stellen ze bedrijfsauto's voor beschikbaar.

De auto is niet zo erg, het zit hem meer in het salaris.
Dus daar moet je voor gaan staan, je oude salaris met groei of niet. Als ze je echt willen hebben, dan is die paar honderd bruto echt geen reden om je te laten gaan hoor.
Tja bij een onderhandeling begint zo'n werkgever niet meteen met hun hoogste bod. Kom je met die 3350 uit met je lasten?

Anders zou ik een berekening maken en met hen overleggen wat jij minimaal nodig hebt. Zo staaf je je verzoek.
Maar TO netto zal het je hooguit 100,- pm schelen ws.
Als je weet dat ze jou heel graag willen, zou ik het toch "hard to get" spelen. Gewoon voet bij stuk houden. Kwaliteit kost immers ook wat..

Succes!
Maar als je nog even de tijd hebt, dan zou ik dus gewoon voor mijn oude salaris gaan, vooral als jij dit al hebt aangeven, zeker dan.
quote:dubbeldrop schreef op 24 december 2010 @ 12:14:

[...]

Ze willen me heel graag hebben, zij hebben via een hele omweg geprobeerd om contact met me te krijgen.

In 1 week was het eigenlijk al "rond", ik heb vantevoren duidelijk aangegeven dat ik minimaal mijn oude salaris zou willen hebben.Oh dan zou ik helemaal niet onderhandelen, dan zou ik ze aan deze afspraak herinneren. Wat Philein ook zegt dus.
quote:Philein schreef op 24 december 2010 @ 12:16:

Dus daar moet je voor gaan staan, je oude salaris met groei of niet. Als ze je echt willen hebben, dan is die paar honderd bruto echt geen reden om je te laten gaan hoor.

Eerlijk gezegd wilde ik dat ook doen, echter mijn vriend vond het niet kunnen om dit te doen. Hij is zelf iemand van zekerheid en denkt er anders over dan ik.

Ik was daarom ook zo benieuwd naar jullie reacties, ik ben er ook niet bang voor als ze zeggen dat ze dat salaris niet kunnen bieden en me dan toch laten gaan.(wat ik niet verwacht)

Als dat wel zo is, dan ga ik in januari in gesprek met een ander bedrijf die me uitgenodigd heeft.
quote:Philein schreef op 24 december 2010 @ 12:16:

Dit zou je natuurlijk ook om kunnen draaien. Is die baan jou waard om een paar honderd euro bruto om in te leveren?

Vind de gedachtengang te gemakkelijk. Voor die paar honderd euro moet een werkgever ook diverse belastingen voor rekenen, waardoor die 500 euro ineens 1000 euro lasten wordt voor de werkgever (oke ik chargeer nogal )
quote:Pompiedoe schreef op 24 december 2010 @ 12:17:

Tja bij een onderhandeling begint zo'n werkgever niet meteen met hun hoogste bod. Kom je met die 3350 uit met je lasten?

Anders zou ik een berekening maken en met hen overleggen wat jij minimaal nodig hebt. Zo staaf je je verzoek.Meen je dit nou? Dat is toch helemaal niet relevant?
Er wordt door sommigen iets te makkelijk gedacht. De meeste bedrijven werken met budgetten en als dat op is, is het op. Ook zullen weinig bedrijven van loonschalen afwijken, want die hebben ze niet voor niets. Tuurlijk kun je proberen meer te krijgen, maar als je dat niet lukt dan is dat meestal niet omdat ze je niet willen hebben.

Verder zijn vaste lasten geen reden voor een hoger salaris. Een salaris is gebaseerd op een functie en niet op het uitgavenpatroon van de ontvanger.

Als je goede argumenten hebt, leg de bal dan bij hen en zeg 'het valt me erg tegen. Ik verdiende x voor een functie met minder verantwoordelijkheid en betere uitloopmogelijkheden. Ik wil graag jullie uiterste voorstel horen'.
quote:zusenzoo schreef op 24 december 2010 @ 12:18:

Maar TO netto zal het je hooguit 100,- pm schelen ws.

Het gaat me eigenlijk niet echt om die 100,-, het gaat er mij om dat ik vrij duidelijk ben geweest over het salaris.

Ik vind het eigenlijk dan ook heel arrogant dat ze mij zo'n aanbod doen.
Als ze je zo graag willen hebben, zeker je oude salaris vragen.

Daarmee je dus in een andere schaal laten plaatsen, waarmee je dus ook automatisch kan groeien. Als tegen argument dat je ook al je auto (is ook verkapt loon, werd altijd tegen mij gebruikt als argument bij salarisonderhandelingen) en je bonus inlevert. Je kun ook nog je bonus uitrekenen per maand en die bij je bruto maandloon optellen en vandaaruit onderhandelen.
Maar het salaris wat TO wilt hebben is redelijk voor de functie en het werkveld, zegt ze zelf. Waarom dan inleveren?

Ik ben ook voor het voet bij stuk houden. Wat heb je te verliezen? Je kunt altijd nog zakken dan.
quote:Haley schreef op 24 december 2010 @ 12:21:

[...]

Meen je dit nou? Dat is toch helemaal niet relevant?Het is wel gangbaar. Het wordt in ieder geval wel geaccepteerd bij mijn kandidaten.
Oja, als het om nettobedragen gaat kun je ook een belastingvrije onkostenvergoeding afspreken van 100 euro ofzo, of reiskostenvergoeding. Zo kom je toch aan je salaris en kost het je werkgever niet zo veel. Wel een nadeel voor jou is dat dit dan weer niet meetelt voor je opbouw socialevoorzieningen als pensioen, ww, vakantiegeld en als je ziek bent of op non-actief wordt gesteld dan kunnen ze die vergoeding stopzetten.
quote:Pompiedoe schreef op 24 december 2010 @ 12:23:

[...]

Het is wel gangbaar. Het wordt in ieder geval wel geaccepteerd bij mijn kandidaten.Ik heb het nog nooit meegemaakt en ik vind het erg vreemd. Een salaris hoort m.i. bij een combinatie van functie/opleiding/ervaring/netwerk etc, niet bij de hoogte van een hypotheek.
Tjah, je bent zelf gestopt, omdat je het er niet naar je zin had. Dat is een behoorlijk luxe keuze. Nu heb je waarschijnlijk weer een nieuwe baan, da's ook luxe. Dat je er wat op moet inleveren lijkt me niet zo'n probleem. Je hebt dan nog steeds een riant salaris. Ik zou niet te hoog inzetten, want je kunt nogal bedrogen uitkomen......
Als je ook nog een uitnodiging van een ander bedrijf hebt liggen, dan kun je die natuurlijk ook prima inzetten in je onderhandeling. Luxe voor jou en je werkgever denkt wel even drie keer na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven