Werk & Studie alle pijlers

Open universiteit - cursus personeelsmanagement

23-03-2010 09:27 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om een cursus personeelsmanagement te gaan doen bij de open universiteit.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben benieuwd hoe het studeren bij de open universtiteit bevalt.
ik heb frans gedaan bij de OU. Dat is goed bevallen. De persoon die ons lesgaf was erg goed.

Het was echt een cursus maar wel eentje waardoor ik me nu erg goed moet kunnen redden in franstalige delen.

Oke het is geen personeelsmanagment maar dacht elke ervaring telt ;)
Heb deze (o.a.) ook gedaan. Wil je het vak Personeelsmanagement gaan volgen (dus enkel dat vak en verder geen vakken of wil je een bachelor gaan halen?).

Leuk vak (zie het als een vak, maar ze noemen het idd een cursus). Vond het erg interessant. Had al wat HR vakken tijdens mijn (master) studie gehad en wilde weer wat theoretische achtergrondkennis opfrissen.

Wat is je doel met het volgen van deze cursus ? Uit interesse? Nodig voor je werk? Het doel bepaalt natuurlijk ook of het een zinnige cursus voor jou is.

Verder erg tevreden over de OU. Vergt wel discipline maar ik vind het heerlijk om zo op de achtergrond theorie te kunnen bestuderen op goed niveau.
Ik heb daar de basiscursus recht gedaan en vond het materiaal erg verzorgd. Aanvullingen op het bijgeleverde boek en meer dan voldoende uitdagende vragen met uitwerkingen. Ik kreeg uit het materiaal de indruk dat je heel behoorlijk wordt begeleid bij het studeren.

Geen gebruik gemaakt van de bijeenkomsten.
Bedankt voor de reacties! Ik ambieer een functie als personeelsmanager / HR adviseur, maar mis nog de nodige vakkennis om in aanmerking te komen voor zo'n functie. Ik heb wel al een HBO opleiding gedaan en de nodige werkervaring op het gebied van leidinggeven/personeelsmanagement. De hele opleiding lijkt me daarom niet nodig, het gaat mij vooral om de theoretische kennis.Daarom lijkt me de cursus wel wat voor mij. Ik hoop dmv deze cursus meer kans te maken op een dergelijke functie. Daarnaast lijkt het me natuurlijk erg interessant aangezien ik mijn loopbaan graag wil voortzetten in een HR-functie.

Mips, heb jij het helemaal via zelfstudie gedaan of ook ben je ook naar studiebijeenkomsten geweest?
Hoi Rosalie,

heb het zonder de bijeenkomsten gedaan. Had een WO opleiding met aardig wat overlap.

Heb o.a. deze cursus gevolgd bij de OU icm nog een aantal (strategische) HR cursussen en Psychologie, ook van de OU.

Verder op praktisch vlak nog een aantal cursussen gevolgd (bv functioneringsgesprekken, CAO, etc).

Wil je intern doorgroeien naar een HR advies functie? Ik zou sowieso de functieomschrijvingen van dergelijke functies eens goed doornemen en kijken waar je "tekort" komt. Ik denk dat met enkel deze cursus je er nog niet bent. Nu ken ik je vooropleiding en werkervaring natuurlijk niet dus heb geen volledig beeld.

Hou er rekening mee dat de concurrentie bijzonder hoog is op het moment voor HR advies functies. Tussen de 50 - 150 reacties op vacatures. Dan moet je opboksen tegen mensen met WO/HBO opleidingen P&O én relevante werkervaring.

Maar ik zou deze cursus zéker doen. Ga zelf binnenkort de Arbeidsrecht cursus volgen bij de OU. Ben erg tevreden over het studiemateriaal en de begeleiding.
@mips

bedankt voor je reactie. Ik ben net ontslagen en daardoor nu heel veel aan het nadenken over wat ik wil. Ik wil echt de HR kant op, maar besef ook dat dit misschien nu nog niet realistisch is. Zoals jij ook aangeeft is er veel concurrentie. Dus wellicht dat ik eerst een tussenstap wil ga doen, bijv. binnen de uitzendbranche en daarnaast deze cursus, zodat ik misschien over 2/3 jaar wel kan doorstromen, als de tijd ook beter is.

Ik ben nog wel een beetje zoekende wat nu de beste weg is. Ik heb namelijk ook gesolliciteerd op consultant / intercedent functies en dan krijg ik weer te horen, dat ik meer moet kunnen en dat ze denken dat deze functies mij te weinig uitdaging bieden. Al met al best lastig.

Ik heb 7 jaar leidinggevende ervaring en de afgelopen 4 jaar was ik tevens verantwoordelijk voor het gehele personeelsmanagement aangezien er geen aparte personeelsmanager was. Ik heb daardoor enorm veel ervaring opgedaan, maar wel met name praktische ervaring. Veelal dingen geleerd door het te doen of zelf uit te zoeken hoe je iets moet aanpakken.

Als ik de functie omschrijvingen doorneem of mijn afwijzingen, dan kom ik een relevante opleiding en 3-5 jaar ervaring als hr manager te kort. Tja, die werkervaring, dat is op dit moment onmogelijk te compenseren, als je niet aan de slag komt als hr manager. Maar goed, ik realiseer me ook dat deze mensen, gezien de huidige arbeidsmarkt, gewoon te vinden zijn. Dus ik moet een goed alternatief bedenken.

Ik ben wel serieus aan het kijken naar een functie in arbeidsbemiddeling of anders weer een leidinggevende functie en dan flink studeren en hopen dat ik misschien op termijn intern kan doorgroeien. Vestigingsmanager van een uitzendbureau lijkt me ook een goede optie, maar dan vragen ze ook meestal iemand met ervaring als intercedent.

Iemand ideeën / tips?
quote:Rosalie1980 schreef op 24 maart 2010 @ 12:13:

@mips

bedankt voor je reactie. Ik ben net ontslagen en daardoor nu heel veel aan het nadenken over wat ik wil.

Vervelend zeg. Maar wel een mooi moment om nu nadrukkelijk voor een richting te kiezen.

Ik wil echt de HR kant op, maar besef ook dat dit misschien nu nog niet realistisch is. Zoals jij ook aangeeft is er veel concurrentie.

Omdat het ook een ontzettend leuk vakgebied is

Dus wellicht dat ik eerst een tussenstap wil ga doen, bijv. binnen de uitzendbranche en daarnaast deze cursus, zodat ik misschien over 2/3 jaar wel kan doorstromen, als de tijd ook beter is.

Heb je hele verhaal gelezen en denk dat je nog helemaal niet zo slecht zit! In je vorige post gaf je aan wel wat ervaring te hebben maar 7 jaar LG is echt erg relevant. Daarbij 4 jaar eindverantwoordelijke voor personeelsmanagement geeft je zeker goede kansen hoor. Oke, nog steeds moeilijk maar echt niet onmogelijk!

Ik ben nog wel een beetje zoekende wat nu de beste weg is. Ik heb namelijk ook gesolliciteerd op consultant / intercedent functies en dan krijg ik weer te horen, dat ik meer moet kunnen en dat ze denken dat deze functies mij te weinig uitdaging bieden. Al met al best lastig.

Ik heb 7 jaar leidinggevende ervaring en de afgelopen 4 jaar was ik tevens verantwoordelijk voor het gehele personeelsmanagement aangezien er geen aparte personeelsmanager was.

Zo, dat is echt niet niks . Was dit in het MKB? Wat voor soort organisatie? (als je dat wil vertellen natuurlijk, gaat niet om namen maar om bv branche/FTE etc).

Ik heb daardoor enorm veel ervaring opgedaan, maar wel met name praktische ervaring. Veelal dingen geleerd door het te doen of zelf uit te zoeken hoe je iets moet aanpakken.

Dan denk ik eerlijk gezegd dat je je in een intercedentefunctie je je ook vrij snel gaat vervelen met dergelijke ervaring. Veel strikte regels/protocollen en behoorlijk commercieel. Onderschat de competenties die je nodig hebt voor zelfstandig een PZ functie uit te voeren zonder inhoudelijke leidinggevende niet.

Op welke gebieden heb je praktische ervaring? Heb je W&S (instroom) gedaan, ontwikkeling van medewerkers (doorstroom), ontslagen begeleid (uitstroom)? Wel of geen kennis van pensioenen, arbeidsrecht,

Als ik de functie omschrijvingen doorneem of mijn afwijzingen, dan kom ik een relevante opleiding en 3-5 jaar ervaring als hr manager te kort.

Wat voor soort HBO opleiding heb je gedaan? En wellicht is HR manager nog iets te hoog gegrepen maar junior HR consultant of adviseur is echt mogelijk.

Ik heb een redelijk relevante WO opleiding én 3 jaar praktische werkervaring (net als jij geheel zelfstandig in PZ functie, als enige in organisatie). Kan toch regelmatig op gesprek komen, maar word ook veel afgewezen (ben op zoek naar nieuw werk omdat ik in deze baan niet zo veel uitdaging meer heb).

Tja, die werkervaring, dat is op dit moment onmogelijk te compenseren, als je niet aan de slag komt als hr manager. Maar goed, ik realiseer me ook dat deze mensen, gezien de huidige arbeidsmarkt, gewoon te vinden zijn. Dus ik moet een goed alternatief bedenken.

Ik ben wel serieus aan het kijken naar een functie in arbeidsbemiddeling of anders weer een leidinggevende functie en dan flink studeren en hopen dat ik misschien op termijn intern kan doorgroeien.

M.n. als je als junior P&O adviseur werkt is die doorgroei goed mogelijk. Arbeidsbemiddeling moet je wel liggen. Voor mij geen optie omdat mijn interesse ligt bij ontwikkeling van medewerkers (de doorstroom dus) in relatie tot organisatieontwikkeling (mijn eigenlijke vakgebied).

Vestigingsmanager van een uitzendbureau lijkt me ook een goede optie, maar dan vragen ze ook meestal iemand met ervaring als intercedent.

Klopt, en aangezien er als intercedent maar beperkte doorgroeimogelijkheden zijn (LG van een team of vestigingsmanager) en de "onderlaag" zo breed is kom je er moeilijk tussen. Zeker zonder intercendentenervaring.

Iemand ideeën / tips?

Vind je eigen plan om vakken/cursussen aan de OU te volgen heel goed. Combineer deze eens met andere vakken. Je krijgt sowieso pakketkorting bij afname van 3 cursussen. Denk eens aan de combi met bv Selectiepsychologie (selectie en assessment) of Arbeids- en organisatiepsychologie. Ook strategisch personeelsmanagement, Interventies bij organisatieverandering en Arbeidsrecht zijn goede aanvullingen. Uiteraard afhankelijk van je achtergrondkennis, branche en (richting van je) ambitie.

Verder kan je bij de OU wat gratis cursussen doen. Altijd leuk om alvast te oefenen.

Mocht het lang duren om werk in de richting van HR te vinden kan je overwegen een vrijwillige stage te lopen. zie het om me heen steeds meer gebeuren bij langdurig werklozen. Je werkt een periode "gratis" bij een bedrijf met de bedoeling relevante werkervaring op te doen (voor een nieuwe baan of icm een studie).

Via de reguliere banensites kan je stages zoeken maar je kan ook bedrijven zelf benaderen. Je moet wel duidelijke leerdoelen voor jezelf opstellen en een periode afspreken. Zoiets kan natuurlijk ook voor een aantal uur per week (hoeft niet direct fulltime) en eventueel op "projectcontractbasis" bij een werkgever. Ze geven je dan een tijdelijk contract om een project uit te voeren.

KAn me voorstellen dat bovenstaande nog een stap te ver is. Bij het zoeken naar werk hebben de boeken:

Jij bent aan Z en Welke kleur heeft jouw parachute? mij goed geholpen. Goede tips en adviezen.

Zet in ieder geval voor jezelf heel goed op een rij wat je precies wil, waarom en welk doel je daarbij voor ogen hebt en beargumenteer dit helder. Dat helpt je je brieven en motivatie goed onder woorden te brengen.

Verder je CV op de vacaturesites (zeer uitgebreid profiel en dit vaak verversen!) bv. Monsterboard en Nationale Vacaturebank. Hier ben ik al een paar keer door benaderd en zijn inmiddels twee gesprekken uit voort gekomen.

Uiteraard "via-via"/je netwerk maximaal benutten. Oude stageplaatsen benaderen, oude werkgevers van bijbanen etc.

Tot slot: lees de vakliteratuur op P&O gebied. Je hebt er nu de tijd voor en zo gaat én blijft het leven. Bij hogescholen en universiteiten in de buurt sowieso in de bibliotheek beschikbaar. Sommige grote locale openbare bibliotheken beschikken er ook over.

alvast veel succes!
@mips: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik echt wat mee.

Ik heb me gisteren ingeschreven voor de cursus! Ik heb er echt zin in.

Groetjes Rosalie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven